EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Dan heeft het dus toch niet echt met je opstelling te maken gehad. :D
Trouwens had je dan een 50 Hz brom moeten hebben.
ga zo door zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
Dan heeft het dus toch niet echt met je opstelling te maken gehad. :D
Trouwens had je dan een 50 Hz brom moeten hebben.
ga zo door zou ik zeggen.
Dank U.

Ik denk dat het toch wel een beetje invloed heeft.
Het is nu echt een te verwaarlozen zoemertje geworden.
En misschien als de kappen van printplaat erop zitten dat het nog iets beter wordt.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zo mensen. Mijn HF10 is klaar.
Heb de feestverlichting onder de voetjes gemaakt.
De kappen gemaakt en gespoten.
Ze staan er nu op. Het geluid is ook geweldig en hij is nu zo goed als stil.
Ik laat het nu zoals hij nu is. Project HF10 is af. Yesssss :rock:
Nog wat plaatjes erbij gedaan.
Ierdereen die mij geholpen heeft enorm bedankt.
Bijlagen
P1050104.JPG
P1050105.JPG
P1050106.JPG
P1050107.JPG
P1050108.JPG
P1050109.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Kappa7 »

Ziet er weer keurig uit Theo.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Heel fraai, en nu lekker muziek luisteren!!!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Wat jammer van zo'n mooi ding :roll:
Gaat ie straks weer uit elkaar voor een volgende verbouwing :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Bedankt jongens.

Nee Anne deze blijft zoals hij nu is.
Ga binnenkort met een ander project aan de gang.
En heb er waarschijnlijk ook al een koper voor.
Die wou hem gelijk meenemen. Nou dat doe ik voorlopig even niet.
Hij gaat eerst een poosje hier spelen. En ervan genieten.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Hallo allemaal.

Mijn HF10 heeft tot nu toe elke dag voortreffelijk gespeeld.
Tevens is er iemand geweest die nu helemaal bezeten is van de buizenversterker.
Nu wil deze meneer waarschijnlijk ook eentje hebben. Net zo 1 als die van mij.
Maar dan met Hammond trafo's.
Nu heb ik de UGT's gevonden. Dat is de 1608.
Maar het grote probleem is de trafo. Ik heb Bart zijn draad tig keer doorgelezen.
Die 250mA die de Hammond 372JX levert schijnt toch nog te weinig te zijn?
Nu heb ik overal gekeken naar en trafo die 300-0-300 volt levert bij 300mA.
Kan hem echt nergens vinden. Wie weet een trafo voor mij die dat wel kan?
Het hoeft voor mij niet perse een Hammond te zijn. Als hij er maar ongeveer zo uitziet met die zwarte kappen erom heen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 372JX.html

De Hammond levert 250mA DC dat is echt voldoende voor een EL84 push pull stereo.
40mA per eindbuis is 160mA in totaal. De stroom door de stuurbuisjes is relatief laag, dus dat zit wel goed.

Leuk dat je zo'n opdracht hebt Theo.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Kappa7 »

Hoi Theo,

Ik loop de laatste tijd ook over een EL84PPP mono blok naar te denken en heb daar ook 300-0-300 300mA voor nodig.
Ook ik heb daarvoor nog geen geschikte trafo gevonden die dit kan leveren.
Ik overweeg dus ernstig om deze te laten wikkelen op specificatie.
Volgens mij neemt AE weer opdrachten aan voor nieuwe trafo's dus dat zou voor jou misschien ook een oplossing kunnen zijn.

Mocht je overigens wat gevonden hebben dan hoor ik het graag wie weet is die trafo ook voor mij geschikt.

Groetjes George
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Dan wordt het de 372JX Robert.
Ik wou het gewoon zeker weten. Kijk als er bij mij thuis iets misgaat ok.
Liever niet maar.......
ALs deze meneer wel besluit om het te doen dan moet het ook goed zijn.
En hij moet natuurlijk helemaal stil zijn. Dus moet er een choke in.
OP het schema van Anne in Bart zijn draad staat er 1 getekend. Alleen de waarde staat er niet bij.
Die van mijn is ook bijna helemaal stil maar met een choke moet het toch helemaal goed komen dacht ik.

George als jij de monoblok versie wil maken dan ben je toch geen 300mA nodig voor 1 kanaal?
Bijlagen
VOEDING BUIZENAMP hf10.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Kappa7 »

TheoK schreef:
Dan wordt het de 372JX Robert.
George als jij de monoblok versie wil maken dan ben je toch geen 300mA nodig voor 1 kanaal?
Voor deze schijnbaar wel.
http://webspace.webring.com/people/bt/t ... p.html#top
http://www.timmestein.nl/index.php?page=Tube-amplifier

Maar dan met een buis in de voeding.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Heb het gezien George.
Ziet er wel interessant uit.
Neem aan de je er een mooi project van maakt?
Hou het in de gaten.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door IJsbier »

De DickBest trafo is geen optie? Hij heeft niet van die zwarte kapjes zoals de Hammonds, dus ik vrees dat ie daarom alleen al afvalt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Kappa7 »

TheoK schreef:
Heb het gezien George.
Ziet er wel interessant uit.
Neem aan de je er een mooi project van maakt?
Hou het in de gaten.
Het zit alleen nog in mijn hoofd.
Ik moet van mij zelf eerst nog wat andere projecten af maken voor dat ik hier aan begin.
Maar als ik ga starten dan zal ik daar een nieuwe topic voor openen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

IJsbier schreef:
De DickBest trafo is geen optie? Hij heeft niet van die zwarte kapjes zoals de Hammonds, dus ik vrees dat ie daarom alleen al afvalt.
Die had ik gezien.
Maar volgens mij draait hij dan op zijn tenen met 2 ECC83 en 4 EL84 en 2 GZ81.
En uiteraard geen kappen erop. Maar ga voor de Hammond.
Als deze meneer ja zegt dan heb ik voorlopig genoeg te doen.
Zou alleen nog graag de waarde van de choke willen weten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Bij één choke per kanaal is 5H -100 of 150 mA voldoende.
Bij één choke voor de stereo versie is 10H - 200 of 300mA beter.

Ik doe zelf het liefst een choke per kanaal, dan heb je gelijk een goede kanaalscheiding te pakken.
Je kunt voor de push-pull versterker ook prima met BYV diodes werken. Lees het verhaal over Annastacia op de site van TriodeDick maar eens goed door.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik doe liever ook apart Robert.
Net wat je zegt. Goed voor de kanaalscheiding.
Tja en deze meneer wil ook buizengelijkrichting
met de bijbehorende bling bling eronder.
Dat vond hij supergaaf.
Maar weet nu wat de waarde van de choke moet zijn.
Bedankt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Ter overweging :sure: en om 's wat anders te doen :twisted: .
De Hammond 373BX kan 175mA gelijkstroom leveren,...bij een filter die met een C begint.
Als je het met een smoorspoel (10H 200mA)na de buis en dan pas een C (220µ) doet mag dat wel 200mA zijn,ruim voldoende.
Gelijkrichten met een GZ34.
Voordelen,maar één buis ipv 2xEZ81 en de trafo kost minder :D .
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

mmm, wel een leuke optie Anne, maar als je bouwt voor een ander kan het beter iets ruimer in het jasje zitten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 372JX.html

De Hammond levert 250mA DC dat is echt voldoende voor een EL84 push pull stereo.
40mA per eindbuis is 160mA in totaal. De stroom door de stuurbuisjes is relatief laag, dus dat zit wel goed.

Leuk dat je zo'n opdracht hebt Theo.
Is het niet zo dat die 250mA geldt over de totale wikkeling (600V)? Dan zou je dus 500mA hebben bij 300V, dat is 150W en dat is in lijn met het totale vermogen van de transformator van 240W.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

die wikkelingen staan in serie, dus er kan nooit ineens meer uitkomen dan 300mA.
De opgave van Hammond is voor DC. Dus 250mA gelijkstroom. De trafo is bedoeld voor een buisgelijkrichter.

Het totale vermogen van de trafo omvat ook het vermogen voor alle gloeiwikkelingen... dat is aardig wat(t).
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door sevenup »

gloei is bij deze trafo 70.4W. Dan kom je met de 300V/500mA hv dichter bij de 240W als met 250mA.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Mensen ik heb groen licht. :mrgreen:

De opdracht gaat door. Een nieuwe HF10 wordt geboren. :rock:
Het verslag wordt hier volledig aangegeven.
Onderdelen gaan we bestellen. Alleen weet ik nog niet welke smoorspoel erin moet.
Ik wou de voeding die Anne ontworpen had en Bart al gebouwd heeft maken.
Alleen op het schema staat de waarde niet.
We hebben al een klein begin gemaakt. De potten moeten even de trafos's voorstellen. :wink:
We kijken nu even wat het mooiste lijkt met het frezen.
Bijlagen
P1050175.JPG
P1050176.JPG
P1050177.JPG
P1050178.JPG
P1050179.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Lucky joe met zo'n opdracht! Leuk, blijf het volgen hier.
Plaats reactie