Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Mijn broer heeft 3 printjes en ik 2, verschil moet er zijn toch?? :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Omdat bij sommigen de behoefte bestaat om het printje in een bridged configuratie te gebruiken hierbij een uitleg om dit te bewerkstelligen. De bridged configuratie kan worden gebruikt om het uitgangsvermogen te verdubbelen naar 120W en is bedoeld om 8 ohm luidsprekers aan te sturen. Voor lagere impedanties dient de parallel configuratie gebruikt te worden zoals eerder vermeld in dit topic. De voedingsspanning mag niet hoger zijn dan +- 28V DC. Dan kom je uit op een trafo van 2 x 18V.
Uiteraard kan een printje nu nog maar 1 luidspreker aansturen.

R1 wordt 51.1K (Conrad 413542)
R2 wordt 47K
R3 en R4 worden 4.7K (Conrad 418331)
R5 en R6 worden 0 ohm (Conrad 403709 of een draadje)
R7 wordt 3.3K (Conrad 410845)
C13 wordt 4.7u (Conrad 445587)
C14, C15 en C16 vervallen
IN1 vervalt

Het positieve bronsignaal wordt 2 keer aangesloten op de print:
- via 1uF op de + van IN2.
- via 4.7uF op de + van C14.
De massa van het bronsignaal wordt aangesloten op de - van IN2.

De positieve luidspreker uitgang wordt O2+ en de negatieve luidsprekeruitgang O1+.
O1- en O2- vervallen.
Laatst gewijzigd door knuisje op zo 27 nov 2011, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Misschien is er wel behoefte aan een nieuw print ontwerp, en is er iemand die dat wel wil verzorgen. Ik heb in ieder geval wel oren naar een print met een bridged configuratie. :wink:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De bestaande print is prima te gebruiken. De enige componenten die niet meer passen zijn de twee koppelcondensatoren maar vanwege de grote variatie in afmetingen is het sowieso handig om deze niet op de print te plaatsen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Zweitse schreef:
Misschien is er wel behoefte aan een nieuw print ontwerp, en is er iemand die dat wel wil verzorgen. Ik heb in ieder geval wel oren naar een print met een bridged configuratie. :wink:
Just my 2ct: ik zou de 4780 niet zo snel gebrugd gebruiken. Mijn indruk is dat je ver moet blijven van de interne beveiligingen en in een brugconfiguratie zoek je de (thermische) grenzen teveel op. Voor 100+W zijn er genoeg alternatieven en voor huiskamergebruik voldoet 60W prima. Mocht iemand toch de brugversie willen toepassen, zorg dan voor de beste koeling die je kan bedenken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door SuperR »

markbakk schreef:
Zweitse schreef:
Misschien is er wel behoefte aan een nieuw print ontwerp, en is er iemand die dat wel wil verzorgen. Ik heb in ieder geval wel oren naar een print met een bridged configuratie. :wink:
Just my 2ct: ik zou de 4780 niet zo snel gebrugd gebruiken. Mijn indruk is dat je ver moet blijven van de interne beveiligingen en in een brugconfiguratie zoek je de (thermische) grenzen teveel op. Voor 100+W zijn er genoeg alternatieven en voor huiskamergebruik voldoet 60W prima. Mocht iemand toch de brugversie willen toepassen, zorg dan voor de beste koeling die je kan bedenken.
Bruggen en grenzen op zoeken zijn niet perse gekoppeld. Als ik een lage voedingspanning heb kan het heel gunstig zijn om te bruggen. Als ik een belasting heb met een hoge weerstand kan het handig zijn. In beide gevallen zoek je geen grenzen op, maar los je je probleem/beperking op.
Als je met +/-40V de chip voedt, hem brugt en een 4ohm belasting wil gebruiken zoek je wel de grenzen op, maar zolang je dat niet doet.....
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Zo, geïnspireerd door alle plaatjes hier ben ik aan mijn eigen ontwerp kasje begonnen. Er komen 2 printjes in, elk mono 120W. Misschien ook nog een buizen voortrap, maar da's plan 2. Ik heb een leuke behuizing gevonden, maar die is niet erg hoog. En ik wil graag een 'stealth' ontwerp maken, dus zo min mogelijk toeters en bellen aan de buitenkant. Daarom 2 vragen:

1) De grote elco's passen waarschijnlijk net wel / net niet in de behuizing als ze op de print zitten. Is het een groot probleem de met (afgeschermde) kabel naast de print te monteren?
2) Ik wil geen grote koellichamen op de buitenzijde. Ik wil een ventilatortje (à la computerfan) midden in de achterkant monteren, en deze door een alu koker (van de bouwmarkt) laten blazen. Deze koker is dan de heatsink. De lucht ontsnapt na de koker de rest van de kast in, en door gaten aan de zijkanten van de achterzijde de versterker weer uit. Aangezien dit dus geforceerde koeling is, denk ik dat ik maar een klein stukje alu koker nodig heb. Iemand enig idee hoe ik bepaal wat ik minimaal nodig heb? Dan neem ik dat 2x, en ben ik veilig!

Dank,

Hugo
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Je zou de 35V versie kunnen nemen van deze elco's: http://www.elpro.org/shop/shop.php?p=ra ... nPanasonic. Die zijn maar 30mm hoog.

Alu koker lijkt mij niet voldoende als heatsink, heeft namelijk geen koelribben. Je kunt hier eens kijken om het koelvermogen te bereken: http://sound.westhost.com/download.htm#hsink
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
.....Alu koker lijkt mij niet voldoende als heatsink, heeft namelijk geen koelribben.
met geforceerde convectie kan je een hoop meer warmte afvoeren dan zonder fan hoor
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Maar hoe wil je een koker aan het ic bevestigen ?
Als je het haaks erop zet kun je blazen wat je wil, in een mum van tijd zal de core verbranden om die z'n warmte niet kwijt kan...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door TubeHead »

Henkjan schreef:
knuisje schreef:
.....Alu koker lijkt mij niet voldoende als heatsink, heeft namelijk geen koelribben.
met geforceerde convectie kan je een hoop meer warmte afvoeren dan zonder fan hoor

Idd. Als je het verschil ziet bij koelers van computers Passief en Geforceerd scheeld dat toch qua afmeting een hoop !

Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Dat komt omdat door dat type koel profiel het oppervlak daarvan heel erg groot is.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door TubeHead »

Ben trouwens voor 99% er van overtuigd dat deze chippies thermisch beveiligd zijn. Dus echt slopen kun je ze niet.
En Klasse A zijn ze ook niet. Dus met een Alu koker en een fan moet het wel goed gaan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Maar hoe wil je een koker aan het ic bevestigen ?
Als je het haaks erop zet kun je blazen wat je wil, in een mum van tijd zal de core verbranden om die z'n warmte niet kwijt kan...
Vierkante koker??? :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

TubeHead schreef:
Ben trouwens voor 99% er van overtuigd dat deze chippies thermisch beveiligd zijn. Dus echt slopen kun je ze niet.
alles kan kapot...
Ik heb ze wel eens gezien waar een compleet gat was in gebrand. :wink:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door IJsbier »

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
Maar hoe wil je een koker aan het ic bevestigen ?
Als je het haaks erop zet kun je blazen wat je wil, in een mum van tijd zal de core verbranden om die z'n warmte niet kwijt kan...
Vierkante koker??? :sure:

Zat ik ook te denken. ;) Geen ronde koker, maar een vierkante koker, daar kan de IC's prima op bevestigen.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Precies, koker 40x40x4mm, met een 40x40mm fan op het uiteinde, zoals deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=537314

Dank voor de lage elco's, da's een makkelijke oplossing.

Ik ben nu de boel aan het uittekenen, en aan het kijken of er een eenvoudige 12ax7 voorversterker bij zal passen. Voor later...

[EDIT] Of zou het genoeg koeling zijn om ze aan de achterplaat van deze behuizing te schroeven? http://www.ebay.nl/itm/430x315x70mm-All ... 48429564bb
Is 414x59mm aluminium! Dat zou erg eenvoudig zijn.[/EDIT]



Hugo
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door TubeHead »

Dan kun je net zo goed gewoon een echte Alu koelprofiel pakken.

Edit..

Bart hier op het forum had een hele doos staan.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Kijk ook hier eens: http://www.modushop.biz/ecommerce/cat063_l2.php?n=1
Je kunt de ic's zo op de zijkanten schroeven.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Da's toevallig, ik zit net op een andere, maar duidelijk hieraan gerelateerde Italiaanse site. Leuke prijzen! Ik zat hier:
http://www.hifi2000.it/
Ik heb een prijs incl. verzending aangevraagd voor een kast uit de Economica serie, maar ik heb al antwoord per mail dat ze die niet meer maken. Die jij linkt is een stuk interessanter, en hopelijk wel te leveren. Ik ga er eens induiken.

[EDIT] Wel nog even 21% BTW en verzendkosten erbij... [/EDIT]

Hugo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

bij http://www.eltim.eu zijn die kasten gewoon in Nederland te koop.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Dank je wel, meteen maar besteld. 4 euro goedkoper dan in Italië, na verzendkosten en zo. En wel zo makkelijk.

En even een vraag; het datablad van de LM4780 laat ook een standby / mute schakelaar zien. Is deze ook op de print voorbereid? Dan moet ik er een knopje voor kopen...

Hugo
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

HugoW schreef:
En even een vraag; het datablad van de LM4780 laat ook een standby / mute schakelaar zien. Is deze ook op de print voorbereid? Dan moet ik er een knopje voor kopen...
De mute pinnen van het IC worden op het printje gebruikt om het plopvrije opstarten en afsluiten te realiseren. Hier heb je geen aparte knop voor nodig. Het is voldoende om met een normale netschakelaar de spanning op de trafo te zetten.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Zou de helft van het onderstaand koelprofiel voldoen om hem te koelen op 18V met 8 ohm speakers erachter?
Koelblok.jpg
Of is het toch verstandiger om voor een grotere te gaan?
http://www.hf-electronics.biedmeer.nl/W ... ofiel.html
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

In deze post staat een link naar een excelsheet waarmee je het koelvermogen van een profiel kunt berekenen.
Plaats reactie