DD8 MkII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het zal waarschijnlijk wel mijn onkunde zijn met WinISD
WinISD is een leuk programma en het klopt redelijk.
Je moet er echter niet te veel op vertrouwen.

Ik heb al een aantal keer kasten berekend die uit eindelijk anders uitvielen.
BR porten op 35hz volgens WinISD en uiteindelijk op 25hz uitkomen.
In mijn geval waren ze bij WinISD bijna altijd te lang.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

De eerste stappen voor de baffle zijn gedaan. De zijkanten en de bovenkant krijgen ook nog een afschuining van 45 graden. Ook ga ik de kwetsbare delen even lakken met Pantserlak. Bijvoorbeeld het randje tussen tweeter en woofer. Het lijk mij nu wel erg kwetsbaar en om een vervelende avond te voorkomen................. lijkt het mij niet onverstandig.

Chris
Bijlagen
CIMG0983.JPG
CIMG0978.JPG
CIMG0976.JPG
CIMG0974.JPG
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

gisteren bij Heymans in Zwolle skai gekocht. Klein winkeltje maar erg leuk geholpen. Veel extra mee gekregen om te oefen. De Baffles hebben inmiddels de uiteindelijke vorm gekregen. Nu dus eerst wat oefenen en de moed verzamelen om ze te gaan bekleden. De speakers heb ik inmiddels al een paar dagen (met een tijdelijke baffle) aan het spelen. Zo kan ik er alvast van genieten terwijl ik de baffles maak en een geschikt fineer uitzoek.

Chris
Bijlagen
CIMG0995.JPG
CIMG0986.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

=D> =D> =D>
Best mooi zo.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, dat is echt mooi gemaakt.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ha, dat bekleden lijkt me inderdaad ook spannend. Het moet natuurlijk in één keer goed gaan. Succes gewenst!
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Mooi die punt naar achteren ! Ben benieuwd hoe je de platen hebt laten
aansluiten op elkaar. Mischien een foto van de achterkant ?


aahh wacht ik had eerst ff terug moeten kijken in je thread..

toch niet makkelijk om de platen mooi op elkaar aan te laten sluiten lijkt me, petje af.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Hmmm....... Ik dacht het al een aantal keren te horen, maar ben toch echt tot de conclusie gekomen dat een van mijn tweeters niet naar behoren werkt. :evil: :evil:

De tweeter van mijn linker speaker lijkt te resoneren. Alsof er iets in de tweeter trilt. De tweeter aandrukken helpt niet. Het is ook niet constant, maar bij bepaalde frequenties.

Om er zeker van te zijn dat de tweeter niet goed is, en niet wat anders heb ik de volgende dingen geprobeerd:

1. De interconnent links rechts omgewisseld.
2. Andere uitgang van mijn speler geprobeerd met een andere interconnect.
3.Andere ingang op mijn versterker aangesloten.
4. Links recht van de speakerkabels omgewisseld
5 linker en rechter filter omgewisseld.

Het probleem blijft zich voordoen. :cry:

Nu is het zo dat ik de speakers aan het begin van dit project heb gekocht, enkele maanden geleden, maar ze pas net heb aangesloten. Wat denken jullie, zou ik nog in aanmerking komen voor garantie? Ik heb de drivers gekocht bij Remo.

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

probeer de resonerende tweeter even lost te laten spelen van de behuizing. Misschien is het een afdichtingsprobleem.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Check

Dat is het ook niet. Ik heb de tweeter los gehad en het bleef zich voordoen. Leek me trouwens ook een beetje stug. beide drivers zijn gemonteerd op een schuimachtige anti tocht strip.

Het geluid is misschien beter te omschrijven als een soort overdrive, welke beter hoorbaar wordt als je dichter bij de tweeter komt.

Chris
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als het kan, wissel de filters es om, anders gezegd, wissel de tweets van box.
Als het probleem dan mee verhuisd, is er zeker iets met de tweet.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Dat had ik al gedaan (zie punt 5), van een aantal postings terug. De filters zijn extern en dmv speakon connectoren met de kast verbonden.

Ik ga morgen maar een een belletje plegen met Remo.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik heb vandaag even met Remo gebeld. Ik heb hem het verhaal verteld en zijn reactie was: Stuur maar op, dan krijg je een nieuwe. \:D/

Chris
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Ik heb dit ook al eens gehad met een middentoner en dan zelfs alleen bij bepaalde frequenties. Het enige wat hielp was idd een nieuwe erin zetten.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik heb vandaag maar eens de moed verzameld en ben begonnen met het bekleden van een van de baffles. Tot nu toe ging het makkelijker dan verwacht. :P Ik kan alleen nu even niet verder: even met mijn meisje de stad in. Straks weer verder en morgen de tweede. Het moeilijkste heb ik nu wel gehad. Ik ben echt blij dat het zo gelukt is. \:D/ (tot zo ver dan)



Chris
Bijlagen
CIMG1004.JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Lekker hoor .... al dat leer :twisted:
Ziet er goed uit =D>
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Zo, alle twee de baffles zijn klaar :D
Ik heb even de drives in een van de baffles gedaan. Ik moest natuurlijk even zien hoe het er uit komt te zien.

Nu ben ik op zoek naar fineer voor de kasten. In eerste instantie was ik erg gecharmeerd van Gemoesteerd Esdoorn. Na een beetje verder te kijken vind ik echter Gewaterd Esdoor ook erg mooi. Miischien nog wel mooier. Ik ga binnenkort maar eens bij een houthandel langs voor fineer. De Arnhemse Fijnhouthandel ken ik, maar ik vraag me af of het ook dichter bij huis te vinden is (in de buurt van Zwolle).

Chris
Bijlagen
CIMG1016.JPG
CIMG1012.JPG
CIMG1015.JPG
Gewaterd Esdoorn.jpg
gemoesteerd esdoorn.jpg
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Man, hoe krijgen jullie dat toch altijd zo strak om die hoeken? :shock:
Knap gedaan hoor!

Groeten
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

uh........... geduld





en liefde :roll: :wink:


Chris
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Skay plakken

Bericht door Jacco »

Is niet moeilijk hoor kwestie van de juiste lijm, kijken in welke richting de skay het meeste rek heeft (dit is maar in 1 richting) en dan op de juiste plek beginnen met plakken. Skay kan je wat verwarmen om het nog iets rekbaarder te krijgen maar niet te heet maken want dan trek je het profiel eruit.

Als je er de tijd voor neemt en alles goed doet heb je vaak niet eens nietjes op de achterzijde nodig om het skay op z'n plaats te houden.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Strak hoor! Mag ik ook verzoekplaatjes indienen? Foto van de achterkant en een detailopname van hoe het/de (?) skai in de ingefreesde openingen van de units zitten?
Hoeveel extra ruimte heb je genomen met frezen om de units met skai toch precies pas te krijgen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Aan de achterkant heb ik over een breedte van 7mm en 1,5mm diep een rand gefreesd, waar het skai eindigd. De achterkant van de Baffle blijft hierdoor vlak, omdat het skai is verzonken. Hierdoor kan ik straks de baffle met contructielijm verlijmen met de kast en zie je zo min mogelijk een spleet. Dit leek mij de mooiste oplossing. Het skai heb ik niet verzonden in de gaten voor de driver, maar op het formaat van de gaten uitgesneden (dus niet de rand waar de drivers straks op gemonteerd gaan worden). Hierdoor hou je dus een rand over. Deze rand zal door de driver mee naar binnen gedrukt worden (wanneer ik deze ga bevestigen). Hierdoor krijg je een mooi verloop van Baffle naar drivers (zie Foto). Tevens gebruik ik de "rand"voor afdichting. Skai is immers een beetje flexibel. Als frees maat heb ik de drivermaat + 1,5mm aangehouden. Misschien had het strakker gekund, maar ik ben dik tevreden met het eindresultaat.

Chris
Bijlagen
CIMG1020.JPG
CIMG1023.JPG
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Thanks! zeer verhelderend en duidelijk; ziet er prima uit, handig voor mij om te weten dat de marge +1,5mm dit resultaat geeft, komt bij mijn projectje zeer van pas!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dik tevreden??? Het ziet er fantastisch uit zeg!!!! Heel erg mooi gelukt. Ook slim gedaan om alvast freeswerk te doen om e.e.a. netjes aan te sluiten. erg geslaagd.

Wowly
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Heel netjes!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”