Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Otto S

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

peterl schreef: di 13 mei 2025, 22:27
Ik zou het rest met 6,3v AC proberen en als er dan bron is kan je het alsnog aanpassen.
democles schreef: wo 14 mei 2025, 0:03
Ja de gloei aansluiten als in het schema.
Dus AC.

Extra trafo,s voor de gloei geven weer extra kans op brom.
Dank voor het scheiden van de zin van de onzin….! Ga ik doen :D
RobertD schreef: wo 14 mei 2025, 7:25
Pas wel op met die hoge spanningen wanneer de voeding niet is belast. De voedingselco’s kunnen dat niet heel lang verdragen als ze zijn gespecificeerd voor 500V.
Ja, terechte waarschuwing! Ik had wel verwacht dat ik wat hogere waarden zou meten, maar niet zo veel hoger. Na de meting heb ik hem meteen uitgezet. Nu zet ik hem niet onbelast meer aan.
molekuul

Bericht door molekuul »

Let op,

In het voedings schema van Dick, is de diodebuis verkeerd aangesloten. Pen 2 en 8 zijn omgewisseld pen 8 moet aan de condensator en choke met de 5v van de trafo, het is immers de kathode. Pen 2 moet aan de andere kant van de 5 volt, zie de datasheet
Bijlagen
IMG_0160.jpeg
Otto S

Bericht door Otto S »

Ja inderdaad! Dank voor je oplettendheid! Ik ga dit sowieso aanpassen. Maar ik vraag me wel af of dit verschil maakt een waaraan ik dat dan kan merken?
Otto S

Bericht door Otto S »

Eerder heb ik hier gepost dat ik een probleem met mijn Cleo voorversterker heb. Daarin heb ik een Tentlabs volume regeling gebruikt. Deze heeft 64 standen. Tussen stand 32 en 33 hoor je een harde tik over de luidsprekers. Alles is volgens de instructies aangesloten. Ik krijg dit niet opgelost, ook niet met behulp van dit forum. Daarom heb ik een mail naar Guido Tent gestuurd.

Hij wil me helpen en vraagt mij het volgende: ‘Wat is de ingangsimpedantie van de versterker die volgt op de volume control unit ?’.

Weet iemand hoe ik dit kan bepalen? :think: En bedoelt hij met ‘de versterker die volgt op de volume control unit’ de eerste versterkertrap of de gehele versterker. Hier heb ik echt geen kaas van gegeten. Dus als iemand mij hierbij kan helpen vind ik dat heel fijn :D . Voor de duidelijkheid vloeg ik het schema van de Cleo nog een keer toe. Op de volumeregeling na heb ik de versterker exact volgens dit schema gebouwd.
Bijlagen
IMG_0044.gif
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

De ingangsimpedantie wordt vooral bepaald door:
De roosterweerstand (grid leak resistor) – vaak tussen 100 kΩ en 1 MΩ.
De input coupling condensator (indien aanwezig).
De buis zelf heeft een zeer hoge ingangsimpedantie, maar de effectieve ingangsimpedantie wordt dus bepaald door de weerstanden en condensatoren in de ingangsschakeling.

Ik neem aan dat P1 nu de volumecontrol van tentlabs is geworden. Wat ik wel mis is een grid leak resistor in het schema van Triode Dick. Plaats eens een weerstand van bv. 100K of 1M achter R1 naar aarde. Dat wordt dan gelijk je ingangsimpedantie, en misschien lost dat gelijk je probleem op.
Laatst gewijzigd door elpeewee op vr 30 mei 2025, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Otto S

Bericht door Otto S »

P1 is in mijn geval inderdaad de Tentlabs volume regeling geworden. Er zit inderdaad geen roosterlekweerstand in. Condensator C2 heb ik ook niet toegepast. Wordt de ingangsimpedantie in mijn geval dan bepaald door alleen R3 van 750 Ohm? Dus de ingangsimpedantie is dan ook 750 Ohm? Heb ik dat goed?
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Nee,
De kathodeweerstand speelt hier geen directe rol in de ingangsimpedantie. Die zit in het kathodecircuit en bepaalt mede de versterking en werkpunt, maar niet de roosterbelasting (die zit aan de ingang).

Als je de grid leak resistor weglaat, is er geen goede DC-referentie voor het rooster, en:
de ingangsimpedantie wordt onvoorspelbaar en meestal extreem hoog (maar onbruikbaar).
Otto S

Bericht door Otto S »

Met deze uitleg kom ik weer een stap verder :goedzo:. Afgelopen jaar heb ik al heel wat gelezen en geleerd over de principes van buizenversterkers. Maar met name alles over impedantie blijft voor mij een moeilijk te begrijpen materie.

Ik ga een roosterlekweerstand van 100K achter de gridstopper plaatsen. Kijken wat dat doet.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die roosterlekweerstand moet voor de gridstopper. Eigenlijk gewoon op de plek waar normaal gesproken de volumeregelaar zit. Je ziet ook heel vaak schema's waarin vanaf de loper van de volumeregelaar een roosterlekweerstand naar massa zit. Meestal een hoge waarde tussen 470k en 1M.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

molekuul schreef: zo 18 mei 2025, 17:46
Let op,

In het voedings schema van Dick, is de diodebuis verkeerd aangesloten. Pen 2 en 8 zijn omgewisseld pen 8 moet aan de condensator en choke met de 5v van de trafo, het is immers de kathode. Pen 2 moet aan de andere kant van de 5 volt, zie de datasheet
Ik vraag met af of dat verschil maakt. Elektrisch zijn de kathode en de gloeidraad met elkaar verbonden. De hele gloeispiraal komt dus op het hoogspanningspotentiaal te liggen.
Otto S

Bericht door Otto S »

RobertD schreef: wo 21 mei 2025, 12:18
Die roosterlekweerstand moet voor de gridstopper. Eigenlijk gewoon op de plek waar normaal gesproken de volumeregelaar zit. Je ziet ook heel vaak schema's waarin vanaf de loper van de volumeregelaar een roosterlekweerstand naar massa zit. Meestal een hoge waarde tussen 470k en 1M.
Dank Robert, dan ga ik die er maar eens inzetten.
RobertD schreef: wo 21 mei 2025, 12:19
Let op,

Ik vraag met af of dat verschil maakt. Elektrisch zijn de kathode en de gloeidraad met elkaar verbonden. De hele gloeispiraal komt dus op het hoogspanningspotentiaal te liggen.
Dat vroeg ik me ook af. Maar ik ga het toch aanpassen. Kleine moeite.
Otto S

Bericht door Otto S »

RobertD schreef: wo 21 mei 2025, 12:18
Dank Robert, dan ga ik die er maar eens inzetten.
Let op,

Dat vroeg ik me ook af. Maar ik ga het toch aanpassen. Kleine moeite.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Let op,

Dat maakt inderdaad helemaal niets uit.
molekuul

Bericht door molekuul »

Jan Geert schreef: do 22 mei 2025, 0:44
[quote=RobertD post_id=2110570 time=<a href="tel:1747822798" class="external">1747822798</a> user_id=1328]
[quote=molekuul post_id=2110445 time=<a href="tel:1747583218" class="external">1747583218</a> user_id=201]
Let op,

Dat maakt inderdaad helemaal niets uit.
Het maakt wel degelijk uit, de CV378 is een indirect verhitte diode, deze heeft dus een indirect verhitte cathode. Je moet dus wel de cathode aanluiten aan de trafo ed., en niet de andere kant van de heater. Pin 8 is de cathode. Als je pin 2 aansluit als cathode, loopt de stroom ook door de heater/trafo, wat extra brom op levert.
Het is die indirect verhitte cathode wat dit zo’n stille diode buis maakt.
Otto S

Bericht door Otto S »

Ja, klinkt wel logisch. Maar elektrisch zijn de heater en kathode één. Dus ik kan de gedachte dat het niet uit zal maken ook volgen. Maar ik kan het niet beoordelen. Dus ga ik uitvan de datasheets en die zijn duidelijk: pin 8 is de kathode. Ik heb het al aangepast in mijn versterker. Dank voor de tip!
Otto S

Bericht door Otto S »

Zo, ik heb vandaag de hele dag goed door kunnen werken aan de versterker. En nu is hij af. :D Tenminste, als het goed is. Morgen alles nog even ven controleren en dan de stekker erin….

Een paar foto’s van het resultaat:
image3.jpeg
Nog zonder de grote koppelcondensatoren en de ugt.
image0.jpeg
Het eindresultaat (als het goed is… :-k )
image1.jpeg
Omdat de versterker met ugt’s bijna niet meer te handelen is heb ik een standaard gemaakt. Nu kan ik er aan alle kanten bij. Dan hoef ik hem niet iedere keer om te draaien.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ziet er netjes uit =D> wieltjes onder luidsprekers heb ik hier ook, onder een versterker nog niet eerder gezien :mrgreen:

Een steun om eraan te werken is handig. Heb eens 300B einblokken gemaakt met een rvs top plaat en trafokappen (nooit weer trouwens) die ook niet te tillen was. Met omdraaien glipt ‘ie je zo een keer uit de handen, ook een steun gemaakt toen.

Die plakvoetjes gaan loslaten, gegarandeerd. In mijn eerste buizenversterker, een KT88PP heb ik dat in eerste instantie ook gedaan, toen ik na een tijdje de kap eens losmaakte bleek dat ze allemaal los waren gaan zitten door warmte ontwikkeling in de versterker. Als je dat nog anders kunt oplossen?
Otto S

Bericht door Otto S »

Dankjewel! De wieltjes heb ik gemonteerd omdat ik de versterker anders buiten mijn macht in de kast moet tillen. Nu kan ik hem in de kast rollen. Dat ie in de kast komt te staan is een wens van mijn vrouw. Gelukkig kan de versterker daar zijn warmte wel kwijt.

Die plakvoetjes vind ik ook niet geweldig. Er zit ook nog een laagje foam onder. Niet heel degelijk. Ik ga hiervoor iets anders verzinnen.

Ik twijfel of ik het volgende goed heb gedaan: De nul van de uitgangstrafo moet aan de massa komen te liggen. Ik heb dit gedaan door deze bij de luidsprekerklem te verbinden met de massa van de ingang. De massa van de ingang is aan het centrale massapunt verbonden. Kan dit of veroorzaakt dit storingen?
image0.jpeg
elpeewee
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door elpeewee »

Er lopen relatief grote stromen door de eindtrafo. Die stromen wil je niet aan de ingang hebben. Beter is om de nul van de eindtrafo aan de massa bij de eindbuizen te leggen. Denk in retourstromen. Dus de trap (meestal eindtrap) waar de meeste stromen lopen, sluit je het dichts aan bij de voeding. En de trap ervoor (denk aan bv. fasedraaiers) knoop je weer aan de massa van de eindtrap, en zo naar voren werken, om vervolgens te eindigen bij de ingang en die sluit je aan, en alleen daar aan de kast met een filtertje ertussen. Dat filter bestaat uit een 100 Ohm weerstand (zeg 2 Watt of meer om foute stromen te kunnen doorstaan) met daaroverheen een 100 nF condensator. Je krijgt dan wat je noemt de audio-GND (alles wat voor het filtertje zit) en de net-aarde. De net-aarde moet direct aan de kast aangesloten te worden, en dient alleen voor de veiligheid door het aarden van de kast. En de kast wordt een kooi van Faraday, teminste als de kast uit een metaalsoort bestaat.

Zoals je al leest waarschijnlijk gebruik ik geen steraarde. Die leveren onnodig grote lussen op, wat de gevoeligheid op stoorsignalen alleen maar doen toenemen. Ik gebruik dus bus bar grounding. Ik laat, zeg maar 1 draad dat vanaf de voeding naar de ingang lopen.
Laatst gewijzigd door elpeewee op za 31 mei 2025, 9:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Otto S

Bericht door Otto S »

Ahh, het vermoeden had ik al dat dit geen goede oplossing was. Dit ga ik aanpassen. De uitleg hoe je de aarding / massa aanlegt met een bus is in deze post al eerder aan bod gekomen. Ik kon dat alleen niet meer helemaal toepassen. Ik had inmiddels al een heel groot deel opgebouwd. Alleen het filter naar het net heb ik nog wel toegepast. De rest is volgens specificaties van Dick van Merwede gebouwd. Ik weet nu dat het beter kan, maar ik ga eerst dit maar eens proberen.

Het lukt me niet zelf om de aansluitingen op de luidsprekerklemmen los te solderen. Mijn soldeerbout is daar niet krachtig genoeg voor. Ik kan dan ook de ugt niet losmaken om de massa daar aan te sluiten. Simpele oplossing: nieuwe zwaardere bout kopen. Maar voor nu denk ik dat ik de versterker morgen mee naar de luisterdag in Breda neem. Misschien dat iemand daar wel een zware bout heeft. Dan kan ik meteen verder en hoef ik niet te wachten tot de postbode mijn bout komt brengen :lol:
democles

Bericht door democles »

Zoals elpeewee het omschrijft zou ik ook doen.
Alleen heb je hier al een verbinding met de kast via de steraarde. :shock:
Ik zou de min van de uitgangstrafo aan de kast aarden ergens bij de uitgangen.
Maakt eigenlijk niet uit waar,het is namelijk alleen maar een veiligheid die je speaker beschermt mocht er DC op komen te staan.

De min van de ingang zou ik bij de voor versterker trap verbinden aan de voorversterker trap massa.

Vergeet dat filtertje bij de ingang maar even,dit werkt alleen als het de enige verbinding is met de kast en dat is hier niet het geval..
Otto S

Bericht door Otto S »

Gisteren, na alles nog twee keer te hebben gecontroleerd, heb ik de buizen erin geplugd en aan het stopcontact gelegd. Geen kortsluiting, geen rook. Tot zover alles oke. Daarna controlemetingen gedaan volgens het schema van Dick van Merwede. Nog zonder signaal op de ingang.
IMG_0063.gif
Mmm, toen kwamen er toch wat verschillen aan het licht:

Op pin 6 en 4 van de diodebuis meet ik 390V bij een netspanning van 228V. Hier kan ik niets aan veranderen. Dit is gewoon wat uit de voedingstrafo komt. Op B+ meet ik 490V. Op B++ meet ik 482V. Dit is wel erg hoog. Nog maar net binnen de marge van de voedingscondensatoren. Maar ook net boven C2 mat ik iets van 475V, waar dit 335V moet zijn volgens het schema van Dick.

Vanmiddag bij de luisterdag ook nog wat mensen gevraagd waar deze afwijkingen aan kunnen liggen en hoe dit op te sporen. Het advies: nog een keer controleren en vooral op de waardes van de weerstanden letten. Blijkt dat ik voor R7 een waarde van 220K Ohm ipv 220 Ohm heb gebruikt ](*,) .

Goed lezen blijft moeilijk…. :mrgreen:

Gelukkig heb ik het snel gevonden. Ik heb het nog niet aangepast. Dat doe ik morgen. Ik hoop alleen dat er geen schade aan buizen of UGT is ontstaan [-o<
Otto S

Bericht door Otto S »

Het heeft even geduurd, maar nu is hij klaar:
image3.jpeg
Een laatste inspectie voordat de prik erop gaat
Een laatste inspectie voordat de prik erop gaat
image1.jpeg
Het complete setje
Het complete setje
Vanmiddag heb ik hem aangesloten. Ik had niet verwacht dat hij zonder inspelen al zo goed zou klinken :yeah:. Omdat de Ceasar nog niet klaar was had ik als tijdelijke eindversterker de afgelopen maanden twee Hypex FA251 plaatversterkers als einversterker gebruikt. Daarvan was ik al best onder de indruk, maar de Ceasar klinkt VEEL beter. Alles wordt met zoveel gemak weergegeven en de ruimtelijkheid is fantastisch. Maar waar ik vooral versteld van sta ik hoe diep en stabiel de laagweergave is. Ik lees vaak dat het zwakke punt van een SE versterker de laagweergave is. Maar daar merk ik helemaal niets van. Ook dit gaat als vanzelf en loopt heel diep door. Ik ben nu al onder de indruk en dat met de wetenschap dat alles naar verloop van tijd alleen nog maar beter wordt :D

In de kast zit een ventilator om te voorkomen dat de versterker zijn warmte niet kwijt kan.
Otto S

Bericht door Otto S »

[-( Nee, een ventilator om te zorgen dat hij zijn warmte kwijt kan natuurlijk…
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Dat zegt ie toch? :think:
Plaats reactie