Pjotr schreef:b_force schreef:
vertel me nu eens waarom je zo graag een 2 kanaals meting zou willen doen ?
Alle benodigde data kan je uit een 1 kanaals meting krijgen nmlk.
Kan het iets minder kifterig professor Bart?
Het gebruikt dan stiekum het in software gegenereerde signaal voor de line output als referentie. Corrigeert dan niet voor de soundcard en versterker.
Daar kom je misschien nog wel achter als je daadwerkelijk serieus metingen gaat doen.
Tuurlijk kun je ook 1-kanaals metingen doen: Grote stappen, snel thuis

. Maar het hele meetprincipe is gebaseerd op correlatie met een referentiesignaal. En daarvoor kun je het beste het signaal nemen wat je ook daadwerkelijk aan de speaker voert. Lees het manual van Arta er nog maar eens op na.
Oww, sorry als ik "kifterig" overkwam, dat was absoluut niet mijn bedoeling
Maar ik heb echt al heel wat (serieuze) metingen gedaan en ze werken allemaal prima met een 1 kanaals meting.
De resultaten zijn daar prima van, aangezien je
1 - de benodige spl kan meten
2 - de onderlinge fase tussen de drivers weet.
Welk referentie signaal je daarvoor gebruikt, maakt niet uit, als je die maar steeds hetzelfde is.
Ik ben het met je eens dat ideaal dit referentie signaal, het signaal uit de versterker is, maar het is geen must.
Hoogstwaarschijnlijk zal je onnauwkeurigheid wat omlaag gaan, maar als ik mijn meet data vergelijk met bv de datasheets, dan verschilt die nauwelijks. (je behaald meer winst om je mic goed te laten kalibreren)
Met andere woorden, een 1 kanaals meting werkt prima voor dit soort werk, ideaal gezien is 2 kanaals beter
@ Henkjan
Helaas kan dit niet via dat schema worden aangesloten met de impedantie box.
Wat misschien zou kunnen werken is, je versterker op de + van die speaker aansluiting aan sluiten, maar of dat goed werkt weet ik niet.
(in feite heb je nog te maken met een 27 ohm, maar als ik het zo even uit mijn hoofd doe, gaat die niet naar ground oid, dus staat niet parallel aan de rest).
Eerlijk gezegd is daar het impedantie boxje ook niet voor bedoeld.
Die is nmlk enkel voor impedantie metingen.