Verlaagd plafond

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Dan »

markbakk schreef:
Dan schreef:
Ik wil niet al te belerend overkomen maar een dergelijk brandbaar product op het plafond monteren is niet echt verstandig.
Akotherm polyesterschuim is redelijk brandveilig. Niet zo veilg natuurlijk als glaswolpanelen.
Ik wilde zo dicht bij het oorspronkelijke idee blijven :wink:

Wat overigens ook werkt en lekker goedkoop is zijn systeemplafondplaatjes. Boven de 300Hz kun je daar bijna 100% mee dempen. die kosten afhankelijk van de uitvoering minder dan 8 euro per meter^2

Heeft iemand trouwens tips om vrouwlief over te halen om wat aan akoestiek te doen? Ik heb hier een weigerachtige vriendin... 8-[
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Dan schreef:
Ik wil niet al te belerend overkomen maar een dergelijk brandbaar product op het plafond monteren is niet echt verstandig. Een keer kortsluiting of een oververhit spotje en de boel staat in lichterlaaie.
Geen probleem, echter heb ik wel aan de veiligheid gedacht.

Daarom heb ik bij de spotjes goed in de gaten gehouden hoe warm de aluminium behuizing wordt, deze is warm nog met de hand aan te raken zonder meteen je handen te verbranden. Daarnaast denk ik er aan om de spots te vervangen door led, op deze manier haal je het warmte probleem eigenlijk helemaal weg. Daarnaast is de plek bij de spotjes vrij van dempingsmateriaal, dit zit geheel in zijn eigen 'bakje' met de bovenkant compleet open voor verse lucht.

Alle kabels zijn netjes aangesloten, dus geen kroonsteentjes en los slingerende kabels.

De ruimte is ook voorzien van 2 rookmelders, die beiden aangesloten zitten op de andere 7 rookmelders die nog in het huis aanwezig zijn.
De gekozen stof is katoen, niet super brandveilig maar het kan erger.

Een betere en 100% brandveilige oplossing zat helaas gewoon niet in het budget. Daarnaast vind ik het 'overdreven' om in een woonhuis hier 'extreem' rekening mee te houden.
Aangezien ieder huis nogal gevuld is met minder brandveilige materialen, je moet alleen een veilige balans tussenin vinden.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Dan schreef:
Wat overigens ook werkt en lekker goedkoop is zijn systeemplafondplaatjes. Boven de 300Hz kun je daar bijna 100% mee dempen. die kosten afhankelijk van de uitvoering minder dan 8 euro per meter^2

Heeft iemand trouwens tips om vrouwlief over te halen om wat aan akoestiek te doen? Ik heb hier een weigerachtige vriendin... 8-[
Systeemplafonds hoeven inderdaad niet duur te zijn, echter zou dat erg moeilijk te plaatsen zijn hier wegens een kozijn / deur die het plafond loopt. Je zou ze ook los van de muren kunnen hangen in combinatie met verlichting. Echter is dat weer wat meer werk met afwerken van de zijkanten.
En ik moet zeggen de standaard kantoor plafonds vind ik spuuglelijk :oops:, de luxere hebben meteen een prijskaartje keer 2 of 3.

Voor het 2e probleem heb ik helaas geen oplossing, ik zelf heb dat probleem niet als vrijgezel :mrgreen:.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Dan »

Rookmelders voorkomen geen brand. Rookmelders zorgen er alleen voor dat je op tijd gewaarschuwd wordt om de brand te blussen danwel de woning levend te verlaten.
Kijk even wat er binnen vijf minuten met een woning gebeurd na een beginnende brand.
http://youtu.be/c8pb9tWFJvw
Dit is natuurlijk in scene gezet maar vorige maand is er bij mij achter een uitslaande brand geweest.
Nou goed ik houd er over op want het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door hannesie »

Naar mijn weten kun je stoffen ook impregneren om minder brandgevoeligheid.
Er zijn volgens mij spuitbussen voor, zou ik moeten nakijken.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Dan schreef:
Rookmelders voorkomen geen brand. Rookmelders zorgen er alleen voor dat je op tijd gewaarschuwd wordt om de brand te blussen danwel de woning levend te verlaten.
Kijk even wat er binnen vijf minuten met een woning gebeurd na een beginnende brand.
http://youtu.be/c8pb9tWFJvw
Dit is natuurlijk in scene gezet maar vorige maand is er bij mij achter een uitslaande brand geweest.
Nou goed ik houd er over op want het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Ik begrijp je waarschuwing en sla hem zeker niet in de wind.

De spotjes vervangen door led zou al een goede oplossing zijn.
Deze worden lang niet zo warm als halogeen spotjes, en dit zou een stuk veiliger zijn in combinatie met het paneel.

Ik probeer alleen te zeggen, dat hetzelfde kan gebeuren met gordijnen, tapijt en een bankstel. Je kan deze dingen moeilijk weren uit een huis.
Je moet alleen zorgen dat ze veilig van eventuele brandbronnen zijn.
hannesie schreef:
Naar mijn weten kun je stoffen ook impregneren om minder brandgevoeligheid.
Er zijn volgens mij spuitbussen voor, zou ik moeten nakijken.
Dit is eigenlijk ook nodig tegen vuilbescherming, een keer met vieze handen aan het paneel en je krijgt ze bijna niet meer schoon. :-#
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Tijdelijk toch even wat foto's van het resultaat.

Foto's zijn niet al te geweldig, uit de hand met te weinig licht. Maar het geeft een goede idee.

Let niet op de netwerkkabel, deze moet ik nog wegwerken :oops:.
En ook de speakers zijn nog niet af. :mrgreen:
Bijlagen
PB220593.jpg
PB220594.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door hannesie »

Er ligt dus al wel een kleed..............!!
Dat ziet er wel strak uit man. :rock:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door EppeRRR »

Netjes hoor :D
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Er ligt dus al wel een kleed..............!!
Klopt deze heb ik toch maar eentje geplaatst afgelopen weekend. Maakt de kamer net wat meer af.

En bedankt voor de complimenten, ik ben zelf ook erg blij met het resultaat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verlaagd plafond

Bericht door markbakk »

=D> =D>
En succes met verder experimenteren, bv met diffusors/absorbers op de zijwanden?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Dat komt later zeker nog, alleen daarvoor wil ik meer gaan kijken naar wat kant en klare oplossingen.

Nu eerst de speakers maar eens af maken zodat we ook echt kunnen luisteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Dan »

Zeker mooi geworden!
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Dan schreef:
Zeker mooi geworden!
Dank je, en natuurlijk ga ik nog even controleren hoe ik toch de veiligheid nog kan verhogen in combinatie met huidige situatie.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Kappa7 »

Ziet er keurig uit zo.
Mooie ruimte geworden.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb nog een laatste berekening gedaan, en de panelen in deze ruimte hebben uiteindelijk in totaal +/- 530 euro gekost.

Dit is ruw ongeveer als volgt opgebouwd:

100 euro voor de spotjes + elektra.
60 euro aan stof
100 euro aan plafondbevestiging.
180 euro demping
50 euro hout
40 euro aan schroeven en hoekprofielen etc.

Hierbij moet ik wel aangeven dat ik de schroeven per 200 stuks heb gehaald, en dus nog flink wat over heb.
Wat ik bij een volgende project anders doe is de metalen hoekprofieltjes, deze zijn relatief duur in vergelijking met de rest.
Ook voor het hout geld dat ik meer als ruim voldoende over had.

Met de hout en schroeven die ik over heb heb ik meteen maar de keukenmuur opgevuld. Dit bouwwerk heeft me maar 18 euro gekost aan stof. :)
In de toekomst kan ik daar achter altijd nog demping stoppen, mocht het nodig zijn.
Frame met doek in keuken
Frame met doek in keuken
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verlaagd plafond

Bericht door markbakk »

cobaltjeh schreef:
Ik heb nog een laatste berekening gedaan, en de panelen in deze ruimte hebben uiteindelijk in totaal +/- 530 euro gekost.
Er zijn mensen die dat uitgeven aan één filtercondensator voor het hoog en dan ook nog het verschil denken te horen. Not me though. Volgens mij heb je een heel zinvolle modificatie toegepast. :rock:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Klopt met een 'speaker' upgrade had ik met dit geld geen resultaat gehad wat zoveel verbetering opbrengt als deze panelen.

En daarnaast zie ik de 100 euro voor de spotjes eigenlijk los, hoe dan ook had er verlichting in de kamer moeten hangen, en dan ben je met 100 euro al nergens.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Verlaagd plafond

Bericht door bert stoltenborg »

markbakk schreef:
cobaltjeh schreef:
Ik heb nog een laatste berekening gedaan, en de panelen in deze ruimte hebben uiteindelijk in totaal +/- 530 euro gekost.
Er zijn mensen die dat uitgeven aan één filtercondensator voor het hoog en dan ook nog het verschil denken te horen. Not me though. Volgens mij heb je een heel zinvolle modificatie toegepast. :rock:
:mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Ronkel »

Ik had deze thread even niet meer gevolgd, maar het resultaat mag er wezen! Ziet er strak uit en ik vermoed dat vooral die plafondpanelen een groot verschil maken! :D
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Ronkel schreef:
Ik had deze thread even niet meer gevolgd, maar het resultaat mag er wezen! Ziet er strak uit en ik vermoed dat vooral die plafondpanelen een groot verschil maken! :D
Dat denk ik zelf ook, het enige nadeel is nu nog dat de deur in de ruimte ook dicht moet blijven. Het trapgat is ook nog een grote galmbak.
Kans is groot dat ik daar nog wat panelen aan de muur hang met wat demping er in.

En maar eens beginnen aan een eerste ontwerp van de speakers, want de ruimte schreeuwt nu naar speakers. :)
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Nog even een kleine opmerking hier, aangezien ik laatst de tijd heb gevonden om verschillende speakers hier te testen.

En ik moet zeggen van horrorkamer, met alleen maar galm en echo's. Naar een ruimte waar deze problemen zo goed als weg zijn.
Alleen het laag was nog was lastig te plaatsen doordat de ruimte een L vorm heeft.
Alle sub lijkt zicht in deze hoek te verzamelen. Ik gok dat de subs op een andere locatie zetten dit grotendeels kan oplossen.

Wat ook opvalt in de ruimte is dat deze op hoge volumes minder snel vol loopt.
Nu is het harde volume waar je je aan gaat storen, en niet dat de kwaliteit ver achteruit gaat op hoge volumes.

Al met al kan ik iedereen het maken van panelen met Akotherm aanraden, dit werkt echt erg verbazend goed!
Plaats reactie