digitale volume control

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

digitale volume control

Bericht door ldm-tuning »

Ik ben een versterker aan het bouwen en wil nu het volume gedeelte afmaken.
Ik wil geen pot-meter dus wil ik het digitaal doen.
Een kennis van me is nogal handig met van die Atmel microprocessors en het leek hem geen probleem om dat even te programmeren.
Nu is mijn vraag : is dit beter dan een pot-meter omdat alles digitaal gebeurd of ga ik in kwaliteit achteruit.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: digitale volume control

Bericht door BertDB »

Dat hangt ervan af welk ic je aan gaat sturen met die 'atmel'.
Kijk eens naar de PGA2311, dan ga je er mijlen op vooruit!
(zie ook naar 'De audiolink van Elektor')
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: digitale volume control

Bericht door ldm-tuning »

Ik heb even gebelt,het wordt dan de cs3310-ks van Cirrus logic.
Hier heeft hij ervaring mee dus ik heb niet heel veel keus.

Hier is een data sheet: http://pdf1.alldatasheet.co.kr/datashee ... 10-KS.html
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door b_force »

Ik zou eerder die PGA2311 (of2310 etc) nemen, die is ietsjes beter dan de CS3310.

Overigens kwam ik op Ebay spotgoedkope kitjes tegen met die 2311

Ik denk trouwens dat de kwaliteit een stuk beter is dan een potmeter.
Dat heeft met name te maken dat de gelijkloop van potmeters een stuk slechter is.
Daarnaast liggen de signaal/ruis verhouding en vervorming dermate laag dat ik het knap zou vinden dat iemand zoiets überhaupt zou kunnen waarnemen.
Ik hoor het verschil iig niet.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: digitale volume control

Bericht door Ronkel »

PGA2311 is echt een goede keuze! Geruisloos, ook geen clickjes bij het schakelen van het volume. Ze gaan alleen wat minder presteren als je ze laat versterken, maar ze hebben bereik zat dus je kunt de boel zo programmeren dat je ze alleen laat verzwakken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: digitale volume control

Bericht door ray5150 »

Wat voor versterker ben je aan het bouwen?

:foto:
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: digitale volume control

Bericht door ldm-tuning »

Ik ben een actief systeempje aan het bouwen met klasse D componenten.
Alles speelde al maar had nog geen behuizing.
Nu hebben ze op mijn werk een nieuwe cnc frees aangeschaft dus leek mij een goed moment om dat ding eens uit te gaan proberen.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: digitale volume control

Bericht door Bart0l0meus »

btw, een PGA hoor je zeker wel, ook als hij niet versterkt, de beste optie is toch een volume regeling op de Jos Eindhoven manier of in het digitale domein, de vraag is natuurlijk hoever je wilt gaan!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: digitale volume control

Bericht door Soundexcel »

De PGA 2311 en CS3310 zijn volledig software matig compatible.
Je kan dus beter de PGA 2311 nemen :-)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door b_force »

http://cgi.ebay.com/Upgrade-3Pcs-PGA231 ... 0456778518

Daar ga je toch zelf niet meer voor pielen? :mrgreen: :lol:
Er bestaat ook een versie met enkel stereo.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door Kappa7 »

Als je kennis handig is met atmel dan is dit misschien een mooie optie.
http://www.diyaudio.com/forums/analog-l ... ost1906710

Groetjes George
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

b_force schreef:
http://cgi.ebay.com/Upgrade-3Pcs-PGA231 ... 0456778518

Daar ga je toch zelf niet meer voor pielen? :mrgreen: :lol:
Er bestaat ook een versie met enkel stereo.
Heeft iemand toevallig ervaring met deze?
Dit lijkt me beter dan een simpele potmeter om het volume te regelen..

Wel een beetje karige beschrijving om eerlijk te zijn, ik neem aan dat je het volume van ieder kanaal apart in kan stellen (bij de dvd input).
Om meer inputs te krijgen kan je dus gewoon een inputselector zetten voor de cd of de dac input :P.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door b_force »

Ik zit te twijfelen om hem te kopen :wink:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

b_force schreef:
Ik zit te twijfelen om hem te kopen :wink:
Hij is wel behoorlijk aantrekkelijk, hiermee kan je als het goed is, heel mooi het volume van alle individuele kanalen regelen..
Zit er ook sterk aan te denken, vooral nu de dollar weer wat gunstiger is geworden..
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: digitale volume control

Bericht door Marp »

Lieuwe schreef:
Wel een beetje karige beschrijving om eerlijk te zijn, ik neem aan dat je het volume van ieder kanaal apart in kan stellen (bij de dvd input).
Zou je denken? Mij lijkt het niet meer dan een 6-voudige potmeter met ingangselector en afstandsbediening.

De verkoper laat d.m.v. menubeelden uitgebreid de mogelijkheden zien. Voor een potmeter met selector is dat alleszeggend. Ook is hij niet karig met foto's van de print, de chips, de aansluitingen, enz. Het lijkt me sterk dat hij een extraatje als een onafhankelijke regeling onvermeld zou laten.

Voor de zekerheid zou ik maar even goed vooraf informeren, als je er andere verwachtingen van hebt.
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Re: digitale volume control

Bericht door gugi100 »

Marp schreef:
Lieuwe schreef:
Wel een beetje karige beschrijving om eerlijk te zijn, ik neem aan dat je het volume van ieder kanaal apart in kan stellen (bij de dvd input).
Zou je denken? Mij lijkt het niet meer dan een 6-voudige potmeter met ingangselector en afstandsbediening.

De verkoper laat d.m.v. menubeelden uitgebreid de mogelijkheden zien. Voor een potmeter met selector is dat alleszeggend. Ook is hij niet karig met foto's van de print, de chips, de aansluitingen, enz. Het lijkt me sterk dat hij een extraatje als een onafhankelijke regeling onvermeld zou laten.

Voor de zekerheid zou ik maar even goed vooraf informeren, als je er andere verwachtingen van hebt.
Informeren kan geen kwaad. Maar ik denk dat het inderdaad om een heel interessant volumeregelaartje gaat waarbij inderdaad het volume van de 6 ingangen afzonderlijk instelbaar is. Leuk als je een AV reciever wilt omzeilen met een 5.1 uitgang uit computer of BD player.

Gr GJ
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: digitale volume control

Bericht door Marp »

Gewoon doen, dat navragen, anders blijft het een groffe gissing. Vraag jezelf anders maar eens af waarom de verkoper zoveel menu-afbeeldingen toont, maar niet één scherm van een afzonderlijke volume-instelling.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door b_force »

Voor de duidelijkheid, je kunt dus kiezen tussen het volgende:

Stereo CD, Stereo DAC en 6 kanaals DVD.
Dus niet drie keer 6 kanaals.

Nu heb ik zelf al contact opgenomen met de verkoper.
Kreeg een of ander schema toegestuurd (duidelijk een kopie, zoals het hoort bijna verkopers uit China/Hongkong :lol: ).
Daaruit maak ik vooralsnog op dat deze manier van schakelen in de AVR gebeurt (volgens mij een Atmel).
Dus even verzinnen of je dat slim kunt "cheaten" of de AVR kunt herprogrammeren om dus steeds te wisselen met 6 kanalen. (eventueel met extern relay bordje)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Ik had ook even contact opgenomen en de kanalen kunnen ieder apart afgesteld worden bij de dvd input.
Op zich is de advertentie ook wel duidelijk, alleen kon ik er niet heel goed uithalen of de volume per kanaal ingesteld kon worden, maar verder was het duidelijk zat. Eigenlijk beter kan het haast niet ivm de vele foto's.
Enige nadeel is de smd spul, daar hou ik niet van om te solderen dus denk dat ik hem dat laat doen, of zal dat niet zo heel moeilijk zijn? Mijn soldeerbout heeft op zich een redelijk scherpe punt.
Voor meer inputs te krijgen zou ik gewoon een schakelaar zetten voor de dac of cd ingang..
Twijfel, twijfel, dit zou toch wel 3 potmeters schelen in mijn versterker (met alle verliezen erbij)..
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: digitale volume control

Bericht door Marp »

Lieuwe schreef:
Op zich is de advertentie ook wel duidelijk, alleen kon ik er niet heel goed uithalen of de volume per kanaal ingesteld kon worden
Ik ook niet, maar achteraf moet ik bekennen dat ik dat over het hoofd zag. De afbeeldingen tonen het gewoon:
Algemene volumeregeling
Algemene volumeregeling
volume_sub.jpg
volume_front_right.jpg
volume_front_left.jpg
Het staat zelfs op de afstandsbediening. Aangezien ik onvoldoende op de opdruk lette, nam ik aan dat die buttons voor de bronkeuze waren. :oops: Dan is het weer jammer dat de bron niet direkt kan worden geselecteerd, al is zappen met slechts 3 ingangen niet onoverkomelijk.
remote_controller.jpg
Wat me wel bevreemdt is dat op de foto's de afzonderlijke kanalen van CD-speler worden geregeld, terwijl die een 2-kanaalsingang heeft. Met een beetje mazzel werkt het gewoon bij elke input, zodat je er misschien zelf wat kanalen bij kan frommelen.
inputs.jpg
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

@Marp:

Nu je het idd zegt zie ik het ook van die cd input. Ik heb de verkoper weer even een mailtje gestuurd hoe dat precies zit, of de cd misschien op alle kanalen uitgezonden wordt of enkel FL, FR en sub. Ben benieuwd, denk dat ik maandag hier wel een antwoord op heb. Zelfs wanneer alleen de sub erbij getrokken wordt zou ik al goed genoeg vinden.
Dan komt het bordje er waarschijnlijk wel.

Even offtopic:
Zijn zulke kitjes ook ergens te krijgen in nederland?
Deze zijn namelijk op zich wel erg handig gewoon om het smd solderen te oefenen..
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=31&itemid=1947
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: digitale volume control

Bericht door b_force »

De enige SMD componenten die er op zitten zijn de PGA chips.
Maar volgens mij zie je ook gewoon (trough-hole) gaten voor de grote variant (die is er namelijk ook gewoon).
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Ik ga hem gewoon bestellen en zie wel wat het is, zal vast wel goed zijn ;).
Heb geprobeerd te achterhalen of je de smd ic ook kan vervangen door de normale through-hole variant, maar hier krijg ik na 10 mailtjes heen en weer geen zinnig antwoord op :P.
Lastig communiceren met een chinees die niet zo goed engels kan en niet snapt wat ik bedoel (na 8x uitleggen nog niet en telkens op andere manier :P).
De gaatjes voor de grotere ic zitten er wel, dus lijkt me haast dat het wel kan..
In ieder geval heb ik de grote variant al even gesampled (gisteravond besteld en volgens fedex morgen tegen 6 uur 's middags al in huis :P, best wel netjes vanuit Memphis hierheen :P).

Smd moet op zich ook wel te solderen zijn met kleine punt, zijn verschillende trucjes voor.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: digitale volume control

Bericht door BertDB »

ja klopt, doe ik ook vaak.
Die mannen laten er echt geen haar over groeien.
Je pakket ligt sneller van Memphis op je deurmat in Nederland dan dat je een beroep doet op de Belgische post en een pakketje naar de andere kant van dit pietluttige landje stuurt. :-s
Lijkt me dat je met de PGA chipjes niet fout kan gaan. Bieden echt héél goede specs!
Laat je eens weten als je één en ander binnen hebt ?
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: digitale volume control

Bericht door Lieuwe »

Laat het zeker wel weten, alleen nu nog op zoek naar een geschikte trafo. Kan nergens 10-0-10V vinden, alleen maar 9 of 12V. Het is alleen jammer dat de verzendkosten altijd zo hoog zijn.. Dus maar even op zoek naar lokale winkeltjes hier in enschede of hengelo. Eerlijk gezegd geen idee waar die zijn :P.
Maar daar zal je waarschijnlijk net zoveel betalen als bij dickbest voor een 12v 24VA trafo incl verzendkosten :P.
Plaats reactie