Als versterker heb ik een TK2050 2x50W (8 ohm) bordje liggen die ik wil gebruiken. Voor de woofer viel mijn oog op de Monacor SPH-6M (6,5"), omdat deze in een vrij kleine behuizing toch redelijk laag gestemd kan. Op het andere kanaal van de versterker zet ik dan een Vifa BC25SC06 tweeter, die moet dan wel een weerstand in serie om de impedantie boven de 8 ohm te krijgen. Crossover (2e orde) en BSC wil ik graag passief en line level doen.
Ik heb gelezen dat je een hoornreflex gewoon modelleert als een normale reflex, en de afmetingen van de hoorn vervolgens met een formule berekent. In WinISD kwam ik met deze woofer uit op 13,5 liter gestemd op 45 Hz. Met dezelfde parameters in Boxsim kreeg ik een andere response, maar dat komt denk ik doordat Boxsim de baffle diffractie meeneemt? Met de hoornreflexformule heb ik in ieder geval berekend dat met dit interne volume, deze afstemming en een begin- en eindoppervlak van 25% en 75% van het wooferoppervlak, de hoornlengte ongeveer 69 cm moet zijn. Slik
1. Heeft iemand ervaring met deze woofer (Monacor SPH-6M) of weet iemand een betere optie, in ~15 liter ~45 Hz? Ik zat eerst te denken aan de 8" Mivoc AW2000, maar mijn versterkertje kan helaas niet met 4 ohm omgaan. Budget (woofer) is ongeveer €50.
2. Bij alle hoornreflexontwerpen die ik tot nu toe gezien heb was de hoorn op de Fs gestemd. Is dit een vereiste, of gewoon toevallig? In dit geval is de Fs 39 Hz en de gewenste afstemfrequentie 45 Hz.
3. Zie ik iets over het hoofd, of is er een goede reden om dit niet te proberen als eerste eigen project?