Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Het is ook persoonlijk. Ik heb achter de speakers een groot raam en derhalve staan de speakers ca 1m uit de muur. In de woonkamer vind ik het wel prettig als het stereobeeld over een groter gebied overeind blijft zonder pin-point sweetspot. Dat vereist dan weer breed stralende speakers. Kunst is dan reflecties goed te temmen middels diffusie en de hoofdluisterpositie zo te kiezen dat die buiten de directe spiegelreflecties ligt. Dat is hier wel goed gelukt ondanks heel veel glas. Ik kan mij goed herinneren dat jij Bert, een jaar of 10 geleden een heel leuk en goed verhaal over e.e.a. hield op de ZBA luisterdag in Alphen a.d. Rijn. Helder en heel toegankelijk. De demo met het touwtje was heel illustratief O:) W.m.b. is dat zeker voor herhaling vatbaar op een ZBA dag. Op zich gedraagt akoestiek in een huiskamer zich niet anders dan die in een studio.

W.b. die Baffle-step. Eigenlijk is daar geen algemeen antwoord op. Kun je het beste optimaliseren a.d.h. van de uiteindelijke situatie. REW en DSP maakt het je w.d.b. een stuk makkelijker tegenwoordig.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Daar voeg ik nog aan toe: De maker van vituixcad maakte er een punt van dat er tegenwoordig veel speakers op de markt zijn met een te steile DI. Dit kan (als het goed is) wel klinken tussen de speakers, maar zodra je eens ergens anders gaat staan of zitten is de tonale balans volledig zoek. Een nadeel van (te diepe) waveguides. Tegenwoordig kun je in Vituixcad zogenaamde shadow slopes inschakelen (en de berekening laten optimaliseren voor ofwel full space/half space of constant DI) welke een indicatie zouden zijn van een goeie globale klankbalans.

Mijn laatste speaker op deze manier ontworpen, en er is toch wel wat aan.

Wat gaat er juist gepimped worden, Bert?
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door bert stoltenborg »

Pjotr schreef: di 26 mei 2026, 8:39
Ik kan mij goed herinneren dat jij Bert, een jaar of 10 geleden een heel leuk en goed verhaal over e.e.a. hield op de ZBA luisterdag in Alphen a.d. Rijn. Helder en heel toegankelijk. De demo met het touwtje was heel illustratief O:) W.m.b. is dat zeker voor herhaling vatbaar op een ZBA dag. Op zich gedraagt akoestiek in een huiskamer zich niet anders dan die in een studio.
Was dat niet Ben Kok? Ik heb dat nooit gedaan voor ZBA, maar ik meen dat Ben dat wel ooit heeft gedaan.Het is trouwens geen belediging om met Ben te worden verward. :D
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door bert stoltenborg »

TimVG schreef: di 26 mei 2026, 9:23

Wat gaat er juist gepimped worden, Bert?
We verpesten de hele draad :oops:

Ik heb laatst van mijn neef een paar hele oude boekenplankspeakertjes gekregen die mijn zwager ooit maakte als prototype met, geloof ik, een vifa D27tg35 en een p-17-WJ. Er kwam geen laag uit en ze moeten op een standaard, dus ik heb er 4 x p17 bijgescoord om er een drieweg vloerstaander van te maken voor in de kamer. Ik heb zo'n 4 weg dsp-versterkertje dus ik probeer hoog-mid passief en laag mid actief te filteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

bert stoltenborg schreef: di 26 mei 2026, 10:38
Was dat niet Ben Kok?
Nu je het zegt, zou goed kunnen, is ook al lang geleden. Het was i.i.g. leuk en leerzaam :sure:
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Alvast een eerste concept uitgewerkt om een idee te krijgen. Hier zou dan nog een soort van outrigger onder komen.
acc_wave.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Mooi! Dit soort hoge resolutie units hebben baat bij een zo zwaar en zo degelijk mogelijke kast, vrij van eigen resonanties. Komt de rust ten goede naar mijn idee. Daar dragen outriggers dan niet aan bij. Ik zou dan eerder de kast onderin stevig verzwaren en vullen met ponsdoppen. Kost bijna niets: https://ballast-producten.nl/product/ba ... bwQAvD_BwE Zijn erg effectief met een SG van ong 4,5. Ik verzwaar daar ook mijn stands mee.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Henkjan »

bert stoltenborg schreef: di 26 mei 2026, 10:38
Pjotr schreef: di 26 mei 2026, 8:39
Ik kan mij goed herinneren dat jij Bert, een jaar of 10 geleden een heel leuk en goed verhaal over e.e.a. hield op de ZBA luisterdag in Alphen a.d. Rijn. ....
Was dat niet Ben Kok?
yep, dat was Ben
viewtopic.php?f=26&t=24344
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Pjotr schreef: di 26 mei 2026, 17:58
Mooi! Dit soort hoge resolutie units hebben baat bij een zo zwaar en zo degelijk mogelijke kast, vrij van eigen resonanties. Komt de rust ten goede naar mijn idee. Daar dragen outriggers dan niet aan bij. Ik zou dan eerder de kast onderin stevig verzwaren en vullen met ponsdoppen. Kost bijna niets: https://ballast-producten.nl/product/ba ... bwQAvD_BwE Zijn erg effectief met een SG van ong 4,5. Ik verzwaar daar ook mijn stands mee.

De outriggers zouden dan ook eerder als enerzijds zekering en anderzijds als een esthetische toevoeging zijn. Ziet er fijn materiaal uit wel, dank voor de tip. Aangezien de kist opgebouwd wordt uit gefreesde lagen multiplex ben ik ook nog aan het onderzoeken of er een meerwaarde zou zijn bij het niet enkel werken met demping, maar ook met een irreguliere binnenvorm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Hou die ponsdoppen wel uit de buurt van je luidsprekermagneten :D Wat zou een irregulier binnenvorm anders dan een slakkenhuis dan extra betekenen? Met gewoon vulling van Baileys wool of BAF van ca 25gr/l, laten CS en BD plots gewoon geen reflecties en resonanties zien die van de kastwanden afkomstig zouden kunnen zijn. Extra wandbekleding met Pritex of Technocell voegt dan niks toe. Alleen wandbekleding met Pritex ed. is wel erg effectief, dan hoeft er eigenlijk weer geen vulling meer bij. Beiden halen de kastkleuring goed weg, maar beiden tegelijk geeft geen extra effect. Dus als de geluidgolven de wand niet/nauwelijks bereiken wat moet een irreguliere wand dan nog?
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Tot die conclusie was ik ondertussen ongeveer zelf al gekomen. Ik bekijk het gewoon graag op voorhand of er iets is wat evt. beter kan, dan dat ik er achteraf moet achter komen :-) Des te beter, minder gedoe!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door MechanicalAnimal »

TimVG schreef: di 26 mei 2026, 13:09
Alvast een eerste concept uitgewerkt om een idee te krijgen. Hier zou dan nog een soort van outrigger onder komen.

acc_wave.png
Yup! Leuk, even wat anders dan facetten* :goeie:

Al een zij-aanzichtje ook?

Loopt die bolvorm recht door naar achteren? Beetje lastig te omschrijven wat ik bedoel. Omgekeerde U, zeg maar.

*niks mis met facetten, heb er ook een zwikje thuis :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Is natuurlijk allemaal smaak :D Vind een rechthoekig vooraanzicht fraaier op zo'n lange smalle kast, al dan niet met facetten. Je moet de combi tweet + woef bij voorkeur toch schuin zetten om de akoestische offset te compenseren en dan kom je logischer wijze eigenlijk vanzelf op facetten.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Het is eigenlijk een vervolg op mijn bestaande monitor, maar dan als vloerstaander.
f8594edf-65f6-4682-9869-49cc00c09c62.jpg
En dat is dan weer een aanpassing van een ander bouwsel (passief weerstandsysteem)
C1xhKE1.jpeg
De weerstandmonitor is een project van een 4-tal mensen, waaronder ik. Toen we hier mee aan de slag gingen is er heel wat gesimuleerd in ABEC om tot een goeie kastvorm te komen i.f.v. de SEAS DXT. De ideale vorm voor een rechthoekige kist bleek toen wat onpraktisch, maar tegenwoordig is CNC en 3D printing al een vrij normale zaak aan het worden en is dat haalbaarder. Eigenlijk zou ik dit ook kunnen doen, ik had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Ik moet dan juist een paar kleine aanpassingen doorvoeren voor de andere nieuwe drivers.

Ik had hier al eens een ABEC vergelijk gepost tussen facetten en de geoptimaliseerde vorm. Waar de tweeter de facetten (L/R) ziet als een eigen vlak, zie deze bij de eliptische afronding een serie kleine vlakken. Zo is deze trouwens ontstaan, pas in de laatste fase is het geheel 'afgerond'. Maar dat is een ander verhaal.

viewtopic.php?p=2123557#p2123557

Nu al deze oplossingen komen voor een heel groot stuk overeen in prestatie vanuit een akoestisch oogpunt, dus op dat punt wordt het een kwestie van smaak.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door MechanicalAnimal »

Die bovenste is precies wat ik "hoopte", doordat ik een tijdje afwezig was op het forum zijn een hoop projecten langs me heen gegaan.

Dit wordt een leuk model staander zo joh :goedzo:
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Nog een beetje verder uitgewerkt.

Om te beginnen na wat onderzoek naar recente ontwikkelingen in poorten, gekozen voor een 3D geprint model (eerder al wat info hieromtrent gedeeld).

Nu, ideaal is de mond binnenin gepositioneerd halverwege de lengte, en dan nog een keer liefst weg gericht van de driver.

Door de poortmond in het verticale midden te plaatsen, bevinden we ons op het 'knooppunt' van de fundamentele verticale staande golf in de kast. Hier zijn de luchtdrukschommelingen minimaal, waardoor de poort deze resonantie(s) nauwelijks kan oppikken of naar buiten stralen.
Door de poortmond van de woofer af (naar beneden) te richten, creëeren we maximale fysieke afstand tussen de achterzijde van de driver en de poortopening.

Edit: ik lees nu toch ook andere adviesen, namelijk de poortmond (van binnenuit gezien) eerder naar 1/3de van de hoogte van de behuizing te brengen, 1/5de is ook al de revue gepasseerd. Iemand input hierover?


Dit voorkomt dat directe luchtverplaatsing en hoge frequenties naar buiten lekken. Dit betekent wel dat de poortuitgang recht achter de Accuton komt te zitten, wat dan weer wat invloed heeft op de nodige diepte, en de positie van een brace.
Bijgevolg wordt het een wanddikte van 25mm om het intern volume binnen de perken te houden, en eventueel kan er ook nog een extra compartiment voorzien worden voor massavulling (nog niet uitgewerkt op de tekeningen). Ik voorzie ook een opening om het filter toegankelijk te houden.
Schermafbeelding 2026-05-29 134916.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Henkjan »

TimVG schreef: vr 29 mei 2026, 13:57
andere adviesen, namelijk de poortmond (van binnenuit gezien) eerder naar 1/3de van de hoogte van de behuizing
zoiets herrinner ik me ook gelezen te hebben in de Hobby Hifi, e.e.a. onderbouwd met sims en metingen. zal het proberen op te zoeken
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door richard »

TimVG schreef: di 26 mei 2026, 13:09
acc_wave.png
Voor links een roze en rechts een zwarte.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”