Ben nieuw hier op het forum, en loop al een tijdje met het idee om zelf luidsprekers te gaan bouwen voor inbouw in een meubel.
Hier kom ik later nog op terug, maar heb namelijk nog een ander idee:
Vraag me af of het mogelijk is om een redelijk klinkende luidspreker te maken in de vorm van een boekenplank zonder zichtbare beugels. Wat uiterlijk betreft dus als de lack plankjes van Ikea, maar dan met speakers ingebouwd aan de voorzijde.
De "luidsprekerkasten" zullen dus een erg kleine kastinhoud hebben, en tevens vast tegen de muur aan komen. Afmetingen van de kasten: ca. 65 x 29cm (LxB) en liefst niet meer als ca. 6cm dik.
En dan heb ik het dus nog over de buitenwerkse maten, en aan de binnenzijde valt er nog wat ruimte weg door het stalen ophang frame. Grofweg ga ik uit van een derde van het totale oppervlak.
Is zo'n dergelijke vorm klankkast te maken zodat het in combinatie met een subwoofer ook nog een fatsoenlijk geluid opleverd? En naar wat voor soort drivers moet ik dan gaan kijken?
Het maken van de kasten is op zich geen probleem daar ik zelf meubelmaker ben, maar dergelijke berekeningen maken en driver / filter keuze etc. is voor mij dus het grote struikelblok.
Vandaar dus dat ik hier eens poolshoogte kom nemen of er wat kennis gewisseld kan worden!
Ik ben overigens een tijdje geleden al eens bij Speakerland binnen gelopen, en heb daar een leuk gesprek gehad met de eigenaar. Verwacht daar ook veel hulp van te krijgen, maar ben dus benieuwd wat een forum als deze kan opleveren.
Ik hoor graag jullie bevindingen!