Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dat wordt een prachtig projectje zo!
Erg fijn zo'n klusruimte! ook fijn op temperatuur te brengen denk ik, handig als je straks staat te lakken. (na het stofzuigen)
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

ja inderdaad, hele ruimte na het bouwen gaat leeg en wordt drastisch stofvrij gemaakt.
Ik wil namelijk gaan spuiten. In tent van plastic.
Compressortje heb ik al.
Ik moet alleen even nadenken over hoe ik afzuiging ga doen en stofvrije toevoer. Zal wel iets provisorisch worden............
Maar ja, dat zal nog wel ruim een maand duren voordat ik zover ben.

paul
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oude afzuigkap met natte handdoeken ipv. de wasem filters?
Uitgang kun je dan het tentje in laten blazen :D
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

goed idee..........
Die heb ik wel liggen......
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Toch wel lekker die paar extra plankjes MDF ?

Ziet er voortvarend uit!
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

REVANCHE.....
Bijlagen
REVANCHE.JPG
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Lekker bezig zie ik! Heb je al eerste open-baffle tonen gehoord uit de subwoofer?
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Hai Camiel,
Alleen cirkelzaag, boor en frees geluiden zijn deze kasten tot nu toe goed in geweest................ :D
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ik denk dat ik hier niet mee door moet gaan.
Lijkt wel mooi maar laat lucht door via schroef van voorzijde speaker naar kastruimte.
Ik heb nog maar 1 gat gemaakt en is te herstellen. (Speaker draaien en nieuwe gaten aftekenen.)
Of niet?
Bijlagen
RVS5mm en moer.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zou ik me geen zorgen over maken. Alleen bij een groot drukverschil zal er iets lucht via het schroefgat doorkomen. Maar doordat je een open systeem hebt en de schroef toch wel vastdraait zul je hier niets van merken.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Hallo Edo,

de laagkast wordt een gesloten systeem, ook geen baspoort, dus ik zal maar houtschroeven ipv dit systeempje.

gr
paul
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vergeet niet dat je er ook nog een laagje foam tussen de driver en de kast moet doen,dan steek je de schroef door het foam :wink:

en geef de binnenzijde van de baffle even een rond kantje.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Paul groot schreef:
Hallo Edo,

de laagkast wordt een gesloten systeem, ook geen baspoort, dus ik zal maar houtschroeven ipv dit systeempje.

gr
paul
Maar ook daar zal de druk niet zo groot worden dat het door de aangedraaide systeempje komt. Bij een constante hoge druk zou het inderdaad gaan lekken, maar door de woofer die toch wel heel snel naar voren/achteren gaat zal dit niet gebeuren.

Vergelijk het met snel ademhalen. Door neus of mond gaat prima, maar probeer het eens door een klein rietje van 0,1 mm in diameter...da's lastig....Dus ik zou me er geen zorgen over maken :D
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Dre en Edo beide bedankt.
Foam heb ik dus zal ik ook toepassen.

Ik heb gezorgd dat ik voor de ronden kanten voldoende "vlees" aanbreng.
Op sommige plaatsen nu dus 66mm.
Hij is al niet of lastig te tillen.
Reeds 32kg.
Bijlagen
bijna naadloos.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Na morgen, als ik de extra vlakken tbv rondingen heb aangebracht, wordt het leuk.
Dan wordt het een soort beeldhouwen met de bandschuurmachine.
Dan pas zal enigszins een druppelvorm zichtbaar worden.
Bijlagen
afronden.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

't Wordt allemaal wat groter dan wat er nu staat........ :twisted:
Bijlagen
Groot 's.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

A picture says more then a thousand words……..

Het is allemaal “precies pas” dus ik verwacht inderdaad geen lekken.
Bijlagen
lekken.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ik laat het eigengewicht meewerken op de lagen om te drogen.
Ik ben reeds in overtreding van de arbo richtlijnen als ik vanaf nu geen til-hulp meer krijg van de buurman.
Quote;
Op grond van wetenschappelijke onderzoeken komt het Amerikaanse Instituut voor Veiligheid en Gezondheid (National Institute of Occupational Safety and Health= NIOSH)) tot de conclusie dat in de meest optimale situatie maximaal 23 kg mag worden getild. Dit om gezondheidsschade te voorkomen.
Dit maximum gewicht geldt dus als gewerkt wordt onder optimale omstandigheden.Bij minder goede tilomstandigheden (hoogteverschillen, draaien tijdens het tillen enz.) zal het maximaal tilgewicht verder dalen.

En nu 4 dagen lekker doorwerken……
:evil: Niet afraffelen……… maar nu eens een keer iets moois maken.
Wat is hout een geweldig materiaal om mee te werken.
Bijlagen
HERNIA TOOL.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

word een aardige "klapper apparaat" !
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

dre schreef:
vergeet niet dat je er ook nog een laagje foam tussen de driver en de kast moet doen,dan steek je de schroef door het foam :wink:

en geef de binnenzijde van de baffle even een rond kantje.
Dre
kun je/wil je uitleggen waarom de binnen-randen afgerond moeten worden?
Ik kan er nu nog goed bij.......
en..geld dat voor alle interne randen?
FYI.....Er komt ook nog dik vilt in op alle oppervlakken.....

gr
paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Mijn laatste aanwinst. :D
In mijn zoektochten naar mooier en beter (binnen mijn mogelijkheden) heb ik besloten op de Etons 12 een torrenbak aan te sluiten. (Sorry Robert D)
Buisjes, en dan de KT88 komen een eind maar deze Krell die ik nu beluister, gaat een paar stappen verder.
Mooi ding die krell.
Blijft het feit dat de buisjes opener en gedetailleerder op mid en hoog klinken.
Dus; Krell op het laag, KT88 en/of Aitos op het midden en hoog……
Ach wat erg die crisis…… :twisted:
Bijlagen
krell kst100.jpg
krell kst100.jpg (2.65 KiB) 1014 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

:shock:
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Paul groot schreef:
Dre
kun je/wil je uitleggen waarom de binnen-randen afgerond moeten worden?
Ik kan er nu nog goed bij.......
en..geld dat voor alle interne randen?
FYI.....Er komt ook nog dik vilt in op alle oppervlakken.....

gr
paul
Hey Paul,

Ik vermoed dat dre bedoelt om aan de achterzijde van het drivergat een afgeschuinde rand te maken (schroefgaten laten staan).

Dit om de driver meer adem ruimte te geven.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Thanks KP,


Ik zal proberen uit te leggen wat het plan nu is.
Ik heb er veel over nagedacht en denk dat ik een oplossing heb verzonnen.

Het plaatje hardboard, welke ik van een curve heb voorzien, zal als sjabloon dienen voor platen (te maken/zagen) die als geleide gaan dienst doen.
Deze platen zullen aan weerszijden worden vastgeschroefd. (tijdelijk).
De schuurmachine wordt aan een praktisch onbuigbare lat gemonteerd. (Om duidelijk te maken wat de bedoeling is heb ik even voor de foto een lat op de schuurmachine gelegd.)
Die lat moet over de breedte kunnen verschuiven en de curve over de diepte volgen.
Het hoogte verschil van de bandschuurmachine moet gecompenseerd worden natuurlijk.
Op deze wijze krijg ik identieke flanken en wordt het schuren niet een lukrake klus maar “geleid” door de platen aanweerszijden.
Het moet wel geleidelijk en strak omdat ik later de kasten met diverse lagen vernis zal afwerken, ik wil trachten diepte te krijgen. En al die lagen vernis zullen oneffenheden genadeloos laten zien.

Zo zullen de kasten rond worden als het oorspronkelijke plan.

Hopen dat het lukt.
Ik ben hier wel even zoet mee………


Als het plan slaagt zal ik foto’s posten zodat dit duidelijker wordt. (als het niet slaagt uiteraard ook verslag :roll: ).

Paul
Bijlagen
schuurklus.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Als een paashaas met oortjes…………
Morgen verder anders verlaat men vrouw me……………..hmm… :twisted: .
Bijlagen
flappie.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”