mooi model zo'n Sentinel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door meiborg »

Lekker bezig! De vaart zit er toch wel in vind ik, het gaat in ieder geval een heel stuk sneller dan mijn een stuk minder ambitieuze plannen!

Mvg reinder
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

de vaart zit er zo lekker in omdat ik niet zo netjes werk.
bij de speaker uitsparingen hoeft niet zo strak gefreesd te worden omdat er toch een dikke mat omheen komt
net zoals bij de orginele sentinels.
en de zijkanten van de top kast zitten vol met schroefgaten maar daar lijm ik nog een plaatje mdf van 3 mm. overheen, dan
is het weer strak en kan het mooi gespoten worden .
erik van voorst
In memoriam †
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door erik van voorst »

Gaat inderdaad lekker snel....

Voor wat betreft de plaatjes waarmee je als laatste alles wil verfraaien, houdt er rekening mee dat je dit dan ook bij de mid en laag moet doen en dat tevens hierdoor een hoop snijpunten veranderen.!!
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

die 3mm mdf plaatjes had ik op de mid ook al aangebracht ,zie de foto's van de mid/laagkast.
de witte vlakken zijn al voorgegronde plaatjes.

daarvan was idd het snijpunt van de 2 voorste facetten veranderd en kwam niet in een punt uit.
zoals ik al vermelde vind ik dat niet erg, omdat ik ze toch laat spuiten en zo'n hoekje vind ik een marginaal verschil.
wat betreft de maatvoering ben ik begonnen met de mid/laag kast als vaste maat.
daarbovenop komt een soort koppelplaat van 10 mm en op basis van die maten en hoeken heb ik de topkast gemaakt.
hierbij heb ik rekening gehouden met het feit dat die plaatjes er nog tegenaan gelijmd moeten worden.
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

vandaag tegenvallertje....
ik had de 3 mm mdf plaatjes een paar dagen geleden op de zijkanten en bovenkant van de topkastjes gelijmd,
maar ik kwam er vanmiddag achter dat ze niet echt vast zaten.
of te weinig druk erop gehad of te koud in mijn garage of zo, ik heb gewone witte houtlijm gebruikt, netjes met lijmkam
verdeeld zodat overal lijm zat maar als je nu op de plaat kijkt lijkt het of het niet overal gehecht heeft.

dus alles er weer afgestoken en gebikt.
nu maar eens bedenken wat ik dan nu ga doen. binnen alles opnieuw doen waar het warmer is of een mal maken om de kastjes echt
heel goed vast te kunnen klemmen of andere lijm (kontaktlijm)
of een combi van die drie.

iemand nog een ander idee ? roept U maar !
Bijlagen
FvP120117_topkast tegenvaller _99O1110.jpg
FvP120117_topkast tegenvaller _99O1112.jpg
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door fgroen »

Spanbanden en anti-glij spijkertjes?

En wel de temperatuur specificaties van de houtlijm respecteren.
mangew
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:12

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door mangew »

Really nice looking project!

A question, i also have an Avalon look a like speaker and been searching for a similar material to put on the front baffle as used on these speakers: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view Will you use something like this and could tell what it is? And where to buy if any webshop?

I also planning for a new Avalon look a like since i really like my "Eidolon" both sound and look. But i go for "time" or mabye "Isis" if i find an good description to follow.
erik van voorst
In memoriam †
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door erik van voorst »

Hoi Frans,

Die witte houtlijm is perfect alleen hij moet supergoed geklemd worden.
Ik zou met een zeer grove korrel en een schuurblok die resten erafschuren en het nogmaals doen. Oppassen want dat is een secuur zaakje.

Klemmen heeft mij ook hoofdbrekens gekost maar is bittere noodzaak.

BTW ik zou bij het gebruik van klemmen wel balkjes inzetten anders krijg je enkel puntdruk belastingen.

Ik zou tevens even met een klein blokje ( deuveltje) hout de 3 overige zijkanten bekloppen en goed naar het geluid luisteren, je kunt dan horen of hij op alle plekken vast zit.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door audiomanics »

Vuilniszak of twee en een stofzuiger.. En als je hele goeie zakken hebt, een vacuum pomp... tot 1kg/cm^2
egaler kunnen we het niet voor je verzinnen op die schuine vlakken.
Wil je nog meer druk uitoefenen? Opvullen met stenen.. een heeeeele goede zak er omheen en af laten zinken tot een metertje of 40.. En na een uur of wat weer omhoog halen.. Druk tot ca 5kg/cm^2
:mrgreen:

Kees
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door Bart_M »

audiomanics schreef:
Wil je nog meer druk uitoefenen? Opvullen met stenen.. een heeeeele goede zak er omheen en af laten zinken tot een metertje of 40.. En na een uur of wat weer omhoog halen.. Druk tot ca 5kg/cm^2
:mrgreen:

Kees
Hmmm... dat is een goede tip. Gehoord in Aruba? :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door audiomanics »

Bart_M schreef:
Gehoord in Aruba? :lol:
Van Joran???
Nee, dat principe is al heel oud.. Ik geloof dat Archimedes er al mee bezig was..
(alleen had die nog geen heeeeeele goeie plastic zakken)
Kees
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door hrscharft »

Enige puntje is dan WAAR vind je een gat met water van 40 meter diep....

ik woon hier aan de kust maar zelfs hier in de haven is het maar een meter of 12.
En het diepste gat dat ik hier op de Eems heb kunnen vinden was slechts 25 meter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door Henkjan »

die gaten in d egrond die overblijven na de zoutwinning, die zijn 100-en meters diep :mrgreen:
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door blueznl »

Ik zie het probleem niet zo. Gewoon een politicus zoeken... gaten in de handen en hele diepe zakken...
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door scanspeakman »

Interesting! Ga dit maar eens even volgen, als is het alleen maar om te zien wat je gaat bereiken met die Focal TLR's. Heb nog een ongebruikte set in een la liggen waar ik ook maar eens iets concreets mee wil gaan maken.

Scanspeakman
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

Mij bevalt ie wel die tlr. levendig maar nooit hard .
ik gebruik hem nu in combinatie met 2 ss 15w30 (en nog wat laag en midlaag) units.
de tlr en de ss units zitten nu in een betonnen kastje
zoals ik de tweeter nu ga gebruiken ga ik wel de "oortjes" er af schroeven.
zitten ieder met slechts 1 imbusboutje vast dus dat is geen probleem en ook nodig om
dempingsmateriaal rondom de conus te monteren.
heb een tijdje niet aan de kasten gewerkt ivm met het koude weer.
Bijlagen
FvP120228__99O1359.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door dre »

frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

is wel weer eens tijd voor een update dacht ik.
afgelopen week ben ik na lang denken aan de baskasten begonnen. eigenlijk wilde ik de twee visaton tiw 400 's die ik per kant ga gebruiken
in een compound opstelling gaan gebruiken ivm het hoge aantal liters dat ze in een gesloten kast vragen.
ik gebruik ze nu in een dipole configuratie en dat klinkt zo goed dat ik daar eigenlijk niet vanaf wil stappen.

vanaf de voorkant zie je dan geen woofers maar alleen een verticale rechthoekige opening. dit is natuurlijk niet heel mooi
maar aangezien er toch doek voor komt is dat niet zo erg.
omdat ik dan ruimte onderin de baskast heb kan ik daar mooi een lade inmaken en mijn filter er in onderbrengen.
uiteraard komen er ook facetten aan de baskasten.

ook ben ik al wat spuiterijen afgeweest maar dat valt ook nog niet mee.
prijzen liggen erg ver uit elkaar ; vooral strakmaken is veel werk dus duur (kopse kanten en zo )
gelukkig heb ik nog tijd genoeg om iemand te zoeken want voorlopig zijn ze nog niet klaar.
Bijlagen
FvP120329_sentinel dipolekasten_99O2098.jpg
FvP120329_sentinel top en mid_99O2097.jpg
FvP120402_sentinel baskast1_99O2102.jpg
FvP120402_sentinel baskast1_99O2103.jpg
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

ben nu begonnen met het dichtmaken van de voorkant van de baskasten, dat is de makkelijkste kant.
aan de achterkant komen 2 openingen voor de dipole-bas en de doorvoeren voor de luidsprekerkabels en
aan de onderkant een lade voor mijn filter.
voor de zekerheid had ik eerst het frontpaneel met een paar schroeven vastgezet, toen de facetten gezaagd
(met een cirkelzaag en een geleiding die ik op het front schroefde) en daarna pas gelijmd.

op onderstaande foto's zie je hoe het er ongeveer uit komt te zien.
toch een gemiste kans van die neil patell zo'n dipole baskast :lol:
Bijlagen
FvP120412_facetten baskast _99O2258.jpg
FvP120412_facetten baskast _99O2266.jpg
FvP120412_facetten baskast _99O2267.jpg
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door Okki »

ook ben ik al wat spuiterijen afgeweest maar dat valt ook nog niet mee.
prijzen liggen erg ver uit elkaar ; vooral strakmaken is veel werk dus duur (kopse kanten en zo )
Ik heb zelf slechte ervaringen met kopse kanten. Vroeg of laat gaan de naden werken en ga je dit zien in de lak. Heb je dit voorgelegd aan de spuiter?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door wouter »

frans schreef:
ook ben ik al wat spuiterijen afgeweest maar dat valt ook nog niet mee.
prijzen liggen erg ver uit elkaar ; vooral strakmaken is veel werk dus duur (kopse kanten en zo )
gelukkig heb ik nog tijd genoeg om iemand te zoeken want voorlopig zijn ze nog niet klaar.
Bij Quartel modelbouw is 1 en 2 mm MDF verkrijgbaar. Dit heb ik gebruikt. Ook zijn mijn luidsprekers naar een goede spuiter, een kennis van mijn bouw maatje. PB maar als je meer wilt weten.

Werking van MFD gaat dwars door het spuitwerk heen!!!

Foto 1 = 1 mm over 22 mm MDF, wordt mat zwart gespoten. Andere foto is een eerder project dat gespoten is.
Bijlagen
Dictum 004.jpg
chorda 2.jpg
chorda 2.jpg (25.42 KiB) 769 keer bekeken
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

ben nu zover dat ze naar de spuiter kunnen.
eigenlijk worden ze niet gespoten maar komt er een coating overheen.
ik weet niet precies hoe dat zal uitvallen maar ik denk dat het wel mooi zal worden
( zilver metallic/zijdeglans )
Bijlagen
FvP120510_sentinel baskast_99O2416.jpg
FvP120511_sentinel baskast_99O2417.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door MechanicalAnimal »

sodeju! goed werk Frans

ben erg benieuwd naar je vorderingen :goeie:
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door frans »

Ze zijn al een dag of 10 terug van de coater maar vanwege pc problemen kon ik nog geen foto's plaatsen. Ik vind het wel goed gelukt maar er is wel een probleem met 1 basspeaker welke vreemd gereageerd heeft op de kit of lijm die ik gebruikt heb voor het hout voor de schuine facetten.
Dit moet ik nog bijwerken of nog over laten doen. Dat doe ik dan pas als ze een tijd binnen hebben gestaan.

Ik heb nu de foto's op een ipad staan maar deze heb ik pas net en ik weet niet hoe ik daar vanaf een foto kan toevoegen
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: mooi model zo'n Sentinel

Bericht door MechanicalAnimal »

Piccie(s) mag je altijd ff mailen, zet ik 'm er even op voor je :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”