Delen zal hopelijk een beetje van 2 kanten gaan. Mn electronische ondergrond is grotendeels 20 jaar geleden op t VWO opgedaan, en mn handen staan vooral naar het solderen van dakgoten...
Wel het een en ander gebouwd, onder andere een aantal luidsprekers en een gainclone, maar mn ego flink gedeukt bij het bouwen van een Hiraga 20 watt versterker. Behoorlijk wat moeite in gestoken, maar nooit verder gekomen dan 20 volt gelijkspanning op de uitgang. Niet genoeg kennis om gericht naar fouten te zoeken, en geen kennissen in de buurt die er wel uit konden komen.
In mn huidige set speel ik met zelfbouw luidsprekersop basis van een Eminence 10cx coax, staan de spullen op een flexy rack, en draai ik een deel van mn muziek vanaf een ooit door Hannessie gebouwd servertje. Wel wat zelfbouw, niet heel overtuigend hier. In combinatie met Threshold voor- en Forte eindversterker wel erg mooi, naar mijn idee.
Om met een simpel en overzichtelijk project te beginnen viel mn oog op een USB DAC, als omzetter naast een ook nog te bouwen HTPC. Gebruik nu een Muse TDA1543x4dacje bij mn squeezebox. Dat doet t leuk, en inmiddels had ik ook al door dat er meer gespeeld wordt met die dacs, en dat meer van die dingen parallel over het algemeen nog beter schijnt te kunnen klinken.
Vond op marktplaats een niet afgebouwd DDDac project, wat toevallig ook nog vlak bij te koop werd aangeboden. Hierbij zijn 48 TDA1543 DACs in gebruik, gestapeld in torentjes van 12.
De printjes zijn al opgebouwd, er is een heel rudimentaire voeding bij, en achteraf bleken er ook nog een paar mooie modushop kastjes beschikbaar te zijn.
Ben inmiddels voorzichtig begonnen met plannen en opbouwen, zal komend weekend een paar foto maken.
Eerste vragen :
-zijn er eenvoudige/makkelijk op te bouwen voedingsmodules die ongeveer 12 volt bij 5 ampere kunnen leveren ?
-Ik zie dat Doede, de ontwerper van het spul, flinke koppelcondensatoren gebruikt. Voorgeschreven wordt 100 uF, terwijl ik van de MUSE dac verhalen tussen de 2 en 10 uF lees. Kan ik hier mee spelen, of is dit het gevolg van de grote stapel parallel geschakelde TDA's ?
- Ik zal met het digitale signaal soms wat langere afstanden moeten overbruggen tussen de prints, kan ik dat met getwiste draad doen, of moet dat afgeschermd worden ?
...En om het geheel wat overzichtelijker te maken is afgelopen week mn eindversterker overleden, die wil ik op gePASSte wijze gaan reanimeren met een nieuw binnenwerk. Van Forte model 4 naar Firstwatt F4 lijkt me een logische stap