Phono versterker op bassis van ecc83

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Phono versterker op bassis van ecc83

Bericht door Ah!buis »

By George,d'as even schrikken :o
Meer dan 300V :!: op het schematje in het begin was het maar 213V :?
'tJa dan moet het eerder een MPSA44 of een KPS44 danwel een KPS45 worden O:) met een vinnetje :oops:
De oplossing met een buisje meer is heel best maar,ruimte genoeg :?: gloeistroom over :?:
Vandaar de transistor :(
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Niet schrikken komt allemaal goed.

Mijn vraag in de start van het topic was ook of ik mijn voeding aan moest gaan passen en of de door mij geopperde methode verantwoord is.

De voeding geeft nu namelijk 340V af en het originele ontwerp heeft graag 200V.
Toen ik de spullen voor de Riaa ging halen in Rhenen is men zo vriendelijk geweest om daar het schema aan te passen zo dat deze ook met 300V zou werken.
Na het bouwen natuurlijk een grote teleur stelling en in eerste instantie de hoge voeding spanning de schuld gegeven van de scheve frequentie karakteristiek.

Gaande weg en ook mede door jou posting bleek dat dit schema helemaal niet goed met mijn VV gaat en ik beter een ander ontwerp had kunnen kiezen.

Wel wil ik dan nog proberen of ik met de aanpassing die jij hebt aangegeven niet toch een mooie Riaa kan maken.

Ik zit dus nu met de keuze om toch de voeding aan te passen en dan de transistor BF422 te kunnen gebruiken of toch de voeding zo te laten en dan met of een van de andere transistors die je hebt aangegeven.
Andere optie is om er nog een buisje achter te plakken zo als sevenup heeft aangegeven in zijn post.
Nadeel is wel dat ik het kastje moet aanpassen maar dat is dan weer een van de charmes van de hobby.

Kortom ik weet nog niet wat verstandig is maar met jullie hulp moet het vast goed gaan komen.

Groetjes George
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het is wel een (on)behoorlijke hutsepot geworden.Je had er in het begin wat meer gegevens moeten bijdoen.
Je kunt ipv de transistor,op dezelfde manier een buishelft gebruiken van een ECC82.Niet een ECC81 of zo want de toegelaten spanning tussen kathode en gloeidraad,bij de 82 is dat 180V,is te laag (bij de 81 maar 90V).
Anne
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Het is misschien interessant om eens te kijken waarom die eerste schakeling niet voldoet:
Een RIAA correctie heeft 3 tijdconstanten bij 3180 us, 318 us en 75 us. Als je de condensatoren zou veranderen van 220p in 277p en van 680p naar 900p, dan zou het schema de kleinste twee tijdconstanten inderdaad realiseren, de grootste, die het laag beneden 50 Hz weer terugbuigt, wordt ook wel weggelaten omdat dat wat warmer klinkt, of omdat de open lus versterking te laag is zodat de karakteristiek daardoor toch al terugbuigt. Hier ontbreekt hij ook.
Het RIAA netwerk dat hier was getekend heeft een impedantie bij 1000Hz van ongeveer 380k, inclusief de uitgangsimpedantie van de tweede triode. De closed-loop versterking zou dus ca. 55 dB moeten worden. Echter, de open lus versterking van de schakeling is ca 15x voor de eerste buis, en 24x voor de tweede. Totaal iets meer dan 50 dB. We komen dus veel versterking tekort, wat er toe zal leiden dat de RIAA correctie beneden 1000Hz tekort zal schieten. Belast je de tweede buis met 10k, dan zakt de open-lus versterking tot 45 dB of zo, zodat de RIAA correctie in het laag nog verder zal instorten. Door de condensatoren 10x zo groot te kiezen en de weerstand 10x zo klein, zou de correctie wel kunnen kloppen. We krijgen dan ca 35 dB gain bij 1000 Hz, wat ook veel realistischer is. De impedantie van het tegenkoppel netwerk wordt dan bij 20 kHz lager dan 10k, wat het dynamisch bereik in het hoog in gevaar brengt. Een katodevolger achter de tweede buis brengt dan uitkomst, zoals sommigen al hebben aangegeven.
Tom
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik hoop dat ze je kunnen volgen Tom :)

Als ik nog een suggestie mag doen. (voedingsspanning kan hoger, dit was toevallig praktisch gezien vanuit een bepaalde voeding)
Maar dan verandert wel je schakeling wezenlijk.
RIAA loopt bij deze extreem accuraat.

Ben het sowieso met Tom (en anderen) eens dat een buffer eigenlijk altijd een must is.
Tenzij de ingangsimpedantie meer dan 220k is.
Maar dat is zelden zo
Bijlagen
RIAA.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik hoop dat ze je kunnen volgen Tom :)
I.i.g. zou het opdelen in hoofdstukjes/alinea's de leesbaarheid een stuk bevorderen.
Ben het sowieso met Tom (en anderen) eens dat een buffer eigenlijk altijd een must is.
Tenzij de ingangsimpedantie meer dan 220k is.
Maar dat is zelden zo
Ja zeker maar hang die kathodevolger dan wel direct aan de anode van de voorgaande buis zodat ie flink adem heeft. Zoals je hem nu instelt gooi je veel goede kwaliteiten weg en is typisch een instelling waarom kathodevolgers berucht zijn om hun matige/stoffige klank.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

DC gekoppeld bedoel je dan.
Die ken ik zeker wel, maar ik heb altijd begrijpen dat dit juist een trucje was voor gitaarbakken.
Is namelijk een van de belangrijkste "kook technieken" voor de klank van een "high-gain stage".
Eventueel nog met "bootstrapping" voor nog een tikje meer gain.

Overigens vind ik de term matig/stoffig niets zeggend.
Maar als je op zoek bent naar lekker rijke vervorming dan snap ik wel dat je toch wat kleuring mist, mocht je dat bedoelen. :)

Maar goed, dit gaat natuurlijk weer de andere kant op.
Hoe je de buffer etc regelt, mag je geheel naar eigen smaak doen.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

b_force schreef:
Die ken ik zeker wel, maar ik heb altijd begrijpen dat dit juist een trucje was voor gitaarbakken.
Ook in gitaarbakken? Ik ken het alleen uit de hifi, scheelt weer een C..
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Miniwatt schreef:
b_force schreef:
JUIST in gitaarbakken heb ik dan weer begrepen :lol:

Om maar weer eens wat leesvoer te geven:
http://www.freewebs.com/valvewizard1/dccf.htm

(daar issie weer :P)

@Pjotr
Het idee van een DC gekoppelde is toch dat hij juist minder adem heeft?
Bij deze schakeling treedt er namelijk typisch compressie op.
Nu zal dat in een hifi versterker wel niet zo merkbaar zijn als bij een gitaarversterker (na een aantal gain stages), maar toch wel wat nuance geven wellicht.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

b_force schreef:
Miniwatt schreef:
b_force schreef:
JUIST in gitaarbakken heb ik dan weer begrepen :lol:

Om maar weer eens wat leesvoer te geven:
http://www.freewebs.com/valvewizard1/dccf.htm

(daar issie weer :P)
Ja man, zaterdag zit ik er ook met mijn neus in ;)
@Pjotr
Het idee van een DC gekoppelde is toch dat hij juist minder adem heeft?
Bij deze schakeling treedt er namelijk typisch compressie op.
Nu zal dat in een hifi versterker wel niet zo merkbaar zijn als bij een gitaarversterker (na een aantal gain stages), maar toch wel wat nuance geven wellicht.
Wellicht daarom dat er ook zulke tegenstanders van zijn?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voorstanders bedoel je dan denk ik?

Compressie kan best lekker zijn hoor.
Geeft een verreikende klank.

Maar zoals ik al zei, het is net hoe je een buizenversterker wilt ontwerpen.
Het matige/stoffig noemen vind ik alleen - eigenlijk- de zaken omdraaien.
Je kunt dan beter zeggen dat je de nodige vervorming wel eigenlijk lekker vindt :lol: :rock:
Maar om dat nu toe te gaan geven........... :mrgreen: 8-[ :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is toch een kathodevolger (voor een Hi-Fi phono trap)? Dan gaat het in hoofdzaak om de head room aan de kathode. Overigens is het verstandig om de ruststroom op minimaal het dubbele van de piekstroom in te stellen die de belasting vraagt. Lijkt mij in jouw geval niet helemaal lekker zitten, al heb ik het niet nagerekend. Is meer een vuistregeltje en hangt ook van meer zaken af want dat is niet noodzakelijkerwijs het meest lineaire gebiedje van de buiscurven.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou.. "gewoon" ?

Je hebt AC en DC gekoppelde.
Die in mijn schema is AC gekoppeld.
Die jij bedoelt is DC gekoppeld en zorgt dus voor compressie (doordat de stroom "steelt" van de vorige trap).

Vuistregeltjes ken ik eigenlijk niet echt :P
Ik kijk of gewoon naar de curves, teken en bereken dan.
Of ik neem een onderdeel van iemand over waarvan ik weet dat het werkt en pas die eventueel ietsjes aan.

De buffer van deze RIAA heb ik inmiddels al heel erg lang in mijn database staan.
Heb ik daarna nooit meer nagerekend en was in feite copy-paste :oops:
Maar mijn mening is dat het allemaal niet zo uitmaakt voor hifi versterkers.
Werken doet het sowieso wel.
Daarnaast zie ik vanzelf wel wat - en hoe erg - het effect wordt in mijn simulaties middels FFT analyses 8)

Wil je trouwens deze schakeling heel goedkoop doen, kun je ook een (MOS)FET buffertje nemen ofzo :^o :-$ :mrgreen:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik kan het op zich best volgen maar tussen volgen en praktisch toepassen zit nog een aardig gat.
Wel geloof ik dat het schema moet kunnen werken. Het is al door verschillende mensen na gebouwd en dan functioneert het wel Volgens mij heeft Miniwatt deze schakeling ook gewoon aan het spelen.

Wel heb ik inmiddels een andere voor trap gekocht deze is wat vriendelijker aan de ingang en dat gaat al een stuk beter.
Ik ga nu eerst deze voor versterker netjes maken en laat dus dit project even voor wat het is.

Afbeelding

Deze staat nu nog in zijn oude jas je zo te spelen maar speelt nu al de sterren van de hemel :D
Deze heeft een ingang van 100K en dat maakt het voor de phono stage ook een stuk makkelijker.

lijkt mij nog weer een betere nettere oplossing dan weer een extra trap tussen plaatsen wat ook weer in je signaal weg komt te zitten.

Groetjes George
TheoK

Bericht door TheoK »

Zie ik daar VD-draad in jou behuizing?
Lekker stevig en goed in positie te brengen. Gebruik ik ook.
En natuurlijk massief koper. Zeer goeie geleiding. O:)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

TheoK schreef:
Zie ik daar VD-draad in jou behuizing?
Lekker stevig en goed in positie te brengen. Gebruik ik ook.
En natuurlijk massief koper. Zeer goeie geleiding. O:)
En dat is nu net het eerste wat er uit gaat.
Ik heb deze zo gekocht maar daar gaat wel nog het een en ander aan veranderen.
Zo komt de voeding en de versterker module in een eigen huisje te zitten en wordt er voor de bedrading gebruik gemaakt van montage draad van AE europe met een 0,597mm2 deze vind ik wat mooier werken en iets minder lomp.
Voor het signaal gebruik ik de 0.8mm2 zilver zilverkabel in de teflon tube dat is gewoon hele goede draad dat makkelijk te verwerken is en het allerbelangrijkste nog beter klinkt.
Daarnaast heb ik ook zelf mijn interlinks gemaakt van deze draad en sluit dat dus weer mooi op elkaar aan.

Groetjes George
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Lijkt me een voorganger van m'n P11.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Sterker nog het is de P11.
Zie deze site maar.
http://sites.google.com/site/miracleand ... -audio-p11

Ik heb eergisteren naar deze P11 mogen luisteren en kan niet anders zeggen dat er nog voldoende potentie in deze voorversterker zit.

Ik ga mijn bordjes dan ook maar eens eerst op een plankje zetten tot dat deze helemaal naar mijn zin is en dan pas ga ik een passend huisje voor hem maken.

Ik zal nog wel een apart topic daarvoor openen.
Wel ben ik nog opzoek naar de documentatie van deze kit die heb ik op het net nog niet kunnen vinden.
Dus mocht iemand deze hebben liggen en willen in scannen en mailen dan hou ik mij aanbevolen O:) .

Groetjes George
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Ziet er toch anders uit, wellicht zijn er meerdere revisies geweest.

http://members.home.nl/baltusg/p6.bmp

Inspiratie:

http://members.home.nl/baltusg

Schema's etc heb ik nog ergens, maar ik heb hier geen scanner...

Heb overigens wel de hoogspanningsvoeding wat veranderd; ipv de spanningsdeler met weerstanden een weerstand + zenerdiode. Scheelt in brom.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Lijkt wel maar is inderdaad toch anders.
Mijn bord stamt uit 1993 op de foto van jou overigens zeer mooi gebouwde versterker kan ik geen datum ontdekken.

Wel lijkt het er op dat er al iets meer aandacht aan de voeding gegeven is.
Zo lijkt de voeding van de 200V al gescheiden van de trafo af te komen bij mij wordt deze na de dikke elco gescheiden.
Van brom heb ik geen last dus misschien hebben ze dat wel al verbeterd met dit bord.

Wel hoop ik dat mijn project net zo mooi lukt als jou versterker geworden is.
Wat gebruik je voor de volume en ingang controller eigenlijk?
Wat ik uit je web page begrijp heb je die volledig zelf opgebouwd of is dat een nog verkrijgbare kit die je verder zelf hebt aangepast?

Zelf zit ik aan deze controller te denken namelijk.
http://www.diyaudio.com/forums/analog-l ... ost1906710
Ik wil dan niet zijn kit kopen om dat deze gebruik maakt van SMD weerstanden in de signaalweg, daar zie ik toch liever Allen-Bradley weerstanden zitten.
Ook is zijn controller gemaakt als een 20K pot terwijl ik hier naar de 100K wil.

Daarnaast moeten er ook nog wat Ctjes vervangen worden vooral de C in uitgang moet van een betere kwaliteit worden.

Groetjes George
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Denk dat die van mij van wat latere datum is; zit allemaal wat logischer gerangschikt op de print. Kon ze ook netjes tegen elkaar aan monteren. En de voeding is idd helemaal gescheiden. Die zener waar ik het over had zorgt overigens voor de referentie van de hoogspannings voeding.

controller is idd zelfbouw, daar is geen kit van. Heb ook een aantal exotische componenten gebruikt, had ik toch liggen. Ook de vfd is niet standaard; protocol zelf moeten coderen, net als dat kenwood protocol destijds. Pic is ook al stokoud, denk dat het tegenwoordig wat compacter kan. Maar het werkt prima zo.

Van die controller kitjes zijn er zat te koop. Voordeel van mijn bouwsel is dat de processor "slaapt" als er niets te doen is. Klok wordt dan stilgezet.

Nadeel van zo'n shuntregelaar (heb ik dus ook) dat die niet helemaal tot "nul" gaat. Op de laagste stand heb je nog altijd geluid. Wel heb ik een mute relais (of beter een relais aan de uitgang). Frontplaat en bovenplaat zijn overigens geen eigenbouw; zijn van schaeffer.
Plaats reactie