Aan de slag met Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Bedankt weer. Ik heb ook nog even de foto's van Triode Dick bestudeerd en kwam daar bij een van de foto's het volgende tegen:
Hier is te zien dat de ontkoppel c's met de massa aansluiting naar het sub-aardpunt gaan waar de voortrapjes ook op aangesloten zijn. Vandaar uit gaan er draden naar het centrale aard of massa punt....
Blijkbaar dus toch een sub-aardpunt mogelijk ... Ik ga kijken hoe het uitpakt. Voorlopig heb ik vast mijn soldeerkunsten geoefend op een "aard-sterretje".

Dirk
Bijlagen
IMG_0885.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

In feite gebruikt Dick ook 1 aardpunt, hij gaat immers van de sub-aardpunten naar het echte massa aardpunt.

Helemaal goed toch, die soldeeroogjes? Je zou ze voor het aan de kast schroeven iets om kunnen buigen, kun je er straks beter bij.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Het bouwfeest gaat beginnen ! Het kosten een paar centen zo'n plaatje van Schaeffer, maar dan heb je ook wat :mrgreen:
Bijlagen
Bovenplaat
Bovenplaat
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Paul groot »

Het ziet er tot nu toe allemaal heel netjes uit Dirk, je bouwt erg mooi.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Dank voor je compliment. Maar laatst kwam ik deze foto tegen: dat is pas netjes bouwen :D Ik garandeer niet dat het bij mij ook zo mooi wordt ....
Bijlagen
const18s.jpg
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Inmiddels na een dagje knutselen .....
Nog tips ? Let me know !
Morgen verder :D :D
Bijlagen
Buisvoeten KT88 verzonken
Buisvoeten KT88 verzonken
Lukt helaas niet met de noval-voetjes
Lukt helaas niet met de noval-voetjes
Elco's voor de voortrappen staan op aparte alu-steun
Elco's voor de voortrappen staan op aparte alu-steun
Hierop is ook ruimte voor extra draadsteunen
Hierop is ook ruimte voor extra draadsteunen
Hier verzamelen zich straks de massaverbindingen van de voortrappen
Hier verzamelen zich straks de massaverbindingen van de voortrappen
Eén UGT gemonteerd.
Eén UGT gemonteerd.
Binnenkant met UGT en voedingstrafo
Binnenkant met UGT en voedingstrafo
Zoveel draden, hoe moet het ooit goed komen ...
Zoveel draden, hoe moet het ooit goed komen ...
Elco's op steuntje dat gelijk bovenplaat verstevigt.
Elco's op steuntje dat gelijk bovenplaat verstevigt.
IMG_0899-1.jpg
Totaaloverzicht binnenkant
Totaaloverzicht binnenkant
Hier komen straks de gelijkrichters op, tevens massapunt
Hier komen straks de gelijkrichters op, tevens massapunt
Ruimte voor de voortrappen
Ruimte voor de voortrappen
Het beest tot nu toe, niet te tillen !
Het beest tot nu toe, niet te tillen !
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door sander1238 »

heel mooi dirk =D> , jammer is alleen van die noval voetjes, was het niet mogelijk om die van onder te monteren?

verder top hoor!!!

sander
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Ziet er keurig uit, er is te zien dat je van tevoren hebt bedacht hoe het moet gaan worden.

1 ding: dat massapunt, dat is echt belangrijk. Kun je die niet ergens direkt op het chassis schroeven, met een kartelringetje eronder? Ik weet niet of er nog iets van afwerking op die Schaeffer plaat zit dat je eraf moet krabben voor een optimale verbinding?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door sander1238 »

zou dat zoveel uitmaken barry? dirk heeft dat verdeelstukje misschien niet direct op het chassis zitten, maar de verbinding is er wel dmv het boutje.

sander
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

jammer is alleen van die noval voetjes, was het niet mogelijk om die van onder te monteren?
De octalvoeten hadden precies een "kraag" van 4mm, de dikte van de plaat. De novalvoetjes hebben maar een kraag van 2 mm en zouden dan dus verzonken komen te liggen waardoor de buis ahw in het chassis kwam.
verbinding is er wel dmv het boutje.
Dat was ook mijn gedachte. Het gat in het chassis waar het boutje dus doorheen steekt heb ik bewust niet afgebraamd dus dat maakt daar wel goed contact. Ik heb er wel vertrouwen in. Hooguit vraag ik me af of het aardpunt niet beter wat centraler kan liggen tussen voor- en eindtrappen in ?
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Na een tweede dagje knutselen komt er al schot in de zaak.
Ik heb toch het aardpunt verplaatst. Zie foto. En om Barry gerust te stellen: onder de 4 schroeven die de beugel met de bovenplaat verbinden zit een kroonring. Als het massakontakt nú nog niet goed is ....
Ook heb ik toch eens geprobeerd of de noval-voetjes niet ónder de plaat gemonteerd konden worden. Is gelukt. De ECC99's zijn dunner dan de doorsnede van de voet. Foto hiervan lukt nog niet want de versterker staat nog op z'n kop.

De hoogspanning is aangesloten tot de chokes. Nu ga ik eerst testen. De eerste elco's hebben samen voldoende spanningsvastheid om de onbelaste hoogspanning aan te kunnen. Voor de tweede elco, de grote 500uF geldt dat denk ik niet. Eerst maar eens kijken of de hoogspanning boven de 500V uit komt.
Van één kanaal is de gloei aangesloten van de KT88's. Ik heb daarvoor 1,5 mm2 draad met massieve kern gebruikt. Wel lekker te twisten, maar lastig te verwerken. Had dus wel iets dunner gekund ...
Verder is de gloei van de ECC99's aangesloten en ook de print voor de DC voor de 6SN7 en de inschakelvertraging kan onder stroom.
O ja, aan de 230V kant moeten ook nog een paar draadjes voordat de boel onder spanning kan. Ben benieuwd.
Bijlagen
Verplaatst aardpunt
Verplaatst aardpunt
De hoogspanningsdiodes
De hoogspanningsdiodes
De eerste elco's in de hoogspanningsketen
De eerste elco's in de hoogspanningsketen
Overzicht na dag 2
Overzicht na dag 2
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Hoogspanning getest met 2 60W gloeilampen in serie. Bij een stroom van 272 mA komt de spanning uit op 494V. In de chokes zullen er ook nog wel een paar volten sneuvelen, dus alles blijft binnen de toleranties van de 500V elco's.
Ik heb overigens ook nog de spanning gemeten die door de 220K weerstanden wordt verdeeld over de twee eerste elco's. Die verdelen is niet helemaal "eerlijk", want niet over beide elco's in serie staat dezelfde spanning. Maar in alle gevallen wel ruim binnen de werkspanning van de elco van 385V.

Volgens mij zit het dus met de hoogspanning wel goed.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Als er onder die bouten een kartelring zit maken ze degelijk deel uit van je chassis, moet voldoende zijn. Goede massa is echt belangrijk wil je 'm bromvrij krijgen. Maar gaat lekker zo, zit schot in!
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Tja, en toen was tie klaar :) Ik heb overigens nog niet het lef gehad de spanning er op te zetten. Eerst nog maar eens aan de hand van het schema de gehele bedrading nalopen. De NRS is getest en werkt. Voorlopig maximaal negatief gedraaid op -69V. Dan kan dát al vast niet meer fout gaan.
Het meest bang ben ik nog voor oscillaties, ik lees daar nogal eens wat over op het forum. Een brom .... tja, volgens mij heb ik de spelregels wel gevolgd. Eén aardpunt, de 6SN7 wordt gegloeid met DC, draden voor de gloeispanning van de andere buizen getwist, de nulpunten van de 6,3V gloei voor de KT88's aan het massapunt, afscherming van de ingangsbedrading éénzijdig geaard. Nog iets vergeten ??

Nu eerst maar eens laten werken. Jullie horen ervan. Of in dit deel van het land gaat het licht uit, of er komt een nieuwe lange- of middengolfzender in de lucht of .... ik geniet van fraaie muziek.
Ben benieuwd naar een vergelijking tussen mijn Hypex-monoblokken, de LM4780 en deze Bill.

Tot later .....
Bijlagen
Detail rond de ECC99
Detail rond de ECC99
Rechter ECC999 en 6SN7
Rechter ECC999 en 6SN7
Een van de KT88-ers
Een van de KT88-ers
Verzamelrails voor massaverbindingen van de voortrappen
Verzamelrails voor massaverbindingen van de voortrappen
NRS-print
NRS-print
Ingangsbussen met afscherming éénzijdig aan aardpunt
Ingangsbussen met afscherming éénzijdig aan aardpunt
Ik weet het: er zijn betere. Eerst maar eens zorgen dat alles werkt
Ik weet het: er zijn betere. Eerst maar eens zorgen dat alles werkt
Detail rechter kanaal
Detail rechter kanaal
IMG_0925.jpg
De eindtoestand
De eindtoestand
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door IJsbier »

Dat is snel en netjes gedaan. :) De eerste keer aanzetten gaat spannend worden. Succes!! Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door sander1238 »

=D> =D> =D> =D> =D> heel erg netjes hoor
ben erg benieuw, in ieder geval heel veel luisterplezier ervan, ga er gewoon vanuit dat hij gelijk de sterren van de hemel speelt.

succes

sander
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

ga er gewoon vanuit dat hij gelijk de sterren van de hemel speelt
Hahaha, nou dat had hij niet gedaan hoor. De verbinding tussen de 6SN7 en de twee ECC99's was ik effe vergeten en er lag ook nog iets aan massa wat er niet hoorde :oops:

Niet voor niks alles nagekeken dus. Morgen nog een keer met een frisse blik er doorheen en dan wordt het echt "spannend".
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Paul groot »

Netjes, men complimenten............
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door democles »

Leuk gedaan :rock:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Muug »

mijn god, dat krijg ik nooit zo proper :shock: :shock: :shock: Is dat werkelijk jouw eerste project? Respect man !
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

En toen .... was er geluid ..... maar ook brom :(

Oké, even een update:

Na inschakelen en e i n d e l o o s wachten totdat de inschakelvertraging afgeteld heeft geen rook, geen vuur. Wel een matige brom, te hinderlijk. Overigens wel keurig op beide kanalen. Ingangen waren kortgesloten naar aarde.
De volgende zaken vallen me op:
- B+ is op beide kanalen ca. 525 volt, beetje hoog ?!
- B++ is op beide kanalen 506 volt, idem
- B+++ is op beide kanalen 380 volt, idem.
Alles dus wel keurig in balans. Dat wel.
Op alle KT88's staat de NRS maximaal en dat is zo rond de -65V. Over de kathodeweerstanden van alle KT88's (die zijn trouwens 1,2 Ohm) meet dan zo tussen de 70mV en 77mV. Dat lijkt me niet extreem hoog, want 60mA X 1,2 Ohm levert zo 72 mV.
Wel vind ik het vreemd dat de NRS echt maximaal negatief moet staan. Komt dat wellicht door de te hoge voedingsspanning ?

Kortom, beide kanalen zijn wel in evenwicht, geen kanaal-gerelateerde problemen dus. Geluid komt er - behalve de brom - ook nog uit :D

Wat kan ik nog doen ?
De voedingsspanning verlagen lijkt me geen optie. Die is gerelateerd aan de trafo en dus niet beïnvloedbaar.
Wel kan ik de NRS nog verlagen door de "onderste" weerstand kleiner te maken of zelfs te overbruggen. Ik zitten meerslagenpotmeters in, dus voor de fijnafregeling heb ik geen extra weerstanden nodig.
En dan de brom. Hoe kan ik die verder lokaliseren ?
Kan ik de roosters van de ECC99 even aan massa leggen om te kijken of de brom wellicht uit de 6SN7 komt ? Die wordt overigens op DC gegloeid ....
De roosters van de KT88's even aan massa leggen lijkt me geen goed idee: bij -64V NRS verstoken ze al ruim 60mA, de roosters op 0 V leggen zal ze dus wel acuut doen sneuvelen ....

Willen jullie eens met me meedenken ?

Samenvatting tot nu toe: ik heb muziek, maar er klopt nog iets niet denk ik.

Dirk
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Kappa7 »

je kunt eerst de voorbuisjes verwijderen.
Dan aanzetten heb dan nog brom dan zit. Dat in je eind trap
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Pcies, George was me voor. Dan weet je al wat meer in welke richting je moet zoeken.

Heb je een scoop, kun je meten? Als je bv 50Hz, 100Hz of een hogere frequentie meet (wat op oscillatie ou kunnen duiden) weet je ook al meer.

Zo maar iets waar je makkelijk intuint, wat bij mij ook fout ging: de gestabiliseerde voeding van de 6SN7 gloei, hangt daar de 0 van wel aan massa?
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

de gestabiliseerde voeding van de 6SN7 gloei, hangt daar de 0 van wel aan massa?
BINGO !! U gaat door voor de koelkast :D De brom is nu aanzienlijk minder, nog wel wat hoorbaar maar nu op de achtergrond. Goh, dat had ik NOOIT verzonnen hoor :oops:
Heb je een scoop, kun je meten? Als je bv 50Hz, 100Hz
Nee, helaas niet. Maar als ik de 230V los maak dan is de brom weg, logisch, zie hierboven ....

Nu nog concentreren op de hoge voedingsspanningen en de ontoereikende NRS ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Kijk, dit gaat de goede kant op :mrgreen:

Volgende vraag, de ECC99's, de (AC) gloei, hoe heb je die aangesloten? Dick geeft in z'n schema aan dat hij een wikkeling met een middenaftakking gebruikt, die met een c aan masa ligt. Zoiets dergelijks moet je er wel in hebben zitten.

De hoge spanning zou voor de buisjes wel kunnen, maar hoe zit het met je elco's, als je 500V types gebruikt is het te hoog.

Dan, nu de brom minder is, kun je nu de NRS ook beter regelen? Ik kan me herinneren dat ik door het 6SN7 probleem zo'n enorme brom had dat die de hele voeding onderuit trok, alhoewel dat bij jou niet het geval lijkt te zijn, ook omdat beide kanten gelijk meten. Maar misschien kun je het toch even proberen, die NRS regelen.

Edit: oja, meet nu nog eens de voedingsspanning, is die nog steeds zo hoog?
Plaats reactie