Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Build topic LM4780 versterker
Mijn broer heeft 3 printjes en ik 2, verschil moet er zijn toch?? 
Re: Build topic LM4780 versterker
Omdat bij sommigen de behoefte bestaat om het printje in een bridged configuratie te gebruiken hierbij een uitleg om dit te bewerkstelligen. De bridged configuratie kan worden gebruikt om het uitgangsvermogen te verdubbelen naar 120W en is bedoeld om 8 ohm luidsprekers aan te sturen. Voor lagere impedanties dient de parallel configuratie gebruikt te worden zoals eerder vermeld in dit topic. De voedingsspanning mag niet hoger zijn dan +- 28V DC. Dan kom je uit op een trafo van 2 x 18V.
Uiteraard kan een printje nu nog maar 1 luidspreker aansturen.
R1 wordt 51.1K (Conrad 413542)
R2 wordt 47K
R3 en R4 worden 4.7K (Conrad 418331)
R5 en R6 worden 0 ohm (Conrad 403709 of een draadje)
R7 wordt 3.3K (Conrad 410845)
C13 wordt 4.7u (Conrad 445587)
C14, C15 en C16 vervallen
IN1 vervalt
Het positieve bronsignaal wordt 2 keer aangesloten op de print:
- via 1uF op de + van IN2.
- via 4.7uF op de + van C14.
De massa van het bronsignaal wordt aangesloten op de - van IN2.
De positieve luidspreker uitgang wordt O2+ en de negatieve luidsprekeruitgang O1+.
O1- en O2- vervallen.
Uiteraard kan een printje nu nog maar 1 luidspreker aansturen.
R1 wordt 51.1K (Conrad 413542)
R2 wordt 47K
R3 en R4 worden 4.7K (Conrad 418331)
R5 en R6 worden 0 ohm (Conrad 403709 of een draadje)
R7 wordt 3.3K (Conrad 410845)
C13 wordt 4.7u (Conrad 445587)
C14, C15 en C16 vervallen
IN1 vervalt
Het positieve bronsignaal wordt 2 keer aangesloten op de print:
- via 1uF op de + van IN2.
- via 4.7uF op de + van C14.
De massa van het bronsignaal wordt aangesloten op de - van IN2.
De positieve luidspreker uitgang wordt O2+ en de negatieve luidsprekeruitgang O1+.
O1- en O2- vervallen.
Laatst gewijzigd door knuisje op zo 27 nov 2011, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
Misschien is er wel behoefte aan een nieuw print ontwerp, en is er iemand die dat wel wil verzorgen. Ik heb in ieder geval wel oren naar een print met een bridged configuratie. 
Re: Build topic LM4780 versterker
De bestaande print is prima te gebruiken. De enige componenten die niet meer passen zijn de twee koppelcondensatoren maar vanwege de grote variatie in afmetingen is het sowieso handig om deze niet op de print te plaatsen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Just my 2ct: ik zou de 4780 niet zo snel gebrugd gebruiken. Mijn indruk is dat je ver moet blijven van de interne beveiligingen en in een brugconfiguratie zoek je de (thermische) grenzen teveel op. Voor 100+W zijn er genoeg alternatieven en voor huiskamergebruik voldoet 60W prima. Mocht iemand toch de brugversie willen toepassen, zorg dan voor de beste koeling die je kan bedenken.Zweitse schreef:Misschien is er wel behoefte aan een nieuw print ontwerp, en is er iemand die dat wel wil verzorgen. Ik heb in ieder geval wel oren naar een print met een bridged configuratie.
Re: Build topic LM4780 versterker
Bruggen en grenzen op zoeken zijn niet perse gekoppeld. Als ik een lage voedingspanning heb kan het heel gunstig zijn om te bruggen. Als ik een belasting heb met een hoge weerstand kan het handig zijn. In beide gevallen zoek je geen grenzen op, maar los je je probleem/beperking op.markbakk schreef:Just my 2ct: ik zou de 4780 niet zo snel gebrugd gebruiken. Mijn indruk is dat je ver moet blijven van de interne beveiligingen en in een brugconfiguratie zoek je de (thermische) grenzen teveel op. Voor 100+W zijn er genoeg alternatieven en voor huiskamergebruik voldoet 60W prima. Mocht iemand toch de brugversie willen toepassen, zorg dan voor de beste koeling die je kan bedenken.Zweitse schreef:Misschien is er wel behoefte aan een nieuw print ontwerp, en is er iemand die dat wel wil verzorgen. Ik heb in ieder geval wel oren naar een print met een bridged configuratie.
Als je met +/-40V de chip voedt, hem brugt en een 4ohm belasting wil gebruiken zoek je wel de grenzen op, maar zolang je dat niet doet.....
Re: Build topic LM4780 versterker
Zo, geïnspireerd door alle plaatjes hier ben ik aan mijn eigen ontwerp kasje begonnen. Er komen 2 printjes in, elk mono 120W. Misschien ook nog een buizen voortrap, maar da's plan 2. Ik heb een leuke behuizing gevonden, maar die is niet erg hoog. En ik wil graag een 'stealth' ontwerp maken, dus zo min mogelijk toeters en bellen aan de buitenkant. Daarom 2 vragen:
1) De grote elco's passen waarschijnlijk net wel / net niet in de behuizing als ze op de print zitten. Is het een groot probleem de met (afgeschermde) kabel naast de print te monteren?
2) Ik wil geen grote koellichamen op de buitenzijde. Ik wil een ventilatortje (à la computerfan) midden in de achterkant monteren, en deze door een alu koker (van de bouwmarkt) laten blazen. Deze koker is dan de heatsink. De lucht ontsnapt na de koker de rest van de kast in, en door gaten aan de zijkanten van de achterzijde de versterker weer uit. Aangezien dit dus geforceerde koeling is, denk ik dat ik maar een klein stukje alu koker nodig heb. Iemand enig idee hoe ik bepaal wat ik minimaal nodig heb? Dan neem ik dat 2x, en ben ik veilig!
Dank,
Hugo
1) De grote elco's passen waarschijnlijk net wel / net niet in de behuizing als ze op de print zitten. Is het een groot probleem de met (afgeschermde) kabel naast de print te monteren?
2) Ik wil geen grote koellichamen op de buitenzijde. Ik wil een ventilatortje (à la computerfan) midden in de achterkant monteren, en deze door een alu koker (van de bouwmarkt) laten blazen. Deze koker is dan de heatsink. De lucht ontsnapt na de koker de rest van de kast in, en door gaten aan de zijkanten van de achterzijde de versterker weer uit. Aangezien dit dus geforceerde koeling is, denk ik dat ik maar een klein stukje alu koker nodig heb. Iemand enig idee hoe ik bepaal wat ik minimaal nodig heb? Dan neem ik dat 2x, en ben ik veilig!
Dank,
Hugo
Re: Build topic LM4780 versterker
Je zou de 35V versie kunnen nemen van deze elco's: http://www.elpro.org/shop/shop.php?p=ra ... nPanasonic. Die zijn maar 30mm hoog.
Alu koker lijkt mij niet voldoende als heatsink, heeft namelijk geen koelribben. Je kunt hier eens kijken om het koelvermogen te bereken: http://sound.westhost.com/download.htm#hsink
Alu koker lijkt mij niet voldoende als heatsink, heeft namelijk geen koelribben. Je kunt hier eens kijken om het koelvermogen te bereken: http://sound.westhost.com/download.htm#hsink
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
met geforceerde convectie kan je een hoop meer warmte afvoeren dan zonder fan hoorknuisje schreef:.....Alu koker lijkt mij niet voldoende als heatsink, heeft namelijk geen koelribben.
Re: Build topic LM4780 versterker
Maar hoe wil je een koker aan het ic bevestigen ?
Als je het haaks erop zet kun je blazen wat je wil, in een mum van tijd zal de core verbranden om die z'n warmte niet kwijt kan...
Als je het haaks erop zet kun je blazen wat je wil, in een mum van tijd zal de core verbranden om die z'n warmte niet kwijt kan...
Re: Build topic LM4780 versterker
Henkjan schreef:met geforceerde convectie kan je een hoop meer warmte afvoeren dan zonder fan hoorknuisje schreef:.....Alu koker lijkt mij niet voldoende als heatsink, heeft namelijk geen koelribben.
Idd. Als je het verschil ziet bij koelers van computers Passief en Geforceerd scheeld dat toch qua afmeting een hoop !

Re: Build topic LM4780 versterker
Dat komt omdat door dat type koel profiel het oppervlak daarvan heel erg groot is.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ben trouwens voor 99% er van overtuigd dat deze chippies thermisch beveiligd zijn. Dus echt slopen kun je ze niet.
En Klasse A zijn ze ook niet. Dus met een Alu koker en een fan moet het wel goed gaan.
En Klasse A zijn ze ook niet. Dus met een Alu koker en een fan moet het wel goed gaan.
Re: Build topic LM4780 versterker
Vierkante koker???ray5150 schreef:Maar hoe wil je een koker aan het ic bevestigen ?
Als je het haaks erop zet kun je blazen wat je wil, in een mum van tijd zal de core verbranden om die z'n warmte niet kwijt kan...
Re: Build topic LM4780 versterker
alles kan kapot...TubeHead schreef:Ben trouwens voor 99% er van overtuigd dat deze chippies thermisch beveiligd zijn. Dus echt slopen kun je ze niet.
Ik heb ze wel eens gezien waar een compleet gat was in gebrand.
Re: Build topic LM4780 versterker
Kappa7 schreef:Vierkante koker???ray5150 schreef:Maar hoe wil je een koker aan het ic bevestigen ?
Als je het haaks erop zet kun je blazen wat je wil, in een mum van tijd zal de core verbranden om die z'n warmte niet kwijt kan...
Zat ik ook te denken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Precies, koker 40x40x4mm, met een 40x40mm fan op het uiteinde, zoals deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=537314
Dank voor de lage elco's, da's een makkelijke oplossing.
Ik ben nu de boel aan het uittekenen, en aan het kijken of er een eenvoudige 12ax7 voorversterker bij zal passen. Voor later...
[EDIT] Of zou het genoeg koeling zijn om ze aan de achterplaat van deze behuizing te schroeven? http://www.ebay.nl/itm/430x315x70mm-All ... 48429564bb
Is 414x59mm aluminium! Dat zou erg eenvoudig zijn.[/EDIT]
Hugo
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=537314
Dank voor de lage elco's, da's een makkelijke oplossing.
Ik ben nu de boel aan het uittekenen, en aan het kijken of er een eenvoudige 12ax7 voorversterker bij zal passen. Voor later...
[EDIT] Of zou het genoeg koeling zijn om ze aan de achterplaat van deze behuizing te schroeven? http://www.ebay.nl/itm/430x315x70mm-All ... 48429564bb
Is 414x59mm aluminium! Dat zou erg eenvoudig zijn.[/EDIT]
Hugo
Re: Build topic LM4780 versterker
Dan kun je net zo goed gewoon een echte Alu koelprofiel pakken.
Edit..
Bart hier op het forum had een hele doos staan.
Edit..
Bart hier op het forum had een hele doos staan.
Re: Build topic LM4780 versterker
Kijk ook hier eens: http://www.modushop.biz/ecommerce/cat063_l2.php?n=1
Je kunt de ic's zo op de zijkanten schroeven.
Je kunt de ic's zo op de zijkanten schroeven.
Re: Build topic LM4780 versterker
Da's toevallig, ik zit net op een andere, maar duidelijk hieraan gerelateerde Italiaanse site. Leuke prijzen! Ik zat hier:
http://www.hifi2000.it/
Ik heb een prijs incl. verzending aangevraagd voor een kast uit de Economica serie, maar ik heb al antwoord per mail dat ze die niet meer maken. Die jij linkt is een stuk interessanter, en hopelijk wel te leveren. Ik ga er eens induiken.
[EDIT] Wel nog even 21% BTW en verzendkosten erbij... [/EDIT]
Hugo
http://www.hifi2000.it/
Ik heb een prijs incl. verzending aangevraagd voor een kast uit de Economica serie, maar ik heb al antwoord per mail dat ze die niet meer maken. Die jij linkt is een stuk interessanter, en hopelijk wel te leveren. Ik ga er eens induiken.
[EDIT] Wel nog even 21% BTW en verzendkosten erbij... [/EDIT]
Hugo
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
bij http://www.eltim.eu zijn die kasten gewoon in Nederland te koop.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dank je wel, meteen maar besteld. 4 euro goedkoper dan in Italië, na verzendkosten en zo. En wel zo makkelijk.
En even een vraag; het datablad van de LM4780 laat ook een standby / mute schakelaar zien. Is deze ook op de print voorbereid? Dan moet ik er een knopje voor kopen...
Hugo
En even een vraag; het datablad van de LM4780 laat ook een standby / mute schakelaar zien. Is deze ook op de print voorbereid? Dan moet ik er een knopje voor kopen...
Hugo
Re: Build topic LM4780 versterker
De mute pinnen van het IC worden op het printje gebruikt om het plopvrije opstarten en afsluiten te realiseren. Hier heb je geen aparte knop voor nodig. Het is voldoende om met een normale netschakelaar de spanning op de trafo te zetten.HugoW schreef:En even een vraag; het datablad van de LM4780 laat ook een standby / mute schakelaar zien. Is deze ook op de print voorbereid? Dan moet ik er een knopje voor kopen...
Re: Build topic LM4780 versterker
Zou de helft van het onderstaand koelprofiel voldoen om hem te koelen op 18V met 8 ohm speakers erachter?
Of is het toch verstandiger om voor een grotere te gaan?
http://www.hf-electronics.biedmeer.nl/W ... ofiel.html
http://www.hf-electronics.biedmeer.nl/W ... ofiel.html
