En toen .... was er geluid ..... maar ook brom
Oké, even een update:
Na inschakelen en e i n d e l o o s wachten totdat de inschakelvertraging afgeteld heeft geen rook, geen vuur. Wel een matige brom, te hinderlijk. Overigens wel keurig op beide kanalen. Ingangen waren kortgesloten naar aarde.
De volgende zaken vallen me op:
- B+ is op beide kanalen ca. 525 volt, beetje hoog ?!
- B++ is op beide kanalen 506 volt, idem
- B+++ is op beide kanalen 380 volt, idem.
Alles dus wel keurig in balans. Dat wel.
Op alle KT88's staat de NRS maximaal en dat is zo rond de -65V. Over de kathodeweerstanden van alle KT88's (die zijn trouwens 1,2 Ohm) meet dan zo tussen de 70mV en 77mV. Dat lijkt me niet extreem hoog, want 60mA X 1,2 Ohm levert zo 72 mV.
Wel vind ik het vreemd dat de NRS echt maximaal negatief moet staan. Komt dat wellicht door de te hoge voedingsspanning ?
Kortom, beide kanalen zijn wel in evenwicht, geen kanaal-gerelateerde problemen dus. Geluid komt er - behalve de brom - ook nog uit
Wat kan ik nog doen ?
De voedingsspanning verlagen lijkt me geen optie. Die is gerelateerd aan de trafo en dus niet beïnvloedbaar.
Wel kan ik de NRS nog verlagen door de "onderste" weerstand kleiner te maken of zelfs te overbruggen. Ik zitten meerslagenpotmeters in, dus voor de fijnafregeling heb ik geen extra weerstanden nodig.
En dan de brom. Hoe kan ik die verder lokaliseren ?
Kan ik de roosters van de ECC99 even aan massa leggen om te kijken of de brom wellicht uit de 6SN7 komt ? Die wordt overigens op DC gegloeid ....
De roosters van de KT88's even aan massa leggen lijkt me geen goed idee: bij -64V NRS verstoken ze al ruim 60mA, de roosters op 0 V leggen zal ze dus wel acuut doen sneuvelen ....
Willen jullie eens met me meedenken ?
Samenvatting tot nu toe: ik heb muziek, maar er klopt nog iets niet denk ik.
Dirk