ML TL met Fostex FE 167 E

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

ML TL met Fostex FE 167 E

Bericht door weidok »

Hallo zelfbouwers,
Wie heeft ervaring met Fostex breedbanders?
Hoe klinken ze?
Wil de FE 167 E gaan toepassen in een ML (mass load) TL of TQWT
Hier enige voorbeelden en theorien van MJ King over de Mass Loaded TL of TQWT's
Wie heeft er tips of wat dan ook ?? :idea: :idea: :idea:
Laatst gewijzigd door weidok op zo 13 mei 2007, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik heb hier een paar acr fe 103 s liggen. Komt geloof ik van fostex vandaan.

Het zijn ieder geval hele mooie speakertjes! Dikke magneet er achter, mooi licht en stijf papier mambraampje.
Ze klinken ook nog eens geweldig. De 103 s zijn echter wel aan de kleine kant voor een 1 weg systeem. Ik gebruik ze zelf dan ook in een 4 weg systeem. De 103 s is gekoppelt aan een ronde tractrix horn welke van 200 tot 7000 Hz mee doet. Klinkt echt goed.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

http://geocities.com/rbrines1/

FT 1600 mk II fullrange ML TL dat wordt het
speakers zijn in bestelling Fostex FE 167 E behoorlijk in prijs gezakt
heeft zeker met de koers van de japanse Yen te maken,
tekening bijna klaar nog een zaagplan maken
22 mm mdf eerst maar proberen later berkenhechthout o.i.d
filter zit er niet alleen een BSC netwerk van een spoel 2 mH en een weerstand 6 ohm...

Heb alleen nog wat tweifels over afmetingen poort ?
rond 76 mm lang 108 mm (binnenwerks)

Wie o wie heeft hier ervaring mee....
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Fostex FE 167 E

Bericht door weidok »

Heb de breedbanders binnen..
Zien mooi afgwerkt uit...
Zaagplan klaar 18 mm mdf eerst als proef
Kast wordt rechthoekig ipv van vierkant
om zaagfouten tegen te gaan...

op naar de GAMMA ....

Jullie horen nog van mij

Hoe krijg ik foto's op dit forum...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hoeft niet hoor, die foto's! Ik kom wel kijken. Heb nog nooit een Fostex gehoord. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Hoeft niet hoor, die foto's! ....
nee, hoeft niet, maar we zouden t wel erg leuk vinden :)

om hier foto's te plaatsen moet je ze eerst ergens on-line hebben, dan kan je ze met [img] in je bericht plaatsen

CODE: Selecteer alles

[img]http://www.mijnwebsite.com/plaatjes/mooiefoto.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Of als je geen website hebt kan je ze hier parkeren http://imageshack.us
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Hoeft niet hoor, die foto's! Ik kom wel kijken. Heb nog nooit een Fostex gehoord. :D
Dat is prima Leewarden..
De bouw gaat wel ff duren en ze moeten min 50 inspelen maar er zijn kenners van breedbander die min 250 uur voorschrijven kan er een amp met tuner aanhangen

Dus de foto's ergens op een server zetten ...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Probleem : Eigenlijk moet de binnenkant van de kast met "cement board called "Hardi-Backer®" bekleed worden..

Wie weet wat dat precies is .. kom er niet achter..

Volgens mij is het een soort ondervloer van piepschuim?
om laminaat op aan te brengen .. :!: :!:

hier alvast een foto (is van ontwerper)
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1098304925
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

@weidok

Ik neem aan dat je het ontwerp van rbrines als voorbeeld hebt genomen voor jouw ontwerp, er wordt op een gegeven moment verteld dat hij geen keramische tegels meer gebruikt maar cement board called "Hardi-Backer®".
I have also tried to reduce the amount of cabinet vibration to an absolute minimum. First, I doubled the top panel. The top of a quarter-wave is a high pressure area and most susceptible to vibration. Second, I abandoned the use of ceramic tiles as a cabinet liner and now use a ¼" cement board called "Hardi-Backer®".
Hij gebruikt het materiaal alleen maar om paneel resonaties tegen te gaan, je kunt ook een alternatief materiaal gebruiken of op zoek gaan naar een goeie tegelzetter :D

Ik heb trouwens geen idee wat voor spul dat "cement board" is, het zal toch geen gipsplaat zijn :?: Misschien het zelfde idee als gipsplaat maar dan met "cement" gebonden.


Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

weidok schreef:
hier alvast een foto (is van ontwerper)
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1098304925
Als ik op de link klik, moet ik inloggen om het plaatje te kunnen zien.
Kun je het plaatje niet op je eigen webspace plaatsen :?:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Deze dus:

Afbeelding

Edo
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Nee het geen gipsplaat
op andere foto's zie je dat het een soort doek is....
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

"hardibacker" is een vezelplaat. Het bestaat uit cellulose, zand en cement.
Je kan het vergelijken met gipsplaat, en het wordt vnl gebruikt als ondergrond waar je op kan tegelen,
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bedoel je deze foto weidok :?:

Afbeelding

Als je dat gele bedoelt, dat is dempings materiaal.
The only damping inside the cabinet is ½" of yellow acoustic fiberglass applied to all sides and the top.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Als je dat gele bedoelt, dat is dempings materiaal
Nee dat gele is glaswol dat wil ik vervangen door 3 cm tandenschuim

Het gaat om dat witte spul word gebruikt als ondervloer in badkamers
ben wezen kijken naar soorten ondervloeren voor laminaat en vloerbedekking

er zijn witte ondervloeren, soort zacht piepschuim (lijkt mij wel geschikt) 6 mm dik
er zijn groene ondervloeren underlayment ?

vloertegels (tapijt met rubber ondergrond) zou mi ook kunnen
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Dat gele spul is inderdaad glaswol en wordt in het ontwerp als dempingsmateriaal gebruikt.
Wat het witte spul betreft ... dit zijn wel degelijk cementtegels
Ik denk niet dat het zinvol is om de piepschuim variant te gebruiken, het zal nagenoeg geen effect hebben op de demping van de wanden (dit is uiteindelijk de bedoeling, toch?).
De groene matten worden vaker toegepast om de wanden te dempen, ik denk zelf dat je met bitumen een beter effect krijgt.
De beste methode zou het plaatsen van ribben zijn, maar ik durf eigenlijk niet te zeggen of dit invloed heeft op het ontwerp aangezien dit een combinatie is van een transmission line en een basreflex.
Bitumen of die groene ondertegels lijken mij de beste oplossing.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Natuurlijk komen er ribben al is dat behoorlijk wat werk

nog meer Fostex voorbeelden
http://www.quarter-wave.com/Project05/Project05.html
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Sietse: schreef dit op Audiofreaksnl Hij gaaat zagen. Want binnenkort gaan een paar nieuwe Fostex het opnemen tegen een paar wharfdales uit de jaren 60. Heerlijk.......
Lijkt mij een goed idee..

Nog even geduld ...
Laatst gewijzigd door weidok op zo 31 okt 2004, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nog even over glaswol: is dat niet vreselijk spul om als dempingsmateriaal te gbruiken? (glas?)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Nog even over glaswol: is dat niet vreselijk spul om als dempingsmateriaal te gbruiken? (glas?)
ik zou t ook niet toepassen idd, als je het al vastpakt jeuken je handen en armen de rest van de dag, wil niet weten wat dat in m'n longen doet
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Behalve dat : er zit glas in en glas dempt niet...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Behalve dat : er zit glas in en glas dempt niet...
in de vorm waarin het in glaswol zit dempt t wel hoor
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja het dempt ook wel maar is het niet zo dat het ook weer (minimale en ongewenste) reflecties geeft?
Want de wol waar het in zit dempt, maar de glasdeeltjes geven reflecties.

Overigens ben ik het met je eens dat het gewoon ongezond spul is om in een ogeving als luidsprekers te gebruiken.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Ik doe er 3 cm tandenschuim in werkt goed in een TL

schuim dat meestal boven in een glas zit :D :D :D :D
Plaats reactie