1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Extra aansluiting gaat niet meer lukken.

Maargoed dit zijn metingen direct weer naar je geluidskaart (loop-back)

Meet nu eens het verschil met een speakers die je meet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jammer. En een bypass schakelaartje ook niet?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff dit opgraven....

als ik dit schema
Afbeelding
vergelijk met dit schema:
Afbeelding
dan (zie ik om te beginnen dat bij mijn setup nu (en dat is ook de default van Arta iirc) dat de mic op L zit, maar dat is nu niet zo relevant) is het enige verschil tussen het aansluiten van het 2e kanaal voor de dual channel accoustische meting op L en R van het kastje dat er dan een extra 27ohm zit, iets wat me niet veel verschil lijkt te maken op de spanningsdeler.... en verder lijkt het absolute nivo van dat 2e kanaal me niet zo relevant, het is immers maar als referentie en de zachtewaar zal dat wel rechtrekenen

reden dat ik dit weer opgraaf is dat ik m'n kist die ik gebruik voor metingen (met voeding, usb-hub, geluidskaart, alle snoeren, versterkertje, etc) opnieuw aan het inrichten ben en eigenlijk dat kastje vast wil opstellen. dat lukt alleen netjes met de cinchen naar onder, dus die wil ik dan ook vast aangesloten hebben. dus met de L en R in van de soundcard vast aangesloten op het kastje, met de uitgang van de versterker ook (en een extra setje klemmen afgetakt daarvan), zie onderstaand schema, waarbij de DUT dus aan A of B is aangesloten, en de mic (via de ingebouwde preamp) op de L in van de soundcard
Bijlagen
arta box voor beide metingen geschikt.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je bedoeld in het laatst plaatje, opstelling A voor impedantie metingen en B voor SPL metingen is het goed.

De klemmen van het kastje naar de speaker moet je dan bij B gewoon open laten en left dus op je geluidskaart aansluiten.
Right (van je geluidskaart) gaat dan naar je mic pre-amp. (en dus niet naar het impedantie boxje)

Je ziet dan dus dat de referentie weerstand niet eens mee doet. Die "zweeft" nu van de spanningsdeling naar niets...

Voor een SPL meting moet je absoluut niet je speaker op A zetten. Er zit dan een weerstand tussen je woofer en de versterker en dat beïnvloed de totale respons drastisch.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik moet dus ff controleren met rechts en links, maar het gaat dus werken. mooi.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door Henkjan »

zo, net voor t eerst de dual channel meting gedaan met t impedantiekastje, R ingang van de soundcard aangesloten op de rode cinch van t kastje. geen rook, en ook zag de curve er net zo uit als bij de single channel . alleen lag deze wel ineens 10dB hoger in de grafiek...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door Henkjan »

ik graaf dit maar weer eens naar boven. dat kastje is toch wel een gedoe, omdat je voor een impedantie meting dus L&R moet calibreren (dat ze binnen een dB ofzo qua ingangsnivo zitten), en dus van een gelijk signaal moet gaan voorzien. hiervoor moet dus de cinches van t kastje los, splittertje op een van de cinch uitgangen, en daar de L&R ingangen van de soundcard op. en dan alles weer gewoon voor de uiteindelijke meting. het gedoe zit 'm vooral in dat het nu en enorme spagetti met allerlei snoeren wordt die ik weg had willen werken..

vraag: is het mogelijk om, met wat handig geplaatste schakelaars, een nw versie van t kastje te maken waar alles op z'n plek kan blijven...
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door daniel »

Henkjan schreef:

vraag: is het mogelijk om, met wat handig geplaatste schakelaars, een nw versie van t kastje te maken waar alles op z'n plek kan blijven...
de Wallin Jig kan dat. Da's een handig kastje waarmee je met drie schakelaars kunt kiezen tussen akoestische metingen, impedantiemetingen, loop-back, calibratie. Ook zitten er verzwakkers in en, heel handig, twee calibratiemetingen waarmee je heel snel kunt zien of je alles goed aangesloten hebt.

Ik gebruik dat ding al een hele tijd en vind hem heel hand. Had hem geloof ik ook al in het begin van dit topic aangegeven.

enige nadeel is dat ik nog steeds niet kan onthouden wat nu in welke situatie de positie van die schakelaars moet zijn...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door Henkjan »

mmm, en dat werkt 1-op-1 met Arta?
daniel schreef:
enige nadeel is dat ik nog steeds niet kan onthouden wat nu in welke situatie de positie van die schakelaars moet zijn...
en t is toch zo smpel :lol:
Bijlagen
j2_modes.gif
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door Henkjan »

iets met relais en een stel LEDs lijkt me mooier 8)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door daniel »

Henkjan schreef:
iets met relais en een stel LEDs lijkt me mooier 8)
Als je nu die drie schakelaars vervangt door relais, en je neemt drie andere schakelaars om die relais te schakelen... Ledjes over de spoelen, heb je dat ook gefixed. Of een velleman VU metertje erbij, knipperen ze ook nog :lol:


Om op je vraag terug te komen: dat kastje werkt idd met ARTA. BEdacht me dat er een tijdje terug eentje te koop stond op het forum, wellicht is die er nog?
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door MBG Verhoeven »

Herkenbaar! Zelf heb ik me in het verleden ook enorm geërgerd aan dit probleem.

Toen ik een 5/6 tal jaren terug een eerste poging gedaan heb om te gaan meten heb ik toen het volgende schema gebruikt en de componenten in een 19" rack gebouwd:
http://raymondaudio.nl/projects/project9/project9.html

Om meteen te kunnen calibreren heb ik in de loop van de tijd wat aanpassingen (referentieweerstand voor imp. metingen aan linker kanaal high-out toegevoegd) gedaan aan het schema, maar deze heb ik atm niet bij de hand. Bij interesse kan ik dit weekeind wel even het schema uit de kast halen (letterlijk) en wat foto's maken van de opbouw.

In principe stelt het weinig voor:

1 mono versterkertje (7,5 w in mijn geval)
4 6polige schakelaars (2*3) uit een oude versterker
1 potentiometer
x aantal cinch of rca connectors (inbouw)

De mic-pre heb ik niet in het kastje gebouwd, dat gaf te weinig flexibiliteit.

Wat ik er mee kan:

1 schakelaar om te switchen tussen SPL en IMP metingen
1 schakelaar om te switchen tussen L en R kanaal input voor versterker (weinig toegevoegde waarde, zou ik de volgende keer weglaten)
1 schakelaar bypass amp

Wat ik nog moet maken: (mss kan iemand hiermee helpen)
Een indicator led voor output op 2,83V, hoef ik niet meer met een voltmeter te lopen kloten
Een zwaardere voeding en/of andere versterker, overstuur hem te snel 7,5 w is niet voldoende.

Het schema:
http://raymondaudio.nl/projects/project ... schema.PDF

Alle credits aan de originele maker!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1 of 2 kanaalsmetingen in Arta & het boxje

Bericht door Henkjan »

mmm ik ga eens nadenken over het superdeluxe kastje...

uitgangspunten tot nu toe:
  • versterkertje extern
  • mic preamp en geluidskaart ook extern
  • omschakelen van ingangen geluidskaart die nodig is voor mic of imp metingen handmatig
  • cinch aansluitingen voor naar geluidskaart, poolklem voor amp in en LS aansluitingen
  • schakelen tussen meet modi met 1 simpele draaischakelaar (evt 2e voor bv verschillende calibratieweerstanden); intern dus relais
  • optioneel LED om aan te geven wat er gebeurt
  • 12V (of evt 5V) voeding (niet in scope)
  • meetmodi: accoustisch, impedantie, diverse calibratie (nog specifiek maken)
  • geschikt voor de meeste gangbare meetprogs: Arta, (lijst aanvullen svp)
  • evt bedienpaneel los van kastje zelf (ivm inbouw)
Plaats reactie