cs4398 usb dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

sander1238

cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

al een tijdje ben ik uit aan het kijken naar een leuke (goedkope) dac, best wel aardig zo'n HK dac maar ja, zo'n ding zit al in elkaar...
nieuwsgierig hetzelfde pcb board gekocht als waar ray mee bezig is en ook gelijk de uitgebreide voeding van ray.
helemaal kopiëren dan? nee, in de eerste instantie wil ik de oorspronkelijke eindtrap gebruiken om in een later stadium een buizen eindtrap te gaan proberen.

vandaag het de dac-pcb thuis gekregen en wat ben ik blij dat al het smd gepriegel er al op zit
DSCF3991.JPG
gister heb ik de samples van TI thuis gekregen. hierin de reg1117f en de opa211. vooral die laatste baard mij toch enige zorg.
wat klein..... denk dat ik dit ga proberen uit te besteden :mrgreen:

deze krijg ik nog binnen, heb gezocht naar een mooi chassis deel van de USB b maar wat ik vond was tamelijk duur en dit gaat ook
kabel.JPG
er zijn echter een aantal onderdelen die ik zo niet ken
klopt het dat dat zilvere dingetje dit is http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3732

maar die 2 zwarte dingen? (of zijn het draadbruggen???)
IMG_0951.JPG
verder zie ik linkdboven op de pcb 2 kondensators van 30P staan maar bij mij in het bakje en ook bij Dick Best is er alleen keuze uit 27P en 33P, wat is nu beter, hoger of lager?
ray5150

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

sander1238 schreef:

deze krijg ik nog binnen, heb gezocht naar een mooi chassis deel van de USB b maar wat ik vond was tamelijk duur en dit gaat ook
kabel.JPG
4.50 euro is toch ook weer niet zo heel duur ?
http://www.bax-shop.nl/usb-chassisdeel/ ... tails.html
sander1238 schreef:
er zijn echter een aantal onderdelen die ik zo niet ken
klopt het dat dat zilveren dingetje dit is http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3732
Yep, dat is een kristal.
sander1238 schreef:

maar die 2 zwarte dingen? (of zijn het draadbruggen???)
IMG_0951.JPG
Dat zijn smoorspoeltjes, ze filteren de spanningslijnen van de USB.
sander1238 schreef:

verder zie ik linkdboven op de pcb 2 kondensators van 30P staan maar bij mij in het bakje en ook bij Dick Best is er alleen keuze uit 27P en 33P, wat is nu beter, hoger of lager?
Ik vermoed dat het met 27pF ook zal lukken,
Ik heb zo'n zelfde kristal-schakeling rondom een microcontroller waarin 2 x 15 pF is gebruikt.
Ook 22 pF kom ik tegen in schema's.
sander1238

Welke smoor spoeltjes zouden dan goed zijn. Zie er zoveel staan bij dick best. Zie ze eigenlijk ook niet terug op het schema
ray5150

Bericht door ray5150 »

Herstel, Ik heb nog eens even naar die dingen op de PCB gekeken, en volgens mij zijn het van deze :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=9033

In de schema's die ik heb staat ook geen waarde aangegeven. vreemd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

OPA211 te klein?
Dat is SOIC8.

Zelfs 0603 is gewoon nog met een soldeerbout te doen hoor! :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

En daar zijn deze handige dingetjes voor uitgevonden :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8605

Te gebruiken samen met deze :

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1689
sander1238

die staan al op het DB verlanglijstje

als ik die smd dingetjes zou willen solderen is er dan een bepaalde temperatuur aan te raden, hij staat normaal gezien op 320 graden
ray5150

Bericht door ray5150 »

Geen idee, ik ben niet in het bezit van zo'n luxieus soldeerstation. gaat allemaal op gevoel. :wink:
Ik denk dat je je er beter druk om kunt maken of je wel een punt eraan hebt die klein genoeg is voor dat ICtje.

Wel er op letten om niet te lang aan dat IC te solderen. in 1 tot 2 seconden moet je een pootje gedaan kunnen hebben.
Ik ga niet zeggen dat je van de voren de OPA met een klein drupje lijm op het adapterprintje moet vastzetten, want dan gaat Peter weer steigeren. :wink: :lol:
sander1238

puntje is het standaard puntje van mijn aoyue 937, is aan het eind 1mm

twijfel heel erg of ik het zelf aandurf voor mijn gevoel is het wel heel erg klein.....
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mij is het ook gelukt ! :mrgreen:
Ik had er wel twee pogingen voor nodig. :-$
sander1238

ik heb er maar 1 :-$

komt vast wel goed, maar een lidmaatschap van de smd club, nee voorlopig niet :lol:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Geen idee, ik ben niet in het bezit van zo'n luxieus soldeerstation. gaat allemaal op gevoel. :wink:
Ik denk dat je je er beter druk om kunt maken of je wel een punt eraan hebt die klein genoeg is voor dat ICtje.

Wel er op letten om niet te lang aan dat IC te solderen. in 1 tot 2 seconden moet je een pootje gedaan kunnen hebben.
Ik ga niet zeggen dat je van de voren de OPA met een klein drupje lijm op het adapterprintje moet vastzetten, want dan gaat Peter weer steigeren. :wink: :lol:
Stukje tape er over werkt ook prima en kan je naderhand weer verwijderen. :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bij kleine IC's ga je heel blij zijn met wat flux. Daarmee vloeit het tin mooi naar de pootjes i.p.v. dat het er vandaan wordt getrokken door aan de soldeerpunt te blijven hangen.
sander1238

vandaag de etsbak maar eens opgewarmd voor wat printjes, de voeding is nu klaar, moet nog wel bestukt worden.
het relais met 12 schakelmogelijkheid om een lief klein schakelaartje te kunnen gebruiken om de hele boel aan en uit te kunnen zetten is wel klaar.
de dac zelf is grotendeels bestukt, nog wel even kijken wat ik door moet solderen omdat ik een andere voeding gebruik

heb ik nog 2 ontwerpen liggen voor de pcb's van de trafo's, krijg morgen wat printplaat met een koperlaag, ga voor de trafo's de strijkmethode toepassen en dan etsen, hoef voor zoiets simpels geen dure fotoprintplaat te gebruiken.
Bijlagen
DSCF4052.JPG
DSCF4054.JPG
DSCF4055.JPG
DSCF4056.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Waarom hebbie nou geen multilayer c's genomen ipv die ceramische ? prijsverschil is minimaal... :roll:

Printjes zien er wel keurig uit.
democles

Bericht door democles »

ga voor de trafo's de strijkmethode toepassen
Het foto papier van de, action, werkt het beste !! [A4 glossy]

Na het strijken week je het papier in een mum los van de print.

Is werkelijk het allerslechtste fotopapier wat er is,maar voor het maken van printen het allerbeste :rock:
SARK

Bericht door SARK »

democles schreef:
Is werkelijk het allerslechtste fotopapier wat er is,maar voor het maken van printen het allerbeste :rock:
Bijlagen
tegeltje-1.jpg
sander1238

democles schreef:
ga voor de trafo's de strijkmethode toepassen
Het foto papier van de, action, werkt het beste !! [A4 glossy]

Na het strijken week je het papier in een mum los van de print.

ik gebruik de gele pakken fotopapier van de hema, maar zal die van de action ook eens proberen.
moet alleen voor iedere print naar mijn ouders ivm het gebrek aan een laserprinter. ze zijn lang niet zo duur meer dus het moet er maar eens van komen
ray5150

Bericht door ray5150 »

Werkt het dan niet met een inkjet printer ?
democles

Bericht door democles »

Dat papier van de action pulk ik er al niet meer af, na het weken in water,gewoon gelijk met een nagelborsteltje er overheen en klaar is kees :wink:

Wat bij de strijkmethode erg belangrijk is,is goed ontvetten van het koper op de print!!!

Dus eerst schuren met waterproof schuurpapier en dan afborstelen met afwas zeep en water.

Ondertussen niet aanraken met de vingers[zijn vettig].

Strijken op warmste stand.

Nog een tip,het ontwerp niet vastplakken op de print,geeft lijm sporen en daar etst het later moeilijk of niet.

De print kopie op het koper leggen en de strijkbout er een paar minuutjes op laten staan ,is genoeg om de print op zijn plaats te houden.

Daarna een beetje nastrijken met de punt.

Werkt alleen met laser printers!!!!!!!

De inkt van laserprinters is geen inkt maar plastic in poedervorm,wat in wezen op het papier wordt gesmolten,en dat smelten wij m.b.v. de strijkbout weer op het koper van de print.

Een groot voordeel is ook, dat de ontwerpen 1 op 1 gemaakt kunnen worden, geen gedoe met spiegelen. :wink:

Nog meer voordelen: Makkelijke correctie,wil je aanpassen of corrigeren van een ontwerp,vergt alleen een nieuwe print op papier,geen nieuwe belichting foto folie,of ontwikkel proces.
of andere kosten.
Bijlagen
nagelborstelextravol.gif
nagelborstelextravol.gif (42.85 KiB) 922 keer bekeken
Laatst gewijzigd door democles op ma 30 dec 2013, 1:50, 4 keer totaal gewijzigd.
democles

Bericht door democles »

laserprinter. ze zijn lang niet zo duur meer dus het moet er maar eens van komen
Heb wel eens uitgelegd,gevraagd bij een computer shop,of het mogelijk is om foto papier te printen met zwart/wit laserprinters.

Kon hier geen echt antwoord op krijgen,,Tja wie doet dat,,niemand!!

Maar op een grote industrie/kantoor printer gaat het goed :wink:
sander1238

Je moet wel het juiste papier nemen. Je kunt het testen Door het papier te scheuren, als je het scheurt en het rekt omdat er een soort plastic laagje op zit heb je niet het juiste. Dit gaat plakken in een laserprinter. Papier wat gewoon scheurt gaat wel goed. Ik schuur de koperlaag idd met waterproof en dan ontvetik met acceton. In plaats van strijken
Moet het ook werken met een seal apparaat. Maar heb dit zelf nooit getest. De temperatuur en de druk schijnen ideaal te zijn.
democles

Bericht door democles »

Ik schuur de koperlaag idd met waterproof en dan ontvetik met acceton.
Met puur afwasmiddel gaat het net zo goed en is een stuk minder schadelijk voor jezelf en milieu O:)
met een seal apparaat. Maar heb dit zelf nooit getest. De temperatuur en de druk schijnen ideaal te zijn.
onnodige kosten,gewoon een strijkbout nemen,dit is geen hogere wiskunde :wink:
sander1238

inmiddels weer wat verder gekomen met het bestukken van de voedingsprint

wat is de beste manier om de Dpak (reg1117) te solderen?

is dit eerst de behuizing aan het lipje solderen en dan de pootjes, en is dan het lipje solderen genoeg, neem aan ook zorgen dat hij mooi vlak ligt i.v.m. de koeling, en moet daar ook koelpasta achter????
Bijlagen
DSCF4057.JPG
DSCF4058.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Strikt genomen heb je die REG1117 niet eens nodig, op je DAC PCB zitten ook 3 regelaars.
Namelijk 1 x Digitaal 3.3 Volt, en 2 x Analoog 5 en 3.3 Volt.
Hij zit er bij mij wel op, maar ik heb hem ook niet in gebruik.
Je digitale spanning haal je dan van de 317, die je op een volt of 5 instelt, die kleintjes zijn ook low drop.

Je soldeert hem gewoon met de tab op het koper, geen koelpasta gebruiken.
Het zijn dan ook geen Ampères die erdoor gaan.
Plaats reactie