Spawn (Family of Double Horns)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

HoMeR

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

Oeps............

:oops: :oops: :oops:

Deze dus!
Bijlagen
Dit is de bijlage....
Dit is de bijlage....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat dacht je hiervan:
spawn - de zaag en zand er in.jpg
dat compartiment bovenaan helemaal weg, oogt-ie imho ook een stuk mooier (in elk geval minder massief), en onderin zand of vergelijkbaar zwaar spul.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ben het helemaal met Henk eens!!!

Zand maakt de speaker bovendien wat stabieler, nu lijkt het mij een kast die snel kan omvallen.

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n zuigkring eruit gaat zien, moet die het middengebied wat dempen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n zuigkring eruit gaat zien, moet die het middengebied wat dempen?
sperkring, geen zuigkring. die laatste werkt alleen als onderdeel van een wisselfilter. sperkring zet je in serie met de driver en dempt dat een specifiek frequentiegebied, bij een breedbander meestal het midden.
Bijlagen
Alpair5g in desktop TL - meting raw en final - crop.png
desktop TL - filter.png
desktop TL - filter.png (1.94 KiB) 695 keer bekeken
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik zou ook inderdaad de onderkant met zand vullen om te zorgen dat de kast minder topzwaar is. Het bovenste stuk heeft weinig meer functie dan alleen voor het uiterlijk. Je zou het kunnen vullen met PUR of gewoon weglaten dan verplaats je het zwaartepunt nog wat meer omlaag.
HoMeR schreef:
Klopt, die is vervangen door het kleine plankje; volgens mij verdeeld de druk zich zo ook wel gelijkmatig door de ruimte. Daar heb je geen "geleider" voor nodig. :wink:

En die zuigkring moet er waarschijnlijk thuis ook wel in .... :(
Eerst maar eens meten !
Ik zou midden achter de conus wel een afschuining plaatsen om te voorkomen dat geluid direct weer tegen de achterkant van de conus kaatst. Je krijgt anders een soort flutterecho in de kast. Dat zal zeker schelen in de vervorming met name in het middengebied en daarboven en het kan zo een paar dB schelen in het hoog. Het is maar een kleine moeite.

Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
weidok

Bericht door weidok »

HoMeR schreef:
Henkjan schreef:
btw: ik had meer dynamiek in het laag verwacht van zo'n kast, of hebben de Fostexen daar gewoon hun beperkingen?
Tja, misschien wat spelen met meer/minder/andere demping......
De andere Fostexen die ik heb/ken zijn de FE103 en FE107; kleiner dus wat laag betreft sowieso de mindere.
een Fostex FE 167 E in een ML TL is heel erg Dynamisch :)

had ook meer druk en dynamiek in laag verwacht

brrr...... een condensator in serie met Fostex..
heb ik ook gehad.... maar spoel en weerstand
bleven over dus..
HoMeR

Bericht door HoMeR »

]eep schreef:
Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
Kun je dit beter uitleggen.
Geluid verspreidt zich door de luchtmoleculen in beweging te zetten; dit betekent dat zowel hoog als laag "druk" (locale luchtverplaatsing; bij lage tonen is dit natuurlijk veel heftiger) veroorzaakt. "Luchtdruk" verplaatst naar alle zijden even veel. Volgens mij houdt dat in dat zo'n driehoek achterin je kast overbodig is; tenminste om de lucht te "geleiden", de weerkaatsing heb ik al voorkomen door de achterwand van pritex te voorzien.
HoMeR

Bericht door HoMeR »

weidok schreef:
bleven over dus..
Bij de Solo 103 zit ook een condensator in de kring. Kan ik die er gewoon uitsolderen ? Of veranderen er dan meer dingen (waarden van spoel en weerstand) ?
Als er met een kring zonder condensator hetzelfde frequentiegebied gedempt word, waarom zit er dan überhaupt zo'n ding in ? :shock:
weidok

Bericht door weidok »

HoMeR schreef:
weidok schreef:
bleven over dus..
Bij de Solo 103 zit ook een condensator in de kring. Kan ik die er gewoon uitsolderen ? Of veranderen er dan meer dingen (waarden van spoel en weerstand) ?
Als er met een kring zonder condensator hetzelfde frequentiegebied gedempt word, waarom zit er dan überhaupt zo'n ding in ? :shock:
als dit topic doorspit snap je het ... hoop ik viewtopic.php?p=1124#1124 :)
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

HoMeR schreef:
]eep schreef:
Geluid verspreidt zich door de luchtmoleculen in beweging te zetten; dit betekent dat zowel hoog als laag "druk" (locale luchtverplaatsing; bij lage tonen is dit natuurlijk veel heftiger) veroorzaakt. "Luchtdruk" verplaatst naar alle zijden even veel. Volgens mij houdt dat in dat zo'n driehoek achterin je kast overbodig is; tenminste om de lucht te "geleiden", de weerkaatsing heb ik al voorkomen door de achterwand van pritex te voorzien.
Tja, dat is basis natuurkunde. Dat komt door de golflengte. In het kort: lage tonen gaan de hoek om, hoge tonen bundelen. Je hoort het ook: als je een hand voor je oor houdt dan vallen alleen de hoge tonen weg. Of als een fanfare er aan komt hoor je eerst de lage tonen en daarna als ze in het zicht zijn pas de hoge.

In de kast is het net als met de akoestiek in de kamer. Je hoort gewoon de reflecties van een wand, plafond of tafel.

Ik denk dat het pritex op zich ook al genoeg dempt en verspreid. Maar niet 100%.
sietse

Bericht door sietse »

]eep schreef:
HoMeR schreef:
]eep schreef:
Tja, dat is basis natuurkunde. Dat komt door de golflengte. In het kort: lage tonen gaan de hoek om, hoge tonen bundelen. Je hoort het ook: als je een hand voor je oor houdt dan vallen alleen de hoge tonen weg. Of als een fanfare er aan komt hoor je eerst de lage tonen en daarna als ze in het zicht zijn pas de hoge.

In de kast is het net als met de akoestiek in de kamer. Je hoort gewoon de reflecties van een wand, plafond of tafel.

Ik denk dat het pritex op zich ook al genoeg dempt en verspreid. Maar niet 100%.
Dat heb je ff heel goed weten te verwoorden Jeep.
weidok

Bericht door weidok »

]eep schreef:
Ik zou ook inderdaad de onderkant met zand vullen om te zorgen dat de kast minder topzwaar is. Het bovenste stuk heeft weinig meer functie dan alleen voor het uiterlijk. Je zou het kunnen vullen met PUR of gewoon weglaten dan verplaats je het zwaartepunt nog wat meer omlaag.
HoMeR schreef:
Klopt, die is vervangen door het kleine plankje; volgens mij verdeeld de druk zich zo ook wel gelijkmatig door de ruimte. Daar heb je geen "geleider" voor nodig. :wink:

En die zuigkring moet er waarschijnlijk thuis ook wel in .... :(
Eerst maar eens meten !
Ik zou midden achter de conus wel een afschuining plaatsen om te voorkomen dat geluid direct weer tegen de achterkant van de conus kaatst. Je krijgt anders een soort flutterecho in de kast. Dat zal zeker schelen in de vervorming met name in het middengebied en daarboven en het kan zo een paar dB schelen in het hoog. Het is maar een kleine moeite.

zo toch zo'n afschuining achter de speaker overwegen... denk dat jeep hier een punt heeft
als ik zo volgens de schetsen inschat de driehoek 6 cm !!!
werkt als soort deflector voor de hoge en middentonen..

dus probeer het eens zou ik zeggen
misshien is het te meten !!!

misschien is dit een idee
een echte dubbele hoorn

klik http://www.yildiz.edu.tr/~ilkorur/ILKORUR/FE206E.html

of een ML TL :)
http://www.rudyv.be/Electronique/MLTL/index.htm
HoMeR

Bericht door HoMeR »

]eep schreef:
Yep, duidelijk.
Thankz !
HoMeR

Bericht door HoMeR »

weidok schreef:
Eigenlijk vind ik het belangrijker dat het te horen is......... :wink:
weidok

Bericht door weidok »

HoMeR schreef:
weidok schreef:
Eigenlijk vind ik het belangrijker dat het te horen is......... :wink:
als je denkt dat het "te horen" is dan is dat zo :)
Hififreak
Contacteer:

Bericht door Hififreak »

Heeft iemand ervaring met de Fostex 206E i.c.m. deze kasten?
Bijlagen
Hoorntje_001[1].JPG
595ss

Bericht door 595ss »

Is dat geen sachiko?

Daar is genoeg over te lezen op http://www.diyaudio.com

Rob
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Hoe staat er ermee Homer ? :D
HoMeR

Bericht door HoMeR »

:rock: :rock: :rock:

Ze staan nog in de kamer (natuurlijk nog niet verder afgewerkt....)
Binnenkort (waarschijnlijk dit weekend) bij een vriend aan de installatie; luisteren.
Daarna komt collega Rene langs met meetapparatuur.
En dan gaan we afwerken.

Maar ze klinken zo al heeeeel aardig !

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Nice ! :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”