Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Het is dus nu duidelijk; een simpele on-board geluidskaart gaat niet werken.
Na wat 'gegoogle' op de hierboven gebruikte externe kaarten de volgende vraag:
Wat is een geschikte externe kaart, liefst met ingebouwde mic versterker met phantoom voeding verkrijgbaar in Nederland met een goede prijs-kwaliteit verhouding? Aanschaf en gebruik puur en alleen voor de Hypex producten.
Ger
edit:
Is dit een geschikte : http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... rettyPhoto
Na wat 'gegoogle' op de hierboven gebruikte externe kaarten de volgende vraag:
Wat is een geschikte externe kaart, liefst met ingebouwde mic versterker met phantoom voeding verkrijgbaar in Nederland met een goede prijs-kwaliteit verhouding? Aanschaf en gebruik puur en alleen voor de Hypex producten.
Ger
edit:
Is dit een geschikte : http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... rettyPhoto
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Ik heb een Roland Quad Capture met Asio drivers. Zou het daarmee ook lukken?
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... H23ZcUxp4E
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... H23ZcUxp4E
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Die vraag is hier al honderden keren gesteld en al even zovaak beantwoord. FF zoeken
Maar als het goed is zou het met ASIO4ALL toch ook aan de praat te krijgen moeten zijn.met een simpele geluidskaart.
I.i.g. heeft Hypex nog wel wat werk om een goede interface te maken voor een geluidskaart. Wat er tot nu toe is is wel erg rudimentair. Het kan en het werkt wel maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Maar als het goed is zou het met ASIO4ALL toch ook aan de praat te krijgen moeten zijn.met een simpele geluidskaart.
I.i.g. heeft Hypex nog wel wat werk om een goede interface te maken voor een geluidskaart. Wat er tot nu toe is is wel erg rudimentair. Het kan en het werkt wel maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
De link van Matthijs naar de fasttrack kaart werkt niet (meer). En gezien de nummering op de site van Bax maak ik op dat er nogal wat types zijn .... maar geen melding op de Bax site of dit type overweg kan met ASIO drivers. Het antwoord dat de vraag honderden keren is gesteld komt dan ook nogal denigrerend over.Pjotr schreef:Die vraag is hier al honderden keren gesteld en al even zovaak beantwoord. FF zoeken![]()
Maar als het goed is zou het met ASIO4ALL toch ook aan de praat te krijgen moeten zijn.met een simpele geluidskaart.
I.i.g. heeft Hypex nog wel wat werk om een goede interface te maken voor een geluidskaart. Wat er tot nu toe is is wel erg rudimentair. Het kan en het werkt wel maar daar is dan ook alles mee gezegd.
En tot slot, ik weet nu dat een willekeurige simpele kaart niet hoeft te werken. En even €90 aftikken op de gok is mij te gortig.
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Als je even door de meet rubiek op dit forum scrollt vind je genoeg info over zowat alle verkrijgbare kaarten die de moeite waard zijn en betaalbaar zijn.
Sorry als dat wat denigrerend overkomt.
Sorry als dat wat denigrerend overkomt.
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Wij gebruiken inderdaad die M-audio Fasttrack maar nu kan ik hem niet meer vinden op de M-audio website dus misschien is hij inderdaad geupdate.
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Hallo Matthijs,
Zoals het nu is is al een goed begin. Wat er i.i.g. moet komen is een regelaar om het uitgangsniveau (digitaal) in te kunnen stellen. Verder is het nu onduidelijk hoe er gemeten wordt: MLS, periodic noise of swept sine... en het is mij niet duidelijk waarom bij een FFT lengte van 64K samples en een sample rate van 48 KHz de meting bij 30 Hz op houdt.
De opzet is m.i. wel goed: Zo simpel en begrijpelijk mogelijk.
Neemt niet weg dat er een goede en duidelijke beschrijving moet komen van hoe je een meting doet. Dit blijft toch iets waarbij veel mis kan gaan zonder dat men het in de gaten heeft en dan met onjuiste resultaten aan de slag gaat om een filter te bouwen.
Zoals het nu is is al een goed begin. Wat er i.i.g. moet komen is een regelaar om het uitgangsniveau (digitaal) in te kunnen stellen. Verder is het nu onduidelijk hoe er gemeten wordt: MLS, periodic noise of swept sine... en het is mij niet duidelijk waarom bij een FFT lengte van 64K samples en een sample rate van 48 KHz de meting bij 30 Hz op houdt.
De opzet is m.i. wel goed: Zo simpel en begrijpelijk mogelijk.
Neemt niet weg dat er een goede en duidelijke beschrijving moet komen van hoe je een meting doet. Dit blijft toch iets waarbij veel mis kan gaan zonder dat men het in de gaten heeft en dan met onjuiste resultaten aan de slag gaat om een filter te bouwen.
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Heb vandaag een Fast-Track kaart geregeld. De laatste drivers, beta versie, van Asio gedownload.
Na het enkele keren opnieuw opstarten lijkt eea nu stabiel.
Buitengewoon gebruiksvriendelijk!
Om nou na één avondje stoeien een gefundeerde feed-back te geven gaat mij wat te ver.
Wat iig opvalt is dat je helemaal in de war kan raken van al die gekleurde lijntjes op je scherm, maar waarschijnlijk is dat probleem over na een paar dagen.
De meest in het oog springende zaken zijn al genoemd. Persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als de grafiek over het hele scherm kan worden gezet. De luxe van 12 biquads vraagt er nu eenmaal om heel kleine probleempjes nog op te lossen. De hoge resolutie van de huidige 17 inch laptops kunnen ook veel aan. (Dus met alleen een leesbril zoals mijn vrouw voorstelde zijn we er niet
)
Bijgevoegd een screenshot van het stoeien van vanavond. Een 35 jaar oude 3 weg met flut filters en waarvan de woofers 'nieuw' rubber hebben ipv het foam. Gemeten in de woonkamer zonder een enkele vorm van demping tegen reflecties.
Na het enkele keren opnieuw opstarten lijkt eea nu stabiel.
Buitengewoon gebruiksvriendelijk!
Om nou na één avondje stoeien een gefundeerde feed-back te geven gaat mij wat te ver.
Wat iig opvalt is dat je helemaal in de war kan raken van al die gekleurde lijntjes op je scherm, maar waarschijnlijk is dat probleem over na een paar dagen.
De meest in het oog springende zaken zijn al genoemd. Persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als de grafiek over het hele scherm kan worden gezet. De luxe van 12 biquads vraagt er nu eenmaal om heel kleine probleempjes nog op te lossen. De hoge resolutie van de huidige 17 inch laptops kunnen ook veel aan. (Dus met alleen een leesbril zoals mijn vrouw voorstelde zijn we er niet
Bijgevoegd een screenshot van het stoeien van vanavond. Een 35 jaar oude 3 weg met flut filters en waarvan de woofers 'nieuw' rubber hebben ipv het foam. Gemeten in de woonkamer zonder een enkele vorm van demping tegen reflecties.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Hoe staat het eigenlijk met de verdere ontwikkeling?
Bij mijn DLCP zit Filterdesigner 2.8 meegeleverd en de 3.01 beta werkt er niet op!
Dus heb ik nu een DLCP en filterdesigner maar kan daar niet mee meten

Bij mijn DLCP zit Filterdesigner 2.8 meegeleverd en de 3.01 beta werkt er niet op!
Dus heb ik nu een DLCP en filterdesigner maar kan daar niet mee meten
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Klopt helemaal, helaas is de bediening van de DLCP nog niet ingebouwd in de 3.01Beta versie en werkt de meettool nog niet met de DLCP.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
BTW, jullie webshop ligt er uit! Net nu ik een megaorder Ncore's wil plaatsen ( 4stuks)
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Dit kan niet meteen gedaan worden. Eerst zijn we nog druk bezig om de overige onderdelen van de DLCP af te ronden, daarna gaan we kijken hoeveel werk het is om dit op te bouwen. We hebben het hier over een paar weken, geen maanden.
Ik zal doorgeven dat er problemen zijn met de webshop, dank je wel!
Ik zal doorgeven dat er problemen zijn met de webshop, dank je wel!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Als het maar geen jaren wordt!
De shop doet het nu weer, vanochtend was ie een tijd niet bereikbaar.
De shop doet het nu weer, vanochtend was ie een tijd niet bereikbaar.
-
Jan-Willem__Hypex
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 21 sep 2010, 11:24
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Er bleken wat gebruikers last te hebben van verkeerde metingen, hierbij een document voor deze gebruikers.
- Bijlagen
-
- HFD Measurement Tool PC Tuning.pdf
- (127.69 KiB) 434 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Trouwens, dit geldt niet alleen voor de Hypex software, maar voor alle pc gebaseerde programma's!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
zenks.
btw: zie onderste 2 links op pagina 1 "doen" t niet..
btw: zie onderste 2 links op pagina 1 "doen" t niet..
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Zijn er nog ontwikkelingen op het gebied van deze Beta meetfunctie ?
Nu ben ik in het bezit van de volgende set :
Seas w22ex001 en DXT tweeters, en Peerless xls10 woofers.
Kortom genoeg componenten om een eenvoudige Grimm LS1 clone mee te bouwen.
De Hypex modules die ik heb zijn een paar AS2.100D en DS1.2 plate amps.
De geluidskaart is een Fast TrAck van M-audio en een laptop met windows 7.
Ik gan als microfoon een Behringer ECM8000 gebruiken.
Werkt deze Berta versie nu voldoende om goede metingen te doen met de genoemde set ?
Nu ben ik in het bezit van de volgende set :
Seas w22ex001 en DXT tweeters, en Peerless xls10 woofers.
Kortom genoeg componenten om een eenvoudige Grimm LS1 clone mee te bouwen.
De Hypex modules die ik heb zijn een paar AS2.100D en DS1.2 plate amps.
De geluidskaart is een Fast TrAck van M-audio en een laptop met windows 7.
Ik gan als microfoon een Behringer ECM8000 gebruiken.
Werkt deze Berta versie nu voldoende om goede metingen te doen met de genoemde set ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Werkt gewoon goed, mijn Ultrazooms met DLCP er mee afgeregeld. Je moet wel een korreltje zout nemen met de metingen in het laag. Bovendien is het altijd handig om een controle meting te toen met een ander meetsysteem, ik gebruik daar ATB voor.
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Is het ook mogelijk om REW metingen in te laden in de software?
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Volgens mij kun je als volgt de metingen uit REW importeren.
1. Wanneer er een meting in REW is geladen kies uit het menu "File"->"Export"->"Impulse Responce as text".
2. het scherm waar je een "note"kan toevoegen kun je leeg laten, klik hier op "Ok"
3. Wijzigen eventueel de locatie en geef een bestandsnaam op (laat type op "TXT") staan. Klik op "Save"
4. Zoek het bestand dat je zojuist hebt opgeslagen op en open het met een text editor (Notepad of Notepad++).
5. selecteer en verwijderd de header text (zie screenshots).
6 sla de file op. (in Notepad Bestand -> Opslaan)
7. deze file kun je importeren in HFD via de knop "Select" in het kader "Measured response".
1. Wanneer er een meting in REW is geladen kies uit het menu "File"->"Export"->"Impulse Responce as text".
2. het scherm waar je een "note"kan toevoegen kun je leeg laten, klik hier op "Ok"
3. Wijzigen eventueel de locatie en geef een bestandsnaam op (laat type op "TXT") staan. Klik op "Save"
4. Zoek het bestand dat je zojuist hebt opgeslagen op en open het met een text editor (Notepad of Notepad++).
5. selecteer en verwijderd de header text (zie screenshots).
6 sla de file op. (in Notepad Bestand -> Opslaan)
7. deze file kun je importeren in HFD via de knop "Select" in het kader "Measured response".
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
De hypex software meet zelf ook niet met een impuls. Je zou zeggen dat het dan ook mogelijk moet zijn om ARTA frequentie responses in te laden in de hypex filter designer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
is het nog steeds zo dat de Hypex filter sw alleen een impuls gemeten met 48kHz SR lust?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA
Ook ik ben blij met jouw post, ErikW, en ga de info zeker gebruiken de komende tijd.holco schreef:Thanks ErikW daar kan ik wat mee
