De Theorexx SE buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Robert. Wat ik vervangen heb zijn de buizen en de condensatoren van Rob.
De alps kreeg ik er niet in. Dat past niet.
Ik moest een keuze maken. De printplaat moest er weer in of losse voetjes erin
en hardwire doen. Maar dan konden de chromen ringen er niet op en wou ik erop hebben.
Er zit een piepklein zoemertje in maar is bijna niet hoorbaar.
De combinatie van de JJ-buizen met de condensatoren is al een hele vooruitgang.
Er zit een schitterend geluid in. Mooi vol laag en een helder hoog en zelfs het mid
is zeer goed. Qua klank ben ik zeer tevreden met deze versterker.
IK zal nog wat metingen doen en vermelden. Misschien dat er nog wat gedaan moet worden.
Had gezien Barry dat je hem gekocht had. Echt geen miskoop hoor.
Ben benieuwd wat je gaat tweaken Barry. Zal het zeker gaan volgen.
De alps kreeg ik er niet in. Dat past niet.
Ik moest een keuze maken. De printplaat moest er weer in of losse voetjes erin
en hardwire doen. Maar dan konden de chromen ringen er niet op en wou ik erop hebben.
Er zit een piepklein zoemertje in maar is bijna niet hoorbaar.
De combinatie van de JJ-buizen met de condensatoren is al een hele vooruitgang.
Er zit een schitterend geluid in. Mooi vol laag en een helder hoog en zelfs het mid
is zeer goed. Qua klank ben ik zeer tevreden met deze versterker.
IK zal nog wat metingen doen en vermelden. Misschien dat er nog wat gedaan moet worden.
Had gezien Barry dat je hem gekocht had. Echt geen miskoop hoor.
Ben benieuwd wat je gaat tweaken Barry. Zal het zeker gaan volgen.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Hoi Theo, Sorry voor de late reactie, maar ik zie dat je iets mooi van het kastje heb kunnen maken.
Je heb hem wel flink onder handen genomen zie ik
, goed werk!
Ik neem aan dat hij ook stukken beter klinkt dan de originele versie.
Je heb hem wel flink onder handen genomen zie ik
Ik neem aan dat hij ook stukken beter klinkt dan de originele versie.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Er zat sowieso al een goeie klank in Cobaltjeh.
Maar het klinkt beter met de JJ-Buizen en andere condensatoren.
Heel veel geluid voor die 3.5 watt.
Maar het klinkt beter met de JJ-Buizen en andere condensatoren.
Heel veel geluid voor die 3.5 watt.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Hij was in triode eerst ook niet stil!
Veel draad weggegooid, van de potmeter en ook van de aan/uit schakelaar. Gebruik toch altijd geschakelde stekkerblokken.
2 cinch input chassisdelen vlak bij de buis, een in het gat van de potmeter!
Ruud
Veel draad weggegooid, van de potmeter en ook van de aan/uit schakelaar. Gebruik toch altijd geschakelde stekkerblokken.
2 cinch input chassisdelen vlak bij de buis, een in het gat van de potmeter!
Ruud
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Dat hele kleine zoemertje kan weleens uit de diodebrug komen.
Je kunt de 1N4001 diodes vervangen door soft-recovery types ( BYV92 oid ).
Een simple oplossing kan zijn om vier condensatortjes van 100nF / 630V parallel over de diodes te zetten.
Het blijven hele leuke versterkertjes die Aurexjes. Binnenkort ga ik voor een kennis ook weer een EL84 single ended bouwen, die ga ik volgens het Aurexx schema maken.
Jammer dat je die buizenbeschermers niet op hardwired voetjes kan plaatsen, want dan kun je de boel hardwired opbouwen. Dan past de ALPS er ook in.
Je kunt de 1N4001 diodes vervangen door soft-recovery types ( BYV92 oid ).
Een simple oplossing kan zijn om vier condensatortjes van 100nF / 630V parallel over de diodes te zetten.
Het blijven hele leuke versterkertjes die Aurexjes. Binnenkort ga ik voor een kennis ook weer een EL84 single ended bouwen, die ga ik volgens het Aurexx schema maken.
Jammer dat je die buizenbeschermers niet op hardwired voetjes kan plaatsen, want dan kun je de boel hardwired opbouwen. Dan past de ALPS er ook in.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Wil dat niet, de buizenbeschermers om de voetjes? Ook niet als je van die voetjes hebt die je van onder door het gat steekt? Of zijn de voetjes er alleen in opbouw....
Edit: wil hoe dan ook voor hard-wired gaan
Edit: wil hoe dan ook voor hard-wired gaan
Re: De Theorexx SE buizenversterker
De buisvoetjes met schroefjes vastzetten past niet.
Dan kan de onderste ring van de buisbeschermers niet meer op.
En dat lijkt niet mooi.
ALs je hardwire gaat doen dan past de alps gemakkelijk.
Dat met die diodes Robert ga ik nog wel een keer proberen.
Dit hele kleine zoemertje is niet storend.
Ben nu met de bodemplaat bezig en heb nog een paar mooie pootjes op de kop getikt.
Die monteer ik er onder.
Dan kan de onderste ring van de buisbeschermers niet meer op.
En dat lijkt niet mooi.
ALs je hardwire gaat doen dan past de alps gemakkelijk.
Dat met die diodes Robert ga ik nog wel een keer proberen.
Dit hele kleine zoemertje is niet storend.
Ben nu met de bodemplaat bezig en heb nog een paar mooie pootjes op de kop getikt.
Die monteer ik er onder.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Zo luitjes. Heb de bodemplaat eronder met de pootjes.
Hij is nu af.
Nog even 2 plaatjes erbij.
Robert en Barry. ik hoop dat jullie er wel een draadje van gaan maken van jullie Aurexx.
De Theorexx is klaar.
Toch wel een beetje een Bling Bling ding
Op naar mijn volgend project. Heb hier nog wat staan wat drastisch moet worden aangepakt.
Hij is nu af.
Nog even 2 plaatjes erbij.
Robert en Barry. ik hoop dat jullie er wel een draadje van gaan maken van jullie Aurexx.
De Theorexx is klaar.
Op naar mijn volgend project. Heb hier nog wat staan wat drastisch moet worden aangepakt.
Laatst gewijzigd door TheoK op vr 20 mei 2011, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Zal tzt wel een draadje aanmaken. Wordt nu niet wat met het mooie weer, en zal eerst de 300B's afmaken anders staat er weer een rek half afgemaakte projecten.... maar heb al wel wat ideetjes.
Heeft 'ie geen ingangsselectie trouwens? En welke lak heb je gebruikt voor de frontplaat, het lijkt wel iets van metallic ofzo.
Heeft 'ie geen ingangsselectie trouwens? En welke lak heb je gebruikt voor de frontplaat, het lijkt wel iets van metallic ofzo.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Er zit 1 ingang op Barry.
Ja het frontje is metallic blauw. Is wel goed gelukt volgens mij.
Ja het frontje is metallic blauw. Is wel goed gelukt volgens mij.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Is erg mooi geworden Theo , je hebt hem met een spuitbus blauw gespoten??
Dat je de trafo kappen zwart hebt gemaakt is een goede keus , anders werdt ie te blauw.
mischien ooit nog 2 vergroomde condensatoren.
Dat je de trafo kappen zwart hebt gemaakt is een goede keus , anders werdt ie te blauw.
mischien ooit nog 2 vergroomde condensatoren.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Ze zijn dan wel niet verchroomd maar gewoon metaal, maar ik heb nog dozen vol van zulke dingen, dus Theo..bas focal m180 schreef:mischien ooit nog 2 vergroomde condensatoren.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Ik heb het metallic blauw met een spuitbus gedaan.
Is erg mooi geworden. Maar dat was meer een lucky shot dan kennis hoor.
Ik stond ook erg verbaasd te kijken hoe mooi het geworden was.
Ik hou het in mijn achterhoofd Miniwatt.
Die elco's had ik ook liever verchroomd gehad maar omdat te gaan spuiten lijkt me erg moeilijk.
Heb wel eens wat gelezen over een chroombad. Weet niet of een elco daar tegen kan.
Mocht ik nog eens wat nodig hebben dan meld ik me bij jou.
Is erg mooi geworden. Maar dat was meer een lucky shot dan kennis hoor.
Ik stond ook erg verbaasd te kijken hoe mooi het geworden was.
Ik hou het in mijn achterhoofd Miniwatt.
Die elco's had ik ook liever verchroomd gehad maar omdat te gaan spuiten lijkt me erg moeilijk.
Heb wel eens wat gelezen over een chroombad. Weet niet of een elco daar tegen kan.
Mocht ik nog eens wat nodig hebben dan meld ik me bij jou.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Je hebt de elco's dus ook blauw gespoten Theo, begrijp ik dat goed? Of zijn ze toevallig dezelfde kleur.. en zat er eerst een folie op oid wat je hebt verwijderd?
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Ik heb ze ontvet Barry en daarna gespoten met dezelfde spuitbus als het frontplaatje.
Verder niks verwijderd. Tot mijn verbazing ging dat goed.
Verder niks verwijderd. Tot mijn verbazing ging dat goed.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Ik heb zulke elco's wel eens zwart gespoten. Met eerst twee lagen grondverf. Is wel te doen, alleen een beetje lastig met een spuitbus..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
In de 300B komen elco's, van die types op olie, die wil ik ook spuiten, vandaar. Volgens mij is de buitenkant aluminium, dus met een primer moet dat goed gaan dan. Maar mooi dat het gelukt is, en wat kan je gebeuren? Hooguit dat het nog een keer over moet 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Lijkt me ook ja, zit al weer snel teveel op. Heb het nu wel aardig onder de knie dat spuiten, in het begin wil je al snel teveel in 1 keer doen, dat gaat gegarandeerd mis. Maar je hebt de folie buitenlaag (tenminste, ik denk dat het folie is, of krimpkous achtig iets) eerst verwijderd?Miniwatt schreef:Ik heb zulke elco's wel eens zwart gespoten. Met eerst twee lagen grondverf. Is wel te doen, alleen een beetje lastig met een spuitbus..
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Volgens mij waren de elkos van Theo eerst zwart en heeft ie ze blauw gespoten
Miniwatt wil ze dan weer zwart spuiten
Hadden jullie niet beter eerst geruild
Anne
Miniwatt wil ze dan weer zwart spuiten
Hadden jullie niet beter eerst geruild
Anne
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Ziet er heel mooi uit Theo, knap werk. Apart ook dat blauw 
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Bedankt Rein.
Mijn grote versterker heeft nu even een poosje rust.
De Theorexx speelt nu 2 dagen perfect.
Ben er zeer tevreden over.
Nog even voor de volledigheid nog een plaatje van de spuitbussen waarmee ik het gespoten heb.
Mijn grote versterker heeft nu even een poosje rust.
De Theorexx speelt nu 2 dagen perfect.
Ben er zeer tevreden over.
Nog even voor de volledigheid nog een plaatje van de spuitbussen waarmee ik het gespoten heb.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Ha! M'n oog viel in de bouwmarkt al eens op die rechterspuitbus, vanwege de brommer die erop staat
Snap de link niet helemaal, maar je hebt er een mooi resultaat mee.
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Hmmm, stof.. En dan ophangen om te drogen, en dan valt ie op de grond, en is ie ingedeukt..Barry2001 schreef:In de 300B komen elco's, van die types op olie, die wil ik ook spuiten, vandaar. Volgens mij is de buitenkant aluminium, dus met een primer moet dat goed gaan dan. Maar mooi dat het gelukt is, en wat kan je gebeuren? Hooguit dat het nog een keer over moet
Re: De Theorexx SE buizenversterker
En dan voel je even of ie al droog is en staat je vinger er in 
Re: De Theorexx SE buizenversterker
Nee, ik hou me heel braaf aan de gebruiksaanwijzing
Nouja, 'stofvrije omgeving'.. 

