Bedenk ook es, dat de uitkomst van een computerprogramma, de mening is van die gene, die dat programma op de markt heeft gezet...
Transmission-line met Kef B139
Moderator: Beheerdersteam
As ik ff mag, de inhoud van de kast interesserd me voor geen meter. Het enige dat belangrijk is, is de lengte van de line en de doorsnede van de line, die van 1,5x het oppervlak van de basunit verloopt tot 1x dat oppervlak.
Bedenk ook es, dat de uitkomst van een computerprogramma, de mening is van die gene, die dat programma op de markt heeft gezet...
Bedenk ook es, dat de uitkomst van een computerprogramma, de mening is van die gene, die dat programma op de markt heeft gezet...
Ja ik zie tussen de bomen door het bos niet meer.
Moet ik nou blindelings afgaan op TLBOXMOD, of is het beter om de 1/4 golflengte-regel aan te houden?
Ook heb ik in het verleden enkele TL's gemaakt met 1/8 golflengte, ipv 1/4. De uitkomst was variabel, bij sommige wharfedales ging het erg lekker, maar met mijn B200 was het een compleet drama.
Is het nuttig om eens te proberen met 1/8ste, of zonde van het hout?
Ik heb vanochtend een schetsje getekend met een pijp van 2,80 meter, zowel in TLBOXMOD gaf het een goede grafiek (vol op 0) als met de berekening, en de excelsheet. Alleen vind ik 1,48 voor een kast gewoon te hoog. Zijn er nog tips om de lijn makkelijk vaker op te vouwen? Ik kom dan in de knoop met de tapsheid.
Alvast bedankt dat jullie mij zo snel en goed helpen!
Moet ik nou blindelings afgaan op TLBOXMOD, of is het beter om de 1/4 golflengte-regel aan te houden?
Ook heb ik in het verleden enkele TL's gemaakt met 1/8 golflengte, ipv 1/4. De uitkomst was variabel, bij sommige wharfedales ging het erg lekker, maar met mijn B200 was het een compleet drama.
Is het nuttig om eens te proberen met 1/8ste, of zonde van het hout?
Ik heb vanochtend een schetsje getekend met een pijp van 2,80 meter, zowel in TLBOXMOD gaf het een goede grafiek (vol op 0) als met de berekening, en de excelsheet. Alleen vind ik 1,48 voor een kast gewoon te hoog. Zijn er nog tips om de lijn makkelijk vaker op te vouwen? Ik kom dan in de knoop met de tapsheid.
Alvast bedankt dat jullie mij zo snel en goed helpen!
Voorbeeldje van hoe ik het zou proberen te doen. Heb ik vaker zo gedaan.
A = mid/hoog compartiment,
B = begin van de line,
C en D de rest van de line.
Bij B begint de line dus met 1,5 x het oppervlak van de woof.
C maak ik dan 1,25 x en D maak ik dan dus 1x dat oppervlak. Je kunt dan eventueel die tussen panelen iets schuin monteren zodat je een doorgaand verloop krijgt. Doe ik dus tegenwoordig ook al niet meer en toch werkt het.
Succes met puzzelen. Is ook leuk werk.
A = mid/hoog compartiment,
B = begin van de line,
C en D de rest van de line.
Bij B begint de line dus met 1,5 x het oppervlak van de woof.
C maak ik dan 1,25 x en D maak ik dan dus 1x dat oppervlak. Je kunt dan eventueel die tussen panelen iets schuin monteren zodat je een doorgaand verloop krijgt. Doe ik dus tegenwoordig ook al niet meer en toch werkt het.
Succes met puzzelen. Is ook leuk werk.
- Bijlagen
-
- TL model.jpg (6.71 KiB) 2461 keer bekeken
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
Quote :
Ja ik zie tussen de bomen door het bos niet meer.
Waarom bouw je de State of The Art niet na ?.
Zie meer info hier >
http://www.t-linespeakers.org/projects/jakob/index.html
Of een andere bewezen variant
Ja ik zie tussen de bomen door het bos niet meer.
Waarom bouw je de State of The Art niet na ?.
Zie meer info hier >
http://www.t-linespeakers.org/projects/jakob/index.html
Of een andere bewezen variant
welke B 139 heb je trouwens....?Implo schreef:Is ook een erg mooi ontwerp ja
Ik wacht nog even met het bouwen, want ik zit achter een paartje B110's aan, lijkt mij toch een betere keus samen met de T27 en B139.
In ieder geval bedankt voor de verheldering!
lijkt me dat je met de B 139 en de T 27
een middentoner er bij moet zetten
Verder zou ik die middentoner NIET in een
rechthoekige behuizing toepassen
De woofer zou ik op ongeveer 1/3 van de line aanbrengen...
maar de excacte afstand is alleen met software te bepalen
komt echt op een paar cm aan (5 cm!!)
Als je meerdere woofers in TL gebruikt is dit minder kritisch
lees dit maar eens
http://www.sinus-pollux.de/
en hier
http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... &sort=&z=1
Er komt zowiezo een middentoner bij, de b139 is het best tot 200-300 hz te gebruiken. Ik heb nu de b200, maar wil het liefst een paartje b110's. Dus de Concerto (en diverse KEFKIT's) bezetting.
Net nog even een schetsje gemaakt, zoals het voorbeeld van sietse. Lijn is 280cm lang, bovenkamer 28 liter, kan uiteraard verkleind worden voor de b110.
Net nog even een schetsje gemaakt, zoals het voorbeeld van sietse. Lijn is 280cm lang, bovenkamer 28 liter, kan uiteraard verkleind worden voor de b110.
- Bijlagen
-
- Schetsje
- TLB139.png (10.27 KiB) 2395 keer bekeken
zo weg er een 2 1/2 van maken met de b139 op de zijkant ala
"Rambo" zie topic van Sietse lees draadje maar eens door...
zoek wat ontwerpen met de B139 en kijk wat voor
TLlengtes en doorsneden zijn toegepast
Met een gemiddelde daarvan kom je met B139
vast goed terrecht...
De B139 doet het (deed) goed in meerdere ontwerpen
welke B139 en B200 heb je ?
voorbeeldplaatje driehoekige pijp
"Rambo" zie topic van Sietse lees draadje maar eens door...
zoek wat ontwerpen met de B139 en kijk wat voor
TLlengtes en doorsneden zijn toegepast
Met een gemiddelde daarvan kom je met B139
vast goed terrecht...
De B139 doet het (deed) goed in meerdere ontwerpen
welke B139 en B200 heb je ?
voorbeeldplaatje driehoekige pijp
zoiets met de units aan de voorkant
http://homepage.mac.com/planet10/TLS/do ... 100707.pdf
hier een mooie link voor de TL liefhebbers
http://www.t-linespeakers.org/projects/vProjects.html
http://homepage.mac.com/planet10/TLS/do ... 100707.pdf
hier een mooie link voor de TL liefhebbers
http://www.t-linespeakers.org/projects/vProjects.html
Implo, er is niks mis met de eerste tekening. Overweeg ook twee en halfweg filtering, vermits de mid, liever een basmid, ver genoeg doorgaat in frequentie. Een breedbandig type dus. Als je de bas affilterd op ca 100Hz, voorkom je al een hoop hamonischen in de line en wordt het dempen van de line makkelijker.
Edit, heb je het oppevlak van de woof wel goed berekend? De kast is wel heel erg diep!
Edit, heb je het oppevlak van de woof wel goed berekend? De kast is wel heel erg diep!
Implo heb wat TL ontwerpen met de KEF B 139 doorgespit
1: De Rogers Monitor PRO 4 TL (4 x gevouwen)
afm. ca. 91x34x43 (h,b,d) (zonder plint)
afstemfreqwentie ca. 33 hz
pijplengte ca. 230 cm
begin pijp 460/230 cm2
einde pijp 200 cm2
Voorkamer ca. 40 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel
2: De Domestic Monitor PRO 9 TL (3 x gevouwen)
afm. ca. 91x34x43 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 33 hz
pijplengte ca. 220/250 cm
begin pijp 990/500 cm2
einde pijp 330 cm2
Voorkamer ca. 40 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel
3: De Cambridge Audio R 50/200 TL (5 x gevouwen)
afm. ca. 103x32x40 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 27 hz
pijplengte ca. 250 cm
begin pijp 1300/270 cm2
einde pijp 145 cm2
Voorkamer ca. 50 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel
4: De State of Art (Atkison TL) (4 x gevouwen)
afm. ca. 90x36x44 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 25 hz
pijplengte ca. 300/320 cm
Lijkt mij dat je met TLBOXMOD en de KEF B 139 toch
redelijk een 1/4 TL kan simuleren en ontwerpen
1: De Rogers Monitor PRO 4 TL (4 x gevouwen)
afm. ca. 91x34x43 (h,b,d) (zonder plint)
afstemfreqwentie ca. 33 hz
pijplengte ca. 230 cm
begin pijp 460/230 cm2
einde pijp 200 cm2
Voorkamer ca. 40 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel
2: De Domestic Monitor PRO 9 TL (3 x gevouwen)
afm. ca. 91x34x43 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 33 hz
pijplengte ca. 220/250 cm
begin pijp 990/500 cm2
einde pijp 330 cm2
Voorkamer ca. 40 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel
3: De Cambridge Audio R 50/200 TL (5 x gevouwen)
afm. ca. 103x32x40 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 27 hz
pijplengte ca. 250 cm
begin pijp 1300/270 cm2
einde pijp 145 cm2
Voorkamer ca. 50 liter (diepte kamer hoort bij lengte pijp)
woofer aan het begin van de tunnel
4: De State of Art (Atkison TL) (4 x gevouwen)
afm. ca. 90x36x44 (h,b,d)
afstemfreqwentie ca. 25 hz
pijplengte ca. 300/320 cm
Lijkt mij dat je met TLBOXMOD en de KEF B 139 toch
redelijk een 1/4 TL kan simuleren en ontwerpen
Nog even een gedachte kronkel met een Peerless SLS 10
als subwoofer in een TL en een Tangband fullrange unit
zul je waarschijnlijk sneller een muzikaal resultaat
bereiken dan wat je nu met de KEF units voor ogen hebt
(of eigenlijk je oren toch)...
maar goed we lezen wel wat het gaat worden......
niet dat ik je in verwarring wil brengen....
het is zomaar een idee....
Bedankt jullie reacties!
Ook heb ik al naar een FAST systeempje gekeken, maar ik heb de B200 en de T27 liggen, sowieso al een goede basis voor een 2,5weg systeem, en misschien binnenkort een B110 erbij, dan echt 3weg, alleen is de vraag of de B110 wel doorloopt tot 100 hz. In de Concerto neemt de B139 het al over bij 500 hz.
Ik zal ook even naar je ontwerpen kijken, bedankt!
Het oppervlakte van de woofer is 349cm2, de lijn begint bij 21x25cm, en eindigt met 14x25, respectievelijk 1,5x en 1x Sd.Edit, heb je het oppevlak van de woof wel goed berekend? De kast is wel heel erg diep!
Klopt, heb ik ook gedaan, een lengte van 280cm ziet er heel aardig uit, zowel volgens de 'simpele' methode, (340/30)/4 = 2,83. En ook in TLBOXMOD gaf het een mooi grafiekje. Liep vlak door tot onder de 30 hz, en de eerste piek is na 130hz.Lijkt mij dat je met TLBOXMOD en de KEF B 139 toch
redelijk een 1/4 TL kan simuleren en ontwerpen
Ook heb ik al naar een FAST systeempje gekeken, maar ik heb de B200 en de T27 liggen, sowieso al een goede basis voor een 2,5weg systeem, en misschien binnenkort een B110 erbij, dan echt 3weg, alleen is de vraag of de B110 wel doorloopt tot 100 hz. In de Concerto neemt de B139 het al over bij 500 hz.
Ik zal ook even naar je ontwerpen kijken, bedankt!
