Er zijn 71 resultaten gevonden

door Otto S
ma 24 nov 2025, 21:04
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: 13e luisterdag Oost Nederland zaterdag 7 februari 2026
Reacties: 218
Weergaves: 9107

Re: 13e luisterdag Oost Nederland zaterdag 7 februari 2026

Leuk! Staat ook in mijn agenda genoteerd!
door Otto S
zo 08 jun 2025, 18:36
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Mooi dat het allemaal gelukt is, de ventilator had ik ook ingebouwd maar begon met toch te storen in de stille momenten. De ventilatortjes (3x) zijn superstil. Daar heb ik geen last van. En het is maar tijdelijk. Mijn volgende project is een verbouwing. Daarna hoeft de versterker niet meer in de ka...
door Otto S
zo 08 jun 2025, 10:15
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Top dat het zo gelukt is, blijft altijd spannend om de boel uiteindelijk aan te sluiten en voor de eerste keer onder spanning te zetten. Ja inderdaad. Dat is best spannend. Maar het is gelukt. Zowel de voorversterker als de eindversterker zijn nu klaar. Ik zal vast nog wel blijven experimenteren me...
door Otto S
zo 08 jun 2025, 0:26
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Ja, dat zeg ik zelf… Ik ben niet helemaal wakker meer…. :-k
door Otto S
za 07 jun 2025, 23:44
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

[-( Nee, een ventilator om te zorgen dat hij zijn warmte kwijt kan natuurlijk…
door Otto S
za 07 jun 2025, 23:34
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Het heeft even geduurd, maar nu is hij klaar: image3.jpeg image2.jpeg image1.jpeg image0.jpeg Vanmiddag heb ik hem aangesloten. Ik had niet verwacht dat hij zonder inspelen al zo goed zou klinken :yeah:. Omdat de Ceasar nog niet klaar was had ik als tijdelijke eindversterker de afgelopen maanden twe...
door Otto S
za 31 mei 2025, 22:11
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Gisteren, na alles nog twee keer te hebben gecontroleerd, heb ik de buizen erin geplugd en aan het stopcontact gelegd. Geen kortsluiting, geen rook. Tot zover alles oke. Daarna controlemetingen gedaan volgens het schema van Dick van Merwede. Nog zonder signaal op de ingang. IMG_0063.gif Mmm, toen kw...
door Otto S
za 31 mei 2025, 21:34
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025
Reacties: 400
Weergaves: 10751

Re: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Ik vond het een leuke en leerzame dag. Ik ben van de ene in de andere verbazing gevallen. Wat hebben jullie de lat hoog gelegd :goeie: ! Leuke locatie ook. Dank voor het organiseren!
door Otto S
vr 30 mei 2025, 17:24
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025
Reacties: 400
Weergaves: 10751

Re: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Nou mooi, dan ben ik ook op tijd.
door Otto S
vr 30 mei 2025, 15:04
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025
Reacties: 400
Weergaves: 10751

Re: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Goedemiddag Otto S, Ik kan zonder moeite mijn soldeerbak/soldeerbout meenemen. Temperatuur instelbaar tot 480 ?! (Soldeer verbranden?). Het is een velleman vtss4n set. Laat maar horen of dit bruikbaar is (ik zorg ook voor afzuigkap en zilversoldeer). En ook ik kijk uit naar morgen. Zin in ! Heb net...
door Otto S
vr 30 mei 2025, 14:26
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025
Reacties: 400
Weergaves: 10751

Re: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Nog een vraagje: heeft iemand morgen een krachtige soldeerbout bij zich? Ik heb gisteren mijn 300b eindversterker afgerond. Maar ik heb een foutje gemaakt en moet de UGT’s loshalen. Daarvoor moet ik eerst de draden aan de luidsprekerkabels los-solderen. Maar mijn soldeerbout is daar niet krachtig ge...
door Otto S
vr 30 mei 2025, 14:17
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Ahh, het vermoeden had ik al dat dit geen goede oplossing was. Dit ga ik aanpassen. De uitleg hoe je de aarding / massa aanlegt met een bus is in deze post al eerder aan bod gekomen. Ik kon dat alleen niet meer helemaal toepassen. Ik had inmiddels al een heel groot deel opgebouwd. Alleen het filter ...
door Otto S
vr 30 mei 2025, 9:55
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Dankjewel! De wieltjes heb ik gemonteerd omdat ik de versterker anders buiten mijn macht in de kast moet tillen. Nu kan ik hem in de kast rollen. Dat ie in de kast komt te staan is een wens van mijn vrouw. Gelukkig kan de versterker daar zijn warmte wel kwijt. Die plakvoetjes vind ik ook niet geweld...
door Otto S
do 29 mei 2025, 23:04
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Zo, ik heb vandaag de hele dag goed door kunnen werken aan de versterker. En nu is hij af. :D Tenminste, als het goed is. Morgen alles nog even ven controleren en dan de stekker erin…. Een paar foto’s van het resultaat: image3.jpeg Nog zonder de grote koppelcondensatoren en de ugt. image0.jpeg Het e...
door Otto S
ma 26 mei 2025, 19:26
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Ja, klinkt wel logisch. Maar elektrisch zijn de heater en kathode één. Dus ik kan de gedachte dat het niet uit zal maken ook volgen. Maar ik kan het niet beoordelen. Dus ga ik uitvan de datasheets en die zijn duidelijk: pin 8 is de kathode. Ik heb het al aangepast in mijn versterker. Dank voor de tip!
door Otto S
wo 21 mei 2025, 18:18
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Die roosterlekweerstand moet voor de gridstopper. Eigenlijk gewoon op de plek waar normaal gesproken de volumeregelaar zit. Je ziet ook heel vaak schema's waarin vanaf de loper van de volumeregelaar een roosterlekweerstand naar massa zit. Meestal een hoge waarde tussen 470k en 1M. Dank Robert, dan ...
door Otto S
wo 21 mei 2025, 18:11
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Die roosterlekweerstand moet voor de gridstopper. Eigenlijk gewoon op de plek waar normaal gesproken de volumeregelaar zit. Je ziet ook heel vaak schema's waarin vanaf de loper van de volumeregelaar een roosterlekweerstand naar massa zit. Meestal een hoge waarde tussen 470k en 1M. Dank Robert, dan ...
door Otto S
wo 21 mei 2025, 9:21
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Met deze uitleg kom ik weer een stap verder :goedzo:. Afgelopen jaar heb ik al heel wat gelezen en geleerd over de principes van buizenversterkers. Maar met name alles over impedantie blijft voor mij een moeilijk te begrijpen materie. Ik ga een roosterlekweerstand van 100K achter de gridstopper plaa...
door Otto S
di 20 mei 2025, 22:23
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

P1 is in mijn geval inderdaad de Tentlabs volume regeling geworden. Er zit inderdaad geen roosterlekweerstand in. Condensator C2 heb ik ook niet toegepast. Wordt de ingangsimpedantie in mijn geval dan bepaald door alleen R3 van 750 Ohm? Dus de ingangsimpedantie is dan ook 750 Ohm? Heb ik dat goed?
door Otto S
di 20 mei 2025, 21:11
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Eerder heb ik hier gepost dat ik een probleem met mijn Cleo voorversterker heb. Daarin heb ik een Tentlabs volume regeling gebruikt. Deze heeft 64 standen. Tussen stand 32 en 33 hoor je een harde tik over de luidsprekers. Alles is volgens de instructies aangesloten. Ik krijg dit niet opgelost, ook n...
door Otto S
ma 19 mei 2025, 21:02
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Ja inderdaad! Dank voor je oplettendheid! Ik ga dit sowieso aanpassen. Maar ik vraag me wel af of dit verschil maakt een waaraan ik dat dan kan merken?
door Otto S
wo 14 mei 2025, 9:18
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Ik zou het rest met 6,3v AC proberen en als er dan bron is kan je het alsnog aanpassen. Ja de gloei aansluiten als in het schema. Dus AC. Extra trafo,s voor de gloei geven weer extra kans op brom. Dank voor het scheiden van de zin van de onzin….! Ga ik doen :D Pas wel op met die hoge spanningen wan...
door Otto S
di 13 mei 2025, 21:42
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Zoals beloofd een paar foto’s van het resultaat tot nu toe: image1.jpeg image0.jpeg image3.jpeg image2.jpeg Het voedingsdeel is nu zo goed als af. De stroombronvoeding voor één van de 300B buizen ontbreekt nog. Die voeding wacht nog op een nieuw trimmertje. Zojuist heb ik de gelijkrichterbuizen en d...
door Otto S
ma 12 mei 2025, 22:57
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Je bent niet de eerste hoor, ik heb ook wel eens een trimmertje dol gedraaid Ja, vandaar dat ik er meteen drie heb besteld. In de Cleo voorversterker die ik heb gebouwd zit zo’n stroombron voor de voeding van de volumecontrole unit. Die zou op 7V moeten staan, maar staat op 9,9V. Die krijg ik ook n...
door Otto S
ma 12 mei 2025, 22:12
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Reacties: 129
Weergaves: 3333

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Ik heb al een paar trimmertjes van 1k besteld. Die werken in ieder geval ook op de andere stroombron die het nog wel doet.

Ondertussen ben ik verder gegaan met de bouw van de versterker. Ik zal morgen wat foto’s delen.