Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Moderator: Beheerdersteam
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
En hoe simuleer je zo'n hoornreflexje? Wat zijn de nadelen tov een normale slotted port?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
o.a. met Ajhorn...Lutkeveld schreef:En hoe simuleer je zo'n hoornreflexje? Wat zijn de nadelen tov een normale slotted port?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Is dat de simulatie van de Hoorn reflex monitor? Ik kwam er namelijk met hornresp niet goed uit, ook deze resultaten wijken dan behoorlijk af van de metingen:
Blauw is 1cm afstand van de conus, rood is 1cm afstand van de hoorn reflex poort.
Hiermee zie je ook direct het nadeel van de Hoorn reflex poort: er kont nog behoorlijk wat hoogfrequent geluid uit, iets wat met demping overigens wel grotendeels te verhelpen is bv wat vilt in de poort.
Mvg Reinder
Blauw is 1cm afstand van de conus, rood is 1cm afstand van de hoorn reflex poort.
Hiermee zie je ook direct het nadeel van de Hoorn reflex poort: er kont nog behoorlijk wat hoogfrequent geluid uit, iets wat met demping overigens wel grotendeels te verhelpen is bv wat vilt in de poort.
Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op wo 19 nov 2014, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Je hebt gelijk, ik heb de 8 Ohm versie gesimuleerd. Die heeft een groter volume nodig, de 4 Ohm is wat dat betreft beter:
Ik kan me voorstellen dat dit best klinkt, al is het uitslingergedrag en de lineaire slag niet heel best. Een heel mooie andere driver voor deze opzet is de tangband w3-1878... Maar ja, die prijs he ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hallo Wouter,
Aha dat verklaart wel het een en ander
. Ik vermoed dat die bult rond de 150hz de illusie van meer bas geeft, waardoor het -8db punt op 60hz wordt gemaskeerd. Klinkt in ieder geval dus best lekker! Een echte bang for buck!
Inderdaad die Tangband is zelfs de reveu gepasseerd, net zoals een ander e favoriet van mij, de W3-1285 titanium. Beiden veel te duur voor zo'n project, de laatste simuleerde ook niet bijzonder overigens.
Mvg Reinder
Aha dat verklaart wel het een en ander
Inderdaad die Tangband is zelfs de reveu gepasseerd, net zoals een ander e favoriet van mij, de W3-1285 titanium. Beiden veel te duur voor zo'n project, de laatste simuleerde ook niet bijzonder overigens.
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hoe groot is het verschil tussen de 4 en 8 ohm?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb ze zelf zowel in 4 ohm als in 8 ohm gemaakt, A/B klonk de 4 ohm versie natuurlijk iets harder maar ook wat scheller, verder zelfde karakter. Mijn luistertest was trouwens niet helemaal zuiver; 18mm MDF tegenover 11mm triplex en de 4 ohms waren nog niet ingespeeld.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hier de simulatie met de 4 Ohm versie en de 8 Ohm versie.
Voor een goede indruk van de kwaliteit kijk ik dan liever naar het uitslingergedrag van de conus dan naar de SPL curve.
Zet je de 8 Ohm versie 'even hard' als de 4 Ohm versie dan lijkt de 8 Ohm meer bas te hebben, echter dit gaat ten koste van een heel hoge prijs: met 0,25mm lineaire slag - one way- zit je direct in de vervorming. De 4 Ohm matcht in dit concept veel beter.
De Visaton B80 kan redelijk meekomen, met een litertje meer speelt hij qua simulatie gelijk. De lineaire SPL max ligt enorm veel hoger, maar ik denk dat de bang for de buck minder is. Je zult er ook een filter bij gaan plaatsen en dan wordt het toch een heel ander project... Deze simulatie zegt wat over de kastafstemming in relatie tot de T/S parameters. Trek hieruit dus geen conclusies boven pakweg 500 hertz.
Voor een goede indruk van de kwaliteit kijk ik dan liever naar het uitslingergedrag van de conus dan naar de SPL curve.
Zet je de 8 Ohm versie 'even hard' als de 4 Ohm versie dan lijkt de 8 Ohm meer bas te hebben, echter dit gaat ten koste van een heel hoge prijs: met 0,25mm lineaire slag - one way- zit je direct in de vervorming. De 4 Ohm matcht in dit concept veel beter.
De Visaton B80 kan redelijk meekomen, met een litertje meer speelt hij qua simulatie gelijk. De lineaire SPL max ligt enorm veel hoger, maar ik denk dat de bang for de buck minder is. Je zult er ook een filter bij gaan plaatsen en dan wordt het toch een heel ander project... Deze simulatie zegt wat over de kastafstemming in relatie tot de T/S parameters. Trek hieruit dus geen conclusies boven pakweg 500 hertz.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Leuk die simulaties! Enig idee waarom hij zo stijl af valt in het laag bij de simulaties? De geposte metingen zijn van erg dichtbij dus geven ook een vertekend beeld van de laag prestaties maar iig komen basloopjes er nog heel aardig uit, zo extreem als in de simulatie kan het toch ook niet zijn.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Volgens mij klopt de simulatie wel aardig hoor. Ik heb geen meetapparatuur, maar met een "frequency sweep" filmpje op Youtube lijkt het volume tot ongeveer 85 Hz op te lopen, daarna blijft het gelijk.
Hier het frequentiespectrum van de laagste noot op een elektrische basgitaar; hoewel de grondtoon 41 Hz is zit het merendeel van het geluid een octaaf hoger. Dat kan verklaren waarom basloopjes goed klinken; 80-300 Hz komt er gewoon netjes uit. In de praktijk is het frequentieverloop van de speakertjes denk ik wat vlakker dan die simulatie; die bult voor 300 Hz heft dan baffle diffraction op?
Hier het frequentiespectrum van de laagste noot op een elektrische basgitaar; hoewel de grondtoon 41 Hz is zit het merendeel van het geluid een octaaf hoger. Dat kan verklaren waarom basloopjes goed klinken; 80-300 Hz komt er gewoon netjes uit. In de praktijk is het frequentieverloop van de speakertjes denk ik wat vlakker dan die simulatie; die bult voor 300 Hz heft dan baffle diffraction op?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb ze klaar, teminste zo goed als. Gevuld met oa wol als demping.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Gaaf zo van binnenuit gemonteerd! Al kans gehad om ze te beluisteren?
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ja dat heb ik. Opvallend is toch wel dat er erg weinig laag in zit. Maar voor de rest vind ik ze zeker niet verkeerd klinken. En helemaal niet voor het geld.
Mooie combi is dus met een subje.
Mooie combi is dus met een subje.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik vind het een sympathiek kastje maar de FRS8 heeft een Xmax van 0,25mm en Xmech van 2,5mm.
De Peerless TC9FD18-08 heeft zelfs meer Xmax dan dat. De B80 van Visaton gaat iets van 9 dB luider binnen het lineaire bereik dan de FRS8 . Het verbaast me dat de FRS8 volstaat.
Zelf heb ik de FRS8-8 in de Buschhorn zitten. Die komt niet laag maar klinkt wel ruimtelijk. Eventjes leuk, een paar CD's maar dan mis ik toch wel e.e.a.
De Peerless TC9FD18-08 heeft zelfs meer Xmax dan dat. De B80 van Visaton gaat iets van 9 dB luider binnen het lineaire bereik dan de FRS8 . Het verbaast me dat de FRS8 volstaat.
Zelf heb ik de FRS8-8 in de Buschhorn zitten. Die komt niet laag maar klinkt wel ruimtelijk. Eventjes leuk, een paar CD's maar dan mis ik toch wel e.e.a.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Mooi gemaakt NXS77! Mooie combi van hout en zwart, en kanten eraan gefreesd is ook schön
. Ga je er nog een suppie bijzetten?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Het scheelt ook waar je hem neerzet, op een bureautje tegen de muur valt het gemis nauwelijks op. Maar dat zo'n klein kastje met een dergelijke breedbander geen berg laag geeft is natuurlijk logisch.
Mvg reinder
Mvg reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik weet niet of je de logitech x230 pc speaker set kent maar ze zijn daar nu op aangesloten, nu mis ik nog wat hoog.Jag schreef:Mooi gemaakt NXS77! Mooie combi van hout en zwart, en kanten eraan gefreesd is ook schön. Ga je er nog een suppie bijzetten?
Dat komt omdat er op de print een correctie zit voor de logitech speakertjes. Dit wil ik nog aanpassen. En verder gebruik ik de speakers met de logitech subje.
Mischien ooit nog eens een andere subje.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dat is een heeeeel lekker subje. En dat setje heb ik hier ook een poos gebruikt, die satellieten zijn behoorlijk netjes 'vlak' qua SPL respons. Nu begrijp ik dat hiervoor een beetje filtering is toegepast. Het setje kocht ik ooit nieuw voor 44,- euro, schandalig lage prijs. Helaas zijn de opvolgers lang zo goed niet meer.
De curve van de 4 Ohm FRS8 in de hoornreflex ziet er wel veelbelovend uit voor een 'filterloos' ontwerpje. Heb ze zelf ook wel als satellieten ingezet in een sub/sat opstelling. Dat de Xmax zo laag is hoor je er niet aan af, maar de dynamiek is wel wat beperkt.
Ben benieuwd wat de CHR-70 of CHP-70 in de hoornreflex doet, of een Fountek. Dat zijn drivertjes met ca 5 mm Xmax
De curve van de 4 Ohm FRS8 in de hoornreflex ziet er wel veelbelovend uit voor een 'filterloos' ontwerpje. Heb ze zelf ook wel als satellieten ingezet in een sub/sat opstelling. Dat de Xmax zo laag is hoor je er niet aan af, maar de dynamiek is wel wat beperkt.
Ben benieuwd wat de CHR-70 of CHP-70 in de hoornreflex doet, of een Fountek. Dat zijn drivertjes met ca 5 mm Xmax
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Heb zelf twee van die x230 setjes en heb er ook nog een bij mijn vader gezet
. Echte geweldige bang-for-the-buck. Subje resoneert wel een beetje
, maar die kleine speakertjes klinken best correct idd.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Van dit soort hout (keukenkast hout van de Ikea)ben ik nu bezig om 2 paartjes te maken.
Wanneer het af is kan ik niet precies zeggen
Wanneer het af is kan ik niet precies zeggen
