Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door CoenvanDongen »

Martijn M schreef:
Met de hierboven geplaatste afbeelding gaat het design voor mij al wat meer leven.
Bij mij ook! Mooi aluminium stripje aan de zijkant en een mooi fineertje. Ik zie m al staan hier :D
Prachtige driver keuze!

Ik ben ineens toch maar even aan het kijken of ik er 9 februari bij kan zijn ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Inderdaad, een kleine afronding aan de hoeken aan de bovenzijde, en we hebben een beetje het "Braun" /"Apple" effect.

En zeker zal het dan voor veel "liefhebbers" al zeker meer acceptabel zijn.

Waf-factor schiet gelijk met sprongen de lucht in. :lol:

Nu dan ook de de accessoires nog, (Afstandsbediening e.d.) er er kan promotie komen. :mrgreen: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Kappa7 »

Ik heb het idee dat hij op de foto groter en lomper lijkt dan dat hij werkelijk is.
Zeker als de voet print maar 30x30 is dan zou het best nog wel eens heel erg meekunnen vallen in het echt.
Ik ben dan ook zeer benieuwd en kom hem zeker bewonderen en vooral beluisteren op 9-2

Mooi project ik hoop dat het gaat lukken voor jullie.

Nog wel een vraagje; waarom actief??
Er zijn kilo's aan buizen liefhebbers die graag hen dierbare versterkers willen gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat je ook een passief filter maakt dat later verwijderd kan worden om de upgrade te maken naar het actieve model. Een andere optie is om het filter in een losse behuizing te leveren zo dat ook met eigen versterkers kan worden ge-bi-ampt.

Groetjes en succes met Daudio.
George
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Alleen met actief laag hou je de woofers voldoende onder controle. Vanaf 150Hz kan een mooie buizenversterker de midden en hoge tonen weergeven, de overgang van midden naar hoog is passief gefilterd.

Ik heb wel bekeken of een volledig passieve variant eventueel zou kunnen voor de 'die-hard full spectrum one amplifier' buizenversterkerfanaten maar dat is niet mogelijk met het W-frame. Eventueel wel met de nog te ontwikkelen rechte baffle waar de laagfiltering eenvoudiger kan worden uitgevoerd. Dit heeft echter niet onze voorkeur, het gaat er echt niet beter van klinken.

De filters zijn los leverbaar, zodat naar wens elke eindversterker kan worden ingezet voor laag en midden/hoog. Modulair werken staat hoog in het vaandel bij ons. Als iemand al een eigen voor- en eindversterker heeft, dan kunnen we met de filters en een UcD-versterker voor het laag ons systeem aansluiten op een bestaande set in een slanke 1U hoge behuizing. Daar zit dan de laagversterking en het actieve filter in. Er zijn nog veel meer varianten mogelijk natuurlijk, het enige wat we willen "opdringen" aan de klant is de speaker + de filtering.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Kappa7 »

Dat klinkt vast al heel goed doordacht.
Actief aansturen van het laag lijkt mij in combinatie mat een buisje op het midden en hoog een mooie oplossing.

Ik ben benieuwd hoe het de 9e gaat klinken.
Groetjes George
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Barry2001 »

Kappa7 schreef:
Dat klinkt vast al heel goed doordacht.
Actief aansturen van het laag lijkt mij in combinatie mat een buisje op het midden en hoog een mooie oplossing.

Ik ben benieuwd hoe het de 9e gaat klinken.
Groetjes George
Zeker weten, zit hier thuis ook wel eens over aktief laag met buizen mid-hoog na te denken. Ben ook er benieuwd, ook gaaf dat de set als bouwpakket wordt aangeboden zodat er toch nog iets zelf te knutselen valt. Ik denk ook dat vooral het modulaire aspect wel veel mensen aanspreekt.

Vwb de vormgeving, als liefhebber van (italiaanse) motorfietsen valt me het altijd weer op hoe anders een fiets er in het echt uitziet in vergelijking met de foto's die je vooraf ziet. En mooi afgewerkt is het natuurlijk ook heel anders. Heb mijn vriendin naar de foto laten kijken, en dat is absoluut geen techneut, en die vond het een 'spannend' concept..positief bedoelt. En letterlijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Kijk, dat gaat de goede kant op, als we de vrouwen inspraak geven. :D

Nog even op de buizen terug komen: als je full-range buizen wilt en daarvan de verschillende principes optimaal wil benutten waarbij de laag naar midden overgang nog steeds actief is gefilterd, dan zou ik denken aan push pull voor het laag en single ended voor het midden/hoog.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat met een lap fineer erover een hier en daar wat zwart luidsprekerdoek het wel een heel ander gezicht geeft.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door knuisje »

Gaat het actieve filter met smd of through-hole componenten worden uitgerust?

Verder lijkt het mij een veelbelovend systeem, ik zit er over te denken om toch maar de reis naar Enschede te ondernemen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Gewoon through-hole voorlopig, SMD is pas aan de orde als grote series moeten worden gemaakt.
Bijlagen
sneak preview.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Zo te zien heeft niemand het nog durven vragen:

Welke is beter, deze Daudio of jowu eigen MOB3W luidspreker?

:twisted: :twisted: :twisted:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door hannesie »

Ik gok wel even. :D

Het mid/hoog scheelt niets, en het laag is met de 2x 26 cm. Design by Seas toch wel anders/beter. :shock:
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

hannesie schreef:
Ik gok wel even. :D

Het mid/hoog scheelt niets, en het laag is met de 2x 26 cm. Design by Seas toch wel anders/beter. :shock:
Jij kan goed gokken :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door knuisje »

Ik vind hem mooier dan de LX521 van Linkwitz.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Martijn M »

Vanaf welke frequentie zetten jullie de AMT in?

EDIT: foutje in de zin gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op zo 27 jan 2013, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

vanaf ongeveer 2000Hz
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Waarom hebben Jeroen en ik daudio, dipool design audio opgericht?

Wij geloven dat homeaudio anders moet!

Uiteindelijk wil iedereen het beste! Adembenemend geluid uit een prachtige luidspreker en ook nog betaalbaar. Toch? Dat is onze hobby.

Wij zijn van mening dat goede dipool luidsprekers echt super, lees beter, klinken. Linkwitz heeft dat uitvoerig beschreven op http://www.linkwitzlab.com

Jeroen heeft veel ervaring met zijn MOB3W en met meten en filteren. Heeft daar zijn eigen filosofie over, die ik erg waardeer. En hij heeft al veel forumleden en vrienden hiermee geholpen. Ook hebben meerdere forumleden al bij hem geluisterd, naar de MOB3W en zeker nu met de AT mid is het een top speaker.
Zelf heb ik 20 jaar geleden een full range electrostaat gemaakt (uit het Fikier boek), een soort Audiostatic en 9 jaar geleden een hybride electrostaat, met buizenvoorversterker en hybride buizen mosfet actieve eindversterking. Daarnaast meerdere site's, speakers en meubels ontworpen en gemaakt voor mezelf en vrienden. En mijn partner is interieurarchitect en ontwerper en docent op de Jan de Bouvrie academie. Oftewel wij zijn thuis veel met ontwerpen, kleuren & design bezig.

Jeroen en ik hebben dit hobbybedrijf (we doen het naast ons werk) niet opgezet met als doel geld te verdienen. Ons doel is: "meer mensen laten genieten van het bijzondere geluid van dipool luidsprekers, met een mooi design". Helaas zijn er namelijk weinig goede betaalbare dipool luidsprekers op de markt en is design vaak een ondergeschoven kindje. Als bouwpakket is er eigenlijk maar 1 bekende de Linkwitz Orion en daarvan vind ik persoonlijk het ontwerp qua design niet zo mooi. De versie die Tymen heeft (na)gebouwd vind ik persoonlijk een van de mooiste Orions.
Ook zijn er veel fabels over dipool / open baffle luidsprekers. Tijd dus om de dipool / open baffle kennis, die ook zeker bij veel zelfbouwers zit, te delen!
Voor ons is ieder persoon die en dipool luidspreker bouwt of koopt en die wij kunnen helpen om die beter te laten klinken een vriend / "dipool believer" erbij. Zegt het voort!!

Dus dipool/open baffle kennis is wat wij bieden. Om naam te maken moet je dan eerst laten zien wat je kan. Daarom is ons eerste ontwerp een top ontwerp, waarvoor we top units hebben geselecteerd en niet bezuinigen op filtercomponenten. Dit is onze "core business", een dipool luidspreker, met top units en wij vinden dat je die actief moet aansturen voor het beste resultaat, dus een actief filter (zie foto van Jeroen). Daarbij bieden wij een houtpakket van multiplex, met deuvel verbindingen, dat heel netjes op een CNC machine is gemaakt. Dus geen MDF en ook veel mooier en sterker dan ons eigen testmodel van MDF! En voor de zijstrip kunnen wij een prachtigs RVS strip leveren.

Daarbij hebben wij, om goede demo's te geven, op basis van de Hypex UcD's componenten een prachtige eindversterker gemaakt. Dit ontwerp doet het zo goed dat we besloten hebben om die ook te gaan leveren in een 1U hoge strakke aluminium kast.

En dat alles bieden we transparant aan. Wat bedoelen we daarmee. Je kan bij ons de units (incl. daudio modificatie) + gebouwde daudio filters + het houtpakket kopen, en alles verder zelf bouwen. Ook bieden wij een kant en klare speaker, inclusief versterkers en bekabeling, voor de personen met 2 linker handen :lol: . En alle variaties die daar tussen zitten. Dus voor ieder wat wils en met duidelijkheid waar je voor betaald. Want zelf de kast lijmen en schuren en alleen door onze spuiter laten spuiten is ook een mogelijkheid. En dat past volgens ons beter in deze IKEA tijd.

Daarom vinden wij dat homeaudio anders moet!

Groet, Hans
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

knuisje schreef:
Ik vind hem mooier dan de LX521 van Linkwitz.
Dat doet me goed!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
Ik vind hem mooier dan de LX521 van Linkwitz.
Die heeft dan ook een hele lage WAF waarde... :lol:
"Oh, je hebt een dressboy voor me gemaakt, wat handig."
"Uhh, nee schat, dat is de nieuwe luidsprekerbehuizing...."
"Wat !, dat ga je dus echt niet in de huiskamer zetten !"
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door AatV »

Ik hoop dat dit prachtige project van de grond komt en ik wens de initiatiefnemers veel succes. Toch wat opmerkingen.
Hans B schreef:
Ook zijn er veel fabels over dipool / open baffle luidsprekers. Tijd dus om de dipool / open baffle kennis, die ook zeker bij veel zelfbouwers zit, te delen!
Voor ons is ieder persoon die en dipool luidspreker bouwt of koopt en die wij kunnen helpen om die beter te laten klinken een vriend / "dipool believer" erbij. Zegt het voort!!
Vergeet niet dat dit - zoals je zelf al zegt - een zelfbouwforum is. Ik krijg bij dergelijke wervende teksten toch een wat jeukerig gevoel... :wink:

Hans B schreef:
Daarbij hebben wij, om goede demo's te geven, op basis van de Hypex UcD's componenten een prachtige eindversterker gemaakt. Dit ontwerp doet het zo goed dat we besloten hebben om die ook te gaan leveren in een 1U hoge strakke aluminium kast.
"een versterker maken" klinkt nogal weids. Ik mag hopen dat er - wellicht met een wijziging aan het opampgedeelte - niets aan de feitelijke UCD gewijzigd is?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

Dat gevoel bekruipt mij ook wel een beetje Aat. Wat heeft het nog met zelfbouw te maken? Op die manier gaat zelfbouw wel een beetje richting "zelf in elkaar zetten" van Ikea. Op zich prima voor de beginnende zelfbouwer, maar is dit daarvoor weer niet te hoog gegrepen EN vooral te duur?

Maar los daarvan kan daar wel een markt voor zijn. Ben erg benieuwd naar het vervolg. I.i.g. veel succes!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ray5150 »

Maar de kastjes van Gerbrand van Veen zijn ook al 30 jaar succesvol, dus er zal heus wel een markt voor zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Maar de kastjes van Gerbrand van Veen zijn ook al 30 jaar succesvol, dus er zal heus wel een markt voor zijn.
Dat was maar heel even zelf in elkaar zetten, is toch al bijna geen 30 jaar zelfbouw of zelf in elkaar zetten meer?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ray5150 »

Dat is waar ja, maar ik bedoel meer dat ze al die hele tijd een zaak kunnen runnen met slechts één model luidspreker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

Zekers, maar dat was toch hoofdzakelijk koopmansgeest :mrgreen: Maar laten we dit maar laten rusten, vind het toch geen vergelijk met wat Jeroen en Hans geklust hebben.
Gesloten