1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Ik weet niet precies welke kaart je gaat nemen,
http://www.m-audio.com/products/en_us/M ... -main.html
b_force schreef:
maar werken gaat het wel :)
mooi
weet je zeker dat dat goed gaat als je een tweekanaals meting doet? Het ligt natuurlijk helemaal aan je software/drivers, maar zover als mijn ervaring gaat, gaan programma's als ARTA en speakerworkshop uit van meetsignaal op links en referentiesignaal op rechts (of andersom). Meetsignalen komen dan dus over één stereo inputsignaal binnen.

Als je tweekanaals metingen wilt doen met een ingebouwde mic, dan moet je dus het mic-kanaal en een kant van het line-in signaal naar een stereokanaal mixen. Kan dat?

Een-kanaals metingen kan natuurlijk altijd wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

daniel schreef:

Als je tweekanaals metingen wilt doen met een ingebouwde mic, dan moet je dus het mic-kanaal en een kant van het line-in signaal naar een stereokanaal mixen. Kan dat?

Een-kanaals metingen kan natuurlijk altijd wel.
Je bedoelt dus dat je 1 mic kanaal en 1 line kanaal als input nodig hebt?

Volgens mij kan dat wel. Op mijn M-Audio Duo schakelt het kanaal om van mic naar line als je er een jackplug in steekt. Dat werkt zo op ieder kanaal afzonderlijk. Volgens mij werkt dat bij deze net zo. Dat is een hardware kwestie en geen software kwestie.

Overigens kun je beter geen softwaremixer gebruiken maar in de meetsoftware direct de kaartdrivers selecteren. Zorg dan dat de Windows mixer géén gebruikt maakt van de meetkaart door hiervoor b.v. de on-board soundchip te selecteren. Je krijgt dan ook geen gezanik met software feedbackloops enzo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als er meer dan 1 signaal op een kanaal is, dan worden deze gemixt

wat voor 2 kanaals meting met de mic moet ik me dan voorstellen?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Henkjan schreef:
als er meer dan 1 signaal op een kanaal is, dan worden deze gemixt

wat voor 2 kanaals meting met de mic moet ik me dan voorstellen?
Uitgangssignaal van je versterker op een kanaal, mic-signaal op het andere. Dat heb je vaak nodig voor fasemetingen en vervormingsmetingen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
als er meer dan 1 signaal op een kanaal is, dan worden deze gemixt
Het gaat om de mic op kanaal 1 (of links) en de versterkeruitgang op 2 (of rechts) en vv zoals Daniel ook al aangaf.
wat voor 2 kanaals meting met de mic moet ik me dan voorstellen?
Zie daarvoor het manual van Arta bij dual channel metingen. Het versterkersignaal dient dan als referentiesignaal. Heb je idd nodig voor fasemetingen maar het corrigeert ook eventuele oneffenheden in de respons van de versterker en de geluidskaart.

@Daniel

Als je precies wilt weten hoe dat zit bij de MobilePre USB, download dan het manual even bij M-Audio.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

komende week slecht weer toch? kan ik ff gaan lezen 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

@ Daniel

Dit staat in het manual:

"Instrument/Line Inputs

Channels 1 and 2 have an Instrument/Line input as well as the microphone
input. If you want, you can plug one signal into the Channel 1 Mic input and
another signal into the Channel 1 Line input. However, these signals will be
mixed and both recorded on Channel 1, and you won’t have any control
over the balance between the two signals. A better solution in this case
would be to use the Channel 1 Mic input and the Channel 2 Line input."


De line input en de mic input op hetzelfde kanaal worden idd genixt zo te lezen, maar wel in hardware intern in het kastje. De oplossing staat er ook bij: 1 kanaal voor de mic gebruiken en het andere kanaal voor de versterker (line input).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik weet niet wat jullie allemaal lopen te neuzelen, maar het enige wat je nodig hebt is een line-input (voor impedantie), een line-out (voor versterker) en dan de mic-ingang. (die kan ook op de line-in).

Meer heb je niet nodig. punt...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Ik weet niet wat jullie allemaal lopen te neuzelen, maar het enige wat je nodig hebt is een line-input (voor impedantie), een line-out (voor versterker) en dan de mic-ingang. (die kan ook op de line-in).
mono of stereo :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik weet niet wat jullie allemaal lopen te neuzelen, maar het enige wat je nodig hebt is een line-input (voor impedantie), een line-out (voor versterker) en dan de mic-ingang. (die kan ook op de line-in).

Meer heb je niet nodig. punt...
Lees dan even de vraag van Daniel over de MobilePre USB audiokaart een aantal postings terug.. Daar was enige onduidelijkheid over hoe het zit met de mic en de line ingangen. Ons geneuzel probeert daar een antwoord op te vinden met uw goedvinden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik snap überhaupt niet helemaal waarom je een 2 kanaals meting zou willen doen, maar ik neem aan dat je met die kaart vast meerdere kanalen kan kiezen (kunnen de meeste regulieren simpele geluidskaartjes wel). Dus dat zou naar mijn idee prima moeten werken.

Maar een 1 kanaals meting werkt prima om speakers te meten, daarom snap ik het probleem niet helemaal.

(overigens gaan we nu wel heel erg offtopic)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:

(overigens gaan we nu wel heel erg offtopic)
Inzoverre dat als je een twee-kanaals meting wilt doen je wel jouw kastje nodig hebt om de versterker op de line in van de kaart aan te sluiten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik snap nog steeds niet wat je nu allemaal aan het vertellen bent, maar een impedantie meting is zeer simpel te doen.
Je hebt daar idd links en rechts nodig om de impedantie te meten, maar in feite boeit dat niet voor de mensen die dit imp boxjes krijgen.

Impboxje is gewoon een kwestie van aansluiten, de juiste waarde van de weerstand in bv ARTA (of andere programma's) instellen en meten maar.

Discussie hierover vind ik ook prima, maar daar is dit topic totaal niet voor bedoeld.
Graag wil ik dat dan ook naar een ander topic verplaatst hebben.

Dit topic is enkel bedoeld voor de progressie van het impedantie boxje.


Voor de duidelijkheid, dit is ongeveer het schema (met wel andere waardes)
Bijlagen
LimpJig.gif
LimpJig.gif (14.23 KiB) 4388 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Beste Bart,

Ik neem aan dat je kastje ook te gebruiken is als je 2-kanaals responsiemetingen wilt doen.

Zou een beetje suf zijn om daar een apart kast voor te maken toch?

<Edit>

Hou er wel rekening mee dat de Ri van de geluidskaart, vaak 10K, van invloed is op de verzwakker En waarom neem je voor de meetweerstand 10 ohm? De richtwaarde is de impedantie van de speaker op fs en dan kom je op ca. 50 ohm uit. 10 ohm kan wel maar dan is de nauwkeurigheid minder.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Bart,

mijn reactie was op jouw reactie op Henkjan over de ingebouwde mic-preamp. Dus als je niet snapt waar we over 'neuzelen' moet je je eigen post even checken.

Waarom tweekanaals is al duidelijk door Peter en mijzelf aangegeven. Dus dat lijkt me ook duidelijk.

voor de mensen die zelf zo'n boxje in elkaar willen zetten: check ook eens de Wallin Jig. Oorspronkelijk bedoeld voor gebruik met Speaker Workshop, maar werkt ook perfect met ARTA samen. Gaat weliswaar uit van gebruik met een externe pre-amp, maar moet volgens mij ook prima met een ingebouwde samen kunnen gaan. Op die site staat trouwens ook ergens een mooi schema voor een mic-preamp met fantoomvoeding voor elektrets.
Het mooie van dit kastje is dat je zowel alle metingen kunt doen, en ook meteen kunt calibreren.

@pjotr: bedankt voor de quote.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als ik zo kijk naar Afbeeldingdan zie ik dat er tijdens impedantie meting dus wel degelijk met een stereo signaal wordt gewerkt, dus beide kanalen van de soundcard in gebruik. en zal ik dus de mic moeten loskoppelen tijdens t impedantie meten...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens mij praten we lekker langs elkaar heen en begrijpt niemand elkaar meer :lol:

Aangezien alles al verteld en gezegd is.

Zeker wat Henkjan nu als laatste verteld dat je dus links en recht nodig hebt.
Dat is ook niet meer dan logisch, aangezien je een referentie signaal nodig hebt.

Maargoed om het duidelijk te stellen.

Je zult altijd moeten switchen als je impedantie gaat meten en daarna met de mic aan de slag gaat.
Echter zijn er geluidskaarten die direct 2 stereo kanalen (is dus 4 mono kanalen) TEGELIJK kunnen opnemen.

Dan hoef je niet te switchen met je microfoon en kun je direct meten. Echter moet je er wel voor zorgen dat je pre-amp uitstaat ivm evt ruis als je impedantie metingen gaat doen.

Ook dien je de impedantie box te by-passen als je met de mic aan de slag gaat, aangezien er anders een weerstand in serie met de desbetreffende speaker staat.

Je hebt dan in feite 1 schakelaar nodig, of je moet de kabels ipv op de impedantie box, direct op de versterker aansluiten.

Ik snap daarom nog steeds het geneuzel niet. :wink: :lol:

Maar wellicht is het te duidelijk voor mij en zijn er nog wat knelpunten bij jullie :)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Ja bart, je hebt gelijk...

je kunt inderdaad geen akoustische metingen doen met het impedantiekastje. En het klopt dat je met kabels moet switchen als je tussen impedantiemeting en akoustische meting moet switchen.

Is het principe van de tweekanaals akoustische meting je inmiddels ook duidelijk?


edit: berichtje iets constructiever gemaakt....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Voor de duidelijkheid hier dan nog maar even de opstelling voor een 2-kanaals responsiemeting. Je ziet dat er wel enige overlap is met de impedantiemeting, nl de voltage probe voor het referentie kanaal.
Bijlagen
respjig.gif
respjig.gif (2.85 KiB) 4253 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

vertel me nu eens waarom je zo graag een 2 kanaals meting zou willen doen ?

Alle benodigde data kan je uit een 1 kanaals meting krijgen nmlk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:

vertel me nu eens waarom je zo graag een 2 kanaals meting zou willen doen ?

Alle benodigde data kan je uit een 1 kanaals meting krijgen nmlk.
Kan het iets minder kifterig professor Bart? :D

Het gebruikt dan stiekum het in software gegenereerde signaal voor de line output als referentie. Corrigeert dan niet voor de soundcard en versterker.

Daar kom je misschien nog wel achter als je daadwerkelijk serieus metingen gaat doen.

Tuurlijk kun je ook 1-kanaals metingen doen: Grote stappen, snel thuis :D. Maar het hele meetprincipe is gebaseerd op correlatie met een referentiesignaal. En daarvoor kun je het beste het signaal nemen wat je ook daadwerkelijk aan de speaker voert. Lees het manual van Arta er nog maar eens op na.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 01 mei 2008, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kijk, handig mensen die het pakket al kennen :D

@Bart: dit Afbeeldingkan dus aangesloten worden met het kastje?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:

vertel me nu eens waarom je zo graag een 2 kanaals meting zou willen doen ?

Alle benodigde data kan je uit een 1 kanaals meting krijgen nmlk.
Kan het iets minder kifterig professor Bart? :D

Het gebruikt dan stiekum het in software gegenereerde signaal voor de line output als referentie. Corrigeert dan niet voor de soundcard en versterker.

Daar kom je misschien nog wel achter als je daadwerkelijk serieus metingen gaat doen.

Tuurlijk kun je ook 1-kanaals metingen doen: Grote stappen, snel thuis :D. Maar het hele meetprincipe is gebaseerd op correlatie met een referentiesignaal. En daarvoor kun je het beste het signaal nemen wat je ook daadwerkelijk aan de speaker voert. Lees het manual van Arta er nog maar eens op na.
Oww, sorry als ik "kifterig" overkwam, dat was absoluut niet mijn bedoeling :wink:

Maar ik heb echt al heel wat (serieuze) metingen gedaan en ze werken allemaal prima met een 1 kanaals meting.
De resultaten zijn daar prima van, aangezien je

1 - de benodige spl kan meten
2 - de onderlinge fase tussen de drivers weet.

Welk referentie signaal je daarvoor gebruikt, maakt niet uit, als je die maar steeds hetzelfde is.

Ik ben het met je eens dat ideaal dit referentie signaal, het signaal uit de versterker is, maar het is geen must.
Hoogstwaarschijnlijk zal je onnauwkeurigheid wat omlaag gaan, maar als ik mijn meet data vergelijk met bv de datasheets, dan verschilt die nauwelijks. (je behaald meer winst om je mic goed te laten kalibreren)

Met andere woorden, een 1 kanaals meting werkt prima voor dit soort werk, ideaal gezien is 2 kanaals beter :)

@ Henkjan

Helaas kan dit niet via dat schema worden aangesloten met de impedantie box.
Wat misschien zou kunnen werken is, je versterker op de + van die speaker aansluiting aan sluiten, maar of dat goed werkt weet ik niet.
(in feite heb je nog te maken met een 27 ohm, maar als ik het zo even uit mijn hoofd doe, gaat die niet naar ground oid, dus staat niet parallel aan de rest).

Eerlijk gezegd is daar het impedantie boxje ook niet voor bedoeld.
Die is nmlk enkel voor impedantie metingen.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

uit de ARTA manual:
Theoretically, the averaging technique, from a dual channel system, can be applied in a single channel system, but due to the limitation of the Windows sound driver, which does not keep the synchronicity between the signal playback and recording, only the time domain synchronous averaging can be applied. The phase response can't be estimated with an absolute accuracy.

To conclude:

The single channel system is recommended as a measurement system with the low quality soundcards. It is suitable for the measurement of the frequency response magnitude, but it does not give an accurate absolute phase response.

If we want to use the microphone channel of the soundcard, then we can only apply a single channel system, as the microphone input on all soundcards is monophonic.
je bent voor nauwkeurige fase-metingen dus helemaal afhankelijk van de keten, met daarin alle ellende die Windows je kan geven.
De laatste alinea is de basis van mijn oorspronkelijke vraag: het combineren van een mic-in signaal met een line-in signaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bart heeft in zekere zin wel een punt. Vanmorgen nog eens een null-meting gedaan met het no-nonsense Behringer UCA202 USB kaartje van 39 eu. Plaatjes vullen beter gaatjes dan praatjes :D

Het is een impuls meting met roze ruis. De metingen zijn gedaan op een W2K 2 Gig computer.

Bij de 1-kanaalsmeting komen duidelijk de artefacten van het kaartje naar voren maar erg groot zijn die niet en als je de delay compensatie voor de fase goed instelt valt dat met de fasemeting ook eigenlijk nog wel mee.

Bij de 2-kanaalsmeting zie je dat de fouten van het kaartje gecorrigeerd worden en is de impulsresponsie om door een ringetje te halen. Als extraatje een 2-kanaals meting met de optie van een filtering van de impulsrespons. Dat is wat ik doorgaans gebruik. Maar ook bij een 2-kanaalsmeting moet je de delaycompensatie goed instellen om voor akoestische looptijden te compenseren voor de fasemeting.

En als Bart nu een extra speakerklem voor de meetweetstand op de meetjig klust kan de meetjig ook voor 2-kanaals akoestische metingen gebruikt worden en is iedereen gelukkig ;)

@Henkjan

Spelen met een null-meting waarbij je line-in en line out aan elkaar knoopt geeft je een aardige feeling hoe e.e.a. werkt. Je moet dit eigenlijk goed onder de knie hebben voor je daadwerkelijk aan speakers gaat meten voor betrouwbare resultaten.

(PS, Het kost wat moete om de plaatjes in de goede volgorde te krijgen, hoop dat het duidelijk is adh van de tekst onderin de plaatjes)
Bijlagen
Impilse_2_Ch_Imp_Flt.png
Impilse_2_Ch_Imp_Flt.png (8.93 KiB) 4092 keer bekeken
Impilse_2_Ch.png
Impilse_2_Ch.png (8.51 KiB) 4092 keer bekeken
Impilse_1_Ch.png
Impilse_1_Ch.png (9.26 KiB) 4092 keer bekeken
Plaats reactie