Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Ben flink aan het leren hier op het forum, lees allerlei interessante ideeën en nieuwe dingen, die mij weer inspireren daar ook mee te experimenteren. Geïnspireerd door de concave satelliet speakers van Asterduc en de behuizing voor de alpairs in Henkjan zijn Nescio wilde ik eens kijken of ik het verschil zou horen tussen een sealed kastje met gewone "golden rule" afmetingen en eentje met inwendige vormen om de standing wave te minimaliseren. Heb daarvoor mijn Zaph ontwerp viewtopic.php?f=3&t=10049 satellietjes onderhanden genomen, een origineel de andere het achterpaneel er uit gezaagd en 4mm MDF schotten er in geplaatst naar voorbeeld van de Nescio. Ik was toch wel verbaasd door het verschil in sound, ik wil nu graag twee nieuwe kastjes bouwen voor de w3-871's om hier verder me te spelen.

Echter geïnspireerd door bovenstaande snel even een gesloten kastje in elkaar gezet voor de w8-740 zondag. Volume 5 liter met een Qtc van 0,7. Hierbij eerst een "plain" kastje gemaakt en daarna eentje waarbij de binnenwanden met een rond freesje er mooi golfjes in gefreest zijn, geinspireerd door viewtopic.php?f=15&t=5451. Het achter paneeltje is bij de laatste ook schuin geplaatst, daar heb ik een dun plaatje Bitumen tegen aangelijmd met een laagje pritex-achtig foam erop wat ik over heb van mijn pc dempings setje.

Het gaat een stuk minder hard dan de BR maar het geluid is echt véél beter van beide gesloten sub kasjtes, wel minder diep. Je hoort ook wel wat verschil tussen de twee sealed kastjes maar minimaal, kan niet zeggen wat beter klinkt. Waarschijnlijk omdat die lage frequenties sowieso te lange golflengte hebben voor zo'n klein kastje. Leuk om zo wat verschillende dingen te proberen :)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Eindelijk weer wat meer tijd gehad de afgelopen week. Ik heb me de afgelopen periode flink ingelezen op TML theorië en praktische tips etc. Inmiddels kan ik ook al een beetje uit de voeten met de stof, dus met de gegevens van Wouter aan de slag gegaan om eens te kijken of ik de uitkomsten kon reproduceren, wat volgens mij ook nog gelukt is ;) Kortom, leuk wat verschillende dingetjes geprobeerd maar het is tijd voor het echte werk.

Ik heb inmiddels zelf ook wat dingetjes uitgerekend en zal hier een mooie tekening van maken om hem te laten toetsen door de meer ervaren bouwers hier. Het is een TL met paralelle lijn, drie maal gevouwen en iedere vouw neemt de breedte van het kanaal toe. Ik zelf heb geen software die dit kan narekenen, ik heb mij volledig gebaseerd op de M.J. quarterwavelength theorie en alle andere theorie die ik kon vinden. Het zou fijn zijn als iemand mij hier straks wat mee verder kan helpen door het te simuleren.

Verder heb ik een vraag over de Hypex D1.2 plaatversterker die ik gebruik. Deze heeft een gain van 2db bij 25hz, het was mij al duidelijk dat dit voor een tl of br niet gewenst is onder de afstem frequentie. Probleem echter, hoe los ik dit dan op? Ik vraag het op voorhand voordat ik mijn hele plan getekend heb ('t moet hier nog allemaal met de hand geschets worden hé, intensief hoor) zodat ik eventuele aanpassingen mee kan nemen in mijn tekening.

Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door wouter »

Uiteraard ben ik dan weer van de partij.

wat betreft die boost: 2dB op 25 Hz is geen probleem als je daar de kast op afstemt. Zie de rode lijn van mijn simulaties op pagina 2, de uitslag is heel klein op 25 Hz, dus op die frequentie is de woofer het meest belastbaar. Geen probleem dus.

Als je de groene lijn ziet valt de uitslag bij 25 op, die neemt al flink toe. Daar wil je geen boost op hebben. Vandaar dus even rekening houden met een diepe afstemming van de constructie, dan gaat alles verder goed.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Hoi Wouter,

fijn dat je weer van de partij bent! Ik moet mijn plan even bijschaven zie ik al, had hem nu op 30hz afgestemd. En het was al zo'n bakbeest.. Iig heb ik wel meer ruimte tot beschikking dan eerder gedacht in t nieuwe huis, donderdag wezen kijken in de woonkamer en daar kan toch heel wat in :D
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Hierbij even snel een schetsje welke ik had gemaakt voor een tl met afstem frequentie 25 hz. Wilde eigenlijk een tl/basshorn type maar kreeg deze niet goed berekend afgestemd op 25 hz, daarom nu een gewone standaard TL zonder tapse lijn of verschillende vouwen met toenemend oppervlak.

1/4 golflengte tuningfrequentie = 25 hz
lengte lijn = 323,2 cm
opp. lijn = 384,5 cm2
volume = 124,6 liter

Ik vind het moeilijk om er iets kleiners van te maken, deze is nogal flink met afmetingen van 61 cm x 114,3 cm x 25,5 cm Blijf het ook lastig vinden om een tapse tl te vouwen zonder dat de lengte van de lijn veranderd (vandaar deze tl zonder tapsheid).
Misschien kan het nog kleiner, heb geen handige software, alhoewel ik las dat je met hornresp ook tl's kan berekenen, heb dit nog niet geprobeerd.

Enfin, wil graag weten of ik op de goede weg ben met bovenstaande.

Mvg Reinder
Bijlagen
IMG.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door sietse »

Wat vindt je eigenlijk moeilijk om de line taps te laten verlopen?
Je begint gewoon achter de speaker met 1,5x het oppervlak daar van en vervolgens plaats je de tussenpanelen zo, dat de line qua oppervlak steeds kleiner wordt en eindigt met 1x het oppervlak.
Lengte van de line is dan die rode streep in het plaatje.
Bijlagen
TL model.jpg
TL model.jpg (14.75 KiB) 431 keer bekeken
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Hoi Sietse,

vooral het berekenen van de hoeken vind ik lastig, om daar in de tapsheid goed door te laten lopen. Ik bedoel dan een echte tapse lijn, niet een met iedere vouw een andere oppervlakte tot de volgende vouw en dan weer breder enz. Lastig uitleggen :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door wouter »

zo heel nauwkeurig komt dat niet hoor.

wat handig is: maak de tapse lijn van papier, en knip deze daarna in lengtes die je naast elkaar legt. stel dat je 18mm MDF gebruikt dan merk je dat je daar wat extra van bij smokkelt, op de doorgangen houdt namelijk de scheidingswand op - gewoon zo laten... kun je evt. gevoelsmatig als argument gebruiken wanneer je aan het einde 10cm tekort komt :wink:

Die flatline van jouw schets lijkt me echt te groot, helaas. Ik zou wel bij het ontwerp blijven, hooguit naar een liter of 70-80, maar 40 a 50 liter is voor een 20cm ook prima. Hadden we al wat resultaten mee toch?!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door Henkjan »

meiborg schreef:
vooral het berekenen van de hoeken vind ik lastig, om daar in de tapsheid goed door te laten lopen. Ik bedoel dan een echte tapse lijn, niet een met iedere vouw een andere oppervlakte tot de volgende vouw en dan weer breder enz. Lastig uitleggen :)
idd niet druk om maken, sterker nog, dat een beetje veranderen van de oppervlak bij de bocht maakt het uiteindelijke frequentieverloop rustiger (de "gaten" wat breder en minder diep). zolang uiteindelijk de verhouding begin en eind maar klopt en de lengte, dan is de invloed van hoe de lijn daartussen precies loopt niet zo spannend, 80/20 regel zeg maar
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door sietse »

Tja, in vroeger dagen, had ik de tussen panelen ook schuin verlopend gemonteerd. Dit vooral om lopende en staande golven tegen te werken. Nu, heb ik dat niet gedaan bij de Quadro's en Rambo's. Werkt toch prima. Dempings materiaal helpt ook om ongewenste golfjes tegen te werken. En de lengte van een line hoeft ook niet echt op een cm nauwkeurig. Beter iets te kort dan te lang. Hou als tolerantie +/- 10 cm aan met jou ontwerp. De lengte die je op geeft klopt aardig. Op mijn rekenmachientje kom ik op 3mtr.
Advies. Het is natuurlijk ouwerwets en zo, maar koop zo'n bundeltje mm papier A3 formaat. Daar zit ik nog wel es een ontwerpje op te tekenen met een liniaaltje en potlood.(nog steeds te koop... :D ). Werkt prima...muziekje aan....biertje....of wat anders...en vooral in je luie stoel..
Gewoon ff in alle rust van "hoe krijg ik et voormekaar...." :!:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door wouter »

Yes, that's the spitit - werkt haast therapeutisch :wink:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Dat zijn nu handige tips! Lees je nergens dat t ook wat uit de losse pols mag :D maar maakt het een stuk eenvoudiger. Kan eventueel dat vouwschema voor tapped Horns van volvotretter gebruiken dan zelfs, handig.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Hmm, heb nu de gegevens van Wouter genomen als uitgangspunt:

lijn = 2,4 meter
start opp. = 150 cm2
open eind = 50 cm2
driver op 1/3 afstand van begin

Probleem is, het start oppervlak is te klein om de driver in de line te krijgen. De woofer heeft een gat nodig van diameter 19cm en is 11,6 cm diep, gaat nog de dikte van het mdf vanaf, laten we zeggen 22 mm = 9,4 cm diep. Op 1/3e in de lijn is deze al niet diep genoeg meer om de magneet in kwijt te kunnen, ook is de baffle dan te smal om de woofer in te plaatsen. Iemand suggesties?

Mvg Reinder

P.S. Zit er aan te denken de breedte dan op 20 cm te houden, wordt dan aan begin 7,5 cm diep en bij de opening 2,5 cm. verschil is 5 cm, dit gedeeld door 3 houdt in dat op het punt van de woofer de diepte 7,5 cm - 1,7 cm = 5,8 cm is. Ik houdt dan 3,6 cm woofer over wat nog kwijt moet ergens. Kan ik dit uitfrezen in het schot er achter en erin laten steken als ik maar zorg dat hij daar geen lucht lekt?

Even een schets bijgevoegd ter illustratie, de woofer raakt het paneel erachter. Voor de rest expres in drie vouwen getekend om ruimte over te laten voor de plaatversterker, kan natuurlijk ook in vier maal voor een compacter eindresultaat als ik gewoon nog een klein stukje er aan plak aan een kant om de plaatversterker in kwijt te kunnen. Dit is mooi langs de muur te leggen onder de tv straks, twijfel nog tussen vier maal vouwen en drie maal ook omdat het dan moeilijk wordt de woofer de goede kant op te plaatsen.

P.S. 2 (ik blijf die posts maar wijzigen, vragen blijven opborrelen)

Afgaand op wat er boven gezegd is, dat het niet zo heel nauw steekt met het tapse verloop: kan ik het laatste stuk van de lijn, zeg maar voor de laatste vouw gelijk houden van oppervlak zodat niet mijn hele speaker taps is? Dan laat ik het laatste stukje tot aan de poort weer taps toelopen tot de gewenste oppervlakte van 50 cm2. Een beetje sjoemelen om de uitwendige vorm rechthoekig te houden zeg maar :)
Bijlagen
IMG.jpg
Laatst gewijzigd door meiborg op do 11 feb 2010, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Hehe zit trouwens allemaal nog niet zo veel schot in omdat er tegelijk nog meer speakers gemaakt worden, even wat foto's bijvoegen van mijn Ducone BR die ik als centerspeaker aan het bouwen ben. Er moet nog heel wat geschuurd worden voordat ik hem kan lakken, wordt hoog glans zwart met aan de beide zijkanten blank gelakt hout. Ondertussen ook nog bezig om nieuwe surround satelietjes te ontwerpen, soort Ducone TL clone maar dan met één w4 en softdome om de kosten te drukken :)
Bijlagen
IMGP0200.JPG
IMGP0201.JPG
IMGP0202.JPG
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door Bukem »

Wat zijn voor een BR oplossing nu de beste parameters? (24L & 30Hz poortafstemming?) Ik heb trouwens een W8-740P en niet de C versie, al zie ik wel niet direct wat daar nu de verschillen tussen zijn. Is een CB met Q=0.5 een serieus te nemen optie?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door meiborg »

Een br is redelijk lastig als je echt een pijp gebruikt, omdat hij een klein volume en lange poort vraagt. Terug in dit topic staat een link naar een br met slot poort die goed werkt volgens verschillende topics.

Klein kastje van 0,5 q werkt prima maar zou ik zelf alleen voor in de auto gebruiken. Te weinig spl voor in een normale ruimte vind ik.
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door Maarten »

Hoe lijkt het nu met de sub...?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”