De Theorexx SE buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Robert. Wat ik vervangen heb zijn de buizen en de condensatoren van Rob.
De alps kreeg ik er niet in. Dat past niet.
Ik moest een keuze maken. De printplaat moest er weer in of losse voetjes erin
en hardwire doen. Maar dan konden de chromen ringen er niet op en wou ik erop hebben.
Er zit een piepklein zoemertje in maar is bijna niet hoorbaar.
De combinatie van de JJ-buizen met de condensatoren is al een hele vooruitgang.
Er zit een schitterend geluid in. Mooi vol laag en een helder hoog en zelfs het mid
is zeer goed. Qua klank ben ik zeer tevreden met deze versterker.
IK zal nog wat metingen doen en vermelden. Misschien dat er nog wat gedaan moet worden.

Had gezien Barry dat je hem gekocht had. Echt geen miskoop hoor.
Ben benieuwd wat je gaat tweaken Barry. Zal het zeker gaan volgen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door cobaltjeh »

Hoi Theo, Sorry voor de late reactie, maar ik zie dat je iets mooi van het kastje heb kunnen maken.
Je heb hem wel flink onder handen genomen zie ik :), goed werk!

Ik neem aan dat hij ook stukken beter klinkt dan de originele versie.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Er zat sowieso al een goeie klank in Cobaltjeh.

Maar het klinkt beter met de JJ-Buizen en andere condensatoren.
Heel veel geluid voor die 3.5 watt.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Rudolf »

Hij was in triode eerst ook niet stil!
Veel draad weggegooid, van de potmeter en ook van de aan/uit schakelaar. Gebruik toch altijd geschakelde stekkerblokken.
2 cinch input chassisdelen vlak bij de buis, een in het gat van de potmeter!
Ruud
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door RobertD »

Dat hele kleine zoemertje kan weleens uit de diodebrug komen.
Je kunt de 1N4001 diodes vervangen door soft-recovery types ( BYV92 oid ).
Een simple oplossing kan zijn om vier condensatortjes van 100nF / 630V parallel over de diodes te zetten.

Het blijven hele leuke versterkertjes die Aurexjes. Binnenkort ga ik voor een kennis ook weer een EL84 single ended bouwen, die ga ik volgens het Aurexx schema maken.

Jammer dat je die buizenbeschermers niet op hardwired voetjes kan plaatsen, want dan kun je de boel hardwired opbouwen. Dan past de ALPS er ook in.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Wil dat niet, de buizenbeschermers om de voetjes? Ook niet als je van die voetjes hebt die je van onder door het gat steekt? Of zijn de voetjes er alleen in opbouw....

Edit: wil hoe dan ook voor hard-wired gaan :rock:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

De buisvoetjes met schroefjes vastzetten past niet.
Dan kan de onderste ring van de buisbeschermers niet meer op.
En dat lijkt niet mooi.
ALs je hardwire gaat doen dan past de alps gemakkelijk.
Dat met die diodes Robert ga ik nog wel een keer proberen.
Dit hele kleine zoemertje is niet storend.
Ben nu met de bodemplaat bezig en heb nog een paar mooie pootjes op de kop getikt.
Die monteer ik er onder.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Zo luitjes. Heb de bodemplaat eronder met de pootjes.
Hij is nu af.
Nog even 2 plaatjes erbij.
Robert en Barry. ik hoop dat jullie er wel een draadje van gaan maken van jullie Aurexx.

De Theorexx is klaar. :D :mrgreen: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: Toch wel een beetje een Bling Bling ding :wink:

Op naar mijn volgend project. Heb hier nog wat staan wat drastisch moet worden aangepakt. :P
Bijlagen
P1030501.JPG
P1030502.JPG
Laatst gewijzigd door TheoK op vr 20 mei 2011, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Zal tzt wel een draadje aanmaken. Wordt nu niet wat met het mooie weer, en zal eerst de 300B's afmaken anders staat er weer een rek half afgemaakte projecten.... maar heb al wel wat ideetjes.

Heeft 'ie geen ingangsselectie trouwens? En welke lak heb je gebruikt voor de frontplaat, het lijkt wel iets van metallic ofzo.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Er zit 1 ingang op Barry.
Ja het frontje is metallic blauw. Is wel goed gelukt volgens mij.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door bas focal m180 »

Is erg mooi geworden Theo , je hebt hem met een spuitbus blauw gespoten??
Dat je de trafo kappen zwart hebt gemaakt is een goede keus , anders werdt ie te blauw.
mischien ooit nog 2 vergroomde condensatoren.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Miniwatt »

bas focal m180 schreef:
mischien ooit nog 2 vergroomde condensatoren.
Ze zijn dan wel niet verchroomd maar gewoon metaal, maar ik heb nog dozen vol van zulke dingen, dus Theo.. ;)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Ik heb het metallic blauw met een spuitbus gedaan.
Is erg mooi geworden. Maar dat was meer een lucky shot dan kennis hoor. :wink:
Ik stond ook erg verbaasd te kijken hoe mooi het geworden was.

Ik hou het in mijn achterhoofd Miniwatt.
Die elco's had ik ook liever verchroomd gehad maar omdat te gaan spuiten lijkt me erg moeilijk.
Heb wel eens wat gelezen over een chroombad. Weet niet of een elco daar tegen kan.
Mocht ik nog eens wat nodig hebben dan meld ik me bij jou. :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Je hebt de elco's dus ook blauw gespoten Theo, begrijp ik dat goed? Of zijn ze toevallig dezelfde kleur.. en zat er eerst een folie op oid wat je hebt verwijderd?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Ik heb ze ontvet Barry en daarna gespoten met dezelfde spuitbus als het frontplaatje.
Verder niks verwijderd. Tot mijn verbazing ging dat goed.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Miniwatt »

Ik heb zulke elco's wel eens zwart gespoten. Met eerst twee lagen grondverf. Is wel te doen, alleen een beetje lastig met een spuitbus..
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

In de 300B komen elco's, van die types op olie, die wil ik ook spuiten, vandaar. Volgens mij is de buitenkant aluminium, dus met een primer moet dat goed gaan dan. Maar mooi dat het gelukt is, en wat kan je gebeuren? Hooguit dat het nog een keer over moet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Miniwatt schreef:
Ik heb zulke elco's wel eens zwart gespoten. Met eerst twee lagen grondverf. Is wel te doen, alleen een beetje lastig met een spuitbus..
Lijkt me ook ja, zit al weer snel teveel op. Heb het nu wel aardig onder de knie dat spuiten, in het begin wil je al snel teveel in 1 keer doen, dat gaat gegarandeerd mis. Maar je hebt de folie buitenlaag (tenminste, ik denk dat het folie is, of krimpkous achtig iets) eerst verwijderd?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Volgens mij waren de elkos van Theo eerst zwart en heeft ie ze blauw gespoten :o
Miniwatt wil ze dan weer zwart spuiten :?
Hadden jullie niet beter eerst geruild :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door PA4URK »

Ziet er heel mooi uit Theo, knap werk. Apart ook dat blauw :kwijl:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Bedankt Rein.

Mijn grote versterker heeft nu even een poosje rust.
De Theorexx speelt nu 2 dagen perfect.
Ben er zeer tevreden over.
Nog even voor de volledigheid nog een plaatje van de spuitbussen waarmee ik het gespoten heb.
Bijlagen
P1030506.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Ha! M'n oog viel in de bouwmarkt al eens op die rechterspuitbus, vanwege de brommer die erop staat :D Snap de link niet helemaal, maar je hebt er een mooi resultaat mee.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Miniwatt »

Barry2001 schreef:
In de 300B komen elco's, van die types op olie, die wil ik ook spuiten, vandaar. Volgens mij is de buitenkant aluminium, dus met een primer moet dat goed gaan dan. Maar mooi dat het gelukt is, en wat kan je gebeuren? Hooguit dat het nog een keer over moet :mrgreen:
Hmmm, stof.. En dan ophangen om te drogen, en dan valt ie op de grond, en is ie ingedeukt.. :evil:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door PA4URK »

En dan voel je even of ie al droog is en staat je vinger er in :lol:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door Miniwatt »

Nee, ik hou me heel braaf aan de gebruiksaanwijzing ;) Nouja, 'stofvrije omgeving'.. :roll:
Plaats reactie