mooi model zo'n Sentinel
Moderator: Beheerdersteam
Re: mooi model zo'n Sentinel
Lekker bezig! De vaart zit er toch wel in vind ik, het gaat in ieder geval een heel stuk sneller dan mijn een stuk minder ambitieuze plannen!
Mvg reinder
Mvg reinder
Re: mooi model zo'n Sentinel
de vaart zit er zo lekker in omdat ik niet zo netjes werk.
bij de speaker uitsparingen hoeft niet zo strak gefreesd te worden omdat er toch een dikke mat omheen komt
net zoals bij de orginele sentinels.
en de zijkanten van de top kast zitten vol met schroefgaten maar daar lijm ik nog een plaatje mdf van 3 mm. overheen, dan
is het weer strak en kan het mooi gespoten worden .
bij de speaker uitsparingen hoeft niet zo strak gefreesd te worden omdat er toch een dikke mat omheen komt
net zoals bij de orginele sentinels.
en de zijkanten van de top kast zitten vol met schroefgaten maar daar lijm ik nog een plaatje mdf van 3 mm. overheen, dan
is het weer strak en kan het mooi gespoten worden .
-
erik van voorst
- In memoriam †
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42
Re: mooi model zo'n Sentinel
Gaat inderdaad lekker snel....
Voor wat betreft de plaatjes waarmee je als laatste alles wil verfraaien, houdt er rekening mee dat je dit dan ook bij de mid en laag moet doen en dat tevens hierdoor een hoop snijpunten veranderen.!!
Voor wat betreft de plaatjes waarmee je als laatste alles wil verfraaien, houdt er rekening mee dat je dit dan ook bij de mid en laag moet doen en dat tevens hierdoor een hoop snijpunten veranderen.!!
Re: mooi model zo'n Sentinel
die 3mm mdf plaatjes had ik op de mid ook al aangebracht ,zie de foto's van de mid/laagkast.
de witte vlakken zijn al voorgegronde plaatjes.
daarvan was idd het snijpunt van de 2 voorste facetten veranderd en kwam niet in een punt uit.
zoals ik al vermelde vind ik dat niet erg, omdat ik ze toch laat spuiten en zo'n hoekje vind ik een marginaal verschil.
wat betreft de maatvoering ben ik begonnen met de mid/laag kast als vaste maat.
daarbovenop komt een soort koppelplaat van 10 mm en op basis van die maten en hoeken heb ik de topkast gemaakt.
hierbij heb ik rekening gehouden met het feit dat die plaatjes er nog tegenaan gelijmd moeten worden.
de witte vlakken zijn al voorgegronde plaatjes.
daarvan was idd het snijpunt van de 2 voorste facetten veranderd en kwam niet in een punt uit.
zoals ik al vermelde vind ik dat niet erg, omdat ik ze toch laat spuiten en zo'n hoekje vind ik een marginaal verschil.
wat betreft de maatvoering ben ik begonnen met de mid/laag kast als vaste maat.
daarbovenop komt een soort koppelplaat van 10 mm en op basis van die maten en hoeken heb ik de topkast gemaakt.
hierbij heb ik rekening gehouden met het feit dat die plaatjes er nog tegenaan gelijmd moeten worden.
Re: mooi model zo'n Sentinel
vandaag tegenvallertje....
ik had de 3 mm mdf plaatjes een paar dagen geleden op de zijkanten en bovenkant van de topkastjes gelijmd,
maar ik kwam er vanmiddag achter dat ze niet echt vast zaten.
of te weinig druk erop gehad of te koud in mijn garage of zo, ik heb gewone witte houtlijm gebruikt, netjes met lijmkam
verdeeld zodat overal lijm zat maar als je nu op de plaat kijkt lijkt het of het niet overal gehecht heeft.
dus alles er weer afgestoken en gebikt.
nu maar eens bedenken wat ik dan nu ga doen. binnen alles opnieuw doen waar het warmer is of een mal maken om de kastjes echt
heel goed vast te kunnen klemmen of andere lijm (kontaktlijm)
of een combi van die drie.
iemand nog een ander idee ? roept U maar !
ik had de 3 mm mdf plaatjes een paar dagen geleden op de zijkanten en bovenkant van de topkastjes gelijmd,
maar ik kwam er vanmiddag achter dat ze niet echt vast zaten.
of te weinig druk erop gehad of te koud in mijn garage of zo, ik heb gewone witte houtlijm gebruikt, netjes met lijmkam
verdeeld zodat overal lijm zat maar als je nu op de plaat kijkt lijkt het of het niet overal gehecht heeft.
dus alles er weer afgestoken en gebikt.
nu maar eens bedenken wat ik dan nu ga doen. binnen alles opnieuw doen waar het warmer is of een mal maken om de kastjes echt
heel goed vast te kunnen klemmen of andere lijm (kontaktlijm)
of een combi van die drie.
iemand nog een ander idee ? roept U maar !
Re: mooi model zo'n Sentinel
Spanbanden en anti-glij spijkertjes?
En wel de temperatuur specificaties van de houtlijm respecteren.
En wel de temperatuur specificaties van de houtlijm respecteren.
Re: mooi model zo'n Sentinel
Really nice looking project!
A question, i also have an Avalon look a like speaker and been searching for a similar material to put on the front baffle as used on these speakers: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view Will you use something like this and could tell what it is? And where to buy if any webshop?
I also planning for a new Avalon look a like since i really like my "Eidolon" both sound and look. But i go for "time" or mabye "Isis" if i find an good description to follow.
A question, i also have an Avalon look a like speaker and been searching for a similar material to put on the front baffle as used on these speakers: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view Will you use something like this and could tell what it is? And where to buy if any webshop?
I also planning for a new Avalon look a like since i really like my "Eidolon" both sound and look. But i go for "time" or mabye "Isis" if i find an good description to follow.
-
erik van voorst
- In memoriam †
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hoi Frans,
Die witte houtlijm is perfect alleen hij moet supergoed geklemd worden.
Ik zou met een zeer grove korrel en een schuurblok die resten erafschuren en het nogmaals doen. Oppassen want dat is een secuur zaakje.
Klemmen heeft mij ook hoofdbrekens gekost maar is bittere noodzaak.
BTW ik zou bij het gebruik van klemmen wel balkjes inzetten anders krijg je enkel puntdruk belastingen.
Ik zou tevens even met een klein blokje ( deuveltje) hout de 3 overige zijkanten bekloppen en goed naar het geluid luisteren, je kunt dan horen of hij op alle plekken vast zit.
Die witte houtlijm is perfect alleen hij moet supergoed geklemd worden.
Ik zou met een zeer grove korrel en een schuurblok die resten erafschuren en het nogmaals doen. Oppassen want dat is een secuur zaakje.
Klemmen heeft mij ook hoofdbrekens gekost maar is bittere noodzaak.
BTW ik zou bij het gebruik van klemmen wel balkjes inzetten anders krijg je enkel puntdruk belastingen.
Ik zou tevens even met een klein blokje ( deuveltje) hout de 3 overige zijkanten bekloppen en goed naar het geluid luisteren, je kunt dan horen of hij op alle plekken vast zit.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: mooi model zo'n Sentinel
Vuilniszak of twee en een stofzuiger.. En als je hele goeie zakken hebt, een vacuum pomp... tot 1kg/cm^2
egaler kunnen we het niet voor je verzinnen op die schuine vlakken.
Wil je nog meer druk uitoefenen? Opvullen met stenen.. een heeeeele goede zak er omheen en af laten zinken tot een metertje of 40.. En na een uur of wat weer omhoog halen.. Druk tot ca 5kg/cm^2
Kees
egaler kunnen we het niet voor je verzinnen op die schuine vlakken.
Wil je nog meer druk uitoefenen? Opvullen met stenen.. een heeeeele goede zak er omheen en af laten zinken tot een metertje of 40.. En na een uur of wat weer omhoog halen.. Druk tot ca 5kg/cm^2
Kees
Re: mooi model zo'n Sentinel
Hmmm... dat is een goede tip. Gehoord in Aruba?audiomanics schreef:Wil je nog meer druk uitoefenen? Opvullen met stenen.. een heeeeele goede zak er omheen en af laten zinken tot een metertje of 40.. En na een uur of wat weer omhoog halen.. Druk tot ca 5kg/cm^2
![]()
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: mooi model zo'n Sentinel
Van Joran???Bart_M schreef:Gehoord in Aruba?
Nee, dat principe is al heel oud.. Ik geloof dat Archimedes er al mee bezig was..
(alleen had die nog geen heeeeeele goeie plastic zakken)
Kees
Re: mooi model zo'n Sentinel
Enige puntje is dan WAAR vind je een gat met water van 40 meter diep....
ik woon hier aan de kust maar zelfs hier in de haven is het maar een meter of 12.
En het diepste gat dat ik hier op de Eems heb kunnen vinden was slechts 25 meter.
ik woon hier aan de kust maar zelfs hier in de haven is het maar een meter of 12.
En het diepste gat dat ik hier op de Eems heb kunnen vinden was slechts 25 meter.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooi model zo'n Sentinel
die gaten in d egrond die overblijven na de zoutwinning, die zijn 100-en meters diep 
Re: mooi model zo'n Sentinel
Ik zie het probleem niet zo. Gewoon een politicus zoeken... gaten in de handen en hele diepe zakken...
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: mooi model zo'n Sentinel
Interesting! Ga dit maar eens even volgen, als is het alleen maar om te zien wat je gaat bereiken met die Focal TLR's. Heb nog een ongebruikte set in een la liggen waar ik ook maar eens iets concreets mee wil gaan maken.
Scanspeakman
Scanspeakman
Re: mooi model zo'n Sentinel
Mij bevalt ie wel die tlr. levendig maar nooit hard .
ik gebruik hem nu in combinatie met 2 ss 15w30 (en nog wat laag en midlaag) units.
de tlr en de ss units zitten nu in een betonnen kastje
zoals ik de tweeter nu ga gebruiken ga ik wel de "oortjes" er af schroeven.
zitten ieder met slechts 1 imbusboutje vast dus dat is geen probleem en ook nodig om
dempingsmateriaal rondom de conus te monteren.
heb een tijdje niet aan de kasten gewerkt ivm met het koude weer.
ik gebruik hem nu in combinatie met 2 ss 15w30 (en nog wat laag en midlaag) units.
de tlr en de ss units zitten nu in een betonnen kastje
zoals ik de tweeter nu ga gebruiken ga ik wel de "oortjes" er af schroeven.
zitten ieder met slechts 1 imbusboutje vast dus dat is geen probleem en ook nodig om
dempingsmateriaal rondom de conus te monteren.
heb een tijdje niet aan de kasten gewerkt ivm met het koude weer.
Re: mooi model zo'n Sentinel
is wel weer eens tijd voor een update dacht ik.
afgelopen week ben ik na lang denken aan de baskasten begonnen. eigenlijk wilde ik de twee visaton tiw 400 's die ik per kant ga gebruiken
in een compound opstelling gaan gebruiken ivm het hoge aantal liters dat ze in een gesloten kast vragen.
ik gebruik ze nu in een dipole configuratie en dat klinkt zo goed dat ik daar eigenlijk niet vanaf wil stappen.
vanaf de voorkant zie je dan geen woofers maar alleen een verticale rechthoekige opening. dit is natuurlijk niet heel mooi
maar aangezien er toch doek voor komt is dat niet zo erg.
omdat ik dan ruimte onderin de baskast heb kan ik daar mooi een lade inmaken en mijn filter er in onderbrengen.
uiteraard komen er ook facetten aan de baskasten.
ook ben ik al wat spuiterijen afgeweest maar dat valt ook nog niet mee.
prijzen liggen erg ver uit elkaar ; vooral strakmaken is veel werk dus duur (kopse kanten en zo )
gelukkig heb ik nog tijd genoeg om iemand te zoeken want voorlopig zijn ze nog niet klaar.
afgelopen week ben ik na lang denken aan de baskasten begonnen. eigenlijk wilde ik de twee visaton tiw 400 's die ik per kant ga gebruiken
in een compound opstelling gaan gebruiken ivm het hoge aantal liters dat ze in een gesloten kast vragen.
ik gebruik ze nu in een dipole configuratie en dat klinkt zo goed dat ik daar eigenlijk niet vanaf wil stappen.
vanaf de voorkant zie je dan geen woofers maar alleen een verticale rechthoekige opening. dit is natuurlijk niet heel mooi
maar aangezien er toch doek voor komt is dat niet zo erg.
omdat ik dan ruimte onderin de baskast heb kan ik daar mooi een lade inmaken en mijn filter er in onderbrengen.
uiteraard komen er ook facetten aan de baskasten.
ook ben ik al wat spuiterijen afgeweest maar dat valt ook nog niet mee.
prijzen liggen erg ver uit elkaar ; vooral strakmaken is veel werk dus duur (kopse kanten en zo )
gelukkig heb ik nog tijd genoeg om iemand te zoeken want voorlopig zijn ze nog niet klaar.
Re: mooi model zo'n Sentinel
ben nu begonnen met het dichtmaken van de voorkant van de baskasten, dat is de makkelijkste kant.
aan de achterkant komen 2 openingen voor de dipole-bas en de doorvoeren voor de luidsprekerkabels en
aan de onderkant een lade voor mijn filter.
voor de zekerheid had ik eerst het frontpaneel met een paar schroeven vastgezet, toen de facetten gezaagd
(met een cirkelzaag en een geleiding die ik op het front schroefde) en daarna pas gelijmd.
op onderstaande foto's zie je hoe het er ongeveer uit komt te zien.
toch een gemiste kans van die neil patell zo'n dipole baskast
aan de achterkant komen 2 openingen voor de dipole-bas en de doorvoeren voor de luidsprekerkabels en
aan de onderkant een lade voor mijn filter.
voor de zekerheid had ik eerst het frontpaneel met een paar schroeven vastgezet, toen de facetten gezaagd
(met een cirkelzaag en een geleiding die ik op het front schroefde) en daarna pas gelijmd.
op onderstaande foto's zie je hoe het er ongeveer uit komt te zien.
toch een gemiste kans van die neil patell zo'n dipole baskast
Re: mooi model zo'n Sentinel
Ik heb zelf slechte ervaringen met kopse kanten. Vroeg of laat gaan de naden werken en ga je dit zien in de lak. Heb je dit voorgelegd aan de spuiter?ook ben ik al wat spuiterijen afgeweest maar dat valt ook nog niet mee.
prijzen liggen erg ver uit elkaar ; vooral strakmaken is veel werk dus duur (kopse kanten en zo )
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: mooi model zo'n Sentinel
Bij Quartel modelbouw is 1 en 2 mm MDF verkrijgbaar. Dit heb ik gebruikt. Ook zijn mijn luidsprekers naar een goede spuiter, een kennis van mijn bouw maatje. PB maar als je meer wilt weten.frans schreef:ook ben ik al wat spuiterijen afgeweest maar dat valt ook nog niet mee.
prijzen liggen erg ver uit elkaar ; vooral strakmaken is veel werk dus duur (kopse kanten en zo )
gelukkig heb ik nog tijd genoeg om iemand te zoeken want voorlopig zijn ze nog niet klaar.
Werking van MFD gaat dwars door het spuitwerk heen!!!
Foto 1 = 1 mm over 22 mm MDF, wordt mat zwart gespoten. Andere foto is een eerder project dat gespoten is.
Re: mooi model zo'n Sentinel
ben nu zover dat ze naar de spuiter kunnen.
eigenlijk worden ze niet gespoten maar komt er een coating overheen.
ik weet niet precies hoe dat zal uitvallen maar ik denk dat het wel mooi zal worden
( zilver metallic/zijdeglans )
eigenlijk worden ze niet gespoten maar komt er een coating overheen.
ik weet niet precies hoe dat zal uitvallen maar ik denk dat het wel mooi zal worden
( zilver metallic/zijdeglans )
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: mooi model zo'n Sentinel
Ze zijn al een dag of 10 terug van de coater maar vanwege pc problemen kon ik nog geen foto's plaatsen. Ik vind het wel goed gelukt maar er is wel een probleem met 1 basspeaker welke vreemd gereageerd heeft op de kit of lijm die ik gebruikt heb voor het hout voor de schuine facetten.
Dit moet ik nog bijwerken of nog over laten doen. Dat doe ik dan pas als ze een tijd binnen hebben gestaan.
Ik heb nu de foto's op een ipad staan maar deze heb ik pas net en ik weet niet hoe ik daar vanaf een foto kan toevoegen
Dit moet ik nog bijwerken of nog over laten doen. Dat doe ik dan pas als ze een tijd binnen hebben gestaan.
Ik heb nu de foto's op een ipad staan maar deze heb ik pas net en ik weet niet hoe ik daar vanaf een foto kan toevoegen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
