Er zijn 13 resultaten gevonden
- ma 12 jan 2015, 2:45
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Hoornreflex bas-oefenversterker
- Reacties: 2
- Weergaves: 170
Hoornreflex bas-oefenversterker
Mijn tweede zelfbouwproject, na de FRS8 hoornreflex speakertjes van Meiborg. Ik heb hem gemaakt om basgitaar op te spelen; op laag volume moet die zelf laag kunnen en op hoger volume neemt een tapped horn sub het laag over. Voornamelijk geïnspireerd door Arjank's baskastje heb ik een hoornreflex spe...
- za 10 jan 2015, 12:00
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: 13 cm woofer advies gezocht
- Reacties: 13
- Weergaves: 1743
Re: 13 cm woofer advies gezocht
Maar met 85 dB/1W tegenover 97 dB heb je toch flink wat meer versterker nodig. De enige 5" drivers die ik ken met zo'n efficiëntie zijn PA mids en geen woofers. Of is die 97 dB het maximum dat die kan produceren?arjank schreef:Zeer goede optie, naar mij idee beter dan de originele driver.
- zo 07 dec 2014, 21:44
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
- Reacties: 414
- Weergaves: 44624
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Er zit enkel een fullrange driver in. Afhankelijk van welke versie van de FRS8 je neemt, 4 ohm of 8 ohm . nxs77, ik ben ook wel benieuwd naar de tweeter. Is het de Monacor DT107, en waarom heb je ze er bij gezet? Ik ben wel benieuwd hoe je ze op de achterkant gezet hebt en wat het idee daarachter is.
- ma 24 nov 2014, 9:38
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)
- Reacties: 25
- Weergaves: 1703
Re: Miniplay hoorn (FRS8 of Omnes BB3.01)
Hee, weer een hoorn-reflex met de FRS8. Had je deze al gezien?
Volgens mij is Hornresp niet 100% accuraat voor het simuleren van een hoorn-reflex. AJhorn (die ze bij hornlautsprecher.de ook gebruiken) geeft inderdaad net andere resultaten.
Volgens mij is Hornresp niet 100% accuraat voor het simuleren van een hoorn-reflex. AJhorn (die ze bij hornlautsprecher.de ook gebruiken) geeft inderdaad net andere resultaten.
- do 20 nov 2014, 9:36
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
- Reacties: 414
- Weergaves: 44624
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Volgens mij klopt de simulatie wel aardig hoor. Ik heb geen meetapparatuur, maar met een "frequency sweep" filmpje op Youtube lijkt het volume tot ongeveer 85 Hz op te lopen, daarna blijft het gelijk. Hier het frequentiespectrum van de laagste noot op een elektrische basgitaar; hoewel de g...
- wo 19 nov 2014, 22:03
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
- Reacties: 414
- Weergaves: 44624
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb ze zelf zowel in 4 ohm als in 8 ohm gemaakt, A/B klonk de 4 ohm versie natuurlijk iets harder maar ook wat scheller, verder zelfde karakter. Mijn luistertest was trouwens niet helemaal zuiver; 18mm MDF tegenover 11mm triplex en de 4 ohms waren nog niet ingespeeld.
- wo 19 nov 2014, 21:46
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
- Reacties: 414
- Weergaves: 44624
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ongeveer 4 ohm.
- wo 09 apr 2014, 17:10
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Actieve (tweeweg) hoornreflex
- Reacties: 3
- Weergaves: 439
Re: Actieve (tweeweg) hoornreflex
Ik ben ook even aan het modelleren geslagen, maar dan in Hornresp. Daar zie ik qua frequentie- en impedantieverloop geen verschil tussen een normale basreflex en een hoornreflex op dezelfde afstemfrequentie. Het maakt in dat programma ook niet uit of de hoornmond 75% of 150% van het membraanoppervla...
- di 08 apr 2014, 21:17
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Actieve (tweeweg) hoornreflex
- Reacties: 3
- Weergaves: 439
Re: Actieve (tweeweg) hoornreflex
Bedankt voor de info en de simulatie. Maakt een hoorn-mond van maar 75% membraanoppervlak geen echte hoornreflex, is het effect dan zo veel minder? Ik denk dat het moeilijk wordt om driver, tweeter en hoorn-mond samen op de baffle te krijgen, als de hoorn-mond 150% SD zou zijn. Ik zie net pas je eig...
- zo 06 apr 2014, 17:26
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Actieve (tweeweg) hoornreflex
- Reacties: 3
- Weergaves: 439
Actieve (tweeweg) hoornreflex
Als eerste zelfbouwproject heb ik de FRS8 hoornreflex monitortjes van meiborg gemaakt. Voor de gein heb ik er even m'n basgitaar in geprikt en dat klonk eigenlijk nog best lekker (op laag volume natuurlijk). Toen kwam ik met het idee om een actief oefenversterkertje te maken met in plaats van een no...
- di 25 mar 2014, 17:46
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
- Reacties: 414
- Weergaves: 44624
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Zo, heb ze eindelijk ook eens gemaakt. Voor een eerste project ben ik tevreden! Bij gebrek aan een werkende tafelzaag heb ik plankjes op breedte laten zagen en de lengte zelf met de verstekzaag (hand) gedaan. Daarom dus niet in driehoeksvorm zoals ik eerder gepost had, misschien probeer ik dat later...
- wo 10 apr 2013, 23:27
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
- Reacties: 414
- Weergaves: 44624
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
De 3d-tekening van Vinculum gaat ook uit van een schot van 13cm, dus een totale poortlengte van ongeveer 15cm - of misschien zelfs langer, want het schot komt dan best dichtbij de achterwand. Met de formule kan de k-waarde voor zo'n langer schot terugberekend worden naar ~0,5 i.p.v. 0,8. Nou ben ik ...
- di 09 apr 2013, 18:00
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
- Reacties: 414
- Weergaves: 44624
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Leuk ontwerp! Heb nu alweer bijna een jaar geleden drivers gekocht om 'm ook eens te bouwen (heb nu zowel FRS8 als FE85 liggen), ben er alleen nooit aan toegekomen. Ga er nu eindelijk eens tijd voor maken! :) Het valt me op dat het schot voor het hoornreflexkanaal 13cm diep is, terwijl dit ook de be...
