Transmission-line met Kef B139

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

As ik ff mag, de inhoud van de kast interesserd me voor geen meter. Het enige dat belangrijk is, is de lengte van de line en de doorsnede van de line, die van 1,5x het oppervlak van de basunit verloopt tot 1x dat oppervlak.
Bedenk ook es, dat de uitkomst van een computerprogramma, de mening is van die gene, die dat programma op de markt heeft gezet...:!:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als het goed is, zijn zulke programma's gebouwd op dezelfde formules waaraan grove richtlijnen en tabellen zijn ontleend. O:)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

denk ik ook
zie maar naar de imf tls 80
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ja ik zie tussen de bomen door het bos niet meer.

Moet ik nou blindelings afgaan op TLBOXMOD, of is het beter om de 1/4 golflengte-regel aan te houden?

Ook heb ik in het verleden enkele TL's gemaakt met 1/8 golflengte, ipv 1/4. De uitkomst was variabel, bij sommige wharfedales ging het erg lekker, maar met mijn B200 was het een compleet drama.
Is het nuttig om eens te proberen met 1/8ste, of zonde van het hout?

Ik heb vanochtend een schetsje getekend met een pijp van 2,80 meter, zowel in TLBOXMOD gaf het een goede grafiek (vol op 0) als met de berekening, en de excelsheet. Alleen vind ik 1,48 voor een kast gewoon te hoog. Zijn er nog tips om de lijn makkelijk vaker op te vouwen? Ik kom dan in de knoop met de tapsheid.

Alvast bedankt dat jullie mij zo snel en goed helpen!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

sietse schreef:
Bedenk ook es, dat de uitkomst van een computerprogramma, de mening is van die gene, die dat programma op de markt heeft gezet...:!:
Dat zie ik net andersom, de tl die uit zon programma rolt is de mening van degene die het programma gebruikt :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Voorbeeldje van hoe ik het zou proberen te doen. Heb ik vaker zo gedaan.
A = mid/hoog compartiment,
B = begin van de line,
C en D de rest van de line.

Bij B begint de line dus met 1,5 x het oppervlak van de woof.
C maak ik dan 1,25 x en D maak ik dan dus 1x dat oppervlak. Je kunt dan eventueel die tussen panelen iets schuin monteren zodat je een doorgaand verloop krijgt. Doe ik dus tegenwoordig ook al niet meer en toch werkt het. :D

Succes met puzzelen. Is ook leuk werk. 8)
Bijlagen
TL model.jpg
TL model.jpg (6.71 KiB) 2463 keer bekeken
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Dus het hoeft niet per se over de gehele lengte van de pijp zoveel % taps te lopen?

Ik zal vanmiddag of vanavond even een nieuw schetsje maken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Implo schreef:
Dus het hoeft niet per se over de gehele lengte van de pijp zoveel % taps te lopen?
nee hoor
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Quote :

Ja ik zie tussen de bomen door het bos niet meer.

Waarom bouw je de State of The Art niet na ?.

Zie meer info hier >

http://www.t-linespeakers.org/projects/jakob/index.html

Of een andere bewezen variant :wink:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Is ook een erg mooi ontwerp ja :D

Ik wacht nog even met het bouwen, want ik zit achter een paartje B110's aan, lijkt mij toch een betere keus samen met de T27 en B139.
In ieder geval bedankt voor de verheldering!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Implo schreef:
Is ook een erg mooi ontwerp ja :D

Ik wacht nog even met het bouwen, want ik zit achter een paartje B110's aan, lijkt mij toch een betere keus samen met de T27 en B139.
In ieder geval bedankt voor de verheldering!
welke B 139 heb je trouwens....?

lijkt me dat je met de B 139 en de T 27
een middentoner er bij moet zetten :)

Verder zou ik die middentoner NIET in een
rechthoekige behuizing toepassen :)

De woofer zou ik op ongeveer 1/3 van de line aanbrengen...
maar de excacte afstand is alleen met software te bepalen
komt echt op een paar cm aan (5 cm!!)
Als je meerdere woofers in TL gebruikt is dit minder kritisch :)

lees dit maar eens

http://www.sinus-pollux.de/

en hier

http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... &sort=&z=1
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Er komt zowiezo een middentoner bij, de b139 is het best tot 200-300 hz te gebruiken. Ik heb nu de b200, maar wil het liefst een paartje b110's. Dus de Concerto (en diverse KEFKIT's) bezetting.

Net nog even een schetsje gemaakt, zoals het voorbeeld van sietse. Lijn is 280cm lang, bovenkamer 28 liter, kan uiteraard verkleind worden voor de b110.
Bijlagen
Schetsje
Schetsje
TLB139.png (10.27 KiB) 2397 keer bekeken
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

zo weg er een 2 1/2 van maken met de b139 op de zijkant ala
"Rambo" zie topic van Sietse lees draadje maar eens door...

zoek wat ontwerpen met de B139 en kijk wat voor
TLlengtes en doorsneden zijn toegepast
Met een gemiddelde daarvan kom je met B139
vast goed terrecht...
De B139 doet het (deed) goed in meerdere ontwerpen

welke B139 en B200 heb je ?

voorbeeldplaatje driehoekige pijp
Bijlagen
zoiets
zoiets
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ik heb de B200 SP1014, en helaas 2 verschillende B139's.. Maar ik ben bezig om een compleet KEFKIT setje aan te schaffen.

Maar wat vind jij (en anderen) van het schetsje hierboven?

Ook hoor ik regelmatig dat het het beste is om de driver op 1/3e van de lijn te zetten, hoe zit dat?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

yep. dan onderdruk je de eerste harmonische die anders voor een dip in de frequentiecurve zou zorgen bij 3* de afstemmingsfrequentie
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Okee wordt lastig met het bovenstaande schetsje. Aangezien ik wel graag alle units aan de voorkant heb.

Hoe zit het met de 1/8 golflengte? Ik heb ooit iets gelezen over dat 1/6e en 1/8e golflengtes ook werkten, alleen in een wat zwakkere vorm.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

zoiets met de units aan de voorkant

http://homepage.mac.com/planet10/TLS/do ... 100707.pdf


hier een mooie link voor de TL liefhebbers

http://www.t-linespeakers.org/projects/vProjects.html
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Dit ontwerp vind ik ook erg mooi:

http://www.aos-lautsprecher.de/deutsch/s90.html
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Implo schreef:
Dit ontwerp vind ik ook erg mooi:

http://www.aos-lautsprecher.de/deutsch/s90.html
dat is een mooi ontwerp....
voor de B139 zou de doorsnede van de pijp
20% kleiner kunnen schat ik zo :)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

De gebruikte driver is toch gebasserd op de afmetingen van de B139?

Nadeel dat hier de driver aan het begin van de lijn zit.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Implo schreef:
De gebruikte driver is toch gebasserd op de afmetingen van de B139?

Nadeel dat hier de driver aan het begin van de lijn zit.
ne die TDL woofer is groter dan de KEF

laat je de woofer zakken toch :)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ja de woofer aan de 'achterkant' van de kast plaatsen, maar ik neem aan dat die kast berekend is voor die plaats.

Net nog even een gedachtenspinsel omgezet in een schets. Lijn is 296cm lang, en driver zit op 1/3e van de lijn. Begin van de lijn is 1,5x Sd, eind van de lijn 1x.
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (4.85 KiB) 2271 keer bekeken
Untitled2.png
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Implo, er is niks mis met de eerste tekening. Overweeg ook twee en halfweg filtering, vermits de mid, liever een basmid, ver genoeg doorgaat in frequentie. Een breedbandig type dus. Als je de bas affilterd op ca 100Hz, voorkom je al een hoop hamonischen in de line en wordt het dempen van de line makkelijker.

Edit, heb je het oppevlak van de woof wel goed berekend? De kast is wel heel erg diep!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Implo heb wat TL ontwerpen met de KEF B 139 doorgespit

1: De Rogers Monitor PRO 4 TL (4 x gevouwen)

afm. ca. 91x34x43 (h,b,d) (zonder plint)
afstemfreqwentie ca. 33 hz
pijplengte ca. 230 cm
begin pijp 460/230 cm2
einde pijp 200 cm2

Voorkamer ca. 40 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel

2: De Domestic Monitor PRO 9 TL (3 x gevouwen)

afm. ca. 91x34x43 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 33 hz
pijplengte ca. 220/250 cm
begin pijp 990/500 cm2
einde pijp 330 cm2

Voorkamer ca. 40 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel

3: De Cambridge Audio R 50/200 TL (5 x gevouwen)

afm. ca. 103x32x40 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 27 hz
pijplengte ca. 250 cm
begin pijp 1300/270 cm2
einde pijp 145 cm2

Voorkamer ca. 50 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel

4: De State of Art (Atkison TL) (4 x gevouwen)

afm. ca. 90x36x44 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 25 hz
pijplengte ca. 300/320 cm


Lijkt mij dat je met TLBOXMOD en de KEF B 139 toch
redelijk een 1/4 TL kan simuleren en ontwerpen
Nog even een gedachte kronkel met een Peerless SLS 10
als subwoofer in een TL en een Tangband fullrange unit
zul je waarschijnlijk sneller een muzikaal resultaat
bereiken dan wat je nu met de KEF units voor ogen hebt
(of eigenlijk je oren toch :) )...

maar goed we lezen wel wat het gaat worden...... :)

niet dat ik je in verwarring wil brengen....
het is zomaar een idee....
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Bedankt jullie reacties!
Edit, heb je het oppevlak van de woof wel goed berekend? De kast is wel heel erg diep!
Het oppervlakte van de woofer is 349cm2, de lijn begint bij 21x25cm, en eindigt met 14x25, respectievelijk 1,5x en 1x Sd.
Lijkt mij dat je met TLBOXMOD en de KEF B 139 toch
redelijk een 1/4 TL kan simuleren en ontwerpen
Klopt, heb ik ook gedaan, een lengte van 280cm ziet er heel aardig uit, zowel volgens de 'simpele' methode, (340/30)/4 = 2,83. En ook in TLBOXMOD gaf het een mooi grafiekje. Liep vlak door tot onder de 30 hz, en de eerste piek is na 130hz.


Ook heb ik al naar een FAST systeempje gekeken, maar ik heb de B200 en de T27 liggen, sowieso al een goede basis voor een 2,5weg systeem, en misschien binnenkort een B110 erbij, dan echt 3weg, alleen is de vraag of de B110 wel doorloopt tot 100 hz. In de Concerto neemt de B139 het al over bij 500 hz.

Ik zal ook even naar je ontwerpen kijken, bedankt!
Plaats reactie