iemand hier nog een reactie op?Henkjan schreef:op vinylengine lees ik dit:Sorry folks, if your MM input is a standard one (with no selectable gain, for instance), no step-up transformer for you! Use an active device (and you read the whole page for nothing – sorry).
pre-pre nodig
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pre-pre nodig
da's wel heel spannend voor mij denk ik.... is dat erg klein spul?
Re: pre-pre nodig
Wat heet klein
. Gewoon wat weerstandjes,een driepoot transistor en condensators iets van een kub centimeter zou ik zeggen
.Batterij mag ook wel 6V = 4 cellen in serie (bijv.4x UM3)
Anne
Anne
Re: pre-pre nodig
Vooruit dan maar.... ('t is wel een hele sjieke kringloop....Henkjan schreef:wel vreemd dat Ray me nog niet naar de kringloop heeft verwezen om de voortrap uit een oude versterker te solderen
http://studio107.enstore.com/browse/amp,pho/1
Re: pre-pre nodig
Dat waren step-up trafo's gemaakt door meneer trurniet.hannesie schreef:Ik heb pas geleden nog en kastje gezien waar de 2 Trafo's in zaten, extern dus als tussen schakel.
Ik zal het anders donderdag avond even navragen.
Wie weet is dat best mogelijk, het was zo een Hammond kastje.
beter bekend onder de naam Tribute.
http://www.tribute-audio.nl/
In dit geval met een versterking van 1:6 wat voor een Low output MC een beetje aan de lage kant is.
Daar zal 1:10 beter op zijn plaats zijn.
Wel een hele mooie trafo moet ik zeggen.
Groetjes George
Re: pre-pre nodig
En ik gisteren avond maar denken, ik vergeet iets.
Goed dat jij even reageert, bedankt, ik bedoelde inderdaad die dingetjes.
Goed dat jij even reageert, bedankt, ik bedoelde inderdaad die dingetjes.
Re: pre-pre nodig
Henk Jan,
Heel Toevallig heb ik nog een pre pre staan te verstoffen. Heb ik ooit zelf gebouwd en is eigenlijk een kloon van de Ortofon MCA76.
Helaas ben ik niet meer in het bezit van een draaitafel dus vandaar. Ik had hierop altijd een Denon DL103 aangesloten waarop ik hem had aangepast middels de ingangsweerstand want die was zo rond de 20 á 30 ohm. Interesse!!!
Ik hoef er niet veel voor te hebben.
Stuur me anders maar even een PB mocht je nog interesse hebben.
Groet,
Audiotube
Heel Toevallig heb ik nog een pre pre staan te verstoffen. Heb ik ooit zelf gebouwd en is eigenlijk een kloon van de Ortofon MCA76.
Helaas ben ik niet meer in het bezit van een draaitafel dus vandaar. Ik had hierop altijd een Denon DL103 aangesloten waarop ik hem had aangepast middels de ingangsweerstand want die was zo rond de 20 á 30 ohm. Interesse!!!
Stuur me anders maar even een PB mocht je nog interesse hebben.
Groet,
Audiotube
Re: pre-pre nodig
Ik heb anders nog wel een Nakamichi CA5 E voor een aardige prijs natuurlijk, een volledige Voorversterker met phonotrap MM/MC.
Ik zal hem maar eens op het "te koop" zetten, mijn vrouw vind het in de weg staan
Wanneer ruim je die zooi achter de bank nou eens op??

Ik zal hem maar eens op het "te koop" zetten, mijn vrouw vind het in de weg staan
Wanneer ruim je die zooi achter de bank nou eens op??
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: pre-pre nodig
Waarom geen opamp? Om met low-output MC elementen (b.v. Ortofon MC10) die gemiddeld zo'n 50uV afgeven, een redelijke signaal-ruis verhouding te halen van zeg 60 dB, heb je een ingangsruis van de opamp nodig van minder dan 1 nV/wortel Hz. Als je zoiets kan vinden, dan is een opamp bruikbaar.
Bij deze extreem lage spanningen is een symmetrische verbinding met het element handig. Dan heb je meer aan een instrumentatie versterker.
Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid een INA103 .
groet,
Tom
Bij deze extreem lage spanningen is een symmetrische verbinding met het element handig. Dan heb je meer aan een instrumentatie versterker.
Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid een INA103 .
groet,
Tom
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: pre-pre nodig
Een LM4562/LME49720 doet rond de 2,7nV/wortel(Hz)
Zo zijn er nog wel een aantal te vinden die in de buurt van 1 komen.
Sja ideaal is het niet, of je moet genoegen nemen met wat ruis.
Feit is dat een trafo of een transistor/fet schakeling daar ook last van heeft.
INA103 is idd mooi ding.
OPA2211 of OPA1612 misschien ook?
Zo zijn er nog wel een aantal te vinden die in de buurt van 1 komen.
Sja ideaal is het niet, of je moet genoegen nemen met wat ruis.
Feit is dat een trafo of een transistor/fet schakeling daar ook last van heeft.
INA103 is idd mooi ding.
OPA2211 of OPA1612 misschien ook?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pre-pre nodig
zo, ik heb hier nu de pre-pre van audiotube staan (we konden een leuke ruil doen
), die gaan we morgen maar eens uitproberen.
wil nog wel kijken of ik nog wat kan tweaken om 'm optimaal aan te passen aan het gebruikte element.
wil nog wel kijken of ik nog wat kan tweaken om 'm optimaal aan te passen aan het gebruikte element.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pre-pre nodig
zo, ik heb t schema al gegoogled.. nu nog de kennis van wat aan te passen aan het element (en op basis van welke eigenschappen)audiotube schreef:..... waarop ik hem had aangepast middels de ingangsweerstand want die was zo rond de 20 á 30 ohm.
Re: pre-pre nodig
Misschien een beetje monstert na de maaltijd maar ik kwam net dit schema tegen.
Misschien kan je er wat mee.
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1102f0.pdf
Komt van dit project even door scrollen tot pag 7.
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... ost2308275
Groetjes George
Misschien kan je er wat mee.
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1102f0.pdf
Komt van dit project even door scrollen tot pag 7.
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... ost2308275
Groetjes George
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pre-pre nodig
heb m nu met een batterij voeding kort getest, 1e indruk is dat t ding erg weinig ruis geeft, en dat de versterking niet erg groot is. ik zal binnenkort de gegevens van het element in kwestie eens opzoeken en posten om te zien of er nog wat getweakt moet worden.Henkjan schreef:zo, ik heb t schema al gegoogled.. nu nog de kennis van wat aan te passen aan het element (en op basis van welke eigenschappen)audiotube schreef:..... waarop ik hem had aangepast middels de ingangsweerstand want die was zo rond de 20 á 30 ohm.
Re: pre-pre nodig
Mag ik even uit de lucht komen vallen
Gaat het hierom
Zoja,welke overjarige transistors en opamp heb je dan gebruikt of aangepast voor iets nieuwers
Danwel sla ik de plank helemaal mis
.
Anne
Gaat het hierom
Zoja,welke overjarige transistors en opamp heb je dan gebruikt of aangepast voor iets nieuwers
Danwel sla ik de plank helemaal mis
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pre-pre nodig
ik heb nog niets aangepast, geen idee wat ik zou moeten aanpassen namelijk
als ik de gegevens van t element heb, hoop ik dat mensen zoals jij me kunnen adviseren daarin.
Re: pre-pre nodig
HenkJan als je iets moet aanpassen dan is het wel de impedantie oftewel die eerste weerstand die je aan de ingang ziet en in het laatste schema is deze 47 ohm.
Zelf draaide ik met een Denon 103 element en die had een impedantie van 40 ohm wat ik volgens mij ook aan de ingang heb gebruikt.
Als je element een hogere impedantie heeft dan kan het inderdaad zo zijn dat je minder output hebt en moet je deze weerstand aanpassen aan de impedantie van je element.
Laat anders even horen om welk element het gaat dan kan ik even (mee)kijken welke weerstand je het beste kan gebruiken aan de ingang.
Zelf draaide ik met een Denon 103 element en die had een impedantie van 40 ohm wat ik volgens mij ook aan de ingang heb gebruikt.
Als je element een hogere impedantie heeft dan kan het inderdaad zo zijn dat je minder output hebt en moet je deze weerstand aanpassen aan de impedantie van je element.
Laat anders even horen om welk element het gaat dan kan ik even (mee)kijken welke weerstand je het beste kan gebruiken aan de ingang.
