relaixed ervaringen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

relaixed ervaringen

Bericht door MxTheo »

Enkelle forumleden hebben de relaixed voorversterker gebouwd, en als ik de reacties bekijk voldoet deze schakeling uitstekend.
Aangezien ik ook sterk zit te denken om deze te bouwen heb ik een paar vraagjes;
Is de regeling met stapjes van 1dB fijn genoeg, vooral bij laag volume?
En is het schakelen van de relais hoorbaar uit de luidsprekers, bv als kleine klikjes?

Groet Theo
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

de volumeregeling voldoet volgens mij uitstekend met de stapjes en ik heb geen schakelklikken door de speakers (alleen hoor je de relais mechanisch maar dat is geen probleem)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Ik heb er meerdere gebouwd en vind geen enkele aanleiding voor kritiek. Een prima ding gewoon, zeker de laatste versie.

Co
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

ook hier een tevreden gebruiker, klikken van de relais is niet storend. Bij lage volumes hoor je die natuurlijk iets beter.
Groet John
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Het is een mooie oplossing om een 6-voudige volume regelaar te bouwen, die ook nog op afstand te bedienen is.
Het plan is om een voorversterker te bouwen die geschikt is voor 5.1
De frontversterking wordt verzorgd door een buis, en de overige kanalen, rear, center en sub worden versterkt door een Op-amp zoals de relaixed.
Het is nog een ideetje maar het lijkt me wel een leuke uitdaging.
Wordt vervolgd....

Groet Theo
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Beetje off-topic, maar ik gebruik de volumeregelaar van Jos, -zoals ie ook in de Relaixed zit-, maar ik heb teveel overspraak van andere bronnen. De tuner (gebruik ik toch weinig) heb ik er daarom maar afgehaald want die staat natuurlijk konstant aan.
Aan de lay-out valt nog wel iets te verbeteren, nu liggen alle draden onafgeschermd naast elkaar, al is het maar een stuk van ongeveer 10 cm :?
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Het enige probleem wat ik tegen kwam was een lichte brom als ik de kast aanraakte, was mijn eigen schuld, niet goed afgeschermd (weerstandje naar aarde).
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

het enige dat ik kan aanmerken(muggeziften)is een heel lichte ruis als ik aan de tweeters luister
dit stoort geenszinds bij het luisteren
mvg
audioot
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Ik zie trouwens dat de weerstandswaarden beschreven in de Elektuur audiospecial, heel andere waarden hebben dan op de site van J. v Eijndhoven.
Zo worden er in de Elektuur standaardwaarden gebruikt zoals 10K 47K enz, terwijl op de site van Jos waarden gebruikt worden als 82,5K 2,32K enz.
Iemand hier ervaring mee??

Groet Theo
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als je de site van Jos bezoekt en de handleiding leest zul je merken dat hij een andere verdeling heeft gemaakt bij het type board wat hij nu levert.

Ik zelf heb de verdeling en het nieuwe type board 1.1 als ik het goed heb, en constateer dat het perfect werkt.

Ben dus zeer tevreden met de gekozen print en opzet.

Hij heeft nu ook nog een nieuwere opzet voor de aansturing, waarbij het geluid ongeveer 10dB lager start als wat er was toen je hem uitzet, en die dan langzamer terugkeert naar het oude niveau.

Hans
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: relaixed ervaringen

Bericht door Pjotr »

MxTheo schreef:
Is de regeling met stapjes van 1dB fijn genoeg, vooral bij laag volume?


Groet Theo
Om hier even op terug te komen. Juist bij hele lage volumes is dit eigenlijk veel te fijn. Bij normaal gemiddeld huiskamer volume en hoger is het precies goed.

Zelf ben ik er nu eentje aan het bouwen met stapjes van 0,5 dB Maar dat is omdat ik er tevens (softwarematig) een balans regeling mee wil implementeren (2 mono kanalen). Softwarematig komt er een conversiecurve in zodat ie "fijn" regelt op hoge volumes en "grover" op lagere volumes.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik ben wel te vinden voor die fijne stapjes, vooral als je een iets gevoeliger eindtrap hebt regelt het wel leuk
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dan moet je wel 0,1% weerstanden gaan gebruiken. Bij gebruik van 1% weerstanden is de nauwkeurigheid ongeveer 1dB.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb de DALE weerstanden gebruikt die jos meegeleverd heeft( RN 60 D)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die weerstanden van Jos zijn volgens mij 1%.

Overigens richt ik het zo in dat bij selectie van de ingangen tevens de verzwakker een bepaalde voorinstelling krijgt zodat alle bronnen bij ca. "11:00 uur" van de volumeknop even luid zijn op normale sterkte.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb het opgezocht

zijn idd 1% weerstanden
mvg
audioot
Arie_vK
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 25 dec 2006, 13:20
Locatie: Barendrecht

Bericht door Arie_vK »

Op dit moment ben ik bezig met de voorganger (twee printjes) die ook de Vishay Dale RN60 weerstanden hebben. Ik zie dit meer als een experimenteer object, temeer dat daar buizen ingezet worden. Zodoende heb ik ook de intentie om de Relaixed te gaan bouwen om voor mijzelf uit te maken wat ik het prettigst vind klinken.

Echter wat ik mis is de ervaring(en), al hier, is de inzet van andere weerstanden dan de Vishay Dale RN60. Zo heb ik al wat huiswerk gedaan en er zijn nog heel veel andere mogelijkheden. Die dan wel heeeel duur kunnen worden. Ik rekende net even uit voor een set weerstanden (gemiddeld 20 euro stuk), bijna 1400 euro. Of iemand dit alleen voor de weerstanden neer wil leggen, moet die maar voor zich zelf uitmaken. Ik vraag me dan wel af als iemand dit doet of er dan geen scheefloop met de rest van de onderdelen (apparaten) veroorzaakt. Ergens in de keten zal er een zwakste schakel zitten.

Zo ben ik dit lijstje tegen gekomen beginnend bij fantastisch tot middelmaat (dit is niet mijn lijstje):
TX2575: the "naked" Z foil resistor
Caddock TF020's
Z201: the original Z foil resistors,
TX2352: the original "naked Vishay"
S102 C/K: the encapsulated C/K foil resistors
"Vishay" resistors: any and all resistors built by a company owned by Vishay. Some good, some bad, most inexpensive, none great-sounding.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Deze weerstanden voldoen ook prima in mijn gewijzigde relaixed. Het zijn de Kiwame 2 watt carbon. Takman maakt ook mooie weerstanden die je zou kunnen proberen.

Co
Bijlagen
P1010972.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Waar kopen jullie dat dan? de gemiddelde electroboer heeft geen flauw idee waar je het over hebt als je om die merken en type's vraagt.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Waar kopen jullie dat dan? de gemiddelde electroboer heeft geen flauw idee waar je het over hebt als je om die merken en type's vraagt.
Bijvoorbeeld bij deze 2 Nederlandse firma's. Snel en betrouwbaar.

http://www.acoustic-dimension.com/kiwame/kiwame.htm

http://www.ae-europe.nl/weerstanden.htm

Co
Arie_vK
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 25 dec 2006, 13:20
Locatie: Barendrecht

Bericht door Arie_vK »

Ik vond een site (www.percyaudio.com) waar ik de catalogus gedownload van heb. Daarin staan een aantal de door mij genoemde weerstanden in. Een paar dagen geleden heb ik met de lijst van Jos de weerstanden 'uitgezocht'. Jemig wat een prijzen.

dollar/euro 0,7
Eijnhoven ! percyaudio
.RN60 ! TF020 ! TX2352 !
..21k ! € 33,32 ! € 72,52 ! 22k1
........ ! € 19,46 ! € 33,46 !
147k ! € 18,20 ! € 67,06 ! 150k
........ ! € 33,32 ! € 78,12 ! 47k
392k ! € 18,20 ! € 198,80 ! TX2352:200k+182k
4k99 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 5k11
182k ! € 36,40 ! € 134,12 ! TF020:100k+78k7(82k5)
9k76 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 9k53
80k6 ! € 16,66 ! € 67,06 ! TF020:78k7 TX2352:82k5
17k4 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 17k4
30k9 ! € 16,66 ! € 39,06 ! 31k6
27k4 ! € 16,66 ! € 36,26 ! 27k4
8k87 ! € 16,66 ! € 33,46 ! TX2352:8k45
38k3 ! € 16,66 ! € 39,06 ! 38k3
1k21 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 1k21
------------------------------------------------------
€ 25,00 ! € 308,84 ! € 932,82

Oh enne, de lijst die genoemd wordt in de spreadsheet van Jos en datgeen wat Jos leverd is verschillend. Heb daar met hem gemailt en hij zei dat niet alle e96 reeks verkrijgbaar zijn en dat sommige waarden (schema i.v.g. met de lijst) verschillen. Echter dat maakt niet uit omdat de schaal to logarithmisch is (hele kleine verschillen)

Arie
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Miniwatt schreef:
Beetje off-topic, maar ik gebruik de volumeregelaar van Jos, -zoals ie ook in de Relaixed zit-, maar ik heb teveel overspraak van andere bronnen. De tuner (gebruik ik toch weinig) heb ik er daarom maar afgehaald want die staat natuurlijk konstant aan.
Aan de lay-out valt nog wel iets te verbeteren, nu liggen alle draden onafgeschermd naast elkaar, al is het maar een stuk van ongeveer 10 cm :?
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Even een update, ik vind dat ik dit er wel even bij moet zeggen:
Ik heb de VV opnieuw opgebouwd, en nu alle aardelijnen op de print met elkaar doorverbonden. Idem op de chassisdelen, en met één draad verbonden. De chassisdelen zitten nu zo dicht mogelijk bij de print en hey presto, helemaal nergens meer last van :o 8) Doodstil..
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zijn er hier mensen die de "gewone"metaalfilmweerstanden 0,1% van bij de electronicaboer geprobeerd hebben?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

audioot schreef:
zijn er hier mensen die de "gewone"metaalfilmweerstanden 0,1% van bij de electronicaboer geprobeerd hebben?
"gewone" zijn toch 1 % weerstanden?
0.1 is voor de particulier haast niet aan te komen, voor zover ik weet....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Klopt, betaalbaar zijn de 0,1% van Tyco. Je handelaar kan ze bestellen bij Farnell maar reken er op dat je dan 2x - 3x zo veel betaald.
Plaats reactie