Er zijn 57 resultaten gevonden
- vr 29 mei 2026, 13:57
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Nog een beetje verder uitgewerkt. Om te beginnen na wat onderzoek naar recente ontwikkelingen in poorten, gekozen voor een 3D geprint model (eerder al wat info hieromtrent gedeeld). Nu, ideaal is de mond binnenin gepositioneerd halverwege de lengte, en dan nog een keer liefst weg gericht van de driv...
- wo 27 mei 2026, 10:04
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Het is eigenlijk een vervolg op mijn bestaande monitor, maar dan als vloerstaander. f8594edf-65f6-4682-9869-49cc00c09c62.jpg En dat is dan weer een aanpassing van een ander bouwsel (passief weerstandsysteem) C1xhKE1.jpeg De weerstandmonitor is een project van een 4-tal mensen, waaronder ik. Toen we ...
- di 26 mei 2026, 22:29
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Tot die conclusie was ik ondertussen ongeveer zelf al gekomen. Ik bekijk het gewoon graag op voorhand of er iets is wat evt. beter kan, dan dat ik er achteraf moet achter komen
Des te beter, minder gedoe!
- di 26 mei 2026, 18:55
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Mooi! Dit soort hoge resolutie units hebben baat bij een zo zwaar en zo degelijk mogelijke kast, vrij van eigen resonanties. Komt de rust ten goede naar mijn idee. Daar dragen outriggers dan niet aan bij. Ik zou dan eerder de kast onderin stevig verzwaren en vullen met ponsdoppen. Kost bijna niets:...
- di 26 mei 2026, 13:09
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Alvast een eerste concept uitgewerkt om een idee te krijgen. Hier zou dan nog een soort van outrigger onder komen.
- di 26 mei 2026, 9:23
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Daar voeg ik nog aan toe: De maker van vituixcad maakte er een punt van dat er tegenwoordig veel speakers op de markt zijn met een te steile DI. Dit kan (als het goed is) wel klinken tussen de speakers, maar zodra je eens ergens anders gaat staan of zitten is de tonale balans volledig zoek. Een nade...
- ma 25 mei 2026, 22:09
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Tja, je moet wel een baffle step compensatie toepassen, of het klinkt voor geen meter voor een 4pi model. In mijn luisterkamertje is er in de mate van het praktische rekening gehouden met de akoestiek, mains zijn een 3-weg dat zich boven het modale gebied zich vrij constant gedraagt inzake afstralin...
- ma 25 mei 2026, 20:07
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Klopt helemaal. De ergste pieken, meestal 1 of 2, die trek ik wat naar beneden met EQ. Scheelt ook weer wat. In mijn aparte ruimte speel ik met vier zelfbouw subs, afgesteld met MSO - daar is dat probleem van de baan 
- ma 25 mei 2026, 18:09
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Waarschijnlijk wel gemeten op een DIN baffle in vrije lucht. Ik vermoed dat het in praktijk allemaal wel meevalt. Sim geeft tegen de 101dB aan in 15l @41Hz (95dB rond afstemming incl. bw12 highpass), en dit voor 1 speaker uiteraard. Voor mij is dat alleszins ruim voldoende. Ik heb in principe nog 2x...
- ma 25 mei 2026, 16:30
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
15l - 41Hz t.o.v. 18l - 36,5Hz
- ma 25 mei 2026, 16:16
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Ik had hem iets groter op 18l en 36,5Hz, maar dat kan ook inderdaad. RE poort: Ik vind het toch de moeite waard om de nieuwe ideeën en uitvoeringen eens van dichterbij te bekijken, als het beter kan zonder verdere compromissen, waarom niet? Hier een interessant vergelijk. https://www.youtube.com/wat...
- ma 25 mei 2026, 12:54
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Volgens Accuton zelf kan het alleszins beide. Het hangt mijnentwege ook af van wat je juist wenst te bereiken. Dit zou echt gaan om een standalone setje, zonder subs. Het is ook niet de bedoeling van er SPL competities mee te gaan houden, maar ik maak me dan eerder zorgen over de invloed van een poo...
- zo 24 mei 2026, 22:39
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Ik ben ook wel fan van een EBS. De behuizing waar ik nu naar aan het kijken ben is afgestemd op 36,5Hz (18l), i.c.m. een 2de orde BW high pass krijg je dan een -6dB punt van ~38Hz. Momenteel ook wat aan het kijken naar 3D geprinte poorten met mogelijk extra resonantie onderdrukking.
- zo 24 mei 2026, 15:49
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Geloof het of niet dat was oorspronkelijk de bedoeling. Ergens kriebelt het wel eens om een vloerstaander ook te bouwen. Het voordeel van een monitor is minder gedoe bij het inmeten, en indien het passief filter niets wordt is kan ik ze altijd in mijn dedicated ruimte inzetten waar ze actief kunnen ...
- zo 24 mei 2026, 14:01
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Een lichtpuntje is dat (volgens de spec sheet alleszins) de piek "maar" een 5dB bedraagt. Bij andere (bv. Seas excel) zit je al snel aan 8-9dB. De voorkeur neigt voorlopig alleszins naar een smal model. Hiervoor zal ik wel mijn setup iet of wat moeten uitbreiden om hier ook verticale metin...
- za 23 mei 2026, 17:52
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Als ik het goed zie zit die piek eerder rond de 4kHz, wat nog altijd vrij laag is, dus dat worden zeker een paar extra componenten in het filter. De bedoeling is om ergens tussen de 1,5 en 2kHz te gaan filteren, maar de details moeten zichzelf nog uitwijzen want dat beslis ik pas na het meten van de...
- za 23 mei 2026, 15:49
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
- Reacties: 42
- Weergaves: 900
Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)
Met deze fijne drivers ga ik een kleine vloerstaander bouwen. Hoe het er komt uit te zien ben ik nog niet helemaal over uit. Alleszins iets met ofwel net weinig baffle rond de tweeter (in de stijl van mijn monitor), ofwel net een heel brede baffle in de stijl van Grimm. Wel staat vast dat het een pa...
- di 21 apr 2026, 12:47
- Forum: Archief
- Onderwerp: TK: Hypex Fusion FA252 (verkocht)
- Reacties: 2
- Weergaves: 237
Re: TK: Hypex Fusion FA252
En verkocht
- vr 10 apr 2026, 16:59
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: The rise of the cardioids
- Reacties: 125
- Weergaves: 4620
Re: The rise of the cardioids
Vandaag een dagje gespendeerd aan het opnieuw inmeten van mijn cardioïde projectje, na het verliezen van mijn data enkele jaren geleden. Ondertussen is mijn meetopstelling ook wat beter dan toen, deze keer zelfs verticaal naar behoren kunnen meten. Morgen nog even nearfield meten (momenteel <200Hz w...
- ma 06 apr 2026, 19:06
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Ultimate Desktop Monitor
- Reacties: 399
- Weergaves: 13827
Re: Ultimate Desktop Monitor
Knap werk! Leuk om dit project te zien met m'n oude Hypexen 
- do 02 apr 2026, 19:40
- Forum: Archief
- Onderwerp: TK: Hypex Fusion FA252 (verkocht)
- Reacties: 2
- Weergaves: 237
TK: Hypex Fusion FA252 (verkocht)
Gekocht voor een project dat nooit tot stand gekomen is.
Betreft de eerste revisie zonder FIR taps.
Vraagprijs: €400 + eventuele verzendkosten.
Firmware is up-to-date gebracht en unit getest (alles in orde).
Betreft de eerste revisie zonder FIR taps.
Vraagprijs: €400 + eventuele verzendkosten.
Firmware is up-to-date gebracht en unit getest (alles in orde).
- di 31 mar 2026, 14:24
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Bouw kleine 2-weg monitor
- Reacties: 16
- Weergaves: 680
Re: Bouw kleine 2-weg monitor
Er is gemeten halverwege de CTC afstand. Zonder delay klopt de akoestische as dus niet helemaal voor een LR4 filter. De beam (waar het geluid perfect in fase staat) is miniem naar boven gericht. Maar aangezien dit in een woonkamer komt te staan is het zo dat de tweeter eerder op oorhoogte zal komen ...
- zo 29 mar 2026, 12:04
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Bouw kleine 2-weg monitor
- Reacties: 16
- Weergaves: 680
Re: Bouw kleine 2-weg monitor
Dit is het uiteindelijke filter geworden en bijhorend resulterende gedrag. De sub die <80Hz invult zal achteraf ingeregeld worden, dat moet uiteraard op de luisterpositie(s) gebeuren.
- vr 27 mar 2026, 11:46
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Bouw kleine 2-weg monitor
- Reacties: 16
- Weergaves: 680
Re: Bouw kleine 2-weg monitor
Zo, die spelen.
- zo 22 mar 2026, 18:48
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Baffle ontwerp tbv verminderen diffractie
- Reacties: 464
- Weergaves: 19382
