digitale volume control
Moderator: Beheerdersteam
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
digitale volume control
Ik ben een versterker aan het bouwen en wil nu het volume gedeelte afmaken.
Ik wil geen pot-meter dus wil ik het digitaal doen.
Een kennis van me is nogal handig met van die Atmel microprocessors en het leek hem geen probleem om dat even te programmeren.
Nu is mijn vraag : is dit beter dan een pot-meter omdat alles digitaal gebeurd of ga ik in kwaliteit achteruit.
Ik wil geen pot-meter dus wil ik het digitaal doen.
Een kennis van me is nogal handig met van die Atmel microprocessors en het leek hem geen probleem om dat even te programmeren.
Nu is mijn vraag : is dit beter dan een pot-meter omdat alles digitaal gebeurd of ga ik in kwaliteit achteruit.
Re: digitale volume control
Dat hangt ervan af welk ic je aan gaat sturen met die 'atmel'.
Kijk eens naar de PGA2311, dan ga je er mijlen op vooruit!
(zie ook naar 'De audiolink van Elektor')
Kijk eens naar de PGA2311, dan ga je er mijlen op vooruit!
(zie ook naar 'De audiolink van Elektor')
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: digitale volume control
Ik heb even gebelt,het wordt dan de cs3310-ks van Cirrus logic.
Hier heeft hij ervaring mee dus ik heb niet heel veel keus.
Hier is een data sheet: http://pdf1.alldatasheet.co.kr/datashee ... 10-KS.html
Hier heeft hij ervaring mee dus ik heb niet heel veel keus.
Hier is een data sheet: http://pdf1.alldatasheet.co.kr/datashee ... 10-KS.html
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: digitale volume control
Ik zou eerder die PGA2311 (of2310 etc) nemen, die is ietsjes beter dan de CS3310.
Overigens kwam ik op Ebay spotgoedkope kitjes tegen met die 2311
Ik denk trouwens dat de kwaliteit een stuk beter is dan een potmeter.
Dat heeft met name te maken dat de gelijkloop van potmeters een stuk slechter is.
Daarnaast liggen de signaal/ruis verhouding en vervorming dermate laag dat ik het knap zou vinden dat iemand zoiets überhaupt zou kunnen waarnemen.
Ik hoor het verschil iig niet.
Overigens kwam ik op Ebay spotgoedkope kitjes tegen met die 2311
Ik denk trouwens dat de kwaliteit een stuk beter is dan een potmeter.
Dat heeft met name te maken dat de gelijkloop van potmeters een stuk slechter is.
Daarnaast liggen de signaal/ruis verhouding en vervorming dermate laag dat ik het knap zou vinden dat iemand zoiets überhaupt zou kunnen waarnemen.
Ik hoor het verschil iig niet.
Re: digitale volume control
PGA2311 is echt een goede keuze! Geruisloos, ook geen clickjes bij het schakelen van het volume. Ze gaan alleen wat minder presteren als je ze laat versterken, maar ze hebben bereik zat dus je kunt de boel zo programmeren dat je ze alleen laat verzwakken.
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: digitale volume control
Ik ben een actief systeempje aan het bouwen met klasse D componenten.
Alles speelde al maar had nog geen behuizing.
Nu hebben ze op mijn werk een nieuwe cnc frees aangeschaft dus leek mij een goed moment om dat ding eens uit te gaan proberen.
Alles speelde al maar had nog geen behuizing.
Nu hebben ze op mijn werk een nieuwe cnc frees aangeschaft dus leek mij een goed moment om dat ding eens uit te gaan proberen.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: digitale volume control
btw, een PGA hoor je zeker wel, ook als hij niet versterkt, de beste optie is toch een volume regeling op de Jos Eindhoven manier of in het digitale domein, de vraag is natuurlijk hoever je wilt gaan!
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: digitale volume control
De PGA 2311 en CS3310 zijn volledig software matig compatible.
Je kan dus beter de PGA 2311 nemen
Je kan dus beter de PGA 2311 nemen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: digitale volume control
http://cgi.ebay.com/Upgrade-3Pcs-PGA231 ... 0456778518
Daar ga je toch zelf niet meer voor pielen?
Er bestaat ook een versie met enkel stereo.
Daar ga je toch zelf niet meer voor pielen?
Er bestaat ook een versie met enkel stereo.
Re: digitale volume control
Als je kennis handig is met atmel dan is dit misschien een mooie optie.
http://www.diyaudio.com/forums/analog-l ... ost1906710
Groetjes George
http://www.diyaudio.com/forums/analog-l ... ost1906710
Groetjes George
Re: digitale volume control
Heeft iemand toevallig ervaring met deze?b_force schreef:http://cgi.ebay.com/Upgrade-3Pcs-PGA231 ... 0456778518
Daar ga je toch zelf niet meer voor pielen?![]()
![]()
Er bestaat ook een versie met enkel stereo.
Dit lijkt me beter dan een simpele potmeter om het volume te regelen..
Wel een beetje karige beschrijving om eerlijk te zijn, ik neem aan dat je het volume van ieder kanaal apart in kan stellen (bij de dvd input).
Om meer inputs te krijgen kan je dus gewoon een inputselector zetten voor de cd of de dac input
Re: digitale volume control
Hij is wel behoorlijk aantrekkelijk, hiermee kan je als het goed is, heel mooi het volume van alle individuele kanalen regelen..b_force schreef:Ik zit te twijfelen om hem te kopen
Zit er ook sterk aan te denken, vooral nu de dollar weer wat gunstiger is geworden..
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: digitale volume control
Zou je denken? Mij lijkt het niet meer dan een 6-voudige potmeter met ingangselector en afstandsbediening.Lieuwe schreef:Wel een beetje karige beschrijving om eerlijk te zijn, ik neem aan dat je het volume van ieder kanaal apart in kan stellen (bij de dvd input).
De verkoper laat d.m.v. menubeelden uitgebreid de mogelijkheden zien. Voor een potmeter met selector is dat alleszeggend. Ook is hij niet karig met foto's van de print, de chips, de aansluitingen, enz. Het lijkt me sterk dat hij een extraatje als een onafhankelijke regeling onvermeld zou laten.
Voor de zekerheid zou ik maar even goed vooraf informeren, als je er andere verwachtingen van hebt.
Re: digitale volume control
Informeren kan geen kwaad. Maar ik denk dat het inderdaad om een heel interessant volumeregelaartje gaat waarbij inderdaad het volume van de 6 ingangen afzonderlijk instelbaar is. Leuk als je een AV reciever wilt omzeilen met een 5.1 uitgang uit computer of BD player.Marp schreef:Zou je denken? Mij lijkt het niet meer dan een 6-voudige potmeter met ingangselector en afstandsbediening.Lieuwe schreef:Wel een beetje karige beschrijving om eerlijk te zijn, ik neem aan dat je het volume van ieder kanaal apart in kan stellen (bij de dvd input).
De verkoper laat d.m.v. menubeelden uitgebreid de mogelijkheden zien. Voor een potmeter met selector is dat alleszeggend. Ook is hij niet karig met foto's van de print, de chips, de aansluitingen, enz. Het lijkt me sterk dat hij een extraatje als een onafhankelijke regeling onvermeld zou laten.
Voor de zekerheid zou ik maar even goed vooraf informeren, als je er andere verwachtingen van hebt.
Gr GJ
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: digitale volume control
Gewoon doen, dat navragen, anders blijft het een groffe gissing. Vraag jezelf anders maar eens af waarom de verkoper zoveel menu-afbeeldingen toont, maar niet één scherm van een afzonderlijke volume-instelling.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: digitale volume control
Voor de duidelijkheid, je kunt dus kiezen tussen het volgende:
Stereo CD, Stereo DAC en 6 kanaals DVD.
Dus niet drie keer 6 kanaals.
Nu heb ik zelf al contact opgenomen met de verkoper.
Kreeg een of ander schema toegestuurd (duidelijk een kopie, zoals het hoort bijna verkopers uit China/Hongkong
).
Daaruit maak ik vooralsnog op dat deze manier van schakelen in de AVR gebeurt (volgens mij een Atmel).
Dus even verzinnen of je dat slim kunt "cheaten" of de AVR kunt herprogrammeren om dus steeds te wisselen met 6 kanalen. (eventueel met extern relay bordje)
Stereo CD, Stereo DAC en 6 kanaals DVD.
Dus niet drie keer 6 kanaals.
Nu heb ik zelf al contact opgenomen met de verkoper.
Kreeg een of ander schema toegestuurd (duidelijk een kopie, zoals het hoort bijna verkopers uit China/Hongkong
Daaruit maak ik vooralsnog op dat deze manier van schakelen in de AVR gebeurt (volgens mij een Atmel).
Dus even verzinnen of je dat slim kunt "cheaten" of de AVR kunt herprogrammeren om dus steeds te wisselen met 6 kanalen. (eventueel met extern relay bordje)
Re: digitale volume control
Ik had ook even contact opgenomen en de kanalen kunnen ieder apart afgesteld worden bij de dvd input.
Op zich is de advertentie ook wel duidelijk, alleen kon ik er niet heel goed uithalen of de volume per kanaal ingesteld kon worden, maar verder was het duidelijk zat. Eigenlijk beter kan het haast niet ivm de vele foto's.
Enige nadeel is de smd spul, daar hou ik niet van om te solderen dus denk dat ik hem dat laat doen, of zal dat niet zo heel moeilijk zijn? Mijn soldeerbout heeft op zich een redelijk scherpe punt.
Voor meer inputs te krijgen zou ik gewoon een schakelaar zetten voor de dac of cd ingang..
Twijfel, twijfel, dit zou toch wel 3 potmeters schelen in mijn versterker (met alle verliezen erbij)..
Op zich is de advertentie ook wel duidelijk, alleen kon ik er niet heel goed uithalen of de volume per kanaal ingesteld kon worden, maar verder was het duidelijk zat. Eigenlijk beter kan het haast niet ivm de vele foto's.
Enige nadeel is de smd spul, daar hou ik niet van om te solderen dus denk dat ik hem dat laat doen, of zal dat niet zo heel moeilijk zijn? Mijn soldeerbout heeft op zich een redelijk scherpe punt.
Voor meer inputs te krijgen zou ik gewoon een schakelaar zetten voor de dac of cd ingang..
Twijfel, twijfel, dit zou toch wel 3 potmeters schelen in mijn versterker (met alle verliezen erbij)..
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: digitale volume control
Ik ook niet, maar achteraf moet ik bekennen dat ik dat over het hoofd zag. De afbeeldingen tonen het gewoon: Het staat zelfs op de afstandsbediening. Aangezien ik onvoldoende op de opdruk lette, nam ik aan dat die buttons voor de bronkeuze waren.Lieuwe schreef:Op zich is de advertentie ook wel duidelijk, alleen kon ik er niet heel goed uithalen of de volume per kanaal ingesteld kon worden
Re: digitale volume control
@Marp:
Nu je het idd zegt zie ik het ook van die cd input. Ik heb de verkoper weer even een mailtje gestuurd hoe dat precies zit, of de cd misschien op alle kanalen uitgezonden wordt of enkel FL, FR en sub. Ben benieuwd, denk dat ik maandag hier wel een antwoord op heb. Zelfs wanneer alleen de sub erbij getrokken wordt zou ik al goed genoeg vinden.
Dan komt het bordje er waarschijnlijk wel.
Even offtopic:
Zijn zulke kitjes ook ergens te krijgen in nederland?
Deze zijn namelijk op zich wel erg handig gewoon om het smd solderen te oefenen..
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=31&itemid=1947
Nu je het idd zegt zie ik het ook van die cd input. Ik heb de verkoper weer even een mailtje gestuurd hoe dat precies zit, of de cd misschien op alle kanalen uitgezonden wordt of enkel FL, FR en sub. Ben benieuwd, denk dat ik maandag hier wel een antwoord op heb. Zelfs wanneer alleen de sub erbij getrokken wordt zou ik al goed genoeg vinden.
Dan komt het bordje er waarschijnlijk wel.
Even offtopic:
Zijn zulke kitjes ook ergens te krijgen in nederland?
Deze zijn namelijk op zich wel erg handig gewoon om het smd solderen te oefenen..
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=31&itemid=1947
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: digitale volume control
De enige SMD componenten die er op zitten zijn de PGA chips.
Maar volgens mij zie je ook gewoon (trough-hole) gaten voor de grote variant (die is er namelijk ook gewoon).
Maar volgens mij zie je ook gewoon (trough-hole) gaten voor de grote variant (die is er namelijk ook gewoon).
Re: digitale volume control
Ik ga hem gewoon bestellen en zie wel wat het is, zal vast wel goed zijn
.
Heb geprobeerd te achterhalen of je de smd ic ook kan vervangen door de normale through-hole variant, maar hier krijg ik na 10 mailtjes heen en weer geen zinnig antwoord op
.
Lastig communiceren met een chinees die niet zo goed engels kan en niet snapt wat ik bedoel (na 8x uitleggen nog niet en telkens op andere manier
).
De gaatjes voor de grotere ic zitten er wel, dus lijkt me haast dat het wel kan..
In ieder geval heb ik de grote variant al even gesampled (gisteravond besteld en volgens fedex morgen tegen 6 uur 's middags al in huis
, best wel netjes vanuit Memphis hierheen
).
Smd moet op zich ook wel te solderen zijn met kleine punt, zijn verschillende trucjes voor.
Heb geprobeerd te achterhalen of je de smd ic ook kan vervangen door de normale through-hole variant, maar hier krijg ik na 10 mailtjes heen en weer geen zinnig antwoord op
Lastig communiceren met een chinees die niet zo goed engels kan en niet snapt wat ik bedoel (na 8x uitleggen nog niet en telkens op andere manier
De gaatjes voor de grotere ic zitten er wel, dus lijkt me haast dat het wel kan..
In ieder geval heb ik de grote variant al even gesampled (gisteravond besteld en volgens fedex morgen tegen 6 uur 's middags al in huis
Smd moet op zich ook wel te solderen zijn met kleine punt, zijn verschillende trucjes voor.
Re: digitale volume control
ja klopt, doe ik ook vaak.
Die mannen laten er echt geen haar over groeien.
Je pakket ligt sneller van Memphis op je deurmat in Nederland dan dat je een beroep doet op de Belgische post en een pakketje naar de andere kant van dit pietluttige landje stuurt.
Lijkt me dat je met de PGA chipjes niet fout kan gaan. Bieden echt héél goede specs!
Laat je eens weten als je één en ander binnen hebt ?
Die mannen laten er echt geen haar over groeien.
Je pakket ligt sneller van Memphis op je deurmat in Nederland dan dat je een beroep doet op de Belgische post en een pakketje naar de andere kant van dit pietluttige landje stuurt.
Lijkt me dat je met de PGA chipjes niet fout kan gaan. Bieden echt héél goede specs!
Laat je eens weten als je één en ander binnen hebt ?
Re: digitale volume control
Laat het zeker wel weten, alleen nu nog op zoek naar een geschikte trafo. Kan nergens 10-0-10V vinden, alleen maar 9 of 12V. Het is alleen jammer dat de verzendkosten altijd zo hoog zijn.. Dus maar even op zoek naar lokale winkeltjes hier in enschede of hengelo. Eerlijk gezegd geen idee waar die zijn
.
Maar daar zal je waarschijnlijk net zoveel betalen als bij dickbest voor een 12v 24VA trafo incl verzendkosten
.
Maar daar zal je waarschijnlijk net zoveel betalen als bij dickbest voor een 12v 24VA trafo incl verzendkosten
