1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ff dit opgraven....
als ik dit schema

vergelijk met dit schema:

dan (zie ik om te beginnen dat bij mijn setup nu (en dat is ook de default van Arta iirc) dat de mic op L zit, maar dat is nu niet zo relevant) is het enige verschil tussen het aansluiten van het 2e kanaal voor de dual channel accoustische meting op L en R van het kastje dat er dan een extra 27ohm zit, iets wat me niet veel verschil lijkt te maken op de spanningsdeler.... en verder lijkt het absolute nivo van dat 2e kanaal me niet zo relevant, het is immers maar als referentie en de zachtewaar zal dat wel rechtrekenen
reden dat ik dit weer opgraaf is dat ik m'n kist die ik gebruik voor metingen (met voeding, usb-hub, geluidskaart, alle snoeren, versterkertje, etc) opnieuw aan het inrichten ben en eigenlijk dat kastje vast wil opstellen. dat lukt alleen netjes met de cinchen naar onder, dus die wil ik dan ook vast aangesloten hebben. dus met de L en R in van de soundcard vast aangesloten op het kastje, met de uitgang van de versterker ook (en een extra setje klemmen afgetakt daarvan), zie onderstaand schema, waarbij de DUT dus aan A of B is aangesloten, en de mic (via de ingebouwde preamp) op de L in van de soundcard
als ik dit schema

vergelijk met dit schema:

dan (zie ik om te beginnen dat bij mijn setup nu (en dat is ook de default van Arta iirc) dat de mic op L zit, maar dat is nu niet zo relevant) is het enige verschil tussen het aansluiten van het 2e kanaal voor de dual channel accoustische meting op L en R van het kastje dat er dan een extra 27ohm zit, iets wat me niet veel verschil lijkt te maken op de spanningsdeler.... en verder lijkt het absolute nivo van dat 2e kanaal me niet zo relevant, het is immers maar als referentie en de zachtewaar zal dat wel rechtrekenen
reden dat ik dit weer opgraaf is dat ik m'n kist die ik gebruik voor metingen (met voeding, usb-hub, geluidskaart, alle snoeren, versterkertje, etc) opnieuw aan het inrichten ben en eigenlijk dat kastje vast wil opstellen. dat lukt alleen netjes met de cinchen naar onder, dus die wil ik dan ook vast aangesloten hebben. dus met de L en R in van de soundcard vast aangesloten op het kastje, met de uitgang van de versterker ook (en een extra setje klemmen afgetakt daarvan), zie onderstaand schema, waarbij de DUT dus aan A of B is aangesloten, en de mic (via de ingebouwde preamp) op de L in van de soundcard
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Als je bedoeld in het laatst plaatje, opstelling A voor impedantie metingen en B voor SPL metingen is het goed.
De klemmen van het kastje naar de speaker moet je dan bij B gewoon open laten en left dus op je geluidskaart aansluiten.
Right (van je geluidskaart) gaat dan naar je mic pre-amp. (en dus niet naar het impedantie boxje)
Je ziet dan dus dat de referentie weerstand niet eens mee doet. Die "zweeft" nu van de spanningsdeling naar niets...
Voor een SPL meting moet je absoluut niet je speaker op A zetten. Er zit dan een weerstand tussen je woofer en de versterker en dat beïnvloed de totale respons drastisch.
De klemmen van het kastje naar de speaker moet je dan bij B gewoon open laten en left dus op je geluidskaart aansluiten.
Right (van je geluidskaart) gaat dan naar je mic pre-amp. (en dus niet naar het impedantie boxje)
Je ziet dan dus dat de referentie weerstand niet eens mee doet. Die "zweeft" nu van de spanningsdeling naar niets...
Voor een SPL meting moet je absoluut niet je speaker op A zetten. Er zit dan een weerstand tussen je woofer en de versterker en dat beïnvloed de totale respons drastisch.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
zo, net voor t eerst de dual channel meting gedaan met t impedantiekastje, R ingang van de soundcard aangesloten op de rode cinch van t kastje. geen rook, en ook zag de curve er net zo uit als bij de single channel . alleen lag deze wel ineens 10dB hoger in de grafiek...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
ik graaf dit maar weer eens naar boven. dat kastje is toch wel een gedoe, omdat je voor een impedantie meting dus L&R moet calibreren (dat ze binnen een dB ofzo qua ingangsnivo zitten), en dus van een gelijk signaal moet gaan voorzien. hiervoor moet dus de cinches van t kastje los, splittertje op een van de cinch uitgangen, en daar de L&R ingangen van de soundcard op. en dan alles weer gewoon voor de uiteindelijke meting. het gedoe zit 'm vooral in dat het nu en enorme spagetti met allerlei snoeren wordt die ik weg had willen werken..
vraag: is het mogelijk om, met wat handig geplaatste schakelaars, een nw versie van t kastje te maken waar alles op z'n plek kan blijven...
vraag: is het mogelijk om, met wat handig geplaatste schakelaars, een nw versie van t kastje te maken waar alles op z'n plek kan blijven...
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
de Wallin Jig kan dat. Da's een handig kastje waarmee je met drie schakelaars kunt kiezen tussen akoestische metingen, impedantiemetingen, loop-back, calibratie. Ook zitten er verzwakkers in en, heel handig, twee calibratiemetingen waarmee je heel snel kunt zien of je alles goed aangesloten hebt.Henkjan schreef:
vraag: is het mogelijk om, met wat handig geplaatste schakelaars, een nw versie van t kastje te maken waar alles op z'n plek kan blijven...
Ik gebruik dat ding al een hele tijd en vind hem heel hand. Had hem geloof ik ook al in het begin van dit topic aangegeven.
enige nadeel is dat ik nog steeds niet kan onthouden wat nu in welke situatie de positie van die schakelaars moet zijn...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
mmm, en dat werkt 1-op-1 met Arta?

en t is toch zo smpeldaniel schreef:enige nadeel is dat ik nog steeds niet kan onthouden wat nu in welke situatie de positie van die schakelaars moet zijn...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
iets met relais en een stel LEDs lijkt me mooier 
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
Als je nu die drie schakelaars vervangt door relais, en je neemt drie andere schakelaars om die relais te schakelen... Ledjes over de spoelen, heb je dat ook gefixed. Of een velleman VU metertje erbij, knipperen ze ook nogHenkjan schreef:iets met relais en een stel LEDs lijkt me mooier
Om op je vraag terug te komen: dat kastje werkt idd met ARTA. BEdacht me dat er een tijdje terug eentje te koop stond op het forum, wellicht is die er nog?
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
Herkenbaar! Zelf heb ik me in het verleden ook enorm geërgerd aan dit probleem.
Toen ik een 5/6 tal jaren terug een eerste poging gedaan heb om te gaan meten heb ik toen het volgende schema gebruikt en de componenten in een 19" rack gebouwd:
http://raymondaudio.nl/projects/project9/project9.html
Om meteen te kunnen calibreren heb ik in de loop van de tijd wat aanpassingen (referentieweerstand voor imp. metingen aan linker kanaal high-out toegevoegd) gedaan aan het schema, maar deze heb ik atm niet bij de hand. Bij interesse kan ik dit weekeind wel even het schema uit de kast halen (letterlijk) en wat foto's maken van de opbouw.
In principe stelt het weinig voor:
1 mono versterkertje (7,5 w in mijn geval)
4 6polige schakelaars (2*3) uit een oude versterker
1 potentiometer
x aantal cinch of rca connectors (inbouw)
De mic-pre heb ik niet in het kastje gebouwd, dat gaf te weinig flexibiliteit.
Wat ik er mee kan:
1 schakelaar om te switchen tussen SPL en IMP metingen
1 schakelaar om te switchen tussen L en R kanaal input voor versterker (weinig toegevoegde waarde, zou ik de volgende keer weglaten)
1 schakelaar bypass amp
Wat ik nog moet maken: (mss kan iemand hiermee helpen)
Een indicator led voor output op 2,83V, hoef ik niet meer met een voltmeter te lopen kloten
Een zwaardere voeding en/of andere versterker, overstuur hem te snel 7,5 w is niet voldoende.
Het schema:
http://raymondaudio.nl/projects/project ... schema.PDF
Alle credits aan de originele maker!
Toen ik een 5/6 tal jaren terug een eerste poging gedaan heb om te gaan meten heb ik toen het volgende schema gebruikt en de componenten in een 19" rack gebouwd:
http://raymondaudio.nl/projects/project9/project9.html
Om meteen te kunnen calibreren heb ik in de loop van de tijd wat aanpassingen (referentieweerstand voor imp. metingen aan linker kanaal high-out toegevoegd) gedaan aan het schema, maar deze heb ik atm niet bij de hand. Bij interesse kan ik dit weekeind wel even het schema uit de kast halen (letterlijk) en wat foto's maken van de opbouw.
In principe stelt het weinig voor:
1 mono versterkertje (7,5 w in mijn geval)
4 6polige schakelaars (2*3) uit een oude versterker
1 potentiometer
x aantal cinch of rca connectors (inbouw)
De mic-pre heb ik niet in het kastje gebouwd, dat gaf te weinig flexibiliteit.
Wat ik er mee kan:
1 schakelaar om te switchen tussen SPL en IMP metingen
1 schakelaar om te switchen tussen L en R kanaal input voor versterker (weinig toegevoegde waarde, zou ik de volgende keer weglaten)
1 schakelaar bypass amp
Wat ik nog moet maken: (mss kan iemand hiermee helpen)
Een indicator led voor output op 2,83V, hoef ik niet meer met een voltmeter te lopen kloten
Een zwaardere voeding en/of andere versterker, overstuur hem te snel 7,5 w is niet voldoende.
Het schema:
http://raymondaudio.nl/projects/project ... schema.PDF
Alle credits aan de originele maker!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje
mmm ik ga eens nadenken over het superdeluxe kastje...
uitgangspunten tot nu toe:
uitgangspunten tot nu toe:
- versterkertje extern
- mic preamp en geluidskaart ook extern
- omschakelen van ingangen geluidskaart die nodig is voor mic of imp metingen handmatig
- cinch aansluitingen voor naar geluidskaart, poolklem voor amp in en LS aansluitingen
- schakelen tussen meet modi met 1 simpele draaischakelaar (evt 2e voor bv verschillende calibratieweerstanden); intern dus relais
- optioneel LED om aan te geven wat er gebeurt
- 12V (of evt 5V) voeding (niet in scope)
- meetmodi: accoustisch, impedantie, diverse calibratie (nog specifiek maken)
- geschikt voor de meeste gangbare meetprogs: Arta, (lijst aanvullen svp)
- evt bedienpaneel los van kastje zelf (ivm inbouw)
