DDdac met 48 TDA1543's

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

DDdac met 48 TDA1543's

Bericht door Gijs »

Ik lees hier al een heel tijdje mee, maar heb nog geen zelfbouwproject kunnen delen, t wordt tijd om daar verandering in te brengen.
Delen zal hopelijk een beetje van 2 kanten gaan. Mn electronische ondergrond is grotendeels 20 jaar geleden op t VWO opgedaan, en mn handen staan vooral naar het solderen van dakgoten...

Wel het een en ander gebouwd, onder andere een aantal luidsprekers en een gainclone, maar mn ego flink gedeukt bij het bouwen van een Hiraga 20 watt versterker. Behoorlijk wat moeite in gestoken, maar nooit verder gekomen dan 20 volt gelijkspanning op de uitgang. Niet genoeg kennis om gericht naar fouten te zoeken, en geen kennissen in de buurt die er wel uit konden komen.

In mn huidige set speel ik met zelfbouw luidsprekersop basis van een Eminence 10cx coax, staan de spullen op een flexy rack, en draai ik een deel van mn muziek vanaf een ooit door Hannessie gebouwd servertje. Wel wat zelfbouw, niet heel overtuigend hier. In combinatie met Threshold voor- en Forte eindversterker wel erg mooi, naar mijn idee.

Om met een simpel en overzichtelijk project te beginnen viel mn oog op een USB DAC, als omzetter naast een ook nog te bouwen HTPC. Gebruik nu een Muse TDA1543x4dacje bij mn squeezebox. Dat doet t leuk, en inmiddels had ik ook al door dat er meer gespeeld wordt met die dacs, en dat meer van die dingen parallel over het algemeen nog beter schijnt te kunnen klinken.
Vond op marktplaats een niet afgebouwd DDDac project, wat toevallig ook nog vlak bij te koop werd aangeboden. Hierbij zijn 48 TDA1543 DACs in gebruik, gestapeld in torentjes van 12.
De printjes zijn al opgebouwd, er is een heel rudimentaire voeding bij, en achteraf bleken er ook nog een paar mooie modushop kastjes beschikbaar te zijn.

Ben inmiddels voorzichtig begonnen met plannen en opbouwen, zal komend weekend een paar foto maken.

Eerste vragen :
-zijn er eenvoudige/makkelijk op te bouwen voedingsmodules die ongeveer 12 volt bij 5 ampere kunnen leveren ?
-Ik zie dat Doede, de ontwerper van het spul, flinke koppelcondensatoren gebruikt. Voorgeschreven wordt 100 uF, terwijl ik van de MUSE dac verhalen tussen de 2 en 10 uF lees. Kan ik hier mee spelen, of is dit het gevolg van de grote stapel parallel geschakelde TDA's ?
- Ik zal met het digitale signaal soms wat langere afstanden moeten overbruggen tussen de prints, kan ik dat met getwiste draad doen, of moet dat afgeschermd worden ?




...En om het geheel wat overzichtelijker te maken is afgelopen week mn eindversterker overleden, die wil ik op gePASSte wijze gaan reanimeren met een nieuw binnenwerk. Van Forte model 4 naar Firstwatt F4 lijkt me een logische stap :sure:
Laatst gewijzigd door Gijs op vr 10 feb 2012, 10:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TDA154348 DACje

Bericht door hannesie »

Ik ben benieuwd Gijs, op naar een vergelijk?? :mrgreen:
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar dat gekozen "Object", om op te bouwen.

Ik heb toen een keer een Lite Dac gekocht ( uit Hong Kong, maar geen HK DAC :D ) met 8x TDA 1543 die niet helemaal lekker liep door een verkeerde waarde van een weerstand.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Gijs schreef:
-zijn er eenvoudige/makkelijk op te bouwen voedingsmodules die ongeveer 12 volt bij 5 ampere kunnen leveren ?
Ik denk dat je met de combinatie trafo-brugcel-afvlakking-LT1087 een heel eind op weg komt
lt1087.pdf
(565.4 KiB) 94 keer gedownload
(op bestelling te krijgen bij Dick Best, prijs is een euro of 5.)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA154348 DACje

Bericht door BertDB »

kijk ook even naar de voedingsopzet op de website van Doede zelf.

Als ik het goed voor heb zit op elk bordje een 8V regelaar met daarachter wat filtercomponenten zodat je op 5V uitkomt.
Voor de 11V te voorzien (aan 5A) geeft hij een mooi schema op:

Afbeelding

Dit is in wezen een gewone voeding zoals Ray beschrijft.
Trafo-brugcel-afvlakking-stabilisator (hier een LM317 maar daar kan je inzetten wat je maar wil).
De stabilisator zorgt voor de juiste spanning, de tor die erboven staat stelt de voeding in staat de grote stromen te leveren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Hier staan ook nog een aantal voedingen tussen :
http://www.circuitsonline.net/schakelingen
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Het beestje begint vorm te krijgen :

Afbeelding

Printjes staan vast op hun plek, achterplaat is geboord (met een gat teveel :oops: ). Past allemaal net, in een kastje van 21 bij 28 cm inwendig. Printjes op verschillende hoogtes gezet om de laatste paar millimeter te winnen.
Het lastiger werk kan beginnen: draadjes trekken en mooie koppelcondensatoren vinden.

-Kan ik dat met een klein soldeerstation zomaar solderen, of moet ik me nog zorgen maken over statische electriciteit, aarden en zo ja hoe ?
- voorin de kast moet ik een vrij lange verbinding maken tussen de prints, van ongeveer 10 cm. Mag dat met getwiste draden, of moet ik dat met geaarde draadjes gaan doen ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TDA154348 DACje

Bericht door hannesie »

En dat noem jij dan maar een DACje. :lol: :lol: :mrgreen:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

@Hans, vergelijk tussen squeezeboxen moeten we binnenkort maar eens voor gaan zitten. Vergelijk met HTPC achtig project zal nog wel even duren schat ik, het PCtje zakt steeds verder weg op de todo lijst. Maar ik ben erg benieuwd hoe hoorbaar je deluxe voeding is, en ook of de Soundcheck software mods in mijn touch een hoorbaar verschil opleveren.

Voeding :
Begin langzaam een idee te krijgen van wat er gebeurt in de voeding, de door Doede bedachte variant is misschien wat minder eng als ik dacht, daar ga ik maar mee aan de gang. Morgen eens bij Technica, de locale electrogrutter, binnenstappen voor spulletjes.
Vraagjes:
-in die voeding wordt uitgegaan van een 15V, 10A trafo. Ik heb nog een 12V 10 ampere trafo liggen, zal dat genoeg zijn om 11 volt gereguleerde gelijkspanning over te houden ?
- ik heb van mn mislukte Hiraga project nog een stapeltje voedingselco's liggen. Nooit in gebruik gehad, wel al 15 jaar op de plank. Zijn die nog veilig te gebruiken ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TDA154348 DACje

Bericht door hannesie »

Gaan we doen!!!

Wat betreft die Elco's, dat weten de buizenmannen ook heel goed.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

hannesie schreef:
En dat noem jij dan maar een DACje. :lol: :lol: :mrgreen:
Overkill DAC is een beter naam, hoewel dit nog een relatief bescheiden opbouw is van deze dac. 5 printjes dus 60 parallel geschakelde TDA's is het optimum volgens de ontwerper, maar er is er ook al eens eentje gebouwd met 120 TDA's. We doen hier niet aan oversamplen, royaal uitmiddelen is een beter woord :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Gijs schreef:
ik heb van mn mislukte Hiraga project nog een stapeltje voedingselco's liggen. Nooit in gebruik gehad, wel al 15 jaar op de plank. Zijn die nog veilig te gebruiken ?
Het is verstandig om die eerst te "formeren".
Hier heb je een regelbare voeding voor nodig, elko aansluiten bij 0 volt en dan stapsgewijs langzaam opdraaien (paar minuten) tot een volt of 15.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Gijs schreef:
-in die voeding wordt uitgegaan van een 15V, 10A trafo. Ik heb nog een 12V 10 ampere trafo liggen, zal dat genoeg zijn om 11 volt gereguleerde gelijkspanning over te houden ?
12 volt AC maal 1.41 is 16.9 DC, minus een volt verlies over de diodes is 15 volt.
Zou net moeten gaan. de meeste spannings regelaars hebben minimaal 3 volt verschil nodig om goed te kunnen werken.
Zie ook de datasheets van de betreffende regelaar.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Kappa7 »

Gijs schreef:
-zijn er eenvoudige/makkelijk op te bouwen voedingsmodules die ongeveer 12 volt bij 5 ampere kunnen leveren ?
Wil je het echt simpel en compromisloos maken dan zou ik een accu gebruiken hier.
Mooi project en ziet er al goed uit.

Groetjes George
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

ray5150 schreef:
Gijs schreef:
-in die voeding wordt uitgegaan van een 15V, 10A trafo. Ik heb nog een 12V 10 ampere trafo liggen, zal dat genoeg zijn om 11 volt gereguleerde gelijkspanning over te houden ?
12 volt AC maal 1.41 is 16.9 DC, minus een volt verlies over de diodes is 15 volt.
Zou net moeten gaan. de meeste spannings regelaars hebben minimaal 3 volt verschil nodig om goed te kunnen werken.
Zie ook de datasheets van de betreffende regelaar.
Dan moet ik wel veilig zitten lijkt me. Voor wat ik uit de datasheet kan opmaken heeft een LM317 maar 1.25 volt nodig voor de referentiespanning.
Elco's "formeren" gaat me ook lukken.

Voorlopig ga ik uit van een voeding direct vanaf t net. Accu's kan altijd nog, eerst maar eens kijken of ik t beestje aan de gang krijg. Zier er ook de voordelen niet zo van in, zolang de rest van mn set wel vanaf t net wordt gevoed.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA154348 DACje

Bericht door BertDB »

mocht je spanningsregelaar toch net iets te weinig spanning krijgen, moet je de weerstanden ervoor wat verkleinen (0R47).
Daar valt bij grote stromen natuurlijk ook best wat spanning over ... !

Als je componenten gaat kopen ook zeker de wattages van de weerstanden in rekening nemen ! :twisted:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543*48 DACje

Bericht door Gijs »

Kappa7 bedankt !
Kwam in een draadje van jou een opmerking tegen over spullen halen in Rhenen, bij TripleM. Daar heb ik gister in anderhalf uur een spoedcursus voedingontwerp gekregen, mn oren tuten er nog van.
Zal niet zeggen dat ik nu wijs ben geworden, maar ik begrijp in ieder geval een stukje beter wat er speelt. En waarom een accu voeding toch niet zo onhandig is, of een smoorspoel in de voeding in plaats van een actieve regeling.
In de voorgestelde geregelde voeding wordt kennelijk een hoop energie verspild in het regelen, snap nu ook beter waarom 12 volt wisselspanning aan het begin van de regeling te kort is om 11 volt gelijkspanning aan het eind ervan op te leveren.
Hoe dan ook, ik dacht dat ik er bijna was maar blijkbaar was dat een erg optimistische inschatting.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Een klein vraagje. Ik heb me voorgenomen de interne bekabeling van de dac te doen met gerecyclede netwerkkabel. 23 awg, iet meer dan 0.5 mm doorsnee. Zou het zowel voor de signaal als de voedings lijntjes willen gebruiken. Maximale lengte van de lijntjes wordt ongeveer 25 cm. maximale stroom voor de voedingslijnen zou 1 ampere bij 12 volt moeten zijn.
Is dit een goed plan, of te licht voor de voedingslijntjes ?

Heb een amerikaanse wire gauge tabel gevonden die verteld dat bij gebruik als "chassis wiring" er max 4.7 ampere door het draadje mag lopen, maar voor "power transmission" staat er max 0.73 ampere. Waar mag ik van uit gaan ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door dre »

de laatste lijkt me iets meer richting de waarheid.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Ok, dan ga ik ze dubbel gebruiken.

Bedankt !
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door dre »

even in elkaar twisten met de boormachine,ziet er ook nog leuk uit! :mrgreen:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

heb stukken cat7 netwerkkabel liggen, dat is al per paar getwist :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Ik zou voor de voeding op zoek gaan naar iets dikkers, bijvoorbeeld brandmeldkabel.
Om nou een paar Ampere door een netwerk draadje te jagen, nou nee.
Desnoods een stukje luidsprekerkabel in zwart /rood ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA1543*48 DACje

Bericht door Kappa7 »

Gijs schreef:
Kappa7 bedankt !
Kwam in een draadje van jou een opmerking tegen over spullen halen in Rhenen, bij TripleM. Daar heb ik gister in anderhalf uur een spoedcursus voedingontwerp gekregen, mn oren tuten er nog van.
Zal niet zeggen dat ik nu wijs ben geworden, maar ik begrijp in ieder geval een stukje beter wat er speelt. En waarom een accu voeding toch niet zo onhandig is, of een smoorspoel in de voeding in plaats van een actieve regeling.
In de voorgestelde geregelde voeding wordt kennelijk een hoop energie verspild in het regelen, snap nu ook beter waarom 12 volt wisselspanning aan het begin van de regeling te kort is om 11 volt gelijkspanning aan het eind ervan op te leveren.
Hoe dan ook, ik dacht dat ik er bijna was maar blijkbaar was dat een erg optimistische inschatting.
Ik mag daar ook graag komen en ben nooit binnen een uur weg.
En iedere keer ben ik weer een hoop wijzer als ik daar weg ga.

En net als Ray zou ik ook zeggen dat CAT 7 voor de voeding niet echt voldoet en je mooier iets zwaarders kan nemen.
Wel de draden dan twisten.

Groetjes George.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1543*48 DACje

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Wel de draden dan twisten.
Voor de wisselspannings leidingen zeer zeker doen.
Bij de gelijkspanning niet echt noodzakellijk, maar het staat wel netjes.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: TDA154348 DACje

Bericht door sevenup »

Luidsprekerdraad van bijvoorbeeld 1.5 mm2 doet het ook altijd goed :D
Plaats reactie