Hè bahHenkjan schreef:tapijt afwerking heerst
Nee geen nieuwe trend, was in de jaren '70/'80 ook erg "in" onder DIY'ers. Alles uit die tijd schijnt weer in de mode te zijn.
Moderator: Beheerdersteam
Hè bahHenkjan schreef:tapijt afwerking heerst
Dank u!dre schreef:nee,jij hebt wel smaak!
Ik deel jullie zorgen.The Brick schreef:Wij maken ons wat zorgen om de tweeter op hoge volumes..
Je stelt me teleur.The Brick schreef:Helaas heren, dat tapijt meen ik.
Even ervanuit gaande dat de schaal van de meting klopt dan gaat er iets fout met het meten, of d'r klopt iets niet met de filters. E.e.a. meet zoals geillustreerd in het artikel, aangezien ik zes stuks Silverado hed gebouwd en ze allemaal zijn nagemeten weet ik dat dit klopt. En uiteraard zijn er velen je voorgegaan, d'r spelen wereldwijd al aardig wat setjes Silverado.The Brick schreef:Iets heel anders ...

In het artikel laat je alleen de acoustische frequentie-respons zien van de combinatie van filter plus drivers.SSassen schreef:E.e.a. meet zoals geillustreerd in het artikel
Nee, dat zijn geen zaken die ik normaliter meet. De respons zonder filter wordt per driver opgemeten, vervolgens in de simulator uitgewerkt tot een filter, daarna wordt na opbouw van het filter e.e.a. nog eens geverifieerd met een aantal metingen.CornelisJ schreef:In het artikel laat je alleen de acoustische frequentie-respons zien van de combinatie van filter plus drivers.SSassen schreef:E.e.a. meet zoals geillustreerd in het artikel
Heb je toevallig ook meetresultaten van de de elektrische frequentie overdracht van alleen het filter?
Dat zou wat meer licht op de zaak doen schijnen.
Zoals hierboven door mijzelf gesuggereerd, heb ik het filter-schema in LTSpice gestopt om de AC frequentie-overdracht te simuleren.SSassen schreef:Even ervanuit gaande dat de schaal van de meting klopt dan gaat er iets fout met het meten, of d'r klopt iets niet met de filters
Komt wel overeen. Het filter dempt 10dB rond 500Hz, de tweeter zelf is ook 10dB down op die frequentie en de combinatie dus 20dB. Precies zoals de akoestische meting aangeeft.CornelisJ schreef:Ik deel jullie zorgen.The Brick schreef:Wij maken ons wat zorgen om de tweeter op hoge volumes..
Ik neem aan dat het gaat om de crossover op deze pagina?
Volgens het artikel van Sander zou de frequentie-respons van (1) woofer en van tweeter er na filtering als volgt uit moeten zien: Dit is weliswaar de acoustische respons (gemeten via meet-microfoon), maar het lijkt mij dat dit niet overeenkomt met de filter meting van Brick en Brick senior.
Dat is mij bekend. Mijn simulatie was uitsluitend bedoeld om een link te leggen met de meting van The Brick, die het filter zowel met driver-belasting als met weerstands-belasting gemeten heeft. Omdat ik het impedantie-verloop van de drivers niet ken, heb ik bij de filtersimulatie voor weerstands-belasting gekozen.SSassen schreef:Ook is het zinvol om als je gaat simuleren de impedantiecurves van de drivers mee te nemen in de simulatie, alleen dan geeft de simulatie een goede benadering van de filterwerking, een puur Ohmse belasting kiezen is feitelijk voorbij gaan aan hoe het filter is ontworpen, daar is namelijk uitgegaan van de impedantiecurves van beide drivers.
Ik ging ervanuit dat er met een meetmicrofoon gemeten was, da's kennelijk niet het geval.CornelisJ schreef:Overigens was jij (Sander) degene die beweerde dat er iets mis moest zijn met de meting of de opbouw van het filter. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Als jij het gevoel hebt dat dat probleem er is kun je daar wat mee gaan doen.CornelisJ schreef:Ik blijf nu toch met het idee zitten dat het filter elektrisch gezien niet helemaal optimaal is.
(...)
Bij toepassing van een 2de orde parallel-filter zou je dit probleem niet gehad hebben.
??wouter schreef:Ook hebben anderen je er inmiddels van kunnen overtuigen dat je manier van meten niet echt heel informatief is.
Sorry, ik heb het niet helemaal terug gelezen. TS had inderdaad gemeten, en daarna heb jij zo'n zelfde soort grafiek verkregen door simulatie. Ik ben er weerCornelisJ schreef:??wouter schreef:Ook hebben anderen je er inmiddels van kunnen overtuigen dat je manier van meten niet echt heel informatief is.
Ik heb niets gemeten. Ik heb alleen een filter-simulatie gedaan, om te controleren of het meet-resultaaat van The Brick overeenkomt met wat je zou kunnen verwachten van een correct opgebouwd filter. Dat blijkt dus het geval te zijn.
Ik heb zelf geen plannen om de Silverado te bouwen, dus mijn bedenkingen bij het filter zijn minder relevant.
Als anderen inclusief The Brick er vertrouwen in hebben, dan is er wat mij betreft geen probleem.
Niet goed opgelet. Neemt niet weg dat seriefilters opvallend anders werken. Wat mij eerder opvalt, en daar heb ik niemand over gehoord, is dat de fases niet helemaal goed optellen in het hoog. Maar goed, das weer wat andersIets heel anders. Mijn vader heeft een prachtige dScope Series III audio analyzer, en we konden het niet laten om het gedrag van de filters eens te meten.