wat, behalve solderen, zou ik daar nou van leren dan? vloeken en mopperen kan ik al immersPjotr schreef:En i.d.d. HJ, soldeer het maar eens op gaatjes print zoals Ray opmerkt, leer je meer van dan dat geklets
Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Wat? Zit die rooie strik nou nog steeds om de doos van dat nieuwe super-duper soldeerstation van je?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Goed solderen zonder de boel te verbranden is voor veel mensen al een hele klus...Henkjan schreef:wat, behalve solderen, zou ik daar nou van leren dan?Pjotr schreef:En i.d.d. HJ, soldeer het maar eens op gaatjes print zoals Ray opmerkt, leer je meer van dan dat geklets
(verrek, Peter is het een keer met me eens...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
nee hoor, dat gebruik ik zelfs ook nog eens regelmatigPjotr schreef:Wat? Zit die rooie strik nou nog steeds om de doos van dat nieuwe super-duper soldeerstation van je?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Dat eerste vermoedde ik al, maar ik had geen idee over het aandeel van de dioden. Tot mijn verrassing blijkt dat ik ook nog MUR860, BAX-12A en 1N4148 heb liggen. Die laatste twee zijn dan geen schottky's, maar schakelen wel snel. Kunnen die de schottky's volwaardig vervangen, of zet ik er beter nog een keramiekje overheen?Pjotr schreef:De crux zit hem in eerste instantie in een betere afvlakking door meerder elco's te gebruiken van goede kwaliteit met filterweerstandjes er tussen. De gebruikte dioden + snubber geven vooral minder HF rommel dan gewone 1N007.
Schottky's ja, zeners zaten in een ander circuit. En i.p.v. 1N4007's ontdek ik dat ik 1N5408's heb, al maakt dat in dit geval niet veel uit.ray5150 schreef:En anders laag vermogen Trough-Hole Schottky's ? zijn maar een paar dubbeltjes per stuk.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=101
Mario schreef zeners maar bedoelde de SMD Schottky's ?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
MUR860 lijkt mij behoorlijke oeverkill voor een DAC voedinkjeMarp schreef:Dat eerste vermoedde ik al, maar ik had geen idee over het aandeel van de dioden. Tot mijn verrassing blijkt dat ik ook nog MUR860, BAX-12A en 1N4148 heb liggen. Die laatste twee zijn dan geen schottky's, maar schakelen wel snel. Kunnen die de schottky's volwaardig vervangen, of zet ik er beter nog een keramiekje overheen?
Voor de rest is er weinig van te zeggen, daarvoor moet je het bouwen en goed testen. Zie wederom pagina 1
Voor de + en - 12V heb je trouwens wel minimaal 80V of 100V schottky's (of anderszins) nodig, anders gaat het niet goed. Die van Dikkie zijn dat dus niet. Die zijn 40V. Kun je wel voor de 5V gebruiken en daar zit met de HK-Dac de meeste winst.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik ben aangewezen op wat ik heb. Kan ik bij het centraliseren van alle voedingen gelijk de DAC netter voeden, dan brengt dat een volledige versterker weer een stapje dichterbij.
Wow, vanwaar een keer of 7 zo'n grote werkspanning? Waarin zit dat?Pjotr schreef:Voor de + en - 12V heb je trouwens wel minimaal 80V of 100V schottky's (of anderszins) nodig, anders gaat het niet goed.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Omdat de dioden over 2 wikkelingen in serie staan en de trafo onbelast een veel hogere spanning afgeeft dan belast, vandaar ook de 35V elco's. En onbelast mag het niet stuk gaan.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Och ja natuurlijk
, de symmetrische opzet alleen brengt al een verdubbeling met zich mee. Dank voor de opheldering.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
nou, de ori is een heel stuk simpeler hoor:Pjotr schreef:Ja dat is een "poor-mans" versie. Dat verschilt nauwelijks van de originele HK-voeding qua opzet.
dat zou je dus als "tuning" in een bestaande voeding kunnen toepassen als vervanging om een of andere reden niet haalbaar is?Pjotr schreef:Die RC over de secundaire van de trafo werkt wel als een snubber (demper). Die dempt n.l. de oscillatie t.g.v. het schakelen van de dioden en de lek-zelfinductie van de trafo.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Is er nog iemand die een werkeloze PJOTR voeding heeft en er eventueel vanaf wil?
groet,
Satefan
groet,
Satefan
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik gebruikte vroeger een stukje verenstaal van 2 mm lang ca 15 20 cm een punt aan geslepen en 4 cm vanaf de punt haaks omgezetPjotr schreef: ↑zo 28 feb 2010, 11:16Ai, hier moet ik toch ernstig tegen waarschuwen!ray5150 schreef:Het werkt een stuk beter als je eerst de SMD vastzet met een drupje secondenlijm, en dan na het drogen pas solderen.hannesie schreef:Het solderen van de SMD diode's (mijn eerste keer) was wel even wennen, zoals gebruikelijk is de laatste het best gelukt.
Secondenlijm vloeit altijd enigszins uit over de soldeervlakjes waardoor ze niet meer goed solderen. Maar wat ernstiger is dan, is dat er door de verhitting giftige cyanide dampen vrij komen. Ik heb het in het verleden meegemaakt dat een collega hierdoor 2 dagen ziek thuis heeft gezeten met hoofdpijn en misselijkheid.
Het wordt wel gedaan maar dan met speciaal hiervoor ontwikkelde lijmen en die vind je beslist niet in een DHZ zaak.
En het andere uiteinde dat in een blokje ijzer 3x4x4 cm dat drukt dus schuin op dat stukje veren staal met puntje
Volgende smd ding verzet je die punt op de volgende dat blokje drukt die punt naar beneden
Het werd denk ik tekenwerk oid gebbruikt het was vroeger gewoon te koop
Als je denkt dat kan ik wel gebruiken kom je maar een keer langs ik heb dat materiaal nog wel liggen
Alleen ik weet de naam niet meer van dat dingetje
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik gebruik tegenwoordig zo'n soort pincet voor het solderen van SMD componentjes :
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... pincet-set
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... pincet-set
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Zit dat niet in de weg tijdens het solderen Ray ? Zal niet anders gebruikte je het nietray5150 schreef: ↑zo 23 apr 2023, 1:12Ik gebruik tegenwoordig zo'n soort pincet voor het solderen van SMD componentjes :
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... pincet-set
Lijken me handige dingen ook als je een m3 moertje op en gaatje wilt leggen waar je met een dop sleutel niet uit de voeten kan
Ik kan geen plaatje vinden van wat ik bedoel je zou dit kunnen gebruiken als je het ijzer staafje een punt aan slijpt en op een cm van de punt het ombuigt en dan plat legt
Dan is het gewicht van dat ijzer wat je smd component op de print drukt
Laat me niet los Dus ik heb wat grondstoffelijk even gemaakt en op de foto gezet
Buren zitten buiten van de zon en de zondags rust te genieten dus heb er geen punt aan geslepen
Gaat om het idee
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 23 apr 2023, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Maakt niet uit Bert. Met een beetje handigheid doet iedere pincet het wel
Mits er maar ribbeltjes in de grijpvlakjes zitten. Ander schiet het nog alle kanten op... Zelf heb ik een pincet waar een klein holletje bij de punten zit wat extra grip geeft. Is speciaal voor SMD maar doet het niet beter dan ribbeltjes bij de punt.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Oh ik had mn Post ff gewijzigd en zo,n ding grondstoffelijk gemaakt
De weerstand is te hoog voor het echt goed aan te laten drukken , maar zag ff niks anders liggen
Je kan zo rondom overal met een soldeerbout bij of een klein schroendraaiertjenom je component precies goed te leggen
De weerstand is te hoog voor het echt goed aan te laten drukken , maar zag ff niks anders liggen
Je kan zo rondom overal met een soldeerbout bij of een klein schroendraaiertjenom je component precies goed te leggen
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ja, ze verzinnen wat 
Goeie tip Bert. Foto maakt het goed duidelijk. Maar dat is dan meer bedoeld om wat grotere transistoren op hun plek te houden bij het solderen. Bij gebruik van een hotplate en soldeerpasta hoeft dat niet. Dan "zwemt" het vanzelf naar de juiste plek.
Goeie tip Bert. Foto maakt het goed duidelijk. Maar dat is dan meer bedoeld om wat grotere transistoren op hun plek te houden bij het solderen. Bij gebruik van een hotplate en soldeerpasta hoeft dat niet. Dan "zwemt" het vanzelf naar de juiste plek.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik heb me werkeijk suf gepraktiseerd waar ik dat gezien enPjotr schreef: ↑zo 23 apr 2023, 12:37Ja, ze verzinnen wat
Goeie tip Bert. Foto maakt het goed duidelijk. Maar dat is dan meer bedoeld om wat grotere transistoren op hun plek te houden bij het solderen. Bij gebruik van een hotplate en soldeerpasta hoeft dat niet. Dan "zwemt" het vanzelf naar de juiste plek.
Goud en zilver smid om iets te solderen met een vlam.
Je moet aan die haak een lange punt slijpen dat schiet er niks weg
Dan heb je beide handen vrij om de Soldeer toe te voegen en met de andere hand de propaan brander met gas en zuurstof
Overigens mij viel op dat als je aan een nieuwe print met smd ruikt is het net een brand lucht
Ik heb het ding gelijk maar bruikbaar gemaakt en er een punt aan gevijld
En ik zet er een punt achter
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Mooie oplossing al zou het niet eens gek wezen om in plaats van een punt een vlakje te hebben die de warmte van je component opneem.
Dat zou natuurlijk ook een tussenplaatje kunnen zijn wat je hier mooi mee vlak op aandrukt.
Dat zou natuurlijk ook een tussenplaatje kunnen zijn wat je hier mooi mee vlak op aandrukt.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ja inderdaad een u vormig plaatje van roodkoper zou goed kunnen dan kan je er nog steeds goed bij langs alle kanten.
Voor halfgeleiders gewoon een setje maken en in een doosje bewaren bij je Soldeerpunten
Ik heb verder na zitten denken hoe het voor iedereen bruikbaar te maken
Je koopt niet zomaar ergens een bonk ijzer maar wel een Moer M22 dan heb je iets stevigs zeker als je er een korte bout in draait
Moeren M16 heb ik wel , en een draadeind ook 2 M16 moeren met een stuk draad eind er in
Ik stuur je een pb George ik heb nog een vraag
