1e ZBA luisterdag Oost-Nederland Almelo 4 februari 2012

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gijs

Re: 1e ZBA luisterdag Oost-Nederland Almelo 4 februari 2012

Bericht door Gijs »

Ook ik heb mn oren en ogen uitgekeken gister.

Erg mooie dingen gehoord, zowel in de eenvoud van een breedbander zonder filter in een mooi kastje als in de full blown actief gefilterde systemen.
Mooi om de Bicor hoorn van Bart te horen, ooit mn eerste zelfbouwknutsel waar ik nog steeds een zwak voor heb.
En me weer verbaasd over de open baffle systemen die ik hoorde. Ik schrik een beetje van de benodigde hoeveelheid electronica, maar t klinkt wel spectaculair goed in mijn oren.

Ik heb me ook erg verbaasd over de hoeveelheid jonge koppen onder de bezoekers. Ik had de stellige indruk dat zowel zelfbouw als aandacht voor geluidskwalitieit bij "de MP3 generatie" een onbekend iets is, maar gelukkig kan er weer een vooroordeel van mn lijstje geschrapt worden. Mooi zo !

Jammer genoeg mn DACje niet aan de praat gekregen op Zweitse's laptop, daar kom ik nog op terug.

Sander bedankt voor de rit, zweeds staal was duidelijk beter bestand tegen kou als franse techniek :sure:
En alvast veel succes met je volgende project !
Bart-Jan

Bericht door Bart-Jan »

het enige wat nog ontbrak waren grote hoornsystemen. Maar ja, die laatste zie je eigen nooit op onze zelfbouwdagen.
Zoals Gijs al uitlegde klopt dit niet helemaal;-)
Ik had behoorlijke grote back loaded bass horns mee (Volgens Gijs waren ze niet zo groot, volgens m'n vriendin wel...) Het zijn Bicor250 kasten met Audio Nirvana drivers. De uitgang van de hoorn zit aan de achterkant en daarom valt het niet zo op dat ze hoorns zijn.
Ze stonden in de Marktplaats ruimte die door de locatie misschien iets minder vaak bezocht werd. Ze zijn nog niet helemaal optimaal, maar daar wordt aan gewerkt: eerst bij Rudy 2,5 week geleden. Na het toevoegen van demp materiaal en een filter zijn ze gisteren nog een keer bij Jeroen gemeten (nogmaals dank). Nu heeft Rudy ze mee voor nog een verbeter slag en geniet ik van de Frugelhorns die hij gisteren mee had.

Nogmaals dank aan Barry voor de organisatie en aan Rudy voor mij te introduceren in de ZBA luisterdag-wereld! Ik heb geweldig genoten van de verschillende systemen en stroom over van de ideeen die ik gisteren heb opgedaan! Ongetwijfeld ga ik vaker luisterdagen bezoeken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is een goeie! Schrijf ik dat er geen hoornsystemen waren, heb ik er nota bene een opgemeten. :rofl:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry en collega enorm bedankt voor de organisatie van deze zeer geslaagde dag!
Helaas heb ik niet alle systemen kunnen beluisteren om dat ik toch niet echt graag bij mijn eigen spullen vandaan wilde gaan.
Wel is mij het hoge niveau opgevallen van het geen dat er getoond is.
Voor mij een absoluut hoogtepunt is het systeem van de collega van Barry.
Afbeelding
Zeker een mooi systeem waar ik heel prima mee zou kunnen leven.
Ook de Quads gen zelfbouw maar toch ook een mooie speaker en deed het versassend goed op de KT88 bakken van Barry.
Jammer dat de 300B's nog niet aankonden maar wel lekker van het uitzicht kunnen genieten van deze prachtige bakken.
Verder iedereen bedankt voor de belangstelling.
Ik vond het leuk om mijn ding te kunnen laten zien.

Groetjes George
Laatst gewijzigd door Kappa7 op ma 06 feb 2012, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Zuw tijd voor een klein verhaaltje.

In de grote zaal stonden echt mega projecten die tot in de puntjes fijn uit gewerkt waren. Accuton's Audax was voor mij hier mijn favoriet. Klonk lekker neutraal ! Ook blijft de Rapides me ook weer verbazen. Had het idee dat het niet helemaal perfect afgeregeld was maar vond het echt een genot om ernaar te luisteren. Set van Barry KT88 etc.. + de draaitafel was ook pure genot ! Hele mooie set dat zo bij mij thuis mag staan.
Lars ken ik al jaren toen we nog actief waren op een auto club forum.. en nu liep hij zo binnen met een Mivoc setje dat pas enkele uren uit de lijmtangen bevrijd was. Had nog geen enkel nummer gespeeld en dan zo als beginner de set te laten horen op een dag waar veel audio veteranen rond liepen. Respect ! En het klonk nog fantastisch ook ! Ook de meting bij Jeroen zag er prima uit. En dat voor 100 euro per speaker zijde :goeie:

Zelf had ik ook het één en ander mee genomen en toch leuke reacties op gekregen. Bedankt mensen !
Gisteren was het ook een spannend voor me zelf omdat ik de " Ik ga op reis en ik neem mee... " 2inch peerlessje liet meten door Jeroen. Dit is waarschijnlijk het kleinste breedbandertje dat hij ooit gemeten had. Omdat ik weinig van filteren af weet speelde deze altijd zonder filter. Stiekem verwachte ik een hele rare grafiek lijn... Maar stom verbaasd zag dit er prima uit. Zelfs de BR pijpje liep mooi aan met de driver. Alleen zit er een kleine bult op 2kHz wat makkelijk weg te krijgen is met een notch filter. Alleen al door deze meting heeft Jeroen mijn dag helemaal goed gemaakt !

Heb nu een aantal ZBA dagen mee gemaakt en altijd weer leuk om bekenden weer te zien en een praatje te kunnen maken.
Ook veel nieuwe gezichten gezien en grappig om te zien wie er nou achter bepaalde forum namen zit. Soms heb je toch een hele verkeerde inschatting :lol: En over internet identiteit gesproken.. De beruchte persoon in de buizen wereld met de naam TriodeDick was ook aanwezig ! Als beginnende buizen prutser veel op de site gekeken en jaren later de persoon te ontmoeten vond ik toch wel een mooi momentje.

Zelf weinig stil gezeten en veel foto's heb ik helaas niet. Is me helemaal ontschoten.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

@ :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 06 feb 2012, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

o
Laatst gewijzigd door Kappa7 op ma 06 feb 2012, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

ik kan nu een ellle lang verhaal hier neer gaan zetten maar dat doe ik niet , hadden mensen er maar bij moeten zijn :mrgreen:

Het was gisteren een zeer geslaagde dag , een mooie locatie om alle projecten te bezichtegen en te beluisteren .
Met dank aan barry en al hopend dat het een blijfertje wordt .

Gelukkig was ik als eerste in de meetruimte waar jeroen het een en ander gemeten heeft en ik niet in de wachtrij hoefde , mijn dank aan jeroen .
Ik ben wel bang voor hem dat ZBA dagen voor hem meet dagen gaan worden .

Zeer mooie projecten heb ik gezien en lekker gevarieerd , wat me opviel was dat er eigenlijk niets te horen was wat me niet aan stond , de een klonk mooier dan de ander maar dat is een kwestie van smaak .

Helaas niet het einde mee kunnen maken door de korte slaap van 4 uur die nacht , geen css-jordan bv gehoord .

Gelukkig is Brede al dicht bij en dan zal ik een paar grote breedbanders mee nemen .
roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door roozeboom »

Barry en mede organisatoren als eerste dank voor deze geweldige dag

het was mijn eerste luisterdag en ik heb dan ook mijn ogen uitgekeken naar al het moois wat er aanwezig was .ik vond ook super om ook de gezichten te zien bij de forum namen .
bij deze wil ik ook Rudy en Jeroen D bedanken Jeroen voor het op meten van de speakers en Rudy
bedankt dat ik op je set mee kon draaien , later op de dag ook nog gedraaid op de set van
Martijn M in de grote zaal .
De meet sessie heeft duidelijk gemaakt dat de tweeter rond het overnamepunt een behoorlijke
dip heeft ,heb de tweeter omgepoold maar dat had geen positief effect .dus de conclusie was gemaakt er moet een andere tweeter in komen .
dit verdienen deze luidsprekers vonden ook Jeroen D en MichalB,dank voor jullie complimenten
ik ga dus een ander draadje openen over deze upgrade .

groeten Bas
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bart-Jan schreef:
het enige wat nog ontbrak waren grote hoornsystemen. Maar ja, die laatste zie je eigen nooit op onze zelfbouwdagen.
Zoals Gijs al uitlegde klopt dit niet helemaal;-)
Ik had behoorlijke grote back loaded bass horns mee (Volgens Gijs waren ze niet zo groot, volgens m'n vriendin wel...) Het zijn Bicor250 kasten met Audio Nirvana drivers. De uitgang van de hoorn zit aan de achterkant en daarom valt het niet zo op dat ze hoorns zijn.
Ze stonden in de Marktplaats ruimte die door de locatie misschien iets minder vaak bezocht werd. Ze zijn nog niet helemaal optimaal, maar daar wordt aan gewerkt: eerst bij Rudy 2,5 week geleden. Na het toevoegen van demp materiaal en een filter zijn ze gisteren nog een keer bij Jeroen gemeten (nogmaals dank). Nu heeft Rudy ze mee voor nog een verbeter slag en geniet ik van de Frugelhorns die hij gisteren mee had.

Nogmaals dank aan Barry voor de organisatie en aan Rudy voor mij te introduceren in de ZBA luisterdag-wereld! Ik heb geweldig genoten van de verschillende systemen en stroom over van de ideeen die ik gisteren heb opgedaan! Ongetwijfeld ga ik vaker luisterdagen bezoeken.
Hierbij het filter dat ik voor je bedacht had. De blauwe curve geeft de ongefilterde driver, de rode die met je oude filter met de 1mH spoel. Ik heb de meetdata ook toegevoegd.

N.B. de hoorn behoeft nog wel nadere afstemming. Het laag is te sterk.
Bijlagen
sperkring.png
backloadedhorn.zip
(18.11 KiB) 50 keer gedownload
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

roozeboom schreef:
Barry en mede organisatoren als eerste dank voor deze geweldige dag

het was mijn eerste luisterdag en ik heb dan ook mijn ogen uitgekeken naar al het moois wat er aanwezig was .ik vond ook super om ook de gezichten te zien bij de forum namen .
bij deze wil ik ook Rudy en Jeroen D bedanken Jeroen voor het op meten van de speakers en Rudy
bedankt dat ik op je set mee kon draaien , later op de dag ook nog gedraaid op de set van
Martijn M in de grote zaal .
De meet sessie heeft duidelijk gemaakt dat de tweeter rond het overnamepunt een behoorlijke
dip heeft ,heb de tweeter omgepoold maar dat had geen positief effect .dus de conclusie was gemaakt er moet een andere tweeter in komen .
dit verdienen deze luidsprekers vonden ook Jeroen D en MichalB,dank voor jullie complimenten
ik ga dus een ander draadje openen over deze upgrade .

groeten Bas
Hier nog even wat uitleg, ik toon de meetdata. Zwart is de woofer, blauw is midhoog, rood is midhoog met tweeter geïnverteerd.

Het laag was redelijk in orde, maar te luid (niet zo erg als dat de meting suggereert, de niveau's kloppen niet omdat de meting van het laag vlakbij de woofer is gedaan). Bij aansturing met aparte versterkers en niveau instelling kan dit eenvoudig worden opgelost.

De meting van het midhoog geeft aan dat de fase uitlijning tussen middentoner en tweeter niet klopt. Het filterontwerp houdt geen rekening met het weglengte verschil tussen middentoner en tweeter. De conus van de middentoner ligt naar achteren, de tweeter staat dus akoestisch gezien voor de middentoner. Dit is altijd zo op een vlakke baffle die verticaal staat. In de simulatie, met het huidige filter gesimuleerd, moet dus de tweeter zo ver naar voren worden gezet, dat de blauwe curve ontstaat. Met deze zelfde positie en tweeter geïnverteerd zou de rode curve moeten ontstaan. Als deze simulatie is gelukt, moet de tweeter in de simulatie op deze positie worden gehouden. Dan opnieuw filter ontwerpen totdat het wel mooi optelt. Ik hoop dat de ontwerper dit begrijpt. Zo niet, stel maar vragen aan de ZBA leden voor uitleg in het topic dat je gaat openen. Er zijn genoeg leden die snappen wat hier aan de hand is. Als je een nieuwe tweeter hebt aangeschaft, moet je hem in de filtersimulatie ook weer naar voren zetten, precies hetzelfde want de woofers hou je gelijk en de nieuwe tweeter zit op dezelfde plek.
Bijlagen
meetdata.png
roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door roozeboom »

Jeroen d hartstikke bedankt ik zal de tekst met jouwn meet resultaten kopieren naar het andere topic viewtopic.php?f=3&t=15479 .
ik hoop dat dit geen abracadabra blijft voor mij ik hoop dat ik er veel van leer
en dat het ooit een keer duidelijk wordt . O:)

grtn bas
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb ook nog de speaker van Martin opgemeten. Ik weet verder niet wie hij is op het forum. Hierbij de meting, hij herinnert het zich vast wel. Ik zal even kijken of ik een beter filter in elkaar geprutst krijg.
Bijlagen
martin.png
cool

Bericht door cool »

Na een gezellige rit met JeroenD, AartV en Dre via een puzzeltocht in de buurt van Almelo, uitgezet door miss Garmin, uiteindelijk op de juiste bestemming aangekomen.
Eerst een prima Benchmark bakkie koffie gescored!
Daarna wat rondgesnuffeld en kennis gemaakt met namen en bijbehorende gezichten die mij nog onbekend waren.
De variatie en hoeveelheid van zelfbouw materiaal was zeer gevarieerd en groeide met de dag.
Zoals anderen reeds schreven was ook ik zeer gecharmeerd van de open baffle systemen van Herbert en K.P.
Deze laatste had ik graag zonder de subs willen horen maar wellicht kan dit in Breda.
Het bleek maar weer dat zelfbouw loont want voor 40 euro en nog een paar stukken MDF per box heeft Lars een leuke stel Mivocs gemaakt.
JeroenD had dagwerk aan het aantal te meten speakers en door zijn ruime ervaring konden er zo heel wat op de pijnbank en kon hij ook naar wat ander geluid luisteren dan ruis. Ik heb me prima vermaakt en hoop dat Barry dit evenement kan herhalen in de toekomst.
Er waren prachtige creaties te zien en te beluisteren. \:D/
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martin, ik heb een alternatief filter voor je bedacht. Je moet een spoel van 1.8mH, een condensator van 2.2uF, eentje van 0.33uF en wat weerstanden bij kopen. De spoel moet 1.4mm draaddikte zijn. Met dit filter heb je een hele mooie fase aansluiting tussen woofer en tweeter.
martin_2.png
Dit was Martin toch? Ik ken hem niet van het forum, maar heb dus wel zijn speaker opgemeten.
Martin.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zijn er niet nog meer sfeerfoto's ?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

b_force schreef:
Zijn er niet nog meer sfeerfoto's ?
Ik had deze keer juist geen camera meegenomen aangezien ik er 30 in Breda zag. :oops:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Glenn, heb jou toch ook foto's zien maken?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

hannesie schreef:
Ik had een fototoestel bij mij, door alle goede en mooie sets had ik alleen maar behoefte aan luisteren, en niet aan plaatjes.

Beetje de zelfde reden :lol: Heb wel wat enkele foto's maar die lijken verdacht veel op de geposte hier. Zal vanavond is kijken naar andere plaatjes.
koenjer

Bericht door koenjer »

Wij hebben ook een leuke dag gehad, en complimenten voor de organisatie. Was goed voor elkaar.

Voor ons was ook de "open dipool" het meest indrukwekkende.
Is er ergens meer informatie te vinden over dit project?
reddoortranscendence

Bericht door reddoortranscendence »

Lijkt me een leuke en leerzame dag. Wie weet de volgende keer met m' n eigen bouwsels :).
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Nou hier komen mijn foto's.
Bijlagen
Oldtimer !
Oldtimer !
De "ik ga op reis..." speaker op de pijnbank.
De "ik ga op reis..." speaker op de pijnbank.
Mivoc's op de Pijnbank
Mivoc's op de Pijnbank
P1060507.JPG
P1060508.JPG
P1060509.JPG
Ompolen van de tweeter tijdens de meting.
Ompolen van de tweeter tijdens de meting.
Hans lekker aant gamen !  :mrgreen:
Hans lekker aant gamen ! :mrgreen:
dre

Bericht door dre »

en wie zit er weer voor straf in de hoek! :mrgreen:
Arno

Bericht door Arno »

dre schreef:
en wie zit er weer voor straf in de hoek! :mrgreen:
:rofl: