[Longterm] HKDAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Ha Hans,
Klopt ik had ook al zitten tellen.
Met Tazzz mee en mikbike is er nog maar 1 nodig om aan de 60 te komen.
Er zijn wat mensen in de lijst die er 2 willen'
Daarnaast zullen er ook wel slimmerds zijn die een regel hebben tussen gevoegd.


Inmiddels al wel wat verder met de instellingen voor de pin 2tm5 en 14
Standaard staat de dac dus in double speed.
Deze is dus ingesteld op een klok van 11.2896 en 12.2880.
Daar de Amanero een klok levert van 22.5792 en 24.5760 zal de CS4397 dus op Quad Speed moeten staan.
Schermafdruk.png
Het verschil is dus dat M2 (pin 4) nu aan aarde moet.
Lijkt me niet heel spannend
HKdac2.png
Daar de DAC in Double speed zich aanpaste aan het aangeboden signaal ga ik er vanuit dat ik verder niet hoef te schakelen.
Klopt deze beredenering?
Als ik het goed begrijp blijft namelijk de klok constant en geeft de serial klok aan wat de verhouding moet zijn.
Of moet ik tussen de verschillende modus gaan schakelen als er een andere sample rate wordt aangeboden.

Groetjes George
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door knuisje »

Volgens dit schema staat de dac in single speed mode met deemphasis disabled. Maar als je M4 hoog maakt in double speed. In tabel 5 van de datasheet kun je zien welke samplerates worden ondersteund in de double speedmode met welke masterclock. Met de deze settings dus alleen 88.2 en 96kHz zoals ik al eerder heb aangegeven.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door maikbike »

hannesie schreef:
Het lijkt een beetje raar nu met de lijst.
Na die Rookie zijn er ineens een paar anderen en een flink aantal lege velden.
amanero.JPG
hoe dat is gekomen snap ik ook niet helemaal.
op mijn tablet had ik netjes ingevoegd :evil:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

knuisje schreef:
Volgens dit schema staat de dac in single speed mode met deemphasis disabled. Maar als je M4 hoog maakt in double speed. In tabel 5 van de datasheet kun je zien welke samplerates worden ondersteund in de double speedmode met welke masterclock. Met de deze settings dus alleen 88.2 en 96kHz zoals ik al eerder heb aangegeven.
mmm dat houd dus in dat ik moet kunnen schakelen tussen de verschillende modes om alle bitrates te ondersteunnen.
Dat is in de hardware mode bijna niet te doen.
In dat geval zou ik eigenlijk met de i2c besturing aan de gang moeten en een microcontroller plaatsen die de schakeling regelt.
Andere optie is om handmatig met een draaischakelaar de verschillende modes selecteerbaar te maken.
niet altijd even handig maar werkt wel.

Eens kijken hoe ik een signaal uit de amanero kan krijgen die een dergelijke schakelaar kan aansturen.


Langzaam ga ik het nog wel eens snappen bedankt voor je geduld met mij :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Ik heb inmiddels vierkante oogjes gekregen maar ik heb het hele topic (168 pagina's) doorgelezen op DiyAudio van de Amanero en ben wat verder gekomen met de mogelijkheden die deze USB to I2S converter heeft.
Dit apparaatje beschikt dus over de mogelijkheden om direct zonder extra componenten I2C signalen naar de dac chip CS4397 te kunnen sturen.
En daar wordt ik dan weer blij van.
Dat houd in dat direct alle mogelijkheden van de CS4397 de benaderen zijn zonder handmatig omzetten van allerlei schakelaars die de pin instellingen van M0 tot M4 bepalen.
Verder heb ik een relais toegevoegd die pin 5 van de Amanero (DSDL) schakelt tussen Pin 12 (LRCK in PCM mode) naar Pin 14 (DSDR in DSD mode).
Hiermee wordt het dus ook mogelijk om direct om te kunnen schakelen naar DSD.

Hier onder weer even en schema dat het hopelijk wat duidelijker maakt.
HKdac3.png
De oplettende lezer zal hebben opgemerkt dat pin 13 en 14 op de CS4397 verkeerd om zitten.
Dit is niet anders dan links en rechts en kan in de Amanero softwarematig worden omgedraaid.
Zo zitten L en R dus weer op zijn plaats.

Daar de Gb op DIYaudio is afgelopen maar ik toch nog wel even moet wachten op het bordje nu dus maar uitzoeken hoe ik deze kan configureren.
Ik weet dat dit in de software update tool gaat die door Amanero beschikbaar wordt gesteld.
Nu nog eens leren hoe deze codes te genereren.


Dit wordt wel een echt leer projectje voor mij zo. :rock:

Groetjes George
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door knuisje »

Leuk! In het plaatje zie je de events waaraan je I2C commando's kunt koppelen.
Bijlagen
i2cevents.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Ik ben vast wat codes aan het verzamelen en denk dat ik hier een eind mee ga komen.
HKdac4.png
Wel vraag in mij af wat OnModule Select, OnModule Deselect en OnRateChange doet.
Bij de laatste heb ik wel en idee en kan daar een Mute commando toevoegen maar vraag mij af of dat nodig is.
De mute wordt als het goed is door pin 15 naar beneden getrokken bij het wisselen van sample rate.
Wat de andere 2 doen :?: :?:


Mis ik verder nog iets?

Ik ben er wel achter gekomen dat ik moet kiezen tussen DSD64X of DSD128X.
Ik zie helaas geen verschillende DSD modes in het rijtje staan.

Groetjes George
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door knuisje »

Kappa7 schreef:
Wel vraag in mij af wat OnModule Select, OnModule Deselect en OnRateChange doet.
Het eerste event gaat af zodra in Windows de Amanero als audiodevice actief wordt gemaakt, en de tweede als hij dus in Windows wordt gedeactiveerd.

Bij On352Set en On384Set zou je de dac kunnen muten via een I2C-commando omdat deze samplerates niet worden ondersteund.
Kappa7 schreef:
k ben er wel achter gekomen dat ik moet kiezen tussen DSD64X of DSD128X.
Ik zie helaas geen verschillende DSD modes in het rijtje staan.
De Amanero ondersteunt DSD over PCM met frequenties 2.882MHz voor DSD64 en 5.644MHz voor DSD128.
Beide worden ondersteund door de dac, alleen moet je met pin 12 laag instellen dat de aangeboden masterclock 4 en 2 keer de DSD datarate bedraagt. Dus pin 12 van de dac moet je in DSD mode met een relais nog aan de massa koppelen.

Het probleem hierbij is dat de dac bij DSD64 een masterclock nodig heeft van 11.2896MHz (2.882MHz x 4). Bij DSD128 is deze frequentie hetzelfde, 11.2896Mhz (5.644MHz x 2). De Amanero geeft bij DSD64 en DSD128 echter een masterclock af van 22.5792MHz, dus het dubbele. :(
Met de nieuwe firmware is het echter mogelijk met een prescaler de masterclock van de Amanero door 2 te delen zodat de dac er toch mee kan werken. De PCM mode van de dac kan ook overweg met deze gehalveerde masterclock.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Ik heb gister de zaak maar eens opgestart onder windhoos en heb even naar de nieuwe firmware gekeken.
Nu worden er wel aparte snelheden opgegeven voor DSD
HKdac5.png
Daar moet het wel mee lukken.

De halve snelheid van de klok is overigens nog ruim voldoende om ook PCM audio goed weer te geven dus het lijkt er op dat dit moet gaan werken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door knuisje »

Alleen DSD64 en DSD128 worden ondersteund door de CS4397. DSD256 en DSD512 dff-files kom je in de praktijk niet tegen, zie http://dsd-guide.com/where-can-you-find ... -downloads.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

hee die link had ik ook al gevonden. :)
DSD64 en DSD128 is voorlopig wel voldoende om mee te starten.
this natuurlijk voor mij gewoon leuk om te kijken hoe ver ik kom hier mee.
mocht het allemaal zo lukken heb ik zo een beetje de goedkoopste DSD dac gebouwd die er is.
Voor nog geen €100, - lijkt mij een nette prestatie.
Dan nog wat sleutelen aan de voeding en een nette uitgang bouwen dan ben ik al snel nog weer €100, - verder maar dan heb je ook wat.
Prio een is eerst maar eens het verhaal spelend maken dan zien we wel verder.
Alleen laat het USB bordje wel lang op zich wachten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door hannesie »

Heb je al wel bij je Paypal account de rekening gezien en betaald?

Ik had dat eerst niet in de gaten, maar toen ik dat had gedaan was hij er al wel snel.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Ja zeker die is vorigeweek vrijdag al betaald.
Bijna een week geleden al.
staat ook al op de lijst als betaald dus dat moet kloppen.

heb net wel even een PB gestuurd zal nu wel snel komen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

En hij is binnen. :rock: :rock: :rock:
P1060647.JPG
En de achterkant.
P1060650.JPG
In versie 1.15 is nu ook de mogelijkheid om te schakelen via pennen F0,F1,F2,F3, deze zijn nu duidelijk zichtbaar.
0 (F3), 0 (F2), 0(F1), 0(F0) -> 32kHz
0 (F3), 0 (F2), 0(F1), 1(F0) -> 44.1kHz
0 (F3), 0 (F2), 1(F1), 0(F0) -> 48kHz
0 (F3), 0 (F2), 1(F1), 1(F0) -> 88.2kHz
0 (F3), 1 (F2), 0(F1), 0(F0) -> 96kHz
0 (F3), 1 (F2), 0(F1), 1(F0) -> 176.4kHz
0 (F3), 1 (F2), 1(F1), 0(F0) -> 192kHz
0 (F3), 1 (F2), 1(F1), 1(F0) -> 352.8kHz
1 (F3), 0 (F2), 0(F1), 0(F0) -> 384kHz

Waarschijnlijk ga ik het niet gebruiken maar je weet nooit.
Misschien leuk om leds mee te schakelen zo dat de bussnelheid is uit te lezen.
Weer iets om uit te zoeken.

Eerst maar eens wat gaan doen,
Waar ik nog even met het idee liep om zelf een print voor de dac te laten maken en wat CS4398 chips op Ebay te bestellen ga ik nu toch maar de Hong Kong dac gebruiken.
Misschien leuk om in de toekomst nog eens zoiets te maken.
Ik ga de Amanero aansluiten via de headers, kan dus zo los gehaald worden en in een vervolg project geplant worden.

Tzal vannacht wel weer laat worden maar de plaat draait en de soldeerbout staat op te warmen.
Wordt vervolgd..............................miep miep
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door hannesie »

Die nieuwe Amanero heeft een duidelijk agressiever kleurtje dan de mijne, die is namelijk groen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Die nieuwe Amanero heeft een duidelijk agressiever kleurtje dan de mijne, die is namelijk groen. :mrgreen:
De mijn hoeft ook niet groen te zijn :mrgreen: Deze mag best wat extra stroom verbruiken als die dat nodig heeft.

Het dacje kan ik al niet meer als nieuw verkopen.
P1060658.JPG
Is nog best makkelijk gegaan, Knuisje nog bedankt voor de tip werkt super met twee boutjes en veel tin.
Alleen het eiland van pin 28 is los gekomen de rest zit nog keurig op zijn plaats.
Met een beetje beleid moet dat wel vast te zetten zijn hij is nog niet door.

We gaan weer even verder met meten en pinnetjes tellen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

vanmorgen op pad naar TT Electronics in Harderwijk om daar wat onderdelen te halen, helaas de winkel was nog gesloten wegens vakantie.
volgende week weer verder dus.

kan ik me verder toe leggen op het uit zoeken van de printbannen.

Groetjes George
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 24 aug 2013, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door knuisje »

Jammer van pin28, daar moet de wordclock opgesoldeerd worden.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door maikbike »

ah bij jou is de usb er ook scheeft op gesoldeerd :mrgreen:
was al bang dat ik het enige exemplaar had.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door hannesie »

maikbike schreef:
ah bij jou is de usb er ook scheeft op gesoldeerd :mrgreen:
was al bang dat ik het enige exemplaar had.
Daar hoor je niets van als het donker is. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Gister weer lekker aan het kladderen geweest.
Daar de winkel dicht was ben ik maar verder gaan met tekenen.
Het lijkt me handig om via LEDs de status van de DAC uit te lezen.
Eens kijken of het mogelijk is om de F0-F3 pinnen daar voor te gebruiken.
Dit zijn gewoon open collectors en geven 1 of 0 af.
In de tabel hier onder staan de mogelijkheden.
0 (F3), 0 (F2), 0(F1), 0(F0) -> 32kHz
0 (F3), 0 (F2), 0(F1), 1(F0) -> 44.1kHz
0 (F3), 0 (F2), 1(F1), 0(F0) -> 48kHz
0 (F3), 0 (F2), 1(F1), 1(F0) -> 88.2kHz
0 (F3), 1 (F2), 0(F1), 0(F0) -> 96kHz
0 (F3), 1 (F2), 0(F1), 1(F0) -> 176.4kHz
0 (F3), 1 (F2), 1(F1), 0(F0) -> 192kHz
0 (F3), 1 (F2), 1(F1), 1(F0) -> 352.8kHz
1 (F3), 0 (F2), 0(F1), 0(F0) -> 384kHz

Dat is al heel wat maar bij 192Khz branden allen de middelste 2 leds gaat niet handig worden.
Ik ben dus eens gaan zoeken of hier niet iets handigs voor is binnen de 74LS familie.
Na een aantal mogelijkheden bekeken te hebben kwam ik op de 74LS145 uit.
Deze heeft 4 digitale inputs en heeft de mogelijkheid om 10 uitgangen aan te sturen via ook weer een open collector.
In mijn beleving betekend dat de uitgang naar aarde wordt getrokken, zet daar een LED voor en we hebben iets dat zou moeten werken in mijn beleving.

Heb het schema aangepast en bijgevoegd als PDF, de screen dumps worden niet scherp genoeg meer om nog wat te kunnen zien.
JGsHK-DAC.pdf
(33.74 KiB) 113 keer gedownload
Het is mij nog niet duidelijk of er nog pull-up weerstanden tussen de Amanero en de 74LS145 moeten.

Groetjes George
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door knuisje »

Ik zou een 74HC42 nemen, die werkt ook op 3.3V. Pull-up weerstanden heb je nodig als F0-F3 zwevend kunnen zijn. Dan gaan de leds willekeurig oplichten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Ga ik aanpassen bedankt!

Wat ik me zit af te vragen, is een tool of website waar in je de gewenste eigenschappen kan zetten en dat daar een geschikt exemplaar uit komt?
Ik heb nu handmatig uren lang verschillende data bladen door genomen om een exemplaar te vinden dan dacht ik past.
En nog is het niet de juiste.
Hoe doen jullie zo iets is dat parate kennis of heb je daar een hulpmiddel voor?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door knuisje »

Ik google op 4 to 10 demultiplexer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Honkong DAC ff kijen wat het doet en wat er mee kan.

Bericht door Kappa7 »

Gister dus eindelijk wat spullen wezen halen en weet nu dus wat de voetprint is van de componenten die ik heb kunnen krijgen.
Daar ben ik dus lekker mee aan de gang gegaan en ben alweer wat op geschoten.
De layout van de print is klaar en ik heb nu denk ik alles dat mij nodig lijkt.

Toegevoegd zijn connectoren om alles te verbinden met elkaar en de LEDs zijn dimbaar gemaakt.
Verder ontbraken nog wat Pulup weerstanden en die zitten er nu ook in.

Ik twijfel nog of ik hier printjes voor laat maken of dat ik het verhaal toch op gaatjes print ga bouwen.
Daar ik nog geen ervaring met het etsen zelf heb en geen zin heb om op china te zitten wachten denk ik dat ik het dus op gaatjes print ga maken.

Wel jammer want het ziet er wel mooi uit zo.
HKDac printjes.png
De LEDs komen aan de achterzijde van het bord maar het lukte me niet om deze daar te krijgen in KiCad.
En hier is het schema.
JGsHK-DAC-Rev3.pdf
(43.29 KiB) 100 keer gedownload
Ik ben nog wel achter de 74HC42 aan geweest maar T.T. had alleen de 74LS42 versie eens kijken of die ook gaat werken. volgens mij moet deze 3.3V input hebben en lijkt mij dat prima zo.

Groetjes George
Plaats reactie