relaixed ervaringen
Moderator: Beheerdersteam
relaixed ervaringen
Enkelle forumleden hebben de relaixed voorversterker gebouwd, en als ik de reacties bekijk voldoet deze schakeling uitstekend.
Aangezien ik ook sterk zit te denken om deze te bouwen heb ik een paar vraagjes;
Is de regeling met stapjes van 1dB fijn genoeg, vooral bij laag volume?
En is het schakelen van de relais hoorbaar uit de luidsprekers, bv als kleine klikjes?
Groet Theo
Aangezien ik ook sterk zit te denken om deze te bouwen heb ik een paar vraagjes;
Is de regeling met stapjes van 1dB fijn genoeg, vooral bij laag volume?
En is het schakelen van de relais hoorbaar uit de luidsprekers, bv als kleine klikjes?
Groet Theo
Het is een mooie oplossing om een 6-voudige volume regelaar te bouwen, die ook nog op afstand te bedienen is.
Het plan is om een voorversterker te bouwen die geschikt is voor 5.1
De frontversterking wordt verzorgd door een buis, en de overige kanalen, rear, center en sub worden versterkt door een Op-amp zoals de relaixed.
Het is nog een ideetje maar het lijkt me wel een leuke uitdaging.
Wordt vervolgd....
Groet Theo
Het plan is om een voorversterker te bouwen die geschikt is voor 5.1
De frontversterking wordt verzorgd door een buis, en de overige kanalen, rear, center en sub worden versterkt door een Op-amp zoals de relaixed.
Het is nog een ideetje maar het lijkt me wel een leuke uitdaging.
Wordt vervolgd....
Groet Theo
Beetje off-topic, maar ik gebruik de volumeregelaar van Jos, -zoals ie ook in de Relaixed zit-, maar ik heb teveel overspraak van andere bronnen. De tuner (gebruik ik toch weinig) heb ik er daarom maar afgehaald want die staat natuurlijk konstant aan.
Aan de lay-out valt nog wel iets te verbeteren, nu liggen alle draden onafgeschermd naast elkaar, al is het maar een stuk van ongeveer 10 cm
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Aan de lay-out valt nog wel iets te verbeteren, nu liggen alle draden onafgeschermd naast elkaar, al is het maar een stuk van ongeveer 10 cm
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik zie trouwens dat de weerstandswaarden beschreven in de Elektuur audiospecial, heel andere waarden hebben dan op de site van J. v Eijndhoven.
Zo worden er in de Elektuur standaardwaarden gebruikt zoals 10K 47K enz, terwijl op de site van Jos waarden gebruikt worden als 82,5K 2,32K enz.
Iemand hier ervaring mee??
Groet Theo
Zo worden er in de Elektuur standaardwaarden gebruikt zoals 10K 47K enz, terwijl op de site van Jos waarden gebruikt worden als 82,5K 2,32K enz.
Iemand hier ervaring mee??
Groet Theo
Als je de site van Jos bezoekt en de handleiding leest zul je merken dat hij een andere verdeling heeft gemaakt bij het type board wat hij nu levert.
Ik zelf heb de verdeling en het nieuwe type board 1.1 als ik het goed heb, en constateer dat het perfect werkt.
Ben dus zeer tevreden met de gekozen print en opzet.
Hij heeft nu ook nog een nieuwere opzet voor de aansturing, waarbij het geluid ongeveer 10dB lager start als wat er was toen je hem uitzet, en die dan langzamer terugkeert naar het oude niveau.
Hans
Ik zelf heb de verdeling en het nieuwe type board 1.1 als ik het goed heb, en constateer dat het perfect werkt.
Ben dus zeer tevreden met de gekozen print en opzet.
Hij heeft nu ook nog een nieuwere opzet voor de aansturing, waarbij het geluid ongeveer 10dB lager start als wat er was toen je hem uitzet, en die dan langzamer terugkeert naar het oude niveau.
Hans
Re: relaixed ervaringen
Om hier even op terug te komen. Juist bij hele lage volumes is dit eigenlijk veel te fijn. Bij normaal gemiddeld huiskamer volume en hoger is het precies goed.MxTheo schreef:Is de regeling met stapjes van 1dB fijn genoeg, vooral bij laag volume?
Groet Theo
Zelf ben ik er nu eentje aan het bouwen met stapjes van 0,5 dB Maar dat is omdat ik er tevens (softwarematig) een balans regeling mee wil implementeren (2 mono kanalen). Softwarematig komt er een conversiecurve in zodat ie "fijn" regelt op hoge volumes en "grover" op lagere volumes.
Op dit moment ben ik bezig met de voorganger (twee printjes) die ook de Vishay Dale RN60 weerstanden hebben. Ik zie dit meer als een experimenteer object, temeer dat daar buizen ingezet worden. Zodoende heb ik ook de intentie om de Relaixed te gaan bouwen om voor mijzelf uit te maken wat ik het prettigst vind klinken.
Echter wat ik mis is de ervaring(en), al hier, is de inzet van andere weerstanden dan de Vishay Dale RN60. Zo heb ik al wat huiswerk gedaan en er zijn nog heel veel andere mogelijkheden. Die dan wel heeeel duur kunnen worden. Ik rekende net even uit voor een set weerstanden (gemiddeld 20 euro stuk), bijna 1400 euro. Of iemand dit alleen voor de weerstanden neer wil leggen, moet die maar voor zich zelf uitmaken. Ik vraag me dan wel af als iemand dit doet of er dan geen scheefloop met de rest van de onderdelen (apparaten) veroorzaakt. Ergens in de keten zal er een zwakste schakel zitten.
Zo ben ik dit lijstje tegen gekomen beginnend bij fantastisch tot middelmaat (dit is niet mijn lijstje):
TX2575: the "naked" Z foil resistor
Caddock TF020's
Z201: the original Z foil resistors,
TX2352: the original "naked Vishay"
S102 C/K: the encapsulated C/K foil resistors
"Vishay" resistors: any and all resistors built by a company owned by Vishay. Some good, some bad, most inexpensive, none great-sounding.
Echter wat ik mis is de ervaring(en), al hier, is de inzet van andere weerstanden dan de Vishay Dale RN60. Zo heb ik al wat huiswerk gedaan en er zijn nog heel veel andere mogelijkheden. Die dan wel heeeel duur kunnen worden. Ik rekende net even uit voor een set weerstanden (gemiddeld 20 euro stuk), bijna 1400 euro. Of iemand dit alleen voor de weerstanden neer wil leggen, moet die maar voor zich zelf uitmaken. Ik vraag me dan wel af als iemand dit doet of er dan geen scheefloop met de rest van de onderdelen (apparaten) veroorzaakt. Ergens in de keten zal er een zwakste schakel zitten.
Zo ben ik dit lijstje tegen gekomen beginnend bij fantastisch tot middelmaat (dit is niet mijn lijstje):
TX2575: the "naked" Z foil resistor
Caddock TF020's
Z201: the original Z foil resistors,
TX2352: the original "naked Vishay"
S102 C/K: the encapsulated C/K foil resistors
"Vishay" resistors: any and all resistors built by a company owned by Vishay. Some good, some bad, most inexpensive, none great-sounding.
Bijvoorbeeld bij deze 2 Nederlandse firma's. Snel en betrouwbaar.Waar kopen jullie dat dan? de gemiddelde electroboer heeft geen flauw idee waar je het over hebt als je om die merken en type's vraagt.
http://www.acoustic-dimension.com/kiwame/kiwame.htm
http://www.ae-europe.nl/weerstanden.htm
Co
Ik vond een site (www.percyaudio.com) waar ik de catalogus gedownload van heb. Daarin staan een aantal de door mij genoemde weerstanden in. Een paar dagen geleden heb ik met de lijst van Jos de weerstanden 'uitgezocht'. Jemig wat een prijzen.
dollar/euro 0,7
Eijnhoven ! percyaudio
.RN60 ! TF020 ! TX2352 !
..21k ! € 33,32 ! € 72,52 ! 22k1
........ ! € 19,46 ! € 33,46 !
147k ! € 18,20 ! € 67,06 ! 150k
........ ! € 33,32 ! € 78,12 ! 47k
392k ! € 18,20 ! € 198,80 ! TX2352:200k+182k
4k99 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 5k11
182k ! € 36,40 ! € 134,12 ! TF020:100k+78k7(82k5)
9k76 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 9k53
80k6 ! € 16,66 ! € 67,06 ! TF020:78k7 TX2352:82k5
17k4 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 17k4
30k9 ! € 16,66 ! € 39,06 ! 31k6
27k4 ! € 16,66 ! € 36,26 ! 27k4
8k87 ! € 16,66 ! € 33,46 ! TX2352:8k45
38k3 ! € 16,66 ! € 39,06 ! 38k3
1k21 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 1k21
------------------------------------------------------
€ 25,00 ! € 308,84 ! € 932,82
Oh enne, de lijst die genoemd wordt in de spreadsheet van Jos en datgeen wat Jos leverd is verschillend. Heb daar met hem gemailt en hij zei dat niet alle e96 reeks verkrijgbaar zijn en dat sommige waarden (schema i.v.g. met de lijst) verschillen. Echter dat maakt niet uit omdat de schaal to logarithmisch is (hele kleine verschillen)
Arie
dollar/euro 0,7
Eijnhoven ! percyaudio
.RN60 ! TF020 ! TX2352 !
..21k ! € 33,32 ! € 72,52 ! 22k1
........ ! € 19,46 ! € 33,46 !
147k ! € 18,20 ! € 67,06 ! 150k
........ ! € 33,32 ! € 78,12 ! 47k
392k ! € 18,20 ! € 198,80 ! TX2352:200k+182k
4k99 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 5k11
182k ! € 36,40 ! € 134,12 ! TF020:100k+78k7(82k5)
9k76 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 9k53
80k6 ! € 16,66 ! € 67,06 ! TF020:78k7 TX2352:82k5
17k4 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 17k4
30k9 ! € 16,66 ! € 39,06 ! 31k6
27k4 ! € 16,66 ! € 36,26 ! 27k4
8k87 ! € 16,66 ! € 33,46 ! TX2352:8k45
38k3 ! € 16,66 ! € 39,06 ! 38k3
1k21 ! € 16,66 ! € 33,46 ! 1k21
------------------------------------------------------
€ 25,00 ! € 308,84 ! € 932,82
Oh enne, de lijst die genoemd wordt in de spreadsheet van Jos en datgeen wat Jos leverd is verschillend. Heb daar met hem gemailt en hij zei dat niet alle e96 reeks verkrijgbaar zijn en dat sommige waarden (schema i.v.g. met de lijst) verschillen. Echter dat maakt niet uit omdat de schaal to logarithmisch is (hele kleine verschillen)
Arie
Even een update, ik vind dat ik dit er wel even bij moet zeggen:Miniwatt schreef:Beetje off-topic, maar ik gebruik de volumeregelaar van Jos, -zoals ie ook in de Relaixed zit-, maar ik heb teveel overspraak van andere bronnen. De tuner (gebruik ik toch weinig) heb ik er daarom maar afgehaald want die staat natuurlijk konstant aan.
Aan de lay-out valt nog wel iets te verbeteren, nu liggen alle draden onafgeschermd naast elkaar, al is het maar een stuk van ongeveer 10 cm![]()
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik heb de VV opnieuw opgebouwd, en nu alle aardelijnen op de print met elkaar doorverbonden. Idem op de chassisdelen, en met één draad verbonden. De chassisdelen zitten nu zo dicht mogelijk bij de print en hey presto, helemaal nergens meer last van

