Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
En i.d.d. HJ, soldeer het maar eens op gaatjes print zoals Ray opmerkt, leer je meer van dan dat geklets :lol:
wat, behalve solderen, zou ik daar nou van leren dan? vloeken en mopperen kan ik al immers :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Wat? Zit die rooie strik nou nog steeds om de doos van dat nieuwe super-duper soldeerstation van je?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
En i.d.d. HJ, soldeer het maar eens op gaatjes print zoals Ray opmerkt, leer je meer van dan dat geklets :lol:
wat, behalve solderen, zou ik daar nou van leren dan?
Goed solderen zonder de boel te verbranden is voor veel mensen al een hele klus... :wink: :idea:
(verrek, Peter is het een keer met me eens... :lol: )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Wat? Zit die rooie strik nou nog steeds om de doos van dat nieuwe super-duper soldeerstation van je?
nee hoor, dat gebruik ik zelfs ook nog eens regelmatig
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

:foto:

:lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
De crux zit hem in eerste instantie in een betere afvlakking door meerder elco's te gebruiken van goede kwaliteit met filterweerstandjes er tussen. De gebruikte dioden + snubber geven vooral minder HF rommel dan gewone 1N007.
Dat eerste vermoedde ik al, maar ik had geen idee over het aandeel van de dioden. Tot mijn verrassing blijkt dat ik ook nog MUR860, BAX-12A en 1N4148 heb liggen. Die laatste twee zijn dan geen schottky's, maar schakelen wel snel. Kunnen die de schottky's volwaardig vervangen, of zet ik er beter nog een keramiekje overheen?
ray5150 schreef:
En anders laag vermogen Trough-Hole Schottky's ? zijn maar een paar dubbeltjes per stuk.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=101
Mario schreef zeners maar bedoelde de SMD Schottky's ?
Schottky's ja, zeners zaten in een ander circuit. En i.p.v. 1N4007's ontdek ik dat ik 1N5408's heb, al maakt dat in dit geval niet veel uit. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Dat eerste vermoedde ik al, maar ik had geen idee over het aandeel van de dioden. Tot mijn verrassing blijkt dat ik ook nog MUR860, BAX-12A en 1N4148 heb liggen. Die laatste twee zijn dan geen schottky's, maar schakelen wel snel. Kunnen die de schottky's volwaardig vervangen, of zet ik er beter nog een keramiekje overheen?
MUR860 lijkt mij behoorlijke oeverkill voor een DAC voedinkje :shock:

Voor de rest is er weinig van te zeggen, daarvoor moet je het bouwen en goed testen. Zie wederom pagina 1 :D Maar waarom niet gewoon nabouwen wat al uitgewerkt, gebouwd, getest en goed bevonden is? Gaat een stuk sneller en scheelt een hoop typewerk :mrgreen:

Voor de + en - 12V heb je trouwens wel minimaal 80V of 100V schottky's (of anderszins) nodig, anders gaat het niet goed. Die van Dikkie zijn dat dus niet. Die zijn 40V. Kun je wel voor de 5V gebruiken en daar zit met de HK-Dac de meeste winst.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Marp »

Ik ben aangewezen op wat ik heb. Kan ik bij het centraliseren van alle voedingen gelijk de DAC netter voeden, dan brengt dat een volledige versterker weer een stapje dichterbij.
Pjotr schreef:
Voor de + en - 12V heb je trouwens wel minimaal 80V of 100V schottky's (of anderszins) nodig, anders gaat het niet goed.
Wow, vanwaar een keer of 7 zo'n grote werkspanning? Waarin zit dat?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Omdat de dioden over 2 wikkelingen in serie staan en de trafo onbelast een veel hogere spanning afgeeft dan belast, vandaar ook de 35V elco's. En onbelast mag het niet stuk gaan.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Marp »

Och ja natuurlijk #-o , de symmetrische opzet alleen brengt al een verdubbeling met zich mee. Dank voor de opheldering.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Er is wel over nagedacht hoor :lol: ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Ja dat is een "poor-mans" versie. Dat verschilt nauwelijks van de originele HK-voeding qua opzet.
nou, de ori is een heel stuk simpeler hoor:
std voeding.png
Pjotr schreef:
Die RC over de secundaire van de trafo werkt wel als een snubber (demper). Die dempt n.l. de oscillatie t.g.v. het schakelen van de dioden en de lek-zelfinductie van de trafo.
dat zou je dus als "tuning" in een bestaande voeding kunnen toepassen als vervanging om een of andere reden niet haalbaar is?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door satefan »

Is er nog iemand die een werkeloze PJOTR voeding heeft en er eventueel vanaf wil?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: zo 28 feb 2010, 11:16
ray5150 schreef:
hannesie schreef:
Het solderen van de SMD diode's (mijn eerste keer) was wel even wennen, zoals gebruikelijk is de laatste het best gelukt.
Het werkt een stuk beter als je eerst de SMD vastzet met een drupje secondenlijm, en dan na het drogen pas solderen.
Ai, hier moet ik toch ernstig tegen waarschuwen!

Secondenlijm vloeit altijd enigszins uit over de soldeervlakjes waardoor ze niet meer goed solderen. Maar wat ernstiger is dan, is dat er door de verhitting giftige cyanide dampen vrij komen. Ik heb het in het verleden meegemaakt dat een collega hierdoor 2 dagen ziek thuis heeft gezeten met hoofdpijn en misselijkheid.

Het wordt wel gedaan maar dan met speciaal hiervoor ontwikkelde lijmen en die vind je beslist niet in een DHZ zaak.
Ik gebruikte vroeger een stukje verenstaal van 2 mm lang ca 15 20 cm een punt aan geslepen en 4 cm vanaf de punt haaks omgezet
En het andere uiteinde dat in een blokje ijzer 3x4x4 cm dat drukt dus schuin op dat stukje veren staal met puntje
Volgende smd ding verzet je die punt op de volgende dat blokje drukt die punt naar beneden
Het werd denk ik tekenwerk oid gebbruikt het was vroeger gewoon te koop
Als je denkt dat kan ik wel gebruiken kom je maar een keer langs ik heb dat materiaal nog wel liggen
Alleen ik weet de naam niet meer van dat dingetje
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Ik gebruik tegenwoordig zo'n soort pincet voor het solderen van SMD componentjes :
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... pincet-set
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef: zo 23 apr 2023, 1:12
Ik gebruik tegenwoordig zo'n soort pincet voor het solderen van SMD componentjes :
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... pincet-set
Zit dat niet in de weg tijdens het solderen Ray ? Zal niet anders gebruikte je het niet
Lijken me handige dingen ook als je een m3 moertje op en gaatje wilt leggen waar je met een dop sleutel niet uit de voeten kan
Ik kan geen plaatje vinden van wat ik bedoel je zou dit kunnen gebruiken als je het ijzer staafje een punt aan slijpt en op een cm van de punt het ombuigt en dan plat legt
Dan is het gewicht van dat ijzer wat je smd component op de print drukt
Laat me niet los Dus ik heb wat grondstoffelijk even gemaakt en op de foto gezet
Buren zitten buiten van de zon en de zondags rust te genieten dus heb er geen punt aan geslepen
Gaat om het idee
Bijlagen
F9EEE007-D999-4322-B64E-97B006B92449.jpeg
6602A344-CAB4-42D4-90E6-930D4248F0C3.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 23 apr 2023, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Maakt niet uit Bert. Met een beetje handigheid doet iedere pincet het wel :D Mits er maar ribbeltjes in de grijpvlakjes zitten. Ander schiet het nog alle kanten op... Zelf heb ik een pincet waar een klein holletje bij de punten zit wat extra grip geeft. Is speciaal voor SMD maar doet het niet beter dan ribbeltjes bij de punt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door OpaBert »

Oh ik had mn Post ff gewijzigd en zo,n ding grondstoffelijk gemaakt
De weerstand is te hoog voor het echt goed aan te laten drukken , maar zag ff niks anders liggen
Je kan zo rondom overal met een soldeerbout bij of een klein schroendraaiertjenom je component precies goed te leggen
Bijlagen
FD6BF1D8-159B-403B-9A36-0B47C04CE2DA.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door douwebakker »

Ik gebruik deze.
IMG_0275.jpg
IMG_0276.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Ja, ze verzinnen wat :D

Goeie tip Bert. Foto maakt het goed duidelijk. Maar dat is dan meer bedoeld om wat grotere transistoren op hun plek te houden bij het solderen. Bij gebruik van een hotplate en soldeerpasta hoeft dat niet. Dan "zwemt" het vanzelf naar de juiste plek.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: zo 23 apr 2023, 12:37
Ja, ze verzinnen wat :D

Goeie tip Bert. Foto maakt het goed duidelijk. Maar dat is dan meer bedoeld om wat grotere transistoren op hun plek te houden bij het solderen. Bij gebruik van een hotplate en soldeerpasta hoeft dat niet. Dan "zwemt" het vanzelf naar de juiste plek.
Ik heb me werkeijk suf gepraktiseerd waar ik dat gezien en :idea: en het is te koop hoor!
Goud en zilver smid om iets te solderen met een vlam.
Je moet aan die haak een lange punt slijpen dat schiet er niks weg
Dan heb je beide handen vrij om de Soldeer toe te voegen en met de andere hand de propaan brander met gas en zuurstof
Overigens mij viel op dat als je aan een nieuwe print met smd ruikt is het net een brand lucht
Ik heb het ding gelijk maar bruikbaar gemaakt en er een punt aan gevijld
En ik zet er een punt achter
Bijlagen
55C7862A-D592-4512-9712-860C3A03BCB4.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Kappa7 »

Mooie oplossing al zou het niet eens gek wezen om in plaats van een punt een vlakje te hebben die de warmte van je component opneem.
Dat zou natuurlijk ook een tussenplaatje kunnen zijn wat je hier mooi mee vlak op aandrukt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef: zo 23 apr 2023, 14:11
Mooie oplossing al zou het niet eens gek wezen om in plaats van een punt een vlakje te hebben die de warmte van je component opneem.
Dat zou natuurlijk ook een tussenplaatje kunnen zijn wat je hier mooi mee vlak op aandrukt.
Ja inderdaad een u vormig plaatje van roodkoper zou goed kunnen dan kan je er nog steeds goed bij langs alle kanten.
Voor halfgeleiders gewoon een setje maken en in een doosje bewaren bij je Soldeerpunten
Ik heb verder na zitten denken hoe het voor iedereen bruikbaar te maken
Je koopt niet zomaar ergens een bonk ijzer maar wel een Moer M22 dan heb je iets stevigs zeker als je er een korte bout in draait
Moeren M16 heb ik wel , en een draadeind ook 2 M16 moeren met een stuk draad eind er in
Ik stuur je een pb George ik heb nog een vraag
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Toeval bestaat niet? :shock:

Kom ik toch de HK dac tegen, of de opvolger?


De 8416 alvast wel. :lol:
Plaats reactie