Indeling 2A3 buisversterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door Ah!buis »

Daar kan het wel al zit de LED wel verkeerd-om getekend.
Je gebruikt zo wel onnodig gestabiliseerde gloeistroom.
Ik zou 'm toch,in serie met ook nog een diode zoals al voorgesteld,op de trafo aansluiten op de punten waar bij staat 0V en 8V.
Anne
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door xander79 »

Dus als ik het goed begrijp moet ik een 1n4005 weerstand 0,22k en een led in serie zetten.
Maar dan parallel aan de eerste 10000uf/16V bij 8V 0V aansluiting.
Post morgen wel een tekening!

Xander.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door Ah!buis »

Nee niet daar,gewoon direkt aan de trafo samen met de diodebrug.Een 1N4005 is ook wel goed,hoewel een kleine 1N4148 al volstaat.
Hoe kom je bij 0,22k :?: dat is toch gewoon 220 ohm :!:
Net zoiets wat veel gedaan wordt,uit gewoonte, 10000µF ,is gewoon 10mF :?
1000 f= 1 p femto
1000 p=1 n pico
1000 n=1 µ nano
1000 µ=1 m micro
1000 m=1 milli
en verder,eerder voor ohm en bytes,
1000 =1 k kilo
1000 k=1 M mega
1000 M=1 G giga
1000 G=1 T tera
Zo kan die wel weer :mrgreen:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door Kappa7 »

Misschien kende je deze al maar als je dit even door leest dan weet je alles veel over het aansluiten van een LED ook het berekenen van de weerstand wordt je hier erg makkelijk gemaakt.
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html

Ook het schema van wat ahbuis bedoeld staat daar in denk ik.
Volgens mij het linker schema.
Afbeelding


Groetjes George
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door Ah!buis »

Bijna ,eerder zoals hieronder,scheelt de helft vermogen in de R :D
Anne
Bijlagen
Capturer.JPG
Capturer.JPG (16.27 KiB) 292 keer bekeken
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door xander79 »

@Kappa7
Dank je wel voor de info/site, gelijk als bladwijzer opgeslagen!

@Ah!buis,
Ga morgen even mijn schema aanpassen en zet hem daarna online!

Xander.

ps.
Weet niet als ik het hier kan vragen of even een andere topic moet openen!

Ik wil graag mijn platenspeler weer eens afstoffen en die er ook op aansluiten.
Uiteindelijk wil ik dus een platenspeler en een HTPC er op aansluiten.
Wat kan ik het beste doen om deze rechtstreeks op de 2A3 te zetten of een soort voorversterker te maken?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door RobertD »

Wat is het voor een platenspeler?
Heeft deze een MD of een keramisch element?
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door xander79 »

oei....het is echt een bakbeestje, weet ik niet precies!
Moet ik thuis even nakijken, hij staat al 12 tot 15 jaar achter het schot :(!

@Ah!buis
Hier is de aangepaste tek.
Bijlagen
schema+LED
schema+LED
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door Kappa7 »

xander79 schreef:
@Kappa7
Dank je wel voor de info/site, gelijk als bladwijzer opgeslagen!

@Ah!buis,
Ga morgen even mijn schema aanpassen en zet hem daarna online!

Xander.

ps.
Weet niet als ik het hier kan vragen of even een andere topic moet openen!

Ik wil graag mijn platenspeler weer eens afstoffen en die er ook op aansluiten.
Uiteindelijk wil ik dus een platenspeler en een HTPC er op aansluiten.
Wat kan ik het beste doen om deze rechtstreeks op de 2A3 te zetten of een soort voorversterker te maken?

Hoi Xander,

Je zult dan een extra Riaa versterker moeten plaatsen.
Het uitgang signaal van een Dt is niet hoog genoeg om direct in een versterker te stoppen.
Daarnaast moet er ook een correctie plaats vinden om de hoge en de lage tonen in de juiste verhouding te krijgen.
Hier voor is dan de RIAA correctie nodig en deze zit standaard in een goed ontworpen Phono versterker.

Op deze site staan een aantal voorbeelden van zelfbouw trapjes.
http://www.platenspeler.com/diy/nl_index.html#phonoamps

Groetjes George
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Bericht door xander79 »

Heb gekeken en heb gelijk weer inspiratie voor een volgend project :)!

Alleen blijkt nu mijn platenspeler overleden te zijn door verkeerd behandelen door verhuizing :(!
Om een beeld te krijgen.......denk aan Ace Ventura :(.

Nu zit ik met een probleem.....word het marktplaats of ook een DIY platenspeler...........!
Ik weet echt niet hoe moeilijk het is om er een zelf te maken en wat het mij ongeveer gaat kosten.

Dus eerst maar even kijken hoe of wat en dan maar weer verder beslissen wat ik ga doen!

Xander.

ps.
Hartelijk bedankt voor alle info!
Plaats reactie