Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Even terug naar de eerste foto van het topic:

Afbeelding

Helemaal onderaan in het midden, een rode en zwarte draad, met een weerstand. Watisdàh?

Dank,

Hugo
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Dat lijkt mij de voeding voor een power-led :wink:
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door salautom »

en dan nog gelijk een andere vraag, waarvoor dient de condensator bij de netentree? (lijkt tenminste op een wima condensator)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door mischa72 »

Ik vermoed ontstoring. Om hinderlijke schakelploppen van een schakelaar tegen te gaan, wordt ook meestal een condensator over de schakelaar geplaatst.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Die weerstand is inderdaad voor een powerledje. De Wima is een MKP X2 condensator en dient om de levensduur van de schakelaar te verlengen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Even een vraagje, moeten de RCA chassis delen geïsoleerd gemonteerd worden? of mogen deze contact maken met de kast?
Bijlagen
RCA.jpg
RCA.jpg (6.04 KiB) 333 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Dat ligt geheel aan je aardplan!
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Ik heb ze buiten de kunststof ringen gehaald, niet geaard aan de kast. De kast zelf wordt wel geaard.

Hugo
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Dat ligt geheel aan je aardplan!
Bedoel je daarmee of de kast aan de aarde komt?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

Gebruik je een ster aarde dan wil je niet een extra lus aan het achterpaneel hebben.
Daarnaast is het gebruikelijk om de aarde van de kast met iets van 100 ohm aan aarde te hangen van je schakeling.
De rand aarde hang je overigens wel direct aan de kast.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Gaan we weer, aarding en afscherming blijft een lastig fenomeen.

1. Een metalen kast fungeert als afscherming van je electronica, de voedingsnul daarvan moet ergens aan de kast komen. Dit kan direct vanaf de nul van je voeding of via de afscherming van je in/uitgangen. Wat je wil voorkomen zijn aardlussen binnen je kast.

2. Randaarde is een veiligheidsaarde en heeft geen ene flikker te maken met de goede werking van je electronica. Zolang je je apparaat dubbel geisoleerd uitvoert en niet voor vochtige ruimtes bedoeld is, zie ik totaal geen nut en noodzaak om randaarde te gebruiken. Sterker nog, het levert alleen maar problemen op!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De chassisdelen het beste geisoleerd monteren en de kast aan de randaarde hangen. Het ic met een stukje silpad geisoleerd aan het koellichaam verbinden.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

knuisje schreef:
De chassisdelen het beste geisoleerd monteren en de kast aan de randaarde hangen.
Helemaal duidelijk, top.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
De chassisdelen het beste geisoleerd monteren en de kast aan de randaarde hangen. Het ic met een stukje silpad geisoleerd aan het koellichaam verbinden.
Dus je maakt nergens een verbinding van de electronicanul naar de kast? :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Je kunt ook de massa's van de chassisdelen met elkaar verbinden en via een enkele 100 ohm weerstand met de kast verbinden. Maar ikzelf heb geen verschil gemerkt.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Even een vraag over het aan- en uitschakelen, ik heb een idee maar weet niet of het werkbaar / wenselijk / veilig is.

Achterop de kast komt een netentree met tweepolige schakelaar en zekering. Mijn Alps volumepot komt dicht bij de print, en met een as naar de draaiknop voorop de behuizing. Ik wil aan die as een armpje maken dat een microswitch bedient. Deze microswitch wil ik in één van de twee draden tussen de netentree-unit en de transformator maken. Als je het volume dus helemaal dicht draait, schakel je ook de versterker uit ("op stand-by"). Dat scheelt weer een lelijke knop op de voorkant. Maar kan ik met een eenvoudige microswitch zoals deze:

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=6012
Afbeelding

direct de voeding schakelen, of moet dat met een relais of zo? Mag ik er eentje gebruiken of kan ik er beter 2 naast elkaar monteren en beide draden onderbreken? Je weet nooit zeker welke de levende en welke de nul is, dat hangt er vanaf hoe-om je de stekker in het stopcontact steekt.

Ik wil liever geen aparte stuurstromen introduceren, want daar moet dan ook weer een voeding en zo bij.

Dank voor advies,

Hugo
Laatst gewijzigd door HugoW op di 24 dec 2013, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Ik weet even niet of dit zo mag, maar is een potmeter met aan/uit functie dan niet handiger.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Daar kun je geen netspanning mee schakelen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

HugoW schreef:
Even een vraag over het aan- en uitschakelen, ik heb een idee maar weet niet of het werkbaar / wenselijk / veilig is.

Achterop de kast komt een netentree met tweepolige schakelaar en zekering. Mijn Alps volumepot komt dicht bij de print, en met een as naar de draaiknop voorop de behuizing. Ik wil aan die as een armpje maken dat een microswitch bedient. Deze microswitch wil ik in één van de twee draden tussen de netentree-unit en de transformator maken. Als je het volume dus helemaal dicht draait, schakel je ook de versterker uit ("op stand-by"). Dat scheelt weer een lelijke knop op de voorkant. Maar kan ik met een eenvoudige microswitch zoals deze:

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=6012
Afbeelding

direct de voeding schakelen, of moet dat met een relais of zo? Mag ik er eentje gebruiken of kan ik er beter 2 naast elkaar monteren en beide draden onderbreken? Je weet nooit zeker welke de levende en welke de nul is, dat hangt er vanaf hoe-om je de stekker in het stopcontact steekt.

Ik wil liever geen aparte stuurstromen introduceren, want daar moet dan ook weer een voeding en zo bij.

Dank voor advies,

Hugo
Is dit wellicht en optie.
http://www.djuke.nl/index.php?page=shop ... t&Itemid=8
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Zweitse schreef:
die heb ik ook klaar liggen voor in m'n LM4780 amp
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hrscharft »

Er is ook nog een soortgelijke schakeling maar dan met een opampje en een mosfet.
Doet infeite hetzelfde maar is goedkoper kwa onderdelen.

Heb zo gauw even geen schema.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

HugoW schreef:
Even een vraag over het aan- en uitschakelen, ik heb een idee maar weet niet of het werkbaar / wenselijk / veilig is.

Achterop de kast komt een netentree met tweepolige schakelaar en zekering. Mijn Alps volumepot komt dicht bij de print, en met een as naar de draaiknop voorop de behuizing. Ik wil aan die as een armpje maken dat een microswitch bedient. Deze microswitch wil ik in één van de twee draden tussen de netentree-unit en de transformator maken. Als je het volume dus helemaal dicht draait, schakel je ook de versterker uit ("op stand-by"). Dat scheelt weer een lelijke knop op de voorkant. Maar kan ik met een eenvoudige microswitch zoals deze:

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=6012
Afbeelding

direct de voeding schakelen, of moet dat met een relais of zo? Mag ik er eentje gebruiken of kan ik er beter 2 naast elkaar monteren en beide draden onderbreken? Je weet nooit zeker welke de levende en welke de nul is, dat hangt er vanaf hoe-om je de stekker in het stopcontact steekt.

Ik wil liever geen aparte stuurstromen introduceren, want daar moet dan ook weer een voeding en zo bij.

Dank voor advies,

Hugo
Om nog even hier op terug te komen. het kan op zich wel. maar is qua mechanisch werk vrij pittig uit te voeren.
met name het "armpje" luistert vrij nauw. maar goed, er zijn hier wel mensen die ingewikkelder dingen hebben gemaakt.
Persoonlijk zou ik dan wel voor een wat zwaardere schakelaar kiezen.

Maar eerlijk gezegd zie ik er nut niet zo van in, omdat je achterop een hoofd schakelaar hebt zitten.
Of je moet de kast in een meubel inbouwen, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 25 dec 2013, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Maar wat is er mis met een mooie schakelaar.
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40

Heb hem zelf ook :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

is mooi, maar kan niet direct 230V schakelen

zie ook:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... akelaar%2A
Plaats reactie