Actieve (tweeweg) hoornreflex

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tslinkert

Actieve (tweeweg) hoornreflex

Bericht door tslinkert »

Als eerste zelfbouwproject heb ik de FRS8 hoornreflex monitortjes van meiborg gemaakt. Voor de gein heb ik er even m'n basgitaar in geprikt en dat klonk eigenlijk nog best lekker (op laag volume natuurlijk). Toen kwam ik met het idee om een actief oefenversterkertje te maken met in plaats van een normale reflex-buis/slot ook een hoorn. Deze speakerkast kan dan ook mooi dienst doen als 2.1 "sub"woofer i.c.m. de FRS8 monitortjes.

Als versterker heb ik een TK2050 2x50W (8 ohm) bordje liggen die ik wil gebruiken. Voor de woofer viel mijn oog op de Monacor SPH-6M (6,5"), omdat deze in een vrij kleine behuizing toch redelijk laag gestemd kan. Op het andere kanaal van de versterker zet ik dan een Vifa BC25SC06 tweeter, die moet dan wel een weerstand in serie om de impedantie boven de 8 ohm te krijgen. Crossover (2e orde) en BSC wil ik graag passief en line level doen.

Ik heb gelezen dat je een hoornreflex gewoon modelleert als een normale reflex, en de afmetingen van de hoorn vervolgens met een formule berekent. In WinISD kwam ik met deze woofer uit op 13,5 liter gestemd op 45 Hz. Met dezelfde parameters in Boxsim kreeg ik een andere response, maar dat komt denk ik doordat Boxsim de baffle diffractie meeneemt? Met de hoornreflexformule heb ik in ieder geval berekend dat met dit interne volume, deze afstemming en een begin- en eindoppervlak van 25% en 75% van het wooferoppervlak, de hoornlengte ongeveer 69 cm moet zijn. Slik :-s - maar ik las ook dat de Wildcard (een hoornreflex-ontwerp met de 4" WAL416) een hoornlengte van 54 cm heeft dus het zou kunnen. Vervolgens een snel ontwerpje gemaakt in Sketchup om het idee te illustreren. De reflexhoorn loopt helemaal rond, maar het past!
Idee (ext. afmetingen ongeveer hbd 41x24x28 cm)
Idee (ext. afmetingen ongeveer hbd 41x24x28 cm)
WinISD: Monacor SPH-6M in 13,5 liter 45 Hz
WinISD: Monacor SPH-6M in 13,5 liter 45 Hz
Boxsim met SPH-6M en BC25SC06, met BSC (crossover moet waarschijnlijk hoger?)
Boxsim met SPH-6M en BC25SC06, met BSC (crossover moet waarschijnlijk hoger?)
Drie vragen:
1. Heeft iemand ervaring met deze woofer (Monacor SPH-6M) of weet iemand een betere optie, in ~15 liter ~45 Hz? Ik zat eerst te denken aan de 8" Mivoc AW2000, maar mijn versterkertje kan helaas niet met 4 ohm omgaan. Budget (woofer) is ongeveer €50.
2. Bij alle hoornreflexontwerpen die ik tot nu toe gezien heb was de hoorn op de Fs gestemd. Is dit een vereiste, of gewoon toevallig? In dit geval is de Fs 39 Hz en de gewenste afstemfrequentie 45 Hz.
3. Zie ik iets over het hoofd, of is er een goede reden om dit niet te proberen als eerste eigen project? :P
arjank

Re: Actieve (tweeweg) hoornreflex

Bericht door arjank »

Een "echte" hoorn-reflex kun je niet met een normaal programma als Boxsim of Winisd simuleren, daar heb je AJhorn o.i.d. voor nodig. Ik kan deze wel voor je simuleren.
Bij een hoorn-reflex is de hoorn-mond qua oppervlak ca. 1.5 die van het membraan. Dus dit geval zou de mond ca.190cm2 moeten zijn. De hals is ca. 1/4 van het opp. van het membraan, dus in dit geval ca 35cm2. lengte zal ik even simuleren als mede de kast inhoud.

Edit:

Hier de simulatie, lengte is 65cm
Om de bult in het laag te dempen heb ik een dempingswaarde bij de "hoorn-hals" ingevoerd. In de praktijk zou ik hier gewoon mee experimenteren. De demping van zo'n hoorn-reflex moet je proefondervindelijk vast stellen, maar meestal laat ik de hele "hoorn" vrij van dempingsmateriaal.
Bijlagen
SPH-6M hoorn-reflex.jpg
tslinkert

Bericht door tslinkert »

Bedankt voor de info en de simulatie. Maakt een hoorn-mond van maar 75% membraanoppervlak geen echte hoornreflex, is het effect dan zo veel minder? Ik denk dat het moeilijk wordt om driver, tweeter en hoorn-mond samen op de baffle te krijgen, als de hoorn-mond 150% SD zou zijn.

Ik zie net pas je eigen project met de Oberton 8mb201, dat ziet er mooi uit zeg! Handig ook, de driver zo onder een hoek. Ook ongeveer het formaat wat ik zou willen, maar dan met een flink hogere max dB..

Ik ga even goed nadenken of ik wel per sé de -3dB bij 45Hz wil hebben en of ik misschien ook zonder tweeter kan, voordat ik verder ga. :P In ieder geval bedankt!
tslinkert

Bericht door tslinkert »

Ik ben ook even aan het modelleren geslagen, maar dan in Hornresp. Daar zie ik qua frequentie- en impedantieverloop geen verschil tussen een normale basreflex en een hoornreflex op dezelfde afstemfrequentie. Het maakt in dat programma ook niet uit of de hoornmond 75% of 150% van het membraanoppervlak is. Maar als ik arjank's simulatie in Hornresp overdoe krijg ik wel bijna exact hetzelfde frequentieverloop... :shock: Ik weet dus niet helemaal of Hornresp nou wel of niet geschikt is voor het modelleren van een hoornreflex.
arjank's simulatie, maar dan in Hornresp (65cm poort van 25 tot 150%, 15 liter)
arjank's simulatie, maar dan in Hornresp (65cm poort van 25 tot 150%, 15 liter)
Het enige verschil dat ik zie met een normale basreflex, is wanneer ik ook een taps verloop aan de binnenkant van de poort modelleer, daarmee verschuift de "rommel" die je nu bij 250Hz ziet zo'n 100Hz omhoog. Zo'n dubbeltapse poort zit ook in de Danley CS30, die heeft een poort met een oppervlakteverloop van ongeveer 80%-25%-50% membraanoppervlak. Het idee daarachter (las ik ooit) is dat de poort kleiner kan zijn met toch weinig port noise. Het lijkt in Hornresp niet uit te maken of de grootste kant aan de binnenkant zit of juist de hoornmond is.
Simulatie van dubbeltapse poort (55cm poort, 50-25-80%, 10 liter). Grijze lijn is originele idee (69cm poort, 25-75%, 12 liter).
Simulatie van dubbeltapse poort (55cm poort, 50-25-80%, 10 liter). Grijze lijn is originele idee (69cm poort, 25-75%, 12 liter).
Die laatste simulatie ziet er volgens mij wel leuk uit, maar het is toch wel een beetje een compromis (beetje laag voor stereo / beetje volume voor basgitaar).. Misschien is twee aparte speakers toch een betere optie.
arjank, die Piccolo8 van jou ziet er wel echt heel gaaf uit! Voor een oefen-basgitaarkastje is die Oberton 8MB201 (of bv. Beyma 8G40) een stuk handiger, gaat ook zo'n ~15 dB harder dan wat ik nu probeer te simuleren. Als subwoofer bij m'n stereosetje kan ik dan vast ook wel met wat kleiners af.

Ik ga altijd het liefst zo veel mogelijk opties af voordat ik daadwerkelijk iets maak, soms word ik een beetje gek van mezelf :|
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”