Deze dus!
Spawn (Family of Double Horns)
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Spawn (Family of Double Horns)
wat dacht je hiervan:dat compartiment bovenaan helemaal weg, oogt-ie imho ook een stuk mooier (in elk geval minder massief), en onderin zand of vergelijkbaar zwaar spul.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Ik ben het helemaal met Henk eens!!!
Zand maakt de speaker bovendien wat stabieler, nu lijkt het mij een kast die snel kan omvallen.
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n zuigkring eruit gaat zien, moet die het middengebied wat dempen?
Zand maakt de speaker bovendien wat stabieler, nu lijkt het mij een kast die snel kan omvallen.
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n zuigkring eruit gaat zien, moet die het middengebied wat dempen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Spawn (Family of Double Horns)
sperkring, geen zuigkring. die laatste werkt alleen als onderdeel van een wisselfilter. sperkring zet je in serie met de driver en dempt dat een specifiek frequentiegebied, bij een breedbander meestal het midden.RobertD schreef:Ik ben wel benieuwd hoe zo'n zuigkring eruit gaat zien, moet die het middengebied wat dempen?
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Ik zou ook inderdaad de onderkant met zand vullen om te zorgen dat de kast minder topzwaar is. Het bovenste stuk heeft weinig meer functie dan alleen voor het uiterlijk. Je zou het kunnen vullen met PUR of gewoon weglaten dan verplaats je het zwaartepunt nog wat meer omlaag.
Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
Ik zou midden achter de conus wel een afschuining plaatsen om te voorkomen dat geluid direct weer tegen de achterkant van de conus kaatst. Je krijgt anders een soort flutterecho in de kast. Dat zal zeker schelen in de vervorming met name in het middengebied en daarboven en het kan zo een paar dB schelen in het hoog. Het is maar een kleine moeite.HoMeR schreef:Klopt, die is vervangen door het kleine plankje; volgens mij verdeeld de druk zich zo ook wel gelijkmatig door de ruimte. Daar heb je geen "geleider" voor nodig.![]()
En die zuigkring moet er waarschijnlijk thuis ook wel in ....![]()
Eerst maar eens meten !
Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
Re: Spawn (Family of Double Horns)
een Fostex FE 167 E in een ML TL is heel erg DynamischHoMeR schreef:Tja, misschien wat spelen met meer/minder/andere demping......Henkjan schreef:btw: ik had meer dynamiek in het laag verwacht van zo'n kast, of hebben de Fostexen daar gewoon hun beperkingen?
De andere Fostexen die ik heb/ken zijn de FE103 en FE107; kleiner dus wat laag betreft sowieso de mindere.
had ook meer druk en dynamiek in laag verwacht
brrr...... een condensator in serie met Fostex..
heb ik ook gehad.... maar spoel en weerstand
bleven over dus..
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Kun je dit beter uitleggen.]eep schreef:Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
Geluid verspreidt zich door de luchtmoleculen in beweging te zetten; dit betekent dat zowel hoog als laag "druk" (locale luchtverplaatsing; bij lage tonen is dit natuurlijk veel heftiger) veroorzaakt. "Luchtdruk" verplaatst naar alle zijden even veel. Volgens mij houdt dat in dat zo'n driehoek achterin je kast overbodig is; tenminste om de lucht te "geleiden", de weerkaatsing heb ik al voorkomen door de achterwand van pritex te voorzien.
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Bij de Solo 103 zit ook een condensator in de kring. Kan ik die er gewoon uitsolderen ? Of veranderen er dan meer dingen (waarden van spoel en weerstand) ?weidok schreef:brrr...... een condensator in serie met Fostex..
heb ik ook gehad.... maar spoel en weerstand
bleven over dus..
Als er met een kring zonder condensator hetzelfde frequentiegebied gedempt word, waarom zit er dan überhaupt zo'n ding in ?
Re: Spawn (Family of Double Horns)
als dit topic doorspit snap je het ... hoop ik viewtopic.php?p=1124#1124HoMeR schreef:Bij de Solo 103 zit ook een condensator in de kring. Kan ik die er gewoon uitsolderen ? Of veranderen er dan meer dingen (waarden van spoel en weerstand) ?weidok schreef:brrr...... een condensator in serie met Fostex..
heb ik ook gehad.... maar spoel en weerstand
bleven over dus..
Als er met een kring zonder condensator hetzelfde frequentiegebied gedempt word, waarom zit er dan überhaupt zo'n ding in ?
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Tja, dat is basis natuurkunde. Dat komt door de golflengte. In het kort: lage tonen gaan de hoek om, hoge tonen bundelen. Je hoort het ook: als je een hand voor je oor houdt dan vallen alleen de hoge tonen weg. Of als een fanfare er aan komt hoor je eerst de lage tonen en daarna als ze in het zicht zijn pas de hoge.HoMeR schreef:Kun je dit beter uitleggen.]eep schreef:Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
Geluid verspreidt zich door de luchtmoleculen in beweging te zetten; dit betekent dat zowel hoog als laag "druk" (locale luchtverplaatsing; bij lage tonen is dit natuurlijk veel heftiger) veroorzaakt. "Luchtdruk" verplaatst naar alle zijden even veel. Volgens mij houdt dat in dat zo'n driehoek achterin je kast overbodig is; tenminste om de lucht te "geleiden", de weerkaatsing heb ik al voorkomen door de achterwand van pritex te voorzien.
In de kast is het net als met de akoestiek in de kamer. Je hoort gewoon de reflecties van een wand, plafond of tafel.
Ik denk dat het pritex op zich ook al genoeg dempt en verspreid. Maar niet 100%.
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Dat heb je ff heel goed weten te verwoorden Jeep.]eep schreef:Tja, dat is basis natuurkunde. Dat komt door de golflengte. In het kort: lage tonen gaan de hoek om, hoge tonen bundelen. Je hoort het ook: als je een hand voor je oor houdt dan vallen alleen de hoge tonen weg. Of als een fanfare er aan komt hoor je eerst de lage tonen en daarna als ze in het zicht zijn pas de hoge.HoMeR schreef:Kun je dit beter uitleggen.]eep schreef:Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
Geluid verspreidt zich door de luchtmoleculen in beweging te zetten; dit betekent dat zowel hoog als laag "druk" (locale luchtverplaatsing; bij lage tonen is dit natuurlijk veel heftiger) veroorzaakt. "Luchtdruk" verplaatst naar alle zijden even veel. Volgens mij houdt dat in dat zo'n driehoek achterin je kast overbodig is; tenminste om de lucht te "geleiden", de weerkaatsing heb ik al voorkomen door de achterwand van pritex te voorzien.
In de kast is het net als met de akoestiek in de kamer. Je hoort gewoon de reflecties van een wand, plafond of tafel.
Ik denk dat het pritex op zich ook al genoeg dempt en verspreid. Maar niet 100%.
Re: Spawn (Family of Double Horns)
zo toch zo'n afschuining achter de speaker overwegen... denk dat jeep hier een punt heeft]eep schreef:Ik zou ook inderdaad de onderkant met zand vullen om te zorgen dat de kast minder topzwaar is. Het bovenste stuk heeft weinig meer functie dan alleen voor het uiterlijk. Je zou het kunnen vullen met PUR of gewoon weglaten dan verplaats je het zwaartepunt nog wat meer omlaag.
Ik zou midden achter de conus wel een afschuining plaatsen om te voorkomen dat geluid direct weer tegen de achterkant van de conus kaatst. Je krijgt anders een soort flutterecho in de kast. Dat zal zeker schelen in de vervorming met name in het middengebied en daarboven en het kan zo een paar dB schelen in het hoog. Het is maar een kleine moeite.HoMeR schreef:Klopt, die is vervangen door het kleine plankje; volgens mij verdeeld de druk zich zo ook wel gelijkmatig door de ruimte. Daar heb je geen "geleider" voor nodig.![]()
En die zuigkring moet er waarschijnlijk thuis ook wel in ....![]()
Eerst maar eens meten !
Alleen lage tonen verspreiden zich (wat jij druk noemt), hoge tonen echter niet.
als ik zo volgens de schetsen inschat de driehoek 6 cm !!!
werkt als soort deflector voor de hoge en middentonen..
dus probeer het eens zou ik zeggen
misshien is het te meten !!!
misschien is dit een idee
een echte dubbele hoorn
klik http://www.yildiz.edu.tr/~ilkorur/ILKORUR/FE206E.html
of een ML TL
http://www.rudyv.be/Electronique/MLTL/index.htm
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Yep, duidelijk.]eep schreef:Tja, dat is basis natuurkunde. Dat komt door de golflengte. In het kort: lage tonen gaan de hoek om, hoge tonen bundelen. Je hoort het ook: als je een hand voor je oor houdt dan vallen alleen de hoge tonen weg. Of als een fanfare er aan komt hoor je eerst de lage tonen en daarna als ze in het zicht zijn pas de hoge.
In de kast is het net als met de akoestiek in de kamer. Je hoort gewoon de reflecties van een wand, plafond of tafel.
Ik denk dat het pritex op zich ook al genoeg dempt en verspreid. Maar niet 100%.
Thankz !
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Eigenlijk vind ik het belangrijker dat het te horen is.........weidok schreef:dus probeer het eens zou ik zeggen
misshien is het te meten !!!
Re: Spawn (Family of Double Horns)
als je denkt dat het "te horen" is dan is dat zoHoMeR schreef:Eigenlijk vind ik het belangrijker dat het te horen is.........weidok schreef:dus probeer het eens zou ik zeggen
misshien is het te meten !!!
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Heeft iemand ervaring met de Fostex 206E i.c.m. deze kasten?
Re: Spawn (Family of Double Horns)
Ze staan nog in de kamer (natuurlijk nog niet verder afgewerkt....)
Binnenkort (waarschijnlijk dit weekend) bij een vriend aan de installatie; luisteren.
Daarna komt collega Rene langs met meetapparatuur.
En dan gaan we afwerken.
Maar ze klinken zo al heeeeel aardig !

