Er zijn 1261 resultaten gevonden
- wo 18 dec 2024, 17:02
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Luxe symmetrische (lab)voeding.
- Reacties: 56
- Weergaves: 7158
Re: Luxe symmetrische (lab)voeding.
Mijn gerbers zijn verdwenen, gewoon overtekenen met een modern CAD-pakket dus, veel succes, je kan beter verder gaan op https://www.circuitsonline.net/
- do 12 dec 2024, 17:33
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Luxe symmetrische (lab)voeding.
- Reacties: 56
- Weergaves: 7158
Re: Luxe symmetrische (lab)voeding.
Ik heb niks meer, veel succes met je thyristor-regeling, maar dan wel in een nieuw topic!
- vr 22 nov 2024, 17:49
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Honderd miljoen speaker!
- Reacties: 37
- Weergaves: 1435
Re: Honderd miljoen speaker!
Het wiebelen zorgt voor een grotere afstraalhoek, waardoor hij ruimer klinkt, zoals in de studio bij Humberto waar ze ook achterin onder de indruk waren!
- di 19 nov 2024, 17:19
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Honderd miljoen speaker!
- Reacties: 37
- Weergaves: 1435
Re: Honderd miljoen speaker!
Als je het filmpje: https://filelist.tudelft.nl/TUDelft/Technology_Transfer/Pioneering%20Tech/2023/H1/609a8a90b9588a11cd07c904_210511-banner-video-transcode.webp goed bekijkt, zie je dat de conus een extra grote uitslag kan maken door het uitfase aansturen van de hoekspoelen en 'wiebelt'. De diamete...
- zo 10 nov 2024, 18:20
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Honderd miljoen speaker!
- Reacties: 37
- Weergaves: 1435
- vr 08 nov 2024, 15:53
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Honderd miljoen speaker!
- Reacties: 37
- Weergaves: 1435
Honderd miljoen speaker!
https://www.rtl.nl/tv/fragmenten/video/ ... eaker-voor
Enig idee hoe dit werkt?!
Enig idee hoe dit werkt?!
- vr 04 okt 2024, 17:12
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Functiegenerator met groot bereik.
- Reacties: 7
- Weergaves: 729
Re: Functiegenerator met groot bereik.
Ook een handige modificatie met geïsoleerde voeding: https://www.elektormagazine.nl/labs/imp ... erator-kit
- za 22 jun 2024, 15:20
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
- Reacties: 713
- Weergaves: 12179
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Heb je de netstekker al eens omgedraaid (ook van de bronnen)?
- za 15 jun 2024, 16:14
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Power/VU-meter.
- Reacties: 1
- Weergaves: 310
Re: Power/VU-meter.
Uitgaande van een 1V-meter willen we dat Vm=log(P/1m)/5=(log(P)+3)/5 en omgerekend met P=Vp²/2R wordt Vm=(2log(Vp)+3-log(2) log(R))/5=0,4log(Vp)+0,54-0,2log(R). LDDa.png De overdracht van de log-amp rond ICa is Id/Is=e^(Vd/nVt) dus Vd=log(Id/Is).nVt/log(e)=0,1.log(Id/2n5) voor een 1N4148, zie ook ht...
- wo 12 jun 2024, 16:53
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
- Reacties: 713
- Weergaves: 12179
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Tolerantie!
- zo 09 jun 2024, 16:52
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Power/VU-meter.
- Reacties: 1
- Weergaves: 310
Power/VU-meter.
In de praktijk heb je genoeg aan een vermogensmeter van 1mW tot 100W: LDD.png Hij bestrijkt 5 decaden (50dB) en zal bij normaal huiskamergebruik niet verder dan de helft komen. P=V²/R dus maar 2,5 decade spanningsverloop en dat kan met een eenvoudige logaritmische versterker . We sluiten alleen de l...
- vr 31 mei 2024, 16:10
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Functiegenerator met groot bereik.
- Reacties: 7
- Weergaves: 729
Re: Functiegenerator met groot bereik.
Met twee standen haal je alles uit de XR2206:
Geplot is met 1nF voor Ct dus de schaal x1000, met 1μF x1.
De schaal is 3x de populaire E6-reeks.
De schaal is 3x de populaire E6-reeks.
- zo 26 mei 2024, 16:27
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Functiegenerator met groot bereik.
- Reacties: 7
- Weergaves: 729
Re: Functiegenerator met groot bereik.
Met een DC-sweep i.p.v. potmeter-stappen kan je de werking beter zien:
Het werkgebied van I(Rt) aan pen#7 van de XR2206 is 1μA tot ca. 4mA, dus geschikt voor een octaaf-schaal.
De frequentie=10^V(f) dus 10Hz_630Hz_40kHz, met R8/9 stel je het bereik in en met R1 het 'nulpunt'.
De frequentie=10^V(f) dus 10Hz_630Hz_40kHz, met R8/9 stel je het bereik in en met R1 het 'nulpunt'.
- do 23 mei 2024, 16:49
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Functiegenerator met groot bereik.
- Reacties: 7
- Weergaves: 729
Re: Functiegenerator met groot bereik.
Pen7 wordt intern aangestuurd door b en zit dus niet direct aan pen10(Bias).
De TL072 kan niet, de LM358 wel want die gaat tot Vgnd.
Het ontwerp is nog niet af, dus nog geen .asc/zip.
De TL072 kan niet, de LM358 wel want die gaat tot Vgnd.
Het ontwerp is nog niet af, dus nog geen .asc/zip.
- zo 19 mei 2024, 15:42
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Functiegenerator met groot bereik.
- Reacties: 7
- Weergaves: 729
Re: Functiegenerator met groot bereik.
De XR2206 heeft een frequentiebereik van 2000x (3,3 decade ), dus 15Hz_670Hz_30kHz moet kunnen: Scale-2k.png Voor audio uiteraard logaritmisch, met een log-pot haal je net 2 decaden (100x), dus dat redt je niet met een draai. Vandaar een lin-pot met logaritmische versterker : WBLlp.png De frequentie...
- ma 13 mei 2024, 16:20
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
- Reacties: 713
- Weergaves: 12179
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Het valt wel mee met de zeners: je hebt gemeten zonder belasting en dan loopt er maar 87μA door. als ie aanstaat met warme buizen dan werken de zeners pas goed!
- zo 12 mei 2024, 15:26
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
- Reacties: 713
- Weergaves: 12179
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Je hebt gewoon 'slechte' zeners getroffen: nog net binnen de tolerantie van -5%!
- za 11 mei 2024, 16:24
- Forum: Overige Audio-elektronica
- Onderwerp: Functiegenerator met groot bereik.
- Reacties: 7
- Weergaves: 729
Functiegenerator met groot bereik.
Om audio-apparatuur snel door te fluiten, is een XR2206-kit handig/goedkoop: XR2206-kit.PNG Ik heb 'm aangepast voor audio met twee bereiken van ruim 10Hz-1kHz en 1kHz-100kHz. I.p.v. C4..8 gebruik ik voor hoog een vaste condensator van 10nF en voor laag een bijschakelbare 1μF. R6 wordt 1kΩ voor een ...
- do 29 feb 2024, 16:33
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Stella Lighter.
- Reacties: 8
- Weergaves: 603
Re: Stella Lighter.
Gewoon een halve https://www.gamma.nl/assortiment/mdf-244x122cm-15mm/p/B372884: SC-hout.PNG Voor de Stella(rood) heb je C niet nodig en hou je genoeg over voor een langere D en een extra E. Ik heb een F vervangen door een 'inpandige' E, zodat Z en B langer worden voor dezelfde binnenmaten. Maten in ...
- za 24 feb 2024, 16:53
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Stella Lighter.
- Reacties: 8
- Weergaves: 603
Re: Stella Lighter.
Het kan goedkoper/beter? als je de drivers gewoon antiparallel aansluit:
Ze is vlakker in het laag en vrijwel ideaal 4Ω.
- di 20 feb 2024, 16:19
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Stella Lighter.
- Reacties: 8
- Weergaves: 603
Re: Stella Lighter.
Als je alles schroeft, kan je ze eenvoudig ombouwen: Stella Cyburg.png Zonder C is er bovenin ruimte voor een gesloten behuizing van ca. 1 liter en meteen daaronder een 5 á 6" woofer. D passen we aan voor een gewone baspoort van ca. 50Hz. Met 15mm MDF heb je meer 'vlees' om in te schroeven en w...
- vr 16 feb 2024, 17:23
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Stella Lighter.
- Reacties: 8
- Weergaves: 603
Stella Lighter.
De populaire Stella Light:
kan lichter/goedkoper met vrijwel dezelfde specs:
Ik heb haar gekruist met Cyburg om ze te kunnen vergelijken in dezelfde kast.
- wo 14 feb 2024, 17:37
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Cheap Trick 193
- Reacties: 17
- Weergaves: 743
Re: Cheap Trick 193
Het kan goedkoper met de FRS8 in dezelfde kast zonder filter:
Hij is vlakker, ook t.o.v. (zie onder) Cyburgs' Needle.
- di 06 feb 2024, 16:22
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Cheap Trick 193
- Reacties: 17
- Weergaves: 743
Re: Cheap Trick 193
Ik heb 'm gesimuleerd met de WS-13E en een gewone baspoort en dat komt aardig overeen: WS13E-8.png Linksboven met sperfilter, het scheelt in verhouding maar weinig (zo'n -5dB @ 2kHz) en verziekt voornamelijk het impedantie-verloop! De SPH-60X met zelfbouw-poort presteert beter in het laag en is vlak...
- zo 04 feb 2024, 16:11
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Cheap Trick 193
- Reacties: 17
- Weergaves: 743
Cheap Trick 193
Ik heb de CT-193 bekeken: CT-193.PNG De bashoorn zorgt voor extra laag tussen 35Hz en 80Hz en het sperfilter dempt rond ca.2kHz de middentonen voor een vlakkere frequentie-respons. Je kan flink besparen, als je alleen de drivers SPH-60X of de goedkopere WS-13E koopt. Je kan zonder sperfilter met je ...
