Honderd miljoen speaker!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Honderd miljoen speaker!

Bericht door mtb »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door OWC »

Er zijn dingen die ik in de wereld niet begrijp.

- Hoe kun je zo'n verhaal met nog een strak gezicht en geweten op de TV vertellen?
- Als je zoveel geld binnen hebt geharkt, wat doe je dan überhaupt daar en waarom zit je niet op een mooie tropisch eiland?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door ray5150 »

Ach, je zou kunnen stellen dat het hebben van een geweten een vrij onnuttige eigenschap is in het zakenleven.
Aam de andere kant, ze hebben een luidsprekertje bedacht en het patent daarvan voor goed geld verkocht, tis nou ook weer niet dat ze in bloeddiamanten hebben gehandeld ofzo. niet iets om je voor te schamen in mijn optiek.
Betreffende het tropisch eiland. aardbevingen, overstromingen, vulkaan uitbarstingen, terroristische aanslagen, vreemd eten, rare gebruiken.
Nederland is zo gek nog niet om te wonen...
En wie weet, gaan ze binnenkort even kijken op Curaçao voor een paar leuke pandjes.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 10 nov 2024, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Jan Geert »

OWC schreef: vr 08 nov 2024, 21:07

- Als je zoveel geld binnen hebt geharkt, wat doe je dan überhaupt daar en waarom zit je niet op een mooie tropisch eiland?
Ze hebben waarschijnlijk een earn-out als onderdeel van de deal, wat betekent da ze een tijd moeten blijven voordat ze hun geld krijgen. Dit is overigens bij een echte technologie-overname wat minder gebruikelijk, het team is daar wat minder relevant in de deal.
RTL schreef:
Ze vertrokken met het idee naar Silicon Valley.....
Jongensboek gezwatel en feitelijk onjuist. Dit bedrijf was gewoon in Nederland gevestigd, met als belangrijkste investeerders de Zuid-Hollandse Ontwikkelingsmaatschappij (Innovation Quarter/ UNIIQ) en Forward.One (gevestigd in Amstelveen)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door jeroen_d »

Zo is het. Prachtig zakelijk succes toch! Ben benieuwd wanneer we deze upgrade in de Sonos producten terug gaan zien.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Ronkel »

Eerste product is er al, de Mayht driver heet hier "Sound Motion Woofer":

https://www.sonos.com/en-us/shop/arc-ultra
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Pjotr »

Benieuwd wat het uiteindelijk doet... Als het goed werkt lijkt het mij ook wel iets voor fietsende contrabassisten :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door jeroen_d »

Daar ben ik dan weer niet zo benieuwd naar. Fatsoenlijk oppervlak is niet te verslaan. Het blijft Sonos kwaliteit natuurlijk. Leuk voor mediamarkt hifi, maar ver beneden het niveau van ZBA toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Pjotr »

Daarom. Ze pretenderen wel heel wat... :mrgreen: Het gaat meer om de volumeverplaatsing. Een beetje baspoort van een BR met de diameter van zo'n Sound Motion™ technology buis, kan w.d.b. wel volume verplaatsen voor een stevige bas.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door wouter »

Ik begrijp niet helemaal waarom dit bedrag nodig was om het over te nemen, maar het nieuwe aan dit systeem lijkt me dat de 'motor' exentrisch ligt en daarom kun je 2 subwoofers vlak bij elkaar rug aan rug zetten. Maar het is ook weer niet zo ondiep als geheel dat het niet met shallow woofers zou kunnen.
https://www.visaton.de/en/products/driv ... 0-nd-8-ohm
Niet dat de Visaton met een Xmax van minder dan 2mm een goed voorbeeld is, maar omdat de Mayht techniek nog steeds een klankkast vereist, en je ongeveer vast zit aan de totale diepte van de totale unit is het inzet gebied wat beperkt.
Toch is het 'dikker' dan bijvoorbeeld 2 van de Visaton units, al moet je dit uitvoeren met een (sub)woofer met meer XBL² achtige xmax.

Kef heeft ook (de motor van) de woofers in elkaar geschoven: https://botman.com/product/kef-kc62/

Met een grote speekspoel is het denk ik mogelijk de motor als 'ring' te maken, en dat kan ook erg ondiep, een beetje een ondiepe variant van de Accuton Cell woofers. Lijkt me voor Sonos wel te ontwerpen, maar ze wilden wellicht voorkomen dat de concurrentie dit Mayht ontwerp in handen zou krijgen... :think:
https://audioxpress.com/article/test-be ... om-neotera
https://audioxpress.com/news/neotera-au ... es-woofers
Ook kostbaar... https://www.madisoundspeakerstore.com/s ... fer-4-ohm/

Wel tof voor de heren, een ontwerper staat nooit 'uit' en dit is wel een kroon op het werk.

Hier nog een andere wijze om compact de wet van Hoffman te omzeilen ( :hide: of zo): https://audioxpress.com/news/brane-audi ... ns-of-2024
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Ronkel »

Ik dacht dat Brane nepperij was, maar het lijkt erop dat ze wel degelijk de wet van Hoffman omzeilen als ik naar de gebruikte technieken kijk. Knap werk.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door mtb »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door ray5150 »

Nieuw-Vennep ligt niet in in de provincie Zuid Holland...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Pjotr »

Klopt, ik moest destijds 2x de grens over naar dat nondescripte bedrijventerrein :rofl: Filmpje laat het wel mooi zien: Evengoed moet er dus gewoon flink luchtvolume verpompt worden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 10 nov 2024, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door ray5150 »

Je mag van een universiteit toch wel verwachten dat ze d'r aardrijkskunde op orde hebben ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 19 nov 2024, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Pjotr »

Ze hadden daar nota bene een faculteit geodesie! Maar ok die is 20 jaar geleden al wegbezuinigd meen ik. Het minimum aantal nieuwe studenten om het financieel rendabel te houden kon niet gehaald worden.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door mtb »

Als je het filmpje:
https://filelist.tudelft.nl/TUDelft/Tec ... scode.webp
goed bekijkt, zie je dat de conus een extra grote uitslag kan maken door het uitfase aansturen van de hoekspoelen en 'wiebelt'.
De diameter(D) schat ik op 10cm(4") en de maximale lineaire uitslag(X) door de push-pull op +/- 2cm.
Hij 'verpompt' dus net zoveel lucht(V) als een gewone woofer van 20cm(8") met +/- 5mm uitslag, want V=X.π.D²/4.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door rikpost »

De gezamenlijke massa die heen en weer gaat lijkt mij verhoudingsgewijs wel vrij groot .
En wanneer je dan ook nog hele grote uitslagen moet gaan maken .
Lijkt mij de resolutie niet ten goede komen !
Maar goed in de consumenten grote hoop elektronica zal het best een plaats vinden !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Pjotr »

Mwah, de groef in de masters voor vinyl werd/wordt ook met een 500 watt versterker gesneden. Qua resolutie zal het hier dan ook niet zo'n probleem zijn met de huidige klasse-D denk ik. Het staat verder niet omschreven of er ook iets van MFB gebruikt wordt. Ben eigenlijk wel benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Zou het met een beetje fatsoen lager dan zeg 50 - 60 Hz neer kunnen zetten?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door markbakk »

mtb schreef: di 19 nov 2024, 17:19
Als je het filmpje:
https://filelist.tudelft.nl/TUDelft/Tec ... scode.webp
goed bekijkt, zie je dat de conus een extra grote uitslag kan maken door het uitfase aansturen van de hoekspoelen en 'wiebelt'.
De diameter(D) schat ik op 10cm(4") en de maximale lineaire uitslag(X) door de push-pull op +/- 2cm.
Hij 'verpompt' dus net zoveel lucht(V) als een gewone woofer van 20cm(8") met +/- 5mm uitslag, want V=X.π.D²/4.
Lijkt mij stug dat je met die rolrand 2cm Xmax (one way) haalt hoor… en dat ‘wiebelen’, hoort dat zo?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door Pjotr »

'Tis ook 1 cm per kant! :D Dat waggelen is inherent aan een ophanging alleen aan de rand. Dat is op zich niet erg stabiel. Mid-domes van >= 5cm zonder spider hebben het ook bij wat grotere uitslagen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door OWC »

markbakk schreef: di 19 nov 2024, 21:58
mtb schreef: di 19 nov 2024, 17:19
Als je het filmpje:
https://filelist.tudelft.nl/TUDelft/Tec ... scode.webp
goed bekijkt, zie je dat de conus een extra grote uitslag kan maken door het uitfase aansturen van de hoekspoelen en 'wiebelt'.
De diameter(D) schat ik op 10cm(4") en de maximale lineaire uitslag(X) door de push-pull op +/- 2cm.
Hij 'verpompt' dus net zoveel lucht(V) als een gewone woofer van 20cm(8") met +/- 5mm uitslag, want V=X.π.D²/4.
Lijkt mij stug dat je met die rolrand 2cm Xmax (one way) haalt hoor… en dat ‘wiebelen’, hoort dat zo?
Dat zou je fysiek ook niet kwijt kunnen.
Buiten dat moet je er ook nog voor zorgen dat de hele zooi niet tegen elkaar klapt.
We weten overigens ook niet bij hoeveel BL drop dat is.
We weten niet eens wat de parameters zijn.
Zou zomaar kunnen ultra laag rendement met hoge Qt
Wat mij dan ook weer niet zo zou verbazen omdat je met zo weinige volume niet zoveel magnetische flux meer hebt.
Dat is namelijk direct evenredig met het volume.

10mm excursion is overigens niet zo uniek voor een 4inch dat enkel sub-bereik hoeft te doen.
Bij een conventionele driver zit je dan wel volledig aan de max wat fysiek nog in het framepje past.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door mtb »

Het wiebelen zorgt voor een grotere afstraalhoek, waardoor hij ruimer klinkt, zoals in de studio bij Humberto waar ze ook achterin onder de indruk waren!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Honderd miljoen speaker!

Bericht door OWC »

Laag frequente signalen zijn allemaal monopool, tenzij je heel specifiek een dipool/cardioïde creëert.
Voor veel "indrukwekkend" bas zijn die laatste opties niet echt de juiste aanpak.

Er zitten niet voor niks twee breedbanders in het systeem
Plaats reactie