pre-pre nodig

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

da's wel heel spannend voor mij denk ik.... is dat erg klein spul?
Henkjan schreef:
op vinylengine lees ik dit:
Sorry folks, if your MM input is a standard one (with no selectable gain, for instance), no step-up transformer for you! Use an active device (and you read the whole page for nothing – sorry).
iemand hier nog een reactie op?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pre-pre nodig

Bericht door Ah!buis »

Wat heet klein :o . Gewoon wat weerstandjes,een driepoot transistor en condensators iets van een kub centimeter zou ik zeggen :sure: .Batterij mag ook wel 6V = 4 cellen in serie (bijv.4x UM3)
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pre-pre nodig

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
wel vreemd dat Ray me nog niet naar de kringloop heeft verwezen om de voortrap uit een oude versterker te solderen :mrgreen:
Vooruit dan maar.... ('t is wel een hele sjieke kringloop.... :wink: )
http://studio107.enstore.com/browse/amp,pho/1
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Ik heb pas geleden nog en kastje gezien waar de 2 Trafo's in zaten, extern dus als tussen schakel.
Ik zal het anders donderdag avond even navragen.
Wie weet is dat best mogelijk, het was zo een Hammond kastje.
Dat waren step-up trafo's gemaakt door meneer trurniet.
beter bekend onder de naam Tribute.
http://www.tribute-audio.nl/
In dit geval met een versterking van 1:6 wat voor een Low output MC een beetje aan de lage kant is.
Daar zal 1:10 beter op zijn plaats zijn.

Wel een hele mooie trafo moet ik zeggen.


Groetjes George
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door hannesie »

En ik gisteren avond maar denken, ik vergeet iets. :oops:
Goed dat jij even reageert, bedankt, ik bedoelde inderdaad die dingetjes. :sure:
audiotube
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 12:50
Locatie: Eelde

Re: pre-pre nodig

Bericht door audiotube »

Henk Jan,

Heel Toevallig heb ik nog een pre pre staan te verstoffen. Heb ik ooit zelf gebouwd en is eigenlijk een kloon van de Ortofon MCA76.
Helaas ben ik niet meer in het bezit van een draaitafel dus vandaar. Ik had hierop altijd een Denon DL103 aangesloten waarop ik hem had aangepast middels de ingangsweerstand want die was zo rond de 20 á 30 ohm. Interesse!!! :mrgreen: Ik hoef er niet veel voor te hebben.
Stuur me anders maar even een PB mocht je nog interesse hebben.

Groet,

Audiotube
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door hannesie »

Ik heb anders nog wel een Nakamichi CA5 E voor een aardige prijs natuurlijk, een volledige Voorversterker met phonotrap MM/MC.

Ik zal hem maar eens op het "te koop" zetten, mijn vrouw vind het in de weg staan :lol:

Wanneer ruim je die zooi achter de bank nou eens op?? :rock: :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door b_force »

Waarom niet gewoon met een opamp?
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: pre-pre nodig

Bericht door Tom Magchielse »

Waarom geen opamp? Om met low-output MC elementen (b.v. Ortofon MC10) die gemiddeld zo'n 50uV afgeven, een redelijke signaal-ruis verhouding te halen van zeg 60 dB, heb je een ingangsruis van de opamp nodig van minder dan 1 nV/wortel Hz. Als je zoiets kan vinden, dan is een opamp bruikbaar.
Bij deze extreem lage spanningen is een symmetrische verbinding met het element handig. Dan heb je meer aan een instrumentatie versterker.
Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid een INA103 .
groet,
Tom
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door b_force »

Een LM4562/LME49720 doet rond de 2,7nV/wortel(Hz)
Zo zijn er nog wel een aantal te vinden die in de buurt van 1 komen.

Sja ideaal is het niet, of je moet genoegen nemen met wat ruis.

Feit is dat een trafo of een transistor/fet schakeling daar ook last van heeft.

INA103 is idd mooi ding.
OPA2211 of OPA1612 misschien ook?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

zo, ik heb hier nu de pre-pre van audiotube staan (we konden een leuke ruil doen :mrgreen: ), die gaan we morgen maar eens uitproberen.

wil nog wel kijken of ik nog wat kan tweaken om 'm optimaal aan te passen aan het gebruikte element.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

audiotube schreef:
..... waarop ik hem had aangepast middels de ingangsweerstand want die was zo rond de 20 á 30 ohm.
zo, ik heb t schema al gegoogled.. nu nog de kennis van wat aan te passen aan het element (en op basis van welke eigenschappen)
Bijlagen
ortofon_mca76 schema.gif
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Kappa7 »

Misschien een beetje monstert na de maaltijd maar ik kwam net dit schema tegen.
Misschien kan je er wat mee.
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1102f0.pdf
Komt van dit project even door scrollen tot pag 7.
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... ost2308275

Groetjes George
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
audiotube schreef:
..... waarop ik hem had aangepast middels de ingangsweerstand want die was zo rond de 20 á 30 ohm.
zo, ik heb t schema al gegoogled.. nu nog de kennis van wat aan te passen aan het element (en op basis van welke eigenschappen)
heb m nu met een batterij voeding kort getest, 1e indruk is dat t ding erg weinig ruis geeft, en dat de versterking niet erg groot is. ik zal binnenkort de gegevens van het element in kwestie eens opzoeken en posten om te zien of er nog wat getweakt moet worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pre-pre nodig

Bericht door Ah!buis »

Mag ik even uit de lucht komen vallen :o
Gaat het hierom :?:
Zoja,welke overjarige transistors en opamp heb je dan gebruikt of aangepast voor iets nieuwers :?
Danwel sla ik de plank helemaal mis :cry: .
Anne
Bijlagen
ap.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

ik heb nog niets aangepast, geen idee wat ik zou moeten aanpassen namelijk :mrgreen: als ik de gegevens van t element heb, hoop ik dat mensen zoals jij me kunnen adviseren daarin.
audiotube
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 12:50
Locatie: Eelde

Re: pre-pre nodig

Bericht door audiotube »

HenkJan als je iets moet aanpassen dan is het wel de impedantie oftewel die eerste weerstand die je aan de ingang ziet en in het laatste schema is deze 47 ohm.
Zelf draaide ik met een Denon 103 element en die had een impedantie van 40 ohm wat ik volgens mij ook aan de ingang heb gebruikt.
Als je element een hogere impedantie heeft dan kan het inderdaad zo zijn dat je minder output hebt en moet je deze weerstand aanpassen aan de impedantie van je element.
Laat anders even horen om welk element het gaat dan kan ik even (mee)kijken welke weerstand je het beste kan gebruiken aan de ingang. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pre-pre nodig

Bericht door ray5150 »

:foto:
Plaats reactie